Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Dantji schreef: 20 mar 2018, 07:49 Ziet er goed uit!
Waar heb jij je spullen gekocht Timy?
Thanks!
De werking moet ik nog wel ervaren maar so far tevreden.

hier gekocht!
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Vandaag maar even de draden vanaf de laadregelaar naar de accu veilig opgeborgen. Een stuk vuilwaterslang (ca 2cm diameter) er omheen gedaan en bij de hoekjes en gaatjes er doorheen gefrummeld. Kunnen de stroomdraden nergens tegenaan hangen en stiekem slijten (sluiten..).

Achteraf had het vandaag misschien toch warm genoeg weest voor de montage van het paneel. Maar dat is achteraf :nuts
20180325_111002kl.jpg
20180325_110309kl.jpg
Bijlagen
20180325_111002kl.jpg
Gebruikersavatar
robertjongste
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2017, 21:18

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door robertjongste »

Ik heb zojuist losse zonnepanelen gekocht in een koffer. Deze kan je vaker op de zon richten. 100w moet volgens mij voldoende zijn.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Beckontheroad »

robertjongste schreef: 25 mar 2018, 21:45 Ik heb zojuist losse zonnepanelen gekocht in een koffer. Deze kan je vaker op de zon richten. 100w moet volgens mij voldoende zijn.
+1 en nu eens zien hoe dat werkt.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door LAYCA »

Hoi Timy.
Dit zonnepaneel zelf vorig jaar gemonteerd en werkt erg goed ook bij strooilicht.
Zit jou paneel al op het dak?
Kijk anders hier even viewtopic.php?f=12&t=47265&start=225
De reden is dat jij een vrij groot dakdoorvoer doosje gaat gebruiken.
Ik heb dit opgelost door de + en de - kabel via de montagegaten van het zonnescherm door het dak gevoerd.
Kunststof flesjes gebruikt 8 stuks met rvs M4 boutjes gemonteerd en de kabels ingekort, kabelschoen gebruikt.
En aan de binnenzijde weer met kabels doorgevoerd naar regelaar etc.
Zit wat netter dan de gewone geleverde dakdoorvoer.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

robertjongste schreef: 25 mar 2018, 21:45 Ik heb zojuist losse zonnepanelen gekocht in een koffer.
Hebben wij ook overwogen maar zowel de ruimte als inzetbaarheid geeft ons latem besluiten voor een vast paneel te gaan. Een los paneel durf ik niet op de camping te laten staan als wij een dagje zijn wandelen zonder camper. En nu laad hij ook als we even boodschappen doen etc.
Ben benieuwd naar de ervaringen met de koffer :toppie
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

LAYCA schreef: 26 mar 2018, 00:27 Zit jou paneel al op het dak?
Nog niet! De meegeleverde doorvoer is inderdaad erg groot. Ik heb van YouTube een andere variant afgekeken welke Walter volgens mij ook heeft gebruikt.
Ben zojuist achter de naam gekomen, namelijk een
ventilatieschelp!
Ik heb geen zonnescherm om de kabels bij door te voeren. Ontzettend bedankt voor het meedenken en mooi topic.. druk bezig zeg..
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Beckontheroad »

Timy schreef: 26 mar 2018, 15:52
robertjongste schreef: 25 mar 2018, 21:45 Ik heb zojuist losse zonnepanelen gekocht in een koffer.
Hebben wij ook overwogen maar zowel de ruimte als inzetbaarheid geeft ons latem besluiten voor een vast paneel te gaan. Een los paneel durf ik niet op de camping te laten staan als wij een dagje zijn wandelen zonder camper. En nu laad hij ook als we even boodschappen doen etc.
Ben benieuwd naar de ervaringen met de koffer :toppie
Onze overweging voor een koffer:
- bus in de schaduw, panelen in de zon, eventueel bijdraaien gedurende de dag
- indien schade/defect aan paneel op t dak, lastig te verwijderen/vervangen.
kosten aanschaf zijn vergelijkbaar. installeren losse koffer eenvoudig,wel koffer 'meezeulen'.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Walda »

Klopt, ik had het per ongeluk een ontluchtings schelp genoemd, maar die heb ik inderdaad gebruikt. Een los paneel heb ik ook overwogen en ik zie zeker voordelen, maar ook nadelen, dus altijd weer die keuzes. Achteraf weet je pas of je goed gekozen hebt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
robertjongste
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2017, 21:18

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door robertjongste »

Ik heb een staaldraad aan het paneel vastgemaakt en aan de bus binnen in.
Dat is sowieso handig, Als de per ongeluk de boel kapot trekken kan de bus afbranden....
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Gisteren al wat voorwerk gedaan. Dat bestond uit het verwijderen van het dakraam.
Het kreng lekte al tijden en de provisorische oplossing met kit werkte helaas niet voldoende. Nu kwam het dus extra mooi uit dat het zonnepaneel op dezelfde plek ideaal is. :yes

Een paar foto's zonder uitleg, spreekt voor zich! Helaas komen ze in verkeerde volgorde eronder zie ik nu. :muur
Bijlagen
Een plaat multiplex erin zodat het goed dicht is.
Een plaat multiplex erin zodat het goed dicht is.
20180406_113731.jpg (30.13 KiB) 3514 keer bekeken
Zo! Stap 1 is gedaan.
Zo! Stap 1 is gedaan.
Een tijdje klooien verder, OPEN!
Een tijdje klooien verder, OPEN!
Het mes ligt klaar...
Het mes ligt klaar...
Met dakraam er nog in.
Met dakraam er nog in.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Maar vandaag, zaterdag, was het dan eindelijk warm genoeg om de sika kit te laten drogen!
Eerst dus het paneel erop gelegd om te passen en meten. Heb het iets meer richting de passagierskant gelegd omdat de draden ook nog via het dak naar binnen moesten. Als je exact in het midden wilt plaatsen kom je in de knoop aan de binnenkant i.v.m. de gasveren en het tentdoek.

Dus met schilderstape keurig het frame gelegd. Die ontzettend ontvet met Ammoniak. Hier alvast een tip.. Koop het beste tape wat je kan vinden! Ik dacht goed te hebben maar bij verwijderen scheurde het constant en de mijn mooie kitrandje was dus naar de verdoemenis.. Ik ook want ik heb heel wat gevloekt :huilen Bezuinig dus NIET op schilderstape!
Bijlagen
20180407_094016.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Na het uitmeten werd het tijd voor de gaatjes waar de kabels doorheen moeten. Toch spannend met een boor door het dak!! Ik heb een houten plaat eronder gelegd zodat je niet in het doek boort als je door het dak gaat. Ving direct ook het zaagsel op, bijkomend voordeeltje dus
Bijlagen
20180407_101009.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Daarna samen met mijn vader het paneel erop leggen. Ik heb zeer sterk dubbelzijdig tape gebruikt en een beetje sika kit eronder. De randen onderop heb ik wel gekit, net als de buitenrand t.b.v. afwerking. Dit stuk is wel handig om met twee personen doen. Vooral de mentale ondersteuning toen het mis ging met de tape had ik nodig :muur :nuts
Bijlagen
IMG-20180407-WA0009.jpg
IMG-20180407-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Hierna met gewichten druk erop. Heb ook nog gasflessen erop gezet zodat overal druk op zat. Dit heb ik zo 3 uur laten staan in de zon. Waarna het droog (genoeg) was.
Bijlagen
20180407_125611.jpg
Plaats reactie