Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
red devel

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: zo aug 23, 2020 20:17 Dan is dat vast vloerverwarming :bifun

Ik ben die opening niet tegen gekomen.
Is misschien een mogelijkheid voor interieurventilatie achter.
Kun je deze los regelen of gaat hij samen met de rest van de interieurventilatie uit de roosters in het dashboard?
Wordt hij ook warm met de motor uit -> zo ja dan heb je denk ik ergens een standkachel
Ik kan deze apart regelen op het dashboard. Nog niet gevoeld of er ook warme lucht uit komt! Heb de bus< lees Caravelle> net gekocht.
Ik wil er sowieso een rooster op maken voordat ik de vloer ga maken. Ventilatie is altijd welkom. Al is het geen warme lucht.
Nadeel is alleen dat hij alleen werkt met draaiende motor. (of op contact)
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Wel mooi om daar zo achter te komen :lach
Ik heb helaas geen ventilatie achterin, behalve dan nu mijn ingebouwde standkachel.

Om mijn eigen project weer even up te daten: de ruimte onder de bank heb ik afgetimmerd.
Afbeelding
Rechts onder zit dus de standkachel (stuurboord, dus voor de kijkers links op de foto), hiervoor is een mooi uitblaasroostertje gekomen.
Het middenvak kan open, zodat je hier bergruimte hebt. Het idee is om hier twee boodschappenkratjes neer te zetten met voorraden.
Ook de raamisolatie ligt hier nu onder opgeslagen.
Om te voorkomen dat ik de kratjes strak bij de achterdeuren weg moet halen heb ik er ook een achterwand in gemaakt. Deze is ook kantelbaar, zodat er een soort ski-luik onder de bank te maken valt (waar dan onder andere de surfplank mooi onderdoor kan) :yes

In het linker vak heb ik een 30 liter watertank/jerrycan geplaatst. Omdat ik niet nog een gat in de wagen wilde maken voor een vulleiding, is deze dus goed bereikbaar en gemakkelijk uit te nemen. Hiervoor moest er een stekkerverbinding komen voor de stroomvoorziening maar ook een snelsluiting in de waterslang.
Afbeelding

Ook heb ik de voorstoelen van mijn verhuizende buurman kunnen overnemen, die hij niet meer nodig had omdat hij zijn bus inmiddels ook verkocht had. Met dank aan idh heb ik bijpassende consoles en rails, en via marktplaats had ik al twee draaiplateaus. Simpel klusje om alles samen te voegen, en vervolgens de oude eruit, de nieuwe erin.
Afbeelding
Afbeelding
Door de extra hoogte zit ik zelf nu lekkerder in de bus, omdat ik nogal lange benen heb. Het bijkomende nadeel is dat ik nu moet bukken om vooraan een stoplicht nog te kunnen zien :nuts

Inmiddels ziet de inbouw er een stuk strakker uit na een likje verf (denim drift)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag bezig geweest met een idee wat ik al lang geleden ergens op het forum voorbij heb zien komen, maar waar ik nog niet aan toe was gekomen: het ophangen van de stoelen aan de achterdeuren.
Door hier de stoelen te plaatsen wordt de ruimte tussen de deur en de kast optimaal benut, en zitten ze niet in de weg/vallen ze er niet uit zodra je de deur open wilt doen. Omdat ik de deurpanelen van 3mm dik (of dun?) multiplex heb gemaakt heb ik er wel een latje achter gezet om doorbuigen en uitbreken te voorkomen.
Afbeelding

Het volgende waar ik naar ga kijken is een ombouw voor de porta potti.
Ik heb een 345.
Eerst wilde ik hem helemaal achterin plaatsen, maar daar is toch te weinig ruimte overgebleven om comfortabel erop te zitten. Dus nu is het plan om hem achter de bijrijdersstoel te plaatsen. Helaas kan hij niet strak tegen de voorkant van de laadvloer aan geplaatst, omdat de stoel nogal uitzwenkt bij het draaien. Maar als ik hem verder naar achteren plaats, kan de achterdeur niet meer dicht met de surfplank erin.
Dus hij moet verschuifbaar zijn, dit wil ik gaan doen met twee houten profielen. Foto's volgen.

Ook de externe opties moeten worden bekeken, zoals een voortent, of toch ook een luifel.
Even kijken hoe dat het beste bevestigd kan worden, zodat ook de dakdragers nog passen.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Luifel kun je ook vastmaken aan je dakdragers.
Misschien een idee? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
red devel

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: di aug 25, 2020 14:14 Wel mooi om daar zo achter te komen :lach
Ik heb helaas geen ventilatie achterin, behalve dan nu mijn ingebouwde standkachel.

Om mijn eigen project weer even up te daten: de ruimte onder de bank heb ik afgetimmerd.
Afbeelding
Rechts onder zit dus de standkachel (stuurboord, dus voor de kijkers links op de foto), hiervoor is een mooi uitblaasroostertje gekomen.
Het middenvak kan open, zodat je hier bergruimte hebt. Het idee is om hier twee boodschappenkratjes neer te zetten met voorraden.
Ook de raamisolatie ligt hier nu onder opgeslagen.
Om te voorkomen dat ik de kratjes strak bij de achterdeuren weg moet halen heb ik er ook een achterwand in gemaakt. Deze is ook kantelbaar, zodat er een soort ski-luik onder de bank te maken valt (waar dan onder andere de surfplank mooi onderdoor kan) :yes

In het linker vak heb ik een 30 liter watertank/jerrycan geplaatst. Omdat ik niet nog een gat in de wagen wilde maken voor een vulleiding, is deze dus goed bereikbaar en gemakkelijk uit te nemen. Hiervoor moest er een stekkerverbinding komen voor de stroomvoorziening maar ook een snelsluiting in de waterslang.
Afbeelding

Ook heb ik de voorstoelen van mijn verhuizende buurman kunnen overnemen, die hij niet meer nodig had omdat hij zijn bus inmiddels ook verkocht had. Met dank aan idh heb ik bijpassende consoles en rails, en via marktplaats had ik al twee draaiplateaus. Simpel klusje om alles samen te voegen, en vervolgens de oude eruit, de nieuwe erin.
Afbeelding
Afbeelding
Door de extra hoogte zit ik zelf nu lekkerder in de bus, omdat ik nogal lange benen heb. Het bijkomende nadeel is dat ik nu moet bukken om vooraan een stoplicht nog te kunnen zien :nuts

Inmiddels ziet de inbouw er een stuk strakker uit na een likje verf (denim drift)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag bezig geweest met een idee wat ik al lang geleden ergens op het forum voorbij heb zien komen, maar waar ik nog niet aan toe was gekomen: het ophangen van de stoelen aan de achterdeuren.
Door hier de stoelen te plaatsen wordt de ruimte tussen de deur en de kast optimaal benut, en zitten ze niet in de weg/vallen ze er niet uit zodra je de deur open wilt doen. Omdat ik de deurpanelen van 3mm dik (of dun?) multiplex heb gemaakt heb ik er wel een latje achter gezet om doorbuigen en uitbreken te voorkomen.
Afbeelding

Het volgende waar ik naar ga kijken is een ombouw voor de porta potti.
Ik heb een 345.
Eerst wilde ik hem helemaal achterin plaatsen, maar daar is toch te weinig ruimte overgebleven om comfortabel erop te zitten. Dus nu is het plan om hem achter de bijrijdersstoel te plaatsen. Helaas kan hij niet strak tegen de voorkant van de laadvloer aan geplaatst, omdat de stoel nogal uitzwenkt bij het draaien. Maar als ik hem verder naar achteren plaats, kan de achterdeur niet meer dicht met de surfplank erin.
Dus hij moet verschuifbaar zijn, dit wil ik gaan doen met twee houten profielen. Foto's volgen.

Ook de externe opties moeten worden bekeken, zoals een voortent, of toch ook een luifel.
Even kijken hoe dat het beste bevestigd kan worden, zodat ook de dakdragers nog passen.
Echt strak werk hoor.
Een dergelijke slaapbank zou ik ook graag willen. Betreft de bus hier ook een lange uitvoering?
Voor de luifel kun je toch ook een brandrup rail gebruiken?
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Multivan Generation schreef: di aug 25, 2020 16:25 Luifel kun je ook vastmaken aan je dakdragers.
Hmm daar zeg je inderdaad zo wat... voordeel is dan ook dat hij wat hoger is (stahoogte)
Mijn plan was om een caravanrails op de zijkant te zetten, zodat daar zowel een peesluifel als een pees-voortent in geschoven zou kunnen worden, maar als ik er nu zo naast sta zal dan de stahoogte toch wel beperkt zijn.
Dus dan dakdragers erop, en daarop een cassetteluifel... wat is dan de makkelijkste manier om er ook nog een voortent aan vast te krijgen?

@ Red devel:
Het is inderdaad een lange wielbasis.

Waar ik nu ook een plannetje voor moet maken zijn de komende wintermaanden: wat te doen met de watertank, vuilwatertank en portapotti.
Wat zijn tips om bevriezen te voorkomen?
Ik wilde de watertank en leidingen gewoon leeg laten, en dan water uit flessen vanuit de koelbox gebruiken.
Ik zag in een ander topic al drinkbakverwarmers voor dieren (5 watt op 12V)... iemand hier al ervaring mee?
red devel

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: vr sep 04, 2020 10:33
Multivan Generation schreef: di aug 25, 2020 16:25 Luifel kun je ook vastmaken aan je dakdragers.
Hmm daar zeg je inderdaad zo wat... voordeel is dan ook dat hij wat hoger is (stahoogte)
Mijn plan was om een caravanrails op de zijkant te zetten, zodat daar zowel een peesluifel als een pees-voortent in geschoven zou kunnen worden, maar als ik er nu zo naast sta zal dan de stahoogte toch wel beperkt zijn.
Dus dan dakdragers erop, en daarop een cassetteluifel... wat is dan de makkelijkste manier om er ook nog een voortent aan vast te krijgen?

@ Red devel:
Het is inderdaad een lange wielbasis.

Waar ik nu ook een plannetje voor moet maken zijn de komende wintermaanden: wat te doen met de watertank, vuilwatertank en portapotti.
Wat zijn tips om bevriezen te voorkomen?
Ik wilde de watertank en leidingen gewoon leeg laten, en dan water uit flessen vanuit de koelbox gebruiken.
Ik zag in een ander topic al drinkbakverwarmers voor dieren (5 watt op 12V)... iemand hier al ervaring mee?
Wat betreft de stahoogte bij een luifel:
Ik heb ergens een luifel verhoger gezien op Internet!
Op ca 40 cm afstand van de rail wordt dan het doek iets hoger gedrukt dan de railhoogte aan de bus.
Misschien een idee?
websurfer

Bericht door websurfer »

Ik heb zo,n luifel en moet zeggen ideaal
Groot voordeel daarbij is dat de luifel nu op 4 poten staat en dus "standalone" kan blijven staan
De koppeling aan de bandrup dmv een extra peesband (pees-doek4 cm-pees standaard te koop) en geleide rail(8 vorm ook te koop).
Bij wegrijden even de 8vorm rail eruit en luifel blijft staan
Evt extra scheerlijn aanbrengen richting plek van bus

Zo doen we dat al 4 jaar ideaal als je even wat langer staat op een plek
Dit kan ookmet normale luifel uiteraard
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
red devel

Bericht door red devel »

websurfer schreef: vr sep 04, 2020 11:55 Ik heb zo,n luifel en moet zeggen ideaal
Groot voordeel daarbij is dat de luifel nu op 4 poten staat en dus "standalone" kan blijven staan
De koppeling aan de bandrup dmv een extra peesband (pees-doek4 cm-pees standaard te koop) en geleide rail(8 vorm ook te koop).
Bij wegrijden even de 8vorm rail eruit en luifel blijft staan
Evt extra scheerlijn aanbrengen richting plek van bus

Zo doen we dat al 4 jaar ideaal als je even wat langer staat op een plek
Dit kan ookmet normale luifel uiteraard
Waar heb je die gekocht?
websurfer

Bericht door websurfer »

2e hand dus geen idee
Er staat volgens mij ook geen merk op
Maar je kunt dit natuurlijk oom zelf maken door stokken en een dwarsligger te kopen en twee nestelogen in de luifel te maken
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

Heb je een fotootje?

Met de 8 vorm bedoel je dus een pees-pees verbinder?
websurfer

Bericht door websurfer »

even snel van internet geshopt
Bijlagen
koppelprofielen.jpg
peesband.jpg
peesband.jpg (7.42 KiB) 491 keer bekeken
websurfer

Bericht door websurfer »

wij hebben dat gekocht bij Pauw recreatie maar zullen vast meerdere Camping zaken verkopen want dit is gewoon goed bij campingzaken
websurfer

Bericht door websurfer »

peesband in de Bandruprail en de plastic connector daar weer op en luifel in de connector

is echt ideaal (heb zelf ivm ruimte de connector in tweedelen van 1,25 cm gemaakt wat makkelijker weg te bergen is
Chewbacca

Bericht door Chewbacca »

websurfer schreef: vr sep 04, 2020 14:12 peesband in de Bandruprail en de plastic connector daar weer op en luifel in de connector

is echt ideaal (heb zelf ivm ruimte de connector in tweedelen van 1,25 cm gemaakt wat makkelijker weg te bergen is
Dank voor je tip!
Heb jij voldoende stahoogte onder de luifel?

Misschien combineer ik jullie tips wel tot een cassetteluifel op de dakdragers en dan een peesgoot onder de cassette zodat daar de voortent aan vast kan met de constructie zoals hierboven beschreven
websurfer

Bericht door websurfer »

Met onze luifel kan ik spelen met de hoogte of afstand
Des te hoger dus de staanders dichter bij de bus en visa versa

Maar de normale opstelling (gemiddelde hoogt_afstand) kan mijn zoon 1,95 mtr er onderstaan
Plaats reactie