Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door bart seinwezen »

Dit topic is een afsplitsing van het topic "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo van oskar725 uit 2011.

Even een samenvatting van het voorafgaande:

Ik ben dus net teruggekeerd van een rondje Marokko en heb me regelmatig dood zitten ergeren aan het gebrek aan vermogen van busmans.
Het turbogat is episch in proporties en 's morgens met koude motor wegrijden uit ruw terrein een cursus ' nieuwe woorden leren' voor gevorderden.
Zoals de oplettende weetjewellers inmiddels wel weten ben ik een enthousiast doe 't zelver die niet snel voor iets terugdeinst maar gezegend is met, op zijn best, een middelmatige automotive-technische achtergrond. En derhalve veel baat heeft bij een beetje bijsturing op zijn tijd :bifun
Tot op dit punt is Ibo mijn steun en toeverlaat geweest maar hij is erg druk de laatste tijd - en motortuning toch niet echt zijn ding.

Kortom! Heeft er iemand op, laten we zeggen het niveau van dit topic, zin om me in de loop van het komende jaar een dag of wat bij te praten/ coachen over wat wenselijk en realistisch om wat extra kilowatts uit mijn acv te persen? Dus ook als een soort vraagbaak tijdens de uitvoering daarvan door ondergetekende, alles tegen betaling uiteraard.

Groet! Bart


Bericht door guust » ma apr 02, 2018 19:09

Kijk eens op het engelse T4 forum, daar is een forumlid die verbeterde injectoren aanbied. Dit in combinatie met het herprogrameren van je computer geeft een mooi vermogens/koppel toename.
acv 102 pk
Omhoog


Bericht door Multivan Generation » ma apr 02, 2018 19:25
@Bart.
Begin maar eens met een downpijp met een iets grotere diameter. Daarna een EGR-vervanger.
Veel stappen kun je vinden op mijn site onder motorische tuning.
Stap voor stap de veranderingen en hun impact.

Van welk bouwjaar is jouw bus?
Maak even zelf een nieuw topic aan om dit topic niet te vervuilen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Omhoog

Bericht door guust

Om het topic nog maar iets verder te vervuilen:
Downpipe aanpassen zonder iets aan de turbo gedaan te hebben heeft geen zin.
EGR vervangen brengt ook niet veel, inlaattaject schoonmaken kan geen kwaad.

Als je serieus vermogens toename wil, dan moet je toch iets met je turbo, injectie en een remap.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door bart seinwezen »

Dank voor de reacties! De turbo /intercooler/injectie/remap komt ook zeker aan de beurt als ik de kans krijg, en ik vermoed dat Peter 'Multivan's aanpassingen ook bedoeld zijn als voorbereidingen voor dat soort drastische stappen. Ik ga er dan ook zeker voor zorgen dat het motortje alvast vrijelijk in- en uit kan ademen. Mischien toch ook de roetkat onder het mes?

Groet!! Bart
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Snautzer »

Mijn T4 Caravelle acv had zeer zeker geen turbo gat na re-mappen. (zwaait naar Peter) en had plenty power. Kan het niet zo zijn dat er iets anders is wat het niet laat presteren? Turbo op het eind? Roetkat vol? Hij heeft natuurlijk al heel wat ervaring en heeft grote reizen gemaakt met mogelijk wat mindere kwaliteit diesel. Mocht je die roetkat eruit halen: met mijn sycro merkte ik wel een heel duidelijk verschil tot er een grote diameter kat vervanger op kwam. Deze was toen al getuned, maar had die problemen die jij beschrijft ook zeker niet.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb nog heel veel onderdelen liggen voor een ombouwe

Koelerpakket AXG
Inlaatspuitstsuk + EGR/Stopklep AXG
L-slangen intercooler + metalen pijp inlaatdeel IC
Voor een tot '99 ACV de pijp met tempsensor en drukslang aansluiting
Luchtfilter (zit een gat in wat je kan fixen)
Pakking voor inlaatspuitstuk

En je kan bij mij proefrijden met de setup zoals beschreven (ACV blok met AXG ombouwdelen)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

Snautzer schreef: 03 apr 2018, 21:35 Mijn T4 Caravelle acv had zeer zeker geen turbo gat na re-mappen. (zwaait naar Peter) en had plenty power. Kan het niet zo zijn dat er iets anders is wat het niet laat presteren? Turbo op het eind? Roetkat vol? Hij heeft natuurlijk al heel wat ervaring en heeft grote reizen gemaakt met mogelijk wat mindere kwaliteit diesel. Mocht je die roetkat eruit halen: met mijn sycro merkte ik wel een heel duidelijk verschil tot er een grote diameter kat vervanger op kwam. Deze was toen al getuned, maar had die problemen die jij beschrijft ook zeker niet.
Er is wel degelijk een behoorlijk verschil tussen een VTG-turbo en de gewone ACV turbo, ook na remap.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Snautzer »

Ja ik heb beide gereden als eigenaar en dat weet ik als geen ander. Bart heeft een acv zoals mijn caravelle.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

Snautzer schreef: 04 apr 2018, 17:28 Ja ik heb beide gereden als eigenaar en dat weet ik als geen ander. Bart heeft een acv zoals mijn caravelle.
Excuus, ik was niet compleet maar een VTG met vermogen van 1200rpm
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben dus net teruggekeerd van een rondje Marokko en heb me regelmatig dood zitten ergeren aan het gebrek aan vermogen van busmans.
Het turbogat is episch in proporties en 's morgens met koude motor wegrijden uit ruw terrein een cursus ' nieuwe woorden leren' voor gevorderden.
Een grotere diameter downpijp zorgt er voor dat je turbo eerder opspoelt en dat je auto veel gemakkelijker doortrekt.
Een binnendiameter van 60 mm geeft al een zeer merkbaar verschil.
Een EGR-vervanger geeft meer flow, en dus ook meer koude lucht met een betere verbranding en iets meer vermogen bij lagere toerentallen.

Je kunt echter niet meer vermogen krijgen dan wat er als limiet in de kenvelden van de software ingesteld staat.

Het verhaal over een VTG lader is leuk, maar voor Bart een aardige stap te ver,
want dat gaat een oude (1996) motorcomputer echt niet kunnen trekken.
Een grote interkoeler heeft veel effect bij iets hogere snelheden(zeg 60+ km/u), maar gaat je "weg rij probleem" niet oplossen.

Andere verstuivers zou je kunnen overwegen, al was het maar om de ervaring in km's van je huidige.
Daar zal hoogstwaarschijnlijk het beste wel vanaf zijn.
De vraag is of je dan met die "in the blind" grove Power Project verstuivers met onbekende herkomst nozzles de juiste keuze maakt.

Diesel service Olst, levert Fratelli Bosio nozzles en ik verwacht dat die een mooiere verneveling hebben, met een rustiger motorloop tot gevolg.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Pascal-141 »

Bart , vooraleer je gaat denken aan tuning of wijzigingen , zou ik eerst beginnen met de oorzaak te zoeken van het te kort aan vermogen bij het vertrekken.

Bij een "gewone" ACV , kan het inderdaad soms wel eens aanvoelen alsof in de 1e versnelling het vermogen net een 2a300 tr/min te laat inkomt .
...maar jij hebt een syncro ... daar is de 1e versnelling zo irrant kort , dat je moeiteloos een helling van bijna 45°zou moeten kunnen oprijden. (Heb ik trouwens ook effectief gezien in Mammutpark)
Ik heb zelf al met een ACV syncro rondgereden , en kon daar moeiteloos mee in 2e versnelling vertrekken , geen gebrek aan trekkracht dus . Die 2e versnelling (syncro) voelde dan zo ongeveer hetzelfde aan als de 1e versnelling van mijn 151pk Westfalia.

Dus , misschien beter eerst de oorzaak opzoeken van het gebrek aan vermogen in jouw T4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door powerpiep »

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 1461874501
Ik ben nu met deze mensen aan het praten.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Multivan Generation »

@Bart. Welke versnellingsbak zit er thans onder?
Je originele die aangepast is, of een versnellingsbak met de overbrengingen van een syncro?

Als het het eerste is, dan kun je al een verklaring hebben..

Trouwens als je aan een VTG lader gaat denken,
Dan heb je ook een andere motorcomputer nodig en passende kabelboom.

@Sebastiaan. Het is niet zo dat je met een VTG lader per definitie vanaf 1200 rpm vermogen krijgt. Oskar had een hele speciale software setup. Die van mij was vergelijkbaar op de uitlaat en vermogen in het middengebied na.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef: 07 apr 2018, 10:13 @Sebastiaan. Het is niet zo dat je met een VTG lader per definitie vanaf 1200 rpm vermogen krijgt. Oskar had een hele speciale software setup. Die van mij was vergelijkbaar op de uitlaat en vermogen in het middengebied na.
Groeten Peter
Weet ik
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door bart seinwezen »

Hoi,

Sorry voor de radiostilte, ik ben dit weekeind zoet geweest met het vervangen van remschijven en een krukaspoelie. Nondeju, wat zat die bende vast zeg. Ik heb een halve 1/2"doppenset naar zijn grootje geholpen met het loskrijgen van een en ander. Het aanhalen van de grote bout van de krukaspoelie (160 Nm +180 graden) ging goed tot 170 graden, toen brak mijn laatste verlengpen :bifun
Ik ga mezelf maar eens trakteren op een serieuze doppenset binnenkort, iets met krachtdoppen en 3/4"spul denk ik zo :lach

Ok, terug on topic:

Natuurlijk ga ik eerst in de weer met de conditie van het bestaande spul, dat zal vast al wat schelen. Om te beginnen uitlaat, egr en waarschijnlijk de sproeiers. Toch denk ik dat wat extra hardware en nieuwe software een serieuze optie zijn.
Nu is voorafgaand aan de Mongolietrip de computer vervangen, er zit nu deze in:
Afbeelding

Kan iemand daaraan zien wat voor computer het nu is?

Enne Pascal, er hangt een DRH versnellingsbak onder (zo uit mijn hoofd), kwam onder de donor uit en daar reed ik inderdaad lachend mee in zijn twee weg. Feit is wel dat mijn bus knap vol zit, bijna over het maximaal toegelaten gewicht van 28honderdnogwat kilo zelfs. Dat zag ik op de oudijzer-weegbrug, en ben prompt langs de RDW-weegbrug gereden maar het was echt waar... :ie
Hoe dan ook, op asfalt wegrijden met een koude motor is niet zo'n punt, maar een zacht grasveld word al lastig. Laat staan om vanuit stilstand een wiel uit een kuiltje te moeten rijden, daar is gauw 2500 toeren voor nodig anders slaat ie prompt af. En 2500 toeren met een koude motor en een slippende koppeling levert me echt hartezeer op :huilen
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op 10 apr 2018, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Pascal-141 »

bart seinwezen schreef: 09 apr 2018, 22:18

Enne Pascal, er hangt een DRH versnellingsbak onder (zo uit mijn hoofd), kwam onder de donor uit en daar reed ik inderdaad lachend mee in zijn twee weg. Feit is wel dat mijn bus knap vol zit, bijna over het maximaal toegelaten gewicht van 28honderdnogwat kilo zelfs. Dat zag ik op de oudijzer-weegbrug, en ben prompt langs de RDW-weegbrug gereden maar het was echt waar... :ie
Hoe dan ook, op asfalt wegrijden met een koude motor is niet zo'n punt, maar een zacht grasveld word al lastig. Laat staan om vanuit stilstand een wiel uit een kuiltje te moeten rijden, daar is gauw 2500 toeren voor nodig anders slaat ie prompt af. En 2500 toeren met een koude motor en een slippende koppeling levert me echt hartezeer op :huilen
Ga eerst alles maar eens na , om te zien of alles nog optimaal werkt of niet. Of laat er iemand naar kijken/mee rijden ,die met een ACV Syncro ervaring mee heeft .
Als je gaat "tunen" om een berg koppel te krijgen op zo'n heel laag toerental , dan word je koppeling (en de rest) enorm belast , en daarvan gaat ze slippen en gaat je 2-massa vliegwiel sneller naar de haaien.
Een goed tuner zal zo programmeren dat het koppel met beleid vrij komt , en niet meteen in de heel lage toeren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Ik wil ook een "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door bart seinwezen »

En zo zijn we min of meer terug bij mijn vraag, eigenlijk zoek ik dus een T4-maniak die de prestaties van busmans een keer wat objectiever kan beoordelen, en zo af en toe wat feedback kan geven.

Ik zou zeggen, opstellen in rotten van drie ajb. Niet dringen daarachterin! :jump
Plaats reactie