Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Eerst even voorstellen :zwaai
Wij zijn Maarten en Ylse, en zijn sinds een week trotse eigenaars van een T4 :adhd
Het is een lange wielbasis, met een 2.5 tdi 5-cylinder gechipt naar 131pk.
Omdat foto's meer zeggen:
Afbeelding

Nu als eerste de dubbele cabine eruit gehaald
Afbeelding

Wat geeft dat een ruimte zeg. Helaas kwamen er wel enkele roestplekken onder het tapijt te voorschijn.
Afbeelding

Plan is om er nu eerst een hefdak te plaatsen (met dank aan MacMol :toppie ), een bedbank en keukentje en dan op camper kenteken te laten keuren.
De overweging bestaat om er een dubbele bodem nog in te maken zodat daaronder surfspullen kunnen liggen, maar ik weet niet of dan voldoende hoogte overblijft (minimaal 170)
Laatst gewijzigd door Chewbacca op 03 aug 2018, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door powerpiep »

Het begin is gemaakt, Succes!
Ik zoek nog een mooie Cabine, is die van jullie te koop?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ondertussen weer wat verder gewerkt aan de bodem.
Er zat kit op een hoop plekken dus kostte vooral veel tijd om dat allemaal weg te halen. Daarnaast helaas een hoop schroefgaatjes dwars door de bodem heen. met de nodige roestplekjes eromheen. Kunnen we nu gelukkig goed bij om aan te pakken.
We hebben ook al een mooie commode via marktplaats gevonden die we een tweede leven als keukenblok gaan gunnen :yes
Laatst gewijzigd door Chewbacca op 19 feb 2018, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Afgelopen dagen eindelijk weer even goed met het project bezig kunnen gaan, en wat zijn we mooi opeschoten.
Ondertussen al heel wat materialen verzameld: isolatiemateriaal, betonplex als bodemplaat, en ook een frame om een slaapbank van te maken!
Eerst de binnenkant van de bus met antiroest bewerkt en vervolgens gelakt, niet helemaal dekkend maar goed genoeg.
Vervolgens bepaald waar de bank moet komen en hier de gaten door de bodem geboord. Hierdoor konden we de latten plaatsen waar we de rest van het frame op baseren. Toen dat was bepaald konden we de eerste laag isolatie, Alkraflex, plaatsen. Hieroverheen, tussen de uitsparingen van het bodemframe, komt dan een laag X-trem 10mm isolatie.
Omdat foto's het wat duidelijker maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik me nog afvroeg: in de originele campers zit achter de keuken altijd een ventilatie rooster. Is het aan te bevelen hier ook ruimte voor te maken?
(In principe is het idee om er een elektrische koelbox in te plaatsen, dus gas alleen voor het koken.)
Laatst gewijzigd door Chewbacca op 03 aug 2018, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ondertussen heel wat aan onze camper gedaan.
Nadat de bodem was hersteld, geïsoleerd en de vloer gelegd zijn we aan het meest spannende (tot nu toe) begonnen: het maken van het hefdak.
Met dank aan Mac mol hebben we een prachtig dakje met alle toebehoren en instructies.
Eerst hebben we een mal als pasvorm gemaakt, deze afgeplakt en vervolgens het gat uitgezaagd :groteogen
Daarna de versteviging aan de binnenkant aangebracht, de scharnieren geplaatst en het dak hierop gemonteerd. Alles volgens plan. Het doek en de gasveren gemonteerd, en we hebben een werkend hefdak :jump
Nog even rondom afgekit, en bij de eerste regenbui bleek hij ook nog eens waterdicht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna van een commode de keuken verder afgemaakt, deze is helemaal op maat gemaakt zodat de bank naar voren toe kan worden uitgeklapt om als bed te dienen.

Afbeelding

Vervolgens ook het gas en de elektra aangesloten.
Afgelopen week ook een cyrix gemonteerd, zodat de tweede accu nu ook wordt geladen door de dynamo.

Afbeelding

Ondertussen zijn we ook al bij de rdw geweest voor en keuring, en ze hebben hem in 1x goedgekeurd! Officieel is het nu al een camper :gekte :jumpklap :adhd :jump :ikrij :yes

Mijn volgende plan is om de interieur verlichting en radio op de tweede accu te zetten. Ik wil dat de radio zowel aan-uit gaat met het contact maar ook zonder kan als je ergens staat. Hoe doe ik dat het makkelijkst?
Ik dacht zelf een plus draad naar zekering 21 vanaf de tweede accu, en dan een tweede via een schakelaar op de rode draad van de radio om hem aan te zetten bij stilstand.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Hanssyncro »

Welkom en leuk om jullie topic te volgen. Ik weet niet of ik de enige ben maar ik zie alleen bij je laatste bericht foto's en was erg blij toch iets van de foto's te kunnen zien.

Succes met de ombouw, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Hanssyncro schreef: 03 aug 2018, 09:53 Welkom en leuk om jullie topic te volgen. Ik weet niet of ik de enige ben maar ik zie alleen bij je laatste bericht foto's en was erg blij toch iets van de foto's te kunnen zien.

Succes met de ombouw, Petra
Links naar de foto's werken weer :toppie
Mooie sticker op jullie bus, waar heb je die vandaan?
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Hanssyncro »

Dank je, nu kan ik ook alle foto's bewonderen :yes


De sticker, ik denk dat je de landkaart bedoeld is geprinte folie die door de locale beletteringsboer voor ons gemaakt is. We hebben deze aan beide kanten op de bus. Helaas zie je 'm niet aan de bestuurderskant omdat we toch ergens onze zandladders moesten laten.

Ik denk dat elke beletteringsboer dit maken kan.

Groetjes, Petra

(ik heb hier even een foto bijgehangen waar je 'm iets beter zien kunt)

Afbeelding
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Poeh ondertussen al meer dan een jaar geleden dat hier het laatste bericht is geplaatst :ie
En dat terwijl er ondertussen heel wat gedaan is.. helaas wel het een en ander aan de techniek ook moeten uitzoeken waardoor niet alle tijd voor de ombouw zelf beschikbaar is gebleven (zie mijn andere topics in de T4 sectie). maar ja, dat heb je ook weer met oudere auto's (grote voordeel is dat je het juist zelf kunt doen)

Het begon met roken en slecht wegrijden -> bleek de ECU vergaan, na vervangen door een nieuwer type reed de wagen een stuk beter... maar kom er maar eens achter. Ook een airbag-storing, defecte lichtzoemer en storing in de centrale vergrendeling zijn inmiddels verholpen.
Afgelopen week een katvervanger bij EPS laten plaatsen: wat een heerlijk merkbaar verschil :driveT4
Als straks de rest van de uitlaat ook rot is wil ik daar ook de voorpijp, midden en einddemper in RVS vervangen.

Maar natuurlijk is er ook een hoop aan de ombouw gebeurd; waar was ik eigenlijk gebleven? :nuts
Vanwege de eis van de camperverzekering dat de technische installatie gekeurd is (terecht), ben ik naar Jasicamp in Leek gegaan -> hier bleek bij het eerste bezoek dat de gas-installatie niet aan de eisen voldeed (drukregelaar over datum, geen thermische beveiliging kookstel, geen gasbun en geen koperen busjes gebruikt) -> dit dus eerst opgelost:

Afbeelding Afbeelding

Ook nog een bank in lengterichting gebouwd (met mogelijkheid om er een bed van te maken) en weer afgebroken om 6 zitplaatsen op kenteken te krijgen. Zonde van de tijd want je ziet er nu niks meer van... behalve een 6-je in plaats van een 2.
Afbeelding

De elektra heeft een hele metamorfose ondergaan: van enkel een cyrix en een accu is het nu een functioneel systeem. Om overzicht te krijgen eerst een schema getekend (afgekeken van MickelMoen). Afbeelding
Via aliexpress heb ik een meter besteld en gemonteerd waarop het huidige verbruik, de resterende capaciteit en tijd allemaal op te zien is. Ook heb ik een onderspanningsbeveiliging ertussen gezet, die de stroom afschakeld zodra de accuspanning te laag wordt. Via een schakelpaneel is alles te bedienen: verlichting, koelkast, accessoires, autoradio (inclusief achteruitrijcamera) en straks de kachel.
Afbeelding
Ik heb de originele plus van de binnenverlichting onderbroken in de A-stijl, en deze aangesloten op de huishoudaccu. Zodoende functioneert het systeem hetzelfde. Daarnaast nog 2 led-spotjes met een dimmer aangesloten rondom het hefdak.
Ook heb ik het 230v systeem aangelegd: de aansluiting via het rechter mist-achterlicht. Deze is gemakkelijk uit de bumper te klikken, en hierachter is een prachtige ruimte om de stekker kwijt te kunnen. Via de bestaande doorvoerrubbers de kabel doorgevoerd naar de accu-bak. Daar een aardlekautomaat en een stopcontact, en vervolgens nog een stopcontact in de cabine. Werkt prachtig, nu moet het hele zwikje nog even gekeurd worden in het kader van de verzekering.
Afbeelding Afbeelding

Om het geheel meer af te werken zijn de wanden en deurpanelen nu bekleed met vinyl. Er is nog een klein stukje wand (achter waar de koelkast moet komen) die nog beplakt moet worden.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
De keuken en kastopbouw gaan nog geschilderd worden, en de keuken nog even netjes afwerken met een plint langs het raam. Kussens en stof hebben we gekocht bij Sikkens in Drachten om de bank mee te bekleden. Gelukkig kan schoonmoeders goed met de naaimachine overweg, want een week later hadden we 4 prachtige kussens en 4 inlegstukjes om de bank nog iets te verbreden. Nu nog stof voor gordijnen erbij zoeken en even bedenken hoe we dat precies gaan ophangen zodat het wel een beetje lichtdicht wordt... om het geheel wat beter wintervast te krijgen wil ik ook nog van die isolatieschermen voor alle ramen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Via marktplaats heb ik een draaiplateau voorbij zien komen voor een schijntje (wat kosten die dingen nog veel). Blijkt helaas dat ik een oude type stoel en console heb (ondanks bouwjaar 10-'96). Nu liggen nieuw type stoelen met armleuningen ook niet op straat, dus mijn idee is om een nieuw bokje te maken van metalen kokers (zoals elders het forum al eens beschreven). Iets meer werk, maar wel de hobby om het netjes te maken.
Dan is het ook nog het idee om van de voorstoelen een slaapplek te maken voor de kinderen (nu 1.5 en 0 jaar).

Al met al is er een hoop gebeurd, maar moet er ook nog een hoop gebeuren!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Snautzer »

Mooi werk hoor.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ja klopt had ik voorbij zien komen... nadeel van een draaiconsole vind ik dat je onder de stoel geen bergruimte meer hebt (wil kijken of hier bijvoorbeeld de raamisolatie nog onder zou kunnen)

Ik ga proberen om het zo te doen, dan kun je het zo berekenen dat de hoogte gelijk blijft, en dat eronder nog ruimte overblijft..
Robert Fox schreef: 13 okt 2016, 13:46 Ik heb het als volgt opgelost en op deze manier kun je ook de hoogte weer gelijk maken aan die van de originele console:
Robert Fox schreef:De afgelopen tijd ook bezig geweest met de montage van een universeel draaiplateau voor onder de bijrijdersstoel.
Afbeelding
De oude console is verwijderd.
Afbeelding
Daarvoor in de plaats komen twee kokerprofielen.
Afbeelding
Daarop komt het draaiplateau te liggen.
Afbeelding
Even controleren of het ook past met de nog te monteren portierbak.
Afbeelding
Ook de voorkant even op maat zagen.
Afbeelding
Voor de juiste breedte een paar metalen strips gemonteerd.
Afbeelding
En vervolgens daar een paar strips opgelast waar de stoel op gemonteerd kan worden.
Afbeelding
En de stoel kan probleemloos draaien.

Nu kan alles weer gedemonteerd worden om verder afgewerkt en gespoten te worden.
Groeten,
Robert
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Vandaag bezig geweest met een aantal trucs van 'motorische tuning', mede mogelijk gemaakt door eldiape ;)

Als eerste de intercooler losgehaald, schoongemaakt en de trillingsdempers vervangen (er waren er nog maar 2 aanwezig en deze waren ook helemaal gaar...) Kwam mooi wat af:
Afbeelding

Vervolgens dit de luchtinlaat aan de bijrijderskant losgehaald en het pijpje van de luchtfilterbak verwijderd. Gelijk even wat mos weg kunnen vegen aan de binnenkant van het zijscherm :nuts
Afbeelding

Toen even gekeken naar de egr, en die is bij mij al afgedopt (blauwe cirkel). Wat ik me nu afvraag is of de vacuumslangen wel goed zijn aangesloten.
Volgens mij mag de slang van de egr nu ook afgedopt worden (rode circel)? En het potje waar deze naartoe gaat (1H0 306 627), daarvan is het bovenste ventiel niet aangesloten, klopt dat of moet daar nog wat mee?
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

jan2009 schreef: 02 okt 2019, 16:59 Beetje jammer dat de foto,s in het voorgaande bericht o.a. niet meer te bekijken zijn.
Waarom upload je de foto,s niet gelijk naar weetjewel.
al mijn foto's zijn voor mij zichtbaar, enige die het niet zijn zijn degene die ik over de stoelconsole heb gequoted (of hoe je dat ook schrijft :nuts )
uit een ander topic

Maar hoor het graag als mijn andere foto's het ook niet meer doen!

De egr heb ik niks aan gedaan, door vorige eigenaar is er al een plaatje op gezet. Ik vraag me alleen af of het vacuumgedeelte zoals dat er nu bij staat ook optimaal is. Volgens mij had dat afgedopt kunnen worden.
En ik vraag me af of er op dat bovenste piefje nog wat aangesloten had moeten worden.

edit: schema gevonden van het vacuumsysteem, hij was afgedopt in de slang die naar de servo van de remmen gaat :proost
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Pfff... hectische periode achter de rug
Tijdje geleden eindelijk tijd gemaakt om de kast in elkaar te zetten: het idee was een vak onderin waar gereedschap/krik/doekjes etc kan liggen, dan drie planken daarboven voorzien van schuifdeurtjes (in dubbele 4mm profielen voor een terrarium)
Daarnaast ook nog een extra lampje geplaatst voor verlichting van de bagage-ruimte onder en achter de bank.
Al met al naar volle tevredenheid:
IMG-20191114-WA0006.jpg

Maar helaas was de vreugde van korte duur, want drie dagen later: :ie
IMG-20191116-WA0007.jpg
IMG-20191116-WA0004.jpg
Helaas had een wielrenner mijn stilstaande bus gemist... vol met het hoofd (droeg gelukkig een helm) door de achterruit en kast :muur
Politie, 2 ambu's, traumaheli, de hele hulpverlening in volle actie ter plaatse :T4politie
De beste wielrenner is afgevoerd naar het ziekenhuis (gaat naar omstandigheden goed, al enkele keren contact gehad)

Politie was er snel klaar mee: eenzijdig ongeval, ik stond stil, dus wielrenner is aansprakelijk voor de schade. Dit dus ook gedaan.
Contact met de verzekering loopt wat moeizaam, gaat vooral trager dan ik wil want elke dag wordt je er weer mee geconfronteerd en het ziet er nu niet uit... wel direct het raam al laten vervangen (want ja, moet er niet waterschade nog bovenop krijgen)
Maar goed, afgelopen week is de schade getaxeerd en zal de claim binnenkort worden afgerond... vandaar dat ik het nu delen kan.

Al het materiaal ligt al weer in de garage om de kast te herbouwen, gelukkig kan ik de meeste delen gewoon als mal gebruiken...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Wat een mooie kast, mijn complimenten :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie