Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Chewbacca

Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca » zo jan 21, 2018 12:56

Eerst even voorstellen :zwaai
Wij zijn Maarten en Ylse, en zijn sinds een week trotse eigenaars van een T4 :adhd
Het is een lange wielbasis, met een 2.5 tdi 5-cylinder gechipt naar 131pk.
Omdat foto's meer zeggen:
Afbeelding

Nu als eerste de dubbele cabine eruit gehaald
Afbeelding

Wat geeft dat een ruimte zeg. Helaas kwamen er wel enkele roestplekken onder het tapijt te voorschijn.
Afbeelding

Plan is om er nu eerst een hefdak te plaatsen (met dank aan MacMol :toppie ), een bedbank en keukentje en dan op camper kenteken te laten keuren.
De overweging bestaat om er een dubbele bodem nog in te maken zodat daaronder surfspullen kunnen liggen, maar ik weet niet of dan voldoende hoogte overblijft (minimaal 170)
Laatst gewijzigd door Chewbacca op vr aug 03, 2018 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jan2009

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door jan2009 » zo jan 21, 2018 15:36

Gefeliciteerd met jullie busje.
Het begin naar campertje is er al , mooi op tijd voor de zelfbouwmeeting.
viewtopic.php?f=9&t=58520

veel plezier met de ombouw
:toppie
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep » zo jan 21, 2018 17:44

Het begin is gemaakt, Succes!
Ik zoek nog een mooie Cabine, is die van jullie te koop?
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

Chewbacca

Bericht door Chewbacca » zo feb 04, 2018 17:14

Ondertussen weer wat verder gewerkt aan de bodem.
Er zat kit op een hoop plekken dus kostte vooral veel tijd om dat allemaal weg te halen. Daarnaast helaas een hoop schroefgaatjes dwars door de bodem heen. met de nodige roestplekjes eromheen. Kunnen we nu gelukkig goed bij om aan te pakken.
We hebben ook al een mooie commode via marktplaats gevonden die we een tweede leven als keukenblok gaan gunnen :yes
Laatst gewijzigd door Chewbacca op ma feb 19, 2018 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chewbacca

Bericht door Chewbacca » ma feb 19, 2018 19:59

Afgelopen dagen eindelijk weer even goed met het project bezig kunnen gaan, en wat zijn we mooi opeschoten.
Ondertussen al heel wat materialen verzameld: isolatiemateriaal, betonplex als bodemplaat, en ook een frame om een slaapbank van te maken!
Eerst de binnenkant van de bus met antiroest bewerkt en vervolgens gelakt, niet helemaal dekkend maar goed genoeg.
Vervolgens bepaald waar de bank moet komen en hier de gaten door de bodem geboord. Hierdoor konden we de latten plaatsen waar we de rest van het frame op baseren. Toen dat was bepaald konden we de eerste laag isolatie, Alkraflex, plaatsen. Hieroverheen, tussen de uitsparingen van het bodemframe, komt dan een laag X-trem 10mm isolatie.
Omdat foto's het wat duidelijker maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik me nog afvroeg: in de originele campers zit achter de keuken altijd een ventilatie rooster. Is het aan te bevelen hier ook ruimte voor te maken?
(In principe is het idee om er een elektrische koelbox in te plaatsen, dus gas alleen voor het koken.)
Laatst gewijzigd door Chewbacca op vr aug 03, 2018 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.

jan2009

Bericht door jan2009 » ma mar 26, 2018 16:39

Wat is het nut van een ventilatierooster in de wand achter je keuken als je gewoon een koelbox gebruikt.
Gaten in je bus kan je missen als kiespijn.
:ie
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Chewbacca

Bericht door Chewbacca » do aug 02, 2018 14:10

Ondertussen heel wat aan onze camper gedaan.
Nadat de bodem was hersteld, geïsoleerd en de vloer gelegd zijn we aan het meest spannende (tot nu toe) begonnen: het maken van het hefdak.
Met dank aan Mac mol hebben we een prachtig dakje met alle toebehoren en instructies.
Eerst hebben we een mal als pasvorm gemaakt, deze afgeplakt en vervolgens het gat uitgezaagd :groteogen
Daarna de versteviging aan de binnenkant aangebracht, de scharnieren geplaatst en het dak hierop gemonteerd. Alles volgens plan. Het doek en de gasveren gemonteerd, en we hebben een werkend hefdak :jump
Nog even rondom afgekit, en bij de eerste regenbui bleek hij ook nog eens waterdicht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna van een commode de keuken verder afgemaakt, deze is helemaal op maat gemaakt zodat de bank naar voren toe kan worden uitgeklapt om als bed te dienen.

Afbeelding

Vervolgens ook het gas en de elektra aangesloten.
Afgelopen week ook een cyrix gemonteerd, zodat de tweede accu nu ook wordt geladen door de dynamo.

Afbeelding

Ondertussen zijn we ook al bij de rdw geweest voor en keuring, en ze hebben hem in 1x goedgekeurd! Officieel is het nu al een camper :gekte :jumpklap :adhd :jump :ikrij :yes

Mijn volgende plan is om de interieur verlichting en radio op de tweede accu te zetten. Ik wil dat de radio zowel aan-uit gaat met het contact maar ook zonder kan als je ergens staat. Hoe doe ik dat het makkelijkst?
Ik dacht zelf een plus draad naar zekering 21 vanaf de tweede accu, en dan een tweede via een schakelaar op de rode draad van de radio om hem aan te zetten bij stilstand.

Hanssyncro

Bericht door Hanssyncro » vr aug 03, 2018 9:53

Welkom en leuk om jullie topic te volgen. Ik weet niet of ik de enige ben maar ik zie alleen bij je laatste bericht foto's en was erg blij toch iets van de foto's te kunnen zien.

Succes met de ombouw, Petra
Groetjes, Petra

VW T4 Syncro TDI Camper
Onze topic waarin de vorderingen staan en wij 'm IJslandproof maakte:
viewtopic.php?f=12&t=52556

Chewbacca

Bericht door Chewbacca » vr aug 03, 2018 11:05

Hanssyncro schreef:
vr aug 03, 2018 9:53
Welkom en leuk om jullie topic te volgen. Ik weet niet of ik de enige ben maar ik zie alleen bij je laatste bericht foto's en was erg blij toch iets van de foto's te kunnen zien.

Succes met de ombouw, Petra
Links naar de foto's werken weer :toppie
Mooie sticker op jullie bus, waar heb je die vandaan?

Hanssyncro

Bericht door Hanssyncro » vr aug 03, 2018 19:18

Dank je, nu kan ik ook alle foto's bewonderen :yes

De sticker, ik denk dat je de landkaart bedoeld is geprinte folie die door de locale beletteringsboer voor ons gemaakt is. We hebben deze aan beide kanten op de bus. Helaas zie je 'm niet aan de bestuurderskant omdat we toch ergens onze zandladders moesten laten.

Ik denk dat elke beletteringsboer dit maken kan.

Groetjes, Petra

(ik heb hier even een foto bijgehangen waar je 'm iets beter zien kunt)

Afbeelding
Groetjes, Petra

VW T4 Syncro TDI Camper
Onze topic waarin de vorderingen staan en wij 'm IJslandproof maakte:
viewtopic.php?f=12&t=52556

Plaats reactie