Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Naar aanleiding van het Z.P.P. topic van Catsailor geinspireerd geraakt om toch ook zelf te 'pielen'.
Vorige week hebben wij een 100W flexibel zonnepaneel van het merk Wattstunde aangeschaft incl. laadregelaar, Sika-kit en de bedrading (5m). Totaal € 250,- lichter maar ik was tevreden. Veel goedkoper lukt volgens mij niet tenzij je uit China o.i.d. dingen laat overkomen.
Bewust voor de 100W gekozen omdat deze qua formaat mooi op het dak past en qua kracht voldoende zou moeten zijn. Wat ik uiteindelijk begreep is dat het aantal W in de buurt van het AH van de accu moet komen. Als wij de 100W te weinig vinden kan er nu nog een extra 100W achter.

Gisteren nog wat laatste montage dingetjes gekocht zodat ik niet misgrijp tijdens montage. Helaas is het nu vanwege de kou niet mogelijk om het paneel te plaatsen (moet > 15gr zijn) maar de voorbereiding kan natuurlijk wel!
Bijlagen
Naamloos.jpg
Laatst gewijzigd door Timy op 18 mar 2018, 16:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Stap 1 de spullen

Bericht door Timy »

Omdat ik er gestoord van wordt om constant heen-en-weer te lopen tijdens het klussen alles klaar gelegd.

Als eerste moet je de laadregelaar aansluiten op de accu, hierna mag je pas het paneel aansluiten. Waarom? Geen idee, maar het werd mij op het hart gedrukt! Gok dat het te maken heeft met de spanning die anders ongeremd doorstroomd naar de accu ofzo.
Wat heb ik gebruikt voor de montage van de regelaar:
- 10m kabel tbv 220v bij de bus
- Kabelstripper
- schroeven RVS
- kabelschoentjes met oog (tbv montage op accu)
- 5m kabel (ingekort naar ca 150cm)
- kniptang
- laadregelaar
- kruiskop schroevendraaier
- platkop schroevendraaier (klein)
- boor met houtboortjes
- steeksleutels (uiteindelijk 10 en 13 gebruikt)
Bijlagen
DSC_9041kl.jpg
Laatst gewijzigd door Timy op 18 mar 2018, 16:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

stap 2: de montage van de laadregelaar

Bericht door Timy »

Als eerste wilde ik de laadregelaar plaatsen daarna pas draden doorvoeren etc. Niet teveel in het zicht, maar wel zichtbaar indien nodig (wilde het niet in een kastje weggemoffelen). Uiteindelijk hebben we gekozen voor de achterplaat. Voordeel is ook dat ik nu de USB-poortjes kan gebruiken om 's nachts een GSM te laden binnen bereik.
Bijlagen
DSC_9042kl.jpg
Laatst gewijzigd door Timy op 18 mar 2018, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Stap 3: Kabels door het hout

Bericht door Timy »

Na het plaatsen van de laadregelaar wilde ik ervoor zorgen dat ik zo min mogelijk zichtbare draden had. Dus een boortje gekozen dat exact de maat van de kabels had. Voordeel is dat de kabels ook direct stabiel erin zitten en er niet zomaar spanning (fysiek..) op kan komen. De kabels kan je zonder verder gaten te maken naar de accu doorvoeren. De inbouw van Westfalia California heeft genoeg hoekjes en gaatje waar je de kabel doorheen kan voeren. Daar werd ik dus wel blij van!
Ik heb de complete 5m doorgevoerd en pas na het exact meten van de afstand laadregelaar->accu de kabel geknipt.

Op een later moment (na het plaatsen van het paneel) ga ik ook de draden die achterlangs lopen nog netjes bij elkaar binden en vastzetten.
Bijlagen
DSC_9046.5kl.jpg
DSC_9043kl.jpg
Laatst gewijzigd door Timy op 18 mar 2018, 16:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Stap 4: Aansluiten op de accu

Bericht door Timy »

Eerst heb ik zitten klooien omdat ik de accu niet wilde uitbouwen. Na 5 min heb ik het opgegeven en de gekozen voor de verstandige aanpak. Even de accu los en binnen bereik eraan werken, toch makkelijker.. Exact uitgemeten waar ik de draden moest knippen en de rest apart gelegd t.b.v. de montage van het zonnepaneel op een later moment. Ik had ca 150cm nodig van laadregelaar tot op de accu.
Bijlagen
DSC_9045kl.jpg
Laatst gewijzigd door Timy op 18 mar 2018, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Stap 5: laadregelaar werkt!

Bericht door Timy »

Na eerst de min gemonteerd te hebben ook de plus erop. Et voila! De laadregelaar werkt!
Zodra ik tijd heb en het <15gr is ga ik het zonnepaneel monteren. Hiervoor heb ik al een grijze kabelgoot klaar liggen en een soort 'ankerkapjes' wat uit de botenwereld komt. Deze worden volgende week geleverd, hiervan plaats ik dan (uiteraard) nog een foto. Ze zijn bedoeld om de doorvoer op het dak 100% waterdicht en weerbestendig te maken.
Bijlagen
DSC_9046kl.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Hanz »

:jumpklap Benieuwd naar het vervolg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1661
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door sjaak »

Ook benieuwd hoe verder :zwaai :zwaai
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Snautzer »

Ik ook !
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Walda »

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ik ben net klaar met mijn flexibelle zonnepaneel plak acties, gedocumenteerd in bovenstaande T5 projecten topic.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Snautzer »

En ook gelezen Walter. Mooi werk. Ik heb goede voorbeelden zoals deze en die van jouw hard nodig als ik dit zelf zou willen doen. Stroom is voor mij een beetje toverij.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Timy »

Walda schreef: 18 mar 2018, 20:00 Ik ben net klaar met mijn flexibelle zonnepaneel plak acties, gedocumenteerd in bovenstaande T5 projecten topic.
Gelijk ff gespiekt! Zie dat wij dezelfde handelingen met de paneel doen. Alleen n ander busje! Idee van plakken met tape en luchtgaatje vind ik n slimme.. welke tape heb jij ervoor gebruikt? Ga ik ns over nadenken!
:toppie
Laatst gewijzigd door Timy op 18 mar 2018, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Walda »

ff verder terruug kiekken dan vint je hed wel
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Walda »

Sorry, was even geïrriteerd door het taalgebruik elders en reageerde dus niet correct op deze topic.

Groeten,

Walter
Dantji
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2017, 19:12
Locatie: Rotterdam

Re: Flexibel zonnepaneel 100W op hefdak T4: how to

Bericht door Dantji »

Ziet er goed uit!
Waar heb jij je spullen gekocht Timy?
Geen VW meer :/
R'dam
Plaats reactie