Mooi dat het opgelost is.
Vreemd dat het zo vochtig is, zou ook opzoek gaan daar de bron van al dat water en niet alleen bestrijden met extra ventilatie en vochtvangers.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ombouw DC naar camper
Re: Ombouw DC naar camper
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Ombouw DC naar camper
Ik denk slechte ventilatie... hetzij niet weten wat anders.
Het is pas begonnen toen het buiten kouder werd, eerder in de zomer geen last ook niet bij regen. Geen lekkage van het drinkwater systeem.
Alles zit potdicht als ik weg ben, en als ik er wel ben doe ik de voorramen een stukje open, en als het buiten droog is de schuifdeur ook.
Maar dan snachts had ik het weer dicht, dan komt er duur verdamping en uitademing ongeveer 1 liter water extra in de lucht erbij, wat dan condenseert op de ramen (isolatie matten aan de binnenkant er tegenaan) en het kale staal.
En dan ook nog binnen koken op gas...
De standkachel pakt de lucht van binnen, dus die ververst niet. Als dit niet voldoende helpt is dat mijn volgende optie.
Nu kan ik veilig blijven ventileren met die roosters, ook als ik weg ben.
Het is pas begonnen toen het buiten kouder werd, eerder in de zomer geen last ook niet bij regen. Geen lekkage van het drinkwater systeem.
Alles zit potdicht als ik weg ben, en als ik er wel ben doe ik de voorramen een stukje open, en als het buiten droog is de schuifdeur ook.
Maar dan snachts had ik het weer dicht, dan komt er duur verdamping en uitademing ongeveer 1 liter water extra in de lucht erbij, wat dan condenseert op de ramen (isolatie matten aan de binnenkant er tegenaan) en het kale staal.
En dan ook nog binnen koken op gas...
De standkachel pakt de lucht van binnen, dus die ververst niet. Als dit niet voldoende helpt is dat mijn volgende optie.
Nu kan ik veilig blijven ventileren met die roosters, ook als ik weg ben.
Re: Ombouw DC naar camper
Gekke vraag, maar heb je wel op de juiste manier het isolatie aangebracht en goed materiaal gebruikt?
Op zich moet isolatiemateriaal wel ademen! En er voor zorgen dat je geen isolatie over de ventilatiegaten plakt natuurlijk. Anders kun je met kachel stoken wat je wil. Als die warmte niet kan doorstromen krijg je gauw condens.
Maar ik begrijp dat je er momenteel in verblijft/slaapt. Dan heb je inderdaad meer vocht. Vooral in deze tijd van het jaar.
Op zich moet isolatiemateriaal wel ademen! En er voor zorgen dat je geen isolatie over de ventilatiegaten plakt natuurlijk. Anders kun je met kachel stoken wat je wil. Als die warmte niet kan doorstromen krijg je gauw condens.
Maar ik begrijp dat je er momenteel in verblijft/slaapt. Dan heb je inderdaad meer vocht. Vooral in deze tijd van het jaar.
Re: Ombouw DC naar camper
Ik slaap er nu gemiddeld 2-3 nachten per week in, vanwege onregelmatigheid met werk in de zorg.
Qua isolatie heb ik aluminium bubbel folie op de bodem en de binnenkant van de panelen geplakt , en een soort piepschuim (vanuit de bouw) in achter t de panelen. Dit werd mij aangeraden omdat het inderdaad geen vocht vast zou houden.
Nu heb ik het dak nog niet gestoffeerd dus er zijn nog openingen waar strak zichtbaar is, en daar zie je de condens. Ook het hefdak heb ik met deze folie en een stukje piepschuim en triplex plaatje afgewerkt, en langs de randen waar het neet niet aansluit op het doek zie je condens.
En uiteraard de ramen.
En als je dan een paar weken achtereen zo er ook gaat en te weinig ventileert en wel blijft slapen en koken is dit denk ik wat je krijgt...
Aanpak is dus deze nieuwe roosters, en op korte termijn het dak stofferen zodat dat 1 extra isolerend werkt en 2 het staal afdekt
Mocht dat onvoldoende zijn dan kijken om actief (Dus via de standkachel) buitenlucht aan te zuigen en te verwarmen

Qua isolatie heb ik aluminium bubbel folie op de bodem en de binnenkant van de panelen geplakt , en een soort piepschuim (vanuit de bouw) in achter t de panelen. Dit werd mij aangeraden omdat het inderdaad geen vocht vast zou houden.
Nu heb ik het dak nog niet gestoffeerd dus er zijn nog openingen waar strak zichtbaar is, en daar zie je de condens. Ook het hefdak heb ik met deze folie en een stukje piepschuim en triplex plaatje afgewerkt, en langs de randen waar het neet niet aansluit op het doek zie je condens.
En uiteraard de ramen.
En als je dan een paar weken achtereen zo er ook gaat en te weinig ventileert en wel blijft slapen en koken is dit denk ik wat je krijgt...
Aanpak is dus deze nieuwe roosters, en op korte termijn het dak stofferen zodat dat 1 extra isolerend werkt en 2 het staal afdekt
Mocht dat onvoldoende zijn dan kijken om actief (Dus via de standkachel) buitenlucht aan te zuigen en te verwarmen

Re: Ombouw DC naar camper
De nieuwe ventilatieroosters alleen hielpen een beetje, maar bleef toch nog erg vochtig binnen.
Daarna dus maar de knoop doorgehakt: de kachel moet buitenlucht aanzuigen.
Ook wel logisch, natuurkundig gezien, want op die manier verlaag je je luchtvochtigheid door de buitenlucht te verwarmen.
Rooster besteld, inclusief een bijpassende gatenzaag. Lokatie gemarkeerd, netjes het rooster erin en afkitten.

Dat scheelt al een heleboel... ook heb ik het gevoel dat de ingeblazen lucht warmer aanvoelt, en de kachel juist minder hard hoeft te ventileren.
Omdat ik had gelezen dat de aluminium-isolatie voor huizen niet geschikt is voor platte daken (vanwege condens!) dacht ik dat dat voor een bus ook wel zou gelden. Dus gelijk doorgepakt en armaflex 6mm besteld. Wat een mooi spul is dat, jammer dat ik het niet van begin af aan gebruikt heb om alles in te pakken. Nu alles waar ik nog bij kon en los kon halen hiermee alsnog ingepakt.
Vandaag bij een vriend op bezoek geweest, blijkt hij een fantastisch mooie warmte-camera te hebben. Dus... kachel binnen aan, en na 15 min stoken maar eens meten. Buitentemperatuur zo'n 8-9 graden, binnen 17-19 graden. Hefdak 9 graden, met daaronder het raam van de schuifdeur
Linker zijkant, met de b-stijl nog aan de onderzijde nog niet geïsoleerd.
Hier blaast de kachel ook recht op af, dus die vult zich nu (nog) heerlijk met warme lucht.
De achterdeuren, waar de kachel ook op de linker achterdeur gericht staat. Ook zie je onderin wat warmte-lekkage, dus het rubber zal daar net niet helemaal meer afsluiten.

De linker zijkant, waar opvalt dat de achter-stijl (waar het achterste uitblaasrooster op gericht staat) ook nog mooi oplicht.
Ik heb in het zij-paneel een opening gemaakt waar de deur-vanger doorheen kan bewegen. Ik vermoed dat hier een boel warme lucht nog in de stijl kan 'lekken'. Ik ga kijken of ik met een soort tochtstrip (met van die haren) ervoor kan zorgen dat er geen luchtlekkage meer is, maar wel die deurvanger er doorheen kan bewegen.
Al met al valt het me enorm mee hoe weinig het staal eigenlijk nog oplicht. Ook als we het omdraaien en binnen de koude plekken gaan opzoeken dan is dat eigenlijk alleen maar rondom de ramen. Daar had ik nu de schermen niet voor gedaan, dus dat is voor een andere keer om nog eens te testen.
Ook de onderkant wil ik nog wel eens bekijken met dit apparaatje.
Daarna dus maar de knoop doorgehakt: de kachel moet buitenlucht aanzuigen.
Ook wel logisch, natuurkundig gezien, want op die manier verlaag je je luchtvochtigheid door de buitenlucht te verwarmen.
Rooster besteld, inclusief een bijpassende gatenzaag. Lokatie gemarkeerd, netjes het rooster erin en afkitten.

Dat scheelt al een heleboel... ook heb ik het gevoel dat de ingeblazen lucht warmer aanvoelt, en de kachel juist minder hard hoeft te ventileren.
Omdat ik had gelezen dat de aluminium-isolatie voor huizen niet geschikt is voor platte daken (vanwege condens!) dacht ik dat dat voor een bus ook wel zou gelden. Dus gelijk doorgepakt en armaflex 6mm besteld. Wat een mooi spul is dat, jammer dat ik het niet van begin af aan gebruikt heb om alles in te pakken. Nu alles waar ik nog bij kon en los kon halen hiermee alsnog ingepakt.
Vandaag bij een vriend op bezoek geweest, blijkt hij een fantastisch mooie warmte-camera te hebben. Dus... kachel binnen aan, en na 15 min stoken maar eens meten. Buitentemperatuur zo'n 8-9 graden, binnen 17-19 graden. Hefdak 9 graden, met daaronder het raam van de schuifdeur
Linker zijkant, met de b-stijl nog aan de onderzijde nog niet geïsoleerd.
Hier blaast de kachel ook recht op af, dus die vult zich nu (nog) heerlijk met warme lucht.
De achterdeuren, waar de kachel ook op de linker achterdeur gericht staat. Ook zie je onderin wat warmte-lekkage, dus het rubber zal daar net niet helemaal meer afsluiten.

De linker zijkant, waar opvalt dat de achter-stijl (waar het achterste uitblaasrooster op gericht staat) ook nog mooi oplicht.
Ik heb in het zij-paneel een opening gemaakt waar de deur-vanger doorheen kan bewegen. Ik vermoed dat hier een boel warme lucht nog in de stijl kan 'lekken'. Ik ga kijken of ik met een soort tochtstrip (met van die haren) ervoor kan zorgen dat er geen luchtlekkage meer is, maar wel die deurvanger er doorheen kan bewegen.
Al met al valt het me enorm mee hoe weinig het staal eigenlijk nog oplicht. Ook als we het omdraaien en binnen de koude plekken gaan opzoeken dan is dat eigenlijk alleen maar rondom de ramen. Daar had ik nu de schermen niet voor gedaan, dus dat is voor een andere keer om nog eens te testen.
Ook de onderkant wil ik nog wel eens bekijken met dit apparaatje.
Re: Ombouw DC naar camper
Goed bezig hoor!
Armaflex heb ik ook gebruikt. Inderdaad prima spul.
Alleen als het vast zit krijg je het niet meer los.
Ik had er ook een rol band bij besteld om de naden af te plakken.
Armaflex heb ik ook gebruikt. Inderdaad prima spul.
Alleen als het vast zit krijg je het niet meer los.
Ik had er ook een rol band bij besteld om de naden af te plakken.