Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Deksel is gemakkelijker..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

moosev

Bericht door moosev »

Ik heb het in de vlotter gedaan. Was eenvoudiger dan gedacht. Bij boren in de tank opletten dat er niet teveel deeltjes in je tank terecht komen.

Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Ja, om dat te voorkomen wou ik de hele vlotter uitbouwen, boren en dan weer terug plaatsen.
Mooi van bovenaf.

Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Het zit er weer in: :yes

Afbeelding

Afbeelding

Laat de volgende fietser maar uitkijken :bonk

J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

:jumpklap :jumpklap Ruit ook weer hersteld?
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver

Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

J vd Pal schreef:
do feb 06, 2020 19:28
:jumpklap :jumpklap Ruit ook weer hersteld?
Ja, dat heb ik door autotaalglas laten doen.

Vandaag heb ik ook de deur rondom het raam weer geverfd. Was zelfs al wat roest ontstaan :ie
bus was sowieso niet meer in de originele kleur (was wit), en ons plan is om over een paar jaar, als de binnenkant af is, de buitenkant professioneel weer netjes te laten maken.

Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Ik ben al een tijdje op zoek naar gordijnen geweest... veel foto's bekeken, hoe hebben anderen dat gedaan?
Op zoek geweest naar stof bij Sikkens in Leeuwarden, maar 'het' niet gevonden.

uiteindelijk viaviavia al zoekende op baimex.de terecht gekomen. Deze firma maakt gordijnen voor auto's, en ook voor onze mooie T4's.
Je kunt aangeven wat voor type wagen je hebt, en of je gordijnen langs de voorramen wilt of een afscheidend gordijn achter de voorstoelen, en ook kun je aangeven of je een klep of achterdeuren hebt.
Conclusie: volledig op maat voor een bedrag waarvan wij het dat ook waard vonden.
Dus besteld, en afgelopen week is het pakket binnengekomen.

Afbeelding

Er zit een handleiding bij, met een link naar een instructie/promotie filmpje maar eigenlijk wijst de installatie zich vanzelf: profiel plaatsen, schroefje midden, links, rechts, profieletje boven en onder. En dan zijn er naar de zijkanten toe nog drukknopjes om te monteren. Al met al wordt het er aardig donker van, ook zo overdag!

Afbeelding
Gordijnen open

Afbeelding
Gordijnen dicht

Het wordt er zo echt een stuk meer camper van! :yes

Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Vandaag weer wat tijd aan de bus besteed.
Stap 1 van het plaatsen van de standkachel was het maken van een aansluiting op de vlotter in de tank.
Er bleek naast mijn handrem al een snee in het tapijt te zitten, dus het gat was direct gevonden. Even goed met de stofzuiger en doeken hier schoongemaakt alvorens verder te gaan met het openen van de tank. Zat aardig wat stof en meuk verzameld.
AfbeeldingToen de vlotter er eenmaal uit was, was het ook vrij vlot duidelijk waar de aansluiting kon komen, zodat hij niet de rest in de weg zou zitten.
Gat geboord, zuigbuis geplaatst, vervolgens afgemeten hoe lang deze dan zou moeten zijn. Ik heb ervoor gekozen om hem iets korter te maken dan in de beschrijving werd aangegeven, zodat hij er eerder mee ophoudt en er dus ook wat meer reserve is.
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens het gat afgedicht met vloeibare pakking en de meegeleverde rubberen ring, waarna deze weer kon worden ingebouwd.
Daarna een stukje brandstofslang met een boutje erop zodat deze afsluit.
Afbeelding

Volgende stap is het bepalen van de plaats van de kachel. Deze komt naast de bank. Ik plaats hem wel binnen. Dat heeft ermee te maken dat het geen A-merk kachel is (planar 2d heb ik). Deze zal ongetwijfeld minder waterdicht zijn, met mindere kwaliteit materialen waardoor er eerder storingen kunnen optreden.
Met de meegeleverde montage-beugel blijft luchtaanvoer en de uitlaat van het verbrandingsgedeelte volledig buiten onder de bus.
Het plan is om hier dinsdag verder naar te kijken.

Omdat het weer de komende tijd wat warmer lijkt te worden (en vooral omdat ik wilde kijken hoe de 'nieuwe' velgen staan) heb ik vandaag de zomerbanden er weer onder gezet. Kan wel zeggen dat ie erop vooruit is gegaan met z'n nieuwe schoenen :toppie
Afbeelding
(nu de rest van de wagen nog poetsen)

Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Vorige week verder gegaan met de inbouw van de kachel, nadat ik eerder al de aansluiting op de brandstoftank had gemaakt.
De positie is direct achter de schuifdeur, onder de bank. Daar eerst een gat in de vloer gemaakt om vervolgens te kijken of dit inderdaad de positie moest zijn. Toen dat eenmaal paste heb ik pas het gat in de bodem van de bus gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna de inlaat en uitlaat van de verbrandingskamer gemaakt. De meegeleverde uitlaatslang was maar 1 meter, dus het was daarna even puzzelen hoe en waar die precies moest lopen. Mijn idee was om hem bij het achterwiel uit te laten komen, zodat de uitlaatgassen niet onder de bus zouden kunnen blijven hangen. In eerste instantie had ik de beugel voor de uitlaat op de steun voor de draagarm gemonteerd, waar al een voorgeboord gat zat. Maar toen kwam de demper zichtbaar onder de bus uit, was echt geen gezicht...
Toen een popnageltang gekocht, om een en ander toch beter te kunnen vastzetten.
Het steuntje voor de demper zit nu in de chassisbalk, hieraan hangt de uitlaat nu horizontaal en past het allemaal een stuk mooier.
Afbeelding

Naar voren toe loopt de brandstofleiding in een gele elektra-buis ter bescherming. Deze met passende steuntjes ook weer aan de auto genageld.
Brandstofpompje opgehangen en aangesloten, en vervolgens de elektra: zo simpel als een plus en een min.
Afbeelding

De eerste keer opstarten: ik snapte niet helemaal wat het apparaat aan het doen was, het duurde even en toen gaf hij alsnog een foutmelding: hij kon niet opstarten. Waarschijnlijk te veel lucht nog in de brandstofleiding, dus nog een keer. En toen startte hij.
In no time zag je de temperatuur oplopen in de bus :toppie Ben benieuwd wanneer het echt kouder is...

Het volgende plan is om onder de bank de betimmering verder af te maken, daar komt dan ook een net uitblaasrooster in. Blij dat het (voor nu) in ieder geval werkt :sjaal

J vd Pal

Bericht door J vd Pal »

Succes! Altijd fijn als alles gewoon doet wat je verwacht. :yes :yes
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver

Plaats reactie