Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw projectje... update p.8

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Giela
Berichten: 109
Lid geworden op: di feb 13, 2018 20:47

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Giela »

Update van de T4:

Hij staat nu bij de garage voor een grote beurt. Deze beurt is echter wat groter geworden dan gedacht:
- Remleidingen voor
- Fusee rechtsvoor
- Uitlaat ophanging
- Temp senor
- Distributieriem te slap
- Hitte schild hing los
- Afstelling brandstofpomp

En volgens de monteur lekt hij bij de pakking van de oliepomp en mag er nieuwe koppeling in. :bonk

Die laatste twee laten we over een tijdje doen aangezien het bovenste lijsten al een aanslag is op de rekening :proost

Wel de ramen nog laten tinten van het weekend en een Fiamma rekje gescoord :)

* foto uploaden lukt momenteel niet!?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 460
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: Nieuw projectje!

Bericht door krekwakwol »

Krijg je geen problemen met je wegligging met deze configuratie van je bus. Voor offroad is het geweldig, maar op de weg lijkt me beetje slippery met nat wegdek.
Of valt het mee?
T5 2.5 TDI LWB 2008
T4 2.4 D Carthago Malibu 1991 Nu verkocht!!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2433
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Hanz »

Distributieriem te slap en al vijf jaar oud. Ik zou hem maar laten vervangen inclusief de spanrollen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10113
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef: wo mar 07, 2018 23:21 Distributieriem te slap en al vijf jaar oud. Ik zou hem maar laten vervangen inclusief de spanrollen.
inderdaad . max levensduur is toch 6 jaar , en aangezien de lekkage bij de oliepomp , moet de riem er toch af om de pakking of oliepomp te kunnen vervangen
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29364
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: do mar 08, 2018 7:39
Hanz schreef: wo mar 07, 2018 23:21 Distributieriem te slap en al vijf jaar oud. Ik zou hem maar laten vervangen inclusief de spanrollen.
inderdaad . max levensduur is toch 6 jaar , en aangezien de lekkage bij de oliepomp , moet de riem er toch af om de pakking of oliepomp te kunnen vervangen
Mee eens, meteen laten doen, anders heb je later dubbele kosten. Je weet nooit wanneer die pakking in eens harder olie door laat gaan.
Eerst technisch in orde en dan pas andere zaken doen zou mijn prioriteiten lijstje zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Giela
Berichten: 109
Lid geworden op: di feb 13, 2018 20:47

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Giela »

Absoluut mee eens. Hij moet eerst technisch in goede staat zijn voordat we nu andere zaken aanpakken.

Weten jullie wat het vervangen van de pakking incl. distributieset ongeveer mag kosten. Mij kunnen ze momenteel alles vertellen. Praat je over €500/€1000 of €1500?

Alvast dank voor de reacties! :yes
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2902
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Snautzer »

En vergeet de waterpomp niet. Prijs hangt nogal af waar je hem brengt en wat voor merk ze terug monteren. Tussen de 800-1200 is denk ik wel reeel.
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 653
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Nieuw projectje!

Bericht door powerpiep »

krekwakwol schreef: wo mar 07, 2018 22:39 Krijg je geen problemen met je wegligging met deze configuratie van je bus. Voor offroad is het geweldig, maar op de weg lijkt me beetje slippery met nat wegdek.
Of valt het mee?
Valt mee, zwaardere veren en heavy duty schokbrekers houden het busje wel onder controle. Bij de oudere bfg' s moest je wel goed uitkijken bij nat wegdek. Met de nieuwe is dit drastisch verbeterd.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
Giela
Berichten: 109
Lid geworden op: di feb 13, 2018 20:47

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Giela »

Heeft het zin te opteren voor een sterkere koppeling of maakt dat niet zoveel uit als je dezelfde versnellingsbak blijft gebruiken?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10113
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Pascal-141 »

Giela schreef: ma mar 12, 2018 13:36 Heeft het zin te opteren voor een sterkere koppeling of maakt dat niet zoveel uit als je dezelfde versnellingsbak blijft gebruiken?
Complete koppeling (incl 2mv vliegwiel) van een 102pk monteren , dan heb je altijd wat reserve , en die gaat langer mee .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
schnarf
Berichten: 314
Lid geworden op: za mar 09, 2013 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Nieuw projectje!

Bericht door schnarf »

Sorry, ik zou nog even de bandenmaat van de BFG's doorgeven want ik had de maat niet in mijn topic staan.

Velgen zijn Mercedes E klasse 15 inch ET37 , banden 215-75-15.

Ik vind de BFG's echt heel erg goede banden, zowel droog als nat zeer betrouwbaar en veel grip
Giela
Berichten: 109
Lid geworden op: di feb 13, 2018 20:47

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Giela »

Pascal-141 schreef: ma mar 12, 2018 20:03
Giela schreef: ma mar 12, 2018 13:36 Heeft het zin te opteren voor een sterkere koppeling of maakt dat niet zoveel uit als je dezelfde versnellingsbak blijft gebruiken?
Complete koppeling (incl 2mv vliegwiel) van een 102pk monteren , dan heb je altijd wat reserve , en die gaat langer mee .
Sorry, maar wat bedoel je met precies met 2MV vliegwiel? De 88pk heeft toch een platen koppeling dus geen massa vliegwiel?
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 653
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Nieuw projectje!

Bericht door powerpiep »

Ze hebben een 2MV (2 delig vliegwiel).
Die zit op de koppeling.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10113
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Pascal-141 »

Giela schreef: ma mar 12, 2018 20:27
Pascal-141 schreef: ma mar 12, 2018 20:03
Giela schreef: ma mar 12, 2018 13:36 Heeft het zin te opteren voor een sterkere koppeling of maakt dat niet zoveel uit als je dezelfde versnellingsbak blijft gebruiken?
Complete koppeling (incl 2mv vliegwiel) van een 102pk monteren , dan heb je altijd wat reserve , en die gaat langer mee .
Sorry, maar wat bedoel je met precies met 2MV vliegwiel? De 88pk heeft toch een platen koppeling dus geen massa vliegwiel?
De 88pk heeft ook een 2-massavliegwiel , net zoals de 102pk (of iedere andere TDI tegenwoordig) . Als je een andere koppeling monteerd , best zowieso het 2MV mee vervangen , anders heb je kans dat je binnen x-aantal tijd de boel terug kan opengooien omdat het 2MV begint te klapperen .
Een complete koppelingskit (dus incl 2MV) van een 102PK monteren , en je kan weer 300.000km verder .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Giela
Berichten: 109
Lid geworden op: di feb 13, 2018 20:47

Re: Nieuw projectje!

Bericht door Giela »

Pascal-141 schreef: wo mar 14, 2018 12:52
Giela schreef: ma mar 12, 2018 20:27
Pascal-141 schreef: ma mar 12, 2018 20:03

Complete koppeling (incl 2mv vliegwiel) van een 102pk monteren , dan heb je altijd wat reserve , en die gaat langer mee .
Sorry, maar wat bedoel je met precies met 2MV vliegwiel? De 88pk heeft toch een platen koppeling dus geen massa vliegwiel?
De 88pk heeft ook een 2-massavliegwiel , net zoals de 102pk (of iedere andere TDI tegenwoordig) . Als je een andere koppeling monteerd , best zowieso het 2MV mee vervangen , anders heb je kans dat je binnen x-aantal tijd de boel terug kan opengooien omdat het 2MV begint te klapperen .
Een complete koppelingskit (dus incl 2MV) van een 102PK monteren , en je kan weer 300.000km verder .
Thanks voor je uitleg!
Plaats reactie