Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
RobS
Berichten: 121
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 16:10
Locatie: Delft

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door RobS » vr apr 13, 2018 15:52

Leuk topic! En, ja een ver-weg-rubriek voor alle T4/T5/T6/T7 hardcore-reis-topics zou een aanwinst zijn. :jumpklap

Gewicht doet veel. Een lichte auto presteert beter, minder mankementen en minder sores om alles slechte-weg-bestendig op te bergen.

High-tech lijkt thuis soms geweldig, maar eenmaal op reis waardeer je de zorgeloze betrouwbaarheid van low-tech. Je steekt geld en moeite in je wagen om hem betrouwbaar te maken en opeens blijkt risco van inbraak een voorname showstopper.

Bandenkeuze doet veel voor tractie. Zelfs met zomerbanden kom je met sneeuwkettingen nog steeds erg ver in de blubber. Je wordt helaas wel een beetje vuil. (Op de 185x14 bandenmaat van mijn T4 heb ik helaas nooit terreinbanden kunnen vinden=> ik rij daarom met all season + kettingen) AT banden hebben echter de sterke voorkeur vanwege de robuustere opbouw. Kies een goede AT terreinband die je ook met verlaagde druk (zand, blub etc) kan rijden. Cooper en General Grabber AT worden geroemd. BF-Goodrich AT schijnt notoir slecht te remmen. Je wil de druk in de banden kunnen aanpassen op de omstandigheden. De banden van onze T4 zijn nog niet zo groot als die van zware terreinwagens. Een flinke fietspomp (met manometer) vergt zweet, maar is lichter en betrouwbaarder dan een compressor. De ene maat band is in het buitenland beter verkrijgbaar dan andere. Zeker met een zware camper is een 2e reserve wiel sterk aanbevolen. Heb in een grijsverleden wel eens 4 kapotte zomerbanden gehad op één dag. Had gelukkig 4 complete reservewielen op dak.

Je wagen wordt hoe dan ook zwaar beladen en de vering krijgt het te verduren met grote kans op gebroken achterveren. Jouw wagen is best oud en achterveren zijn slijtgevoelige onderdelen. Checken en in geval van twijfel preventief vervangen. Er bestaan meerdere types. Op het forum kunnen ze je wel aanbevelen welke je moet kiezen. Omdat je toch bezig bent: die veren staan op schoteltjes waarmee je de hoogte kunt instellen. http://www.t4-wiki.de/wiki/Schraubenfeder

Een flinke krik of zelfs een kleine high lift en wat plankjes zijn handig. ARB maakt sinds kort een hydraulische high-lift. (minder onveilig bij het zakken) https://www.arb.com.au/recovery/hi-lift ... ries/jack/ NB Met een kabel + een high lift, kun je moeiteloos serieuze lasten takelen.

Velen gebruiken geen alu zandplaten meer, maar lichtere kunstof exemplaren. https://www.maxtrax.com.au is de trendsetter.

Carter-bescherming. Verder naar het oosten is men beter voorbereid op slechte wegen. Daarom zijn er Oost-Europese bedrijven die prima prijs/kwaliteit beschermplaten maken voor bijna elk type auto. http://www.unterfahrschutz.eu

Hitte in de zon. Een luifel aan je wagen is fijn, maar binnen wordt het nog steeds heet. Ikea heeft aardige luifels die je met wat touw boven de wagen kan spannen. Licht in gewicht en prijs.

Een paar in elkaar geschoven afwasteiltjes zijn licht, nemen weinig plaats in en hebben veel toepassingen: wassen/schoonmaken, boodschappenkrat, aanrechtblad, picknic tafel, vuile-sneeuwkettingen-dump en spullenaflegplek-in-het-lange-gras.

Fietsen, reservewielen, diesel jerry can, high lift, gebruikte sneeuwkettingen, zandladders en wellicht een BBQ-plaat hebben met elkaar gemeen dat je ze eigenlijk niet binnen wil vervoeren. Op dak is niet handig. Eigenlijk is achterop nog de beste plek. Wordt wel een beetje te zwaar voor die arme achterklep. In Amerika/Australie zie je daarom aftermarket "metal bumper swing carriers". All-in-one stalen bumpers met geintegreerde trekhaak + recovery points + links & rechts een horizontale zwaaiarm voor ALLE spullen die je buiten wil vervoeren. http://pinterest.com/search/pins/?q=rea ... img]arrier Voor Landcruisers, Jeeps en Pajero's zijn er talloze leveranciers. Ik zou wensen dat dergelijk spul ook voor de Tx leverbaar wordt in Europa.
Afbeelding

Last, but not least. Volkswagen is het grootste automerk ter wereld, maar buiten de EU een marginale speler. Stel je er op in dat onderdelen uit Europa moeten komen en dat je zelf moet uitzoeken welke.

groet, Rob
Laatst gewijzigd door RobS op za apr 14, 2018 20:38, 3 keer totaal gewijzigd.
VW T4 - 1.9TD ABL/AYE - kastenwagen - Paprikarot - 5 september 1990

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 563
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door powerpiep » za apr 14, 2018 16:56

Even over banden: de nieuwe BF Goodrich a/t zijn veel beter geworden.
Remmen is geen probleem meer, ook op nat wegdek.
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

NLinGER
Berichten: 78
Lid geworden op: di mei 24, 2016 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER » ma mei 07, 2018 11:09

Zo, hier ben ik weer. Flinke overuren op het werk en familie aangelegenheden zorgen er niet altijd voor dat ik snel kan reageren :D. En dan al helemaal niet als jullie super goede tips geven!
Hanssyncro schreef:
di apr 10, 2018 8:06
Wat de beschermplaten betreft...in het Duitse forum loopt een verzameltopic erover (gaat alleen over de brandstoftank): http://www.t4forum.de/wbb3/board11-m%C3 ... %BCr-tank/. Misschien kun je nog aanhaken en er ook een mee bestellen bij hun.
Thanks voor de tip. Ik heb een bericht gepost, maar ik geloof dat alle 20 stuks al weg zijn. Maar even kijken, hoe dat topic zich ontwikkeld. Ik heb ook nog even de tijd.
Jonathan L schreef:
di apr 10, 2018 20:30
Ik heb wat voorbereidingsinformatie op m'n site staan, www.followingtheflow.nl
Jullie hebben daar inderdaad veel handige information verzameld. Een paar dingen waren ons nog niet zo bewust. Bijvoorbeeld Diesel- en injector reinigingssetje en traangas.
Maar ik zie ook duidelijk dat iedereen zo zijn eigen pro's con's heeft. Een fiets gaat uiteraard mee. Ik wil ook delen per fiets afleggen. Keggen gaan ook mee, het is niet overal vlak, showerbag gebruiken wij ook met veel success al op dit moment en een mini bbq is ook gewoon success handig.
RobS schreef:
vr apr 13, 2018 15:52
Carter-bescherming. Verder naar het oosten is men beter voorbereid op slechte wegen. Daarom zijn er Oost-Europese bedrijven die prima prijs/kwaliteit beschermplaten maken voor bijna elk type auto. http://www.unterfahrschutz.eu
Thanks voor de tip. Dat ziet er goed uit!
RobS schreef:
vr apr 13, 2018 15:52
Je wagen wordt hoe dan ook zwaar beladen en de vering krijgt het te verduren met grote kans op gebroken achterveren. Jouw wagen is best oud en achterveren zijn slijtgevoelige onderdelen. Checken en in geval van twijfel preventief vervangen. Er bestaan meerdere types. Op het forum kunnen ze je wel aanbevelen welke je moet kiezen. Omdat je toch bezig bent: die veren staan op schoteltjes waarmee je de hoogte kunt instellen. http://www.t4-wiki.de/wiki/Schraubenfeder
Deze schoteltjes zijn dus voor de achterkant van de bus. Hiermee kan ik de de achterkant 21mm verhogen. Is dit dan het maximum? Of zijn bepaalde veren ook gewoon langer? En welke veren zijn aan te bevelen. De H&R-Feder? Dit zijn zoals ik lees de sterkste.
Aan de voorkant kun je het verhogen of verlagen gewoon "instellen" zie https://t4-wiki.de/wiki/Drehstabfeder , korekt?

Nu we toch bij het thema verhogen zijn heb ik besloten dat er Bilstein B6 schokbrekers onder komen. Met de informatie van de website van Peter (zie: http://www.eldiape.com/schokdempers/schokdempers.htm ) gaat mij dit zelf lukken.

AT-Banden moeten ook voor 2-3 cm verhoging zorgen.


Vorige week vrijdag heb ik eindelijk wat tijd gevonden om een aantal kleine verbeteringen aan de bus door te voeren.
Ik heb 1250kN gasdrukveren geinstalleerd. Bij de installatie zag ik dat aan de buskant het plaatje wat aan het roesten is. Deze moet ik dus maar maar eens vervangen. Met fietsendrager en 1 fiets blijft de klep zelfs open staan, wat een verschil! Echt een aanrader.
3a.jpg
3b.jpg
Tochstrip op het dakraam rubber geplakt (nu maar hopen dat het geheel niet meer suist).
1.jpg
Om ruime te sparen heb ik de verbanddoos aan de binnekant voorzien van magneten. Deze kan vervolgens aan de kluis onder de voorstoelen.
4a.jpg
4b.jpg
De voorruit isolatie heb ik even "uitgeprobeerd".
2.jpg
1 van de 2 kentekenlampjes was stuk. Ik heb beide vervangen voor een LED versie. Kompleet lamp met behuizing.

Verders heb ik voor 55 Euro een inbouw spirtus brander op de kop getikt. Een origio 4100. Ik hoop dat dit past, misschien moet ik de bestekbak iets verlagen.

Ook heb ik vacuum/onderdrukslangen en diesel retour leidingen besteld. Deze ga ik binnenkort vervangen.
Onze Porta Potti 345 is binnen. Nu nog een bodembevestiging kopen en https://www.ebay.de/itm/Stoffhocker-sch ... 0005.m1851 zo een ding. Dan is het gewoon een poef.

Ook heb ik nog een vraag met betrekking tot het schuifraam. Ik zie deze is licht groen getinte en doorzichtige uitvoering. Wat is standard of wat heb ik. De groene tint is soms zo "minimaal" dat ik even flink in de war ben. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik ergens naar toe rij en dat mijn ramen dan toch licht getint zijn en niet doorzichtig. Hoe kan ik dit achterhalen?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25716
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Multivan Generation » ma mei 07, 2018 12:47

Voor je schokdempers en met wat jij er mee van plan ben, dan zou ik geen B6 nemen, maar eerder aan Sachs HD gaan denken.
Goedkoper en beter tegen de strapatsen van een wereldreis opgewassen zo denk ik.
Er zijn al een aantal mensen waarvan ik gehoord heb dat bij met name de voorschokdempers, er iets afbreekt..

Doe hier je voordeel mee.

Lees ook even het topic van Bart Seinwezen en van Jonathan L door en noteer even wat er bij hen defect ging :zwaai

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Jonathan L
Berichten: 176
Lid geworden op: di okt 13, 2015 16:39
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Jonathan L » ma mei 07, 2018 12:50

Neem geen fiets mee. Dat is vragen om moeilijkheden. Bij elk roadblock willen ze die fiets hebben. Wij hebben een step mee die we vervoeren in een aluminium kist op de fietsendrager.

Ga na welke vloeistoffen je wagen lust, groene stuurolie is nauwelijks te vinden en vooral niet als je het nodig hebt.

Neem genoeg ashoezen mee, die zijn reteduur in Afrika voor VW Transporter. Zomaar €200 per stuk.

Geef je wagen een grote beurt in Rabat bij de VW garage, alsje afrika in gaat. Eerst even een diagnose laten doen, de onderdelen bestellen duurt drie weken. In die tijd kun je nog even in Marokko rondkarren.

Groetjes uit Congo!

NLinGER
Berichten: 78
Lid geworden op: di mei 24, 2016 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER » ma mei 07, 2018 13:46

Multivan Generation schreef:
ma mei 07, 2018 12:47
Voor je schokdempers en met wat jij er mee van plan ben, dan zou ik geen B6 nemen, maar eerder aan Sachs HD gaan denken.
Oeps, ja uiteraard Sachs HD, ik had even niet goed gelezen in mijn eigen aantekeningen.
Jonathan L schreef:
ma mei 07, 2018 12:50
Neem geen fiets mee. Dat is vragen om moeilijkheden. Bij elk roadblock willen ze die fiets hebben. Wij hebben een step mee die we vervoeren in een aluminium kist op de fietsendrager.
Ik heb het gelezen, kan dat nog kleiner!! :p ;)

uhhmmm... ik ga toch niet mijn eigen fiets weggeven... Ik ga niet uiteraard niet mijn 4000 Euro racefiets meenemen, maar een mountainbike of crossen van een paar honderd Euro gaat mee, maar ook die ga ik niet even "weggeven".
Zijn die roadblocks iets Afrikaans? Of heb je dat ook richting het oosten....
Ik kan mijn fiets eventueel ook in een grote box op de fietsendrager vervoeren. Wielen eruit en hoppa, dat past wel....
Laatst gewijzigd door NLinGER op di mei 08, 2018 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

bart seinwezen
Berichten: 240
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bart seinwezen » di mei 08, 2018 11:17

Roadblocks zijn inderdaad iets afrikaans, in het oosten geen (of in ieder geval veeeel minder) last van. Of je moet door de Donbass of Afghanistan willen rijden 😊

Jonathan L
Berichten: 176
Lid geworden op: di okt 13, 2015 16:39
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Jonathan L » di mei 08, 2018 11:21

[quote=NLinGER post_id=428215 time=1525693610
Jonathan L schreef:
ma mei 07, 2018 12:50
Neem geen fiets mee. Dat is vragen om moeilijkheden. Bij elk roadblock willen ze die fiets hebben. Wij hebben een step mee die we vervoeren in een aluminium kist op de fietsendrager.
Ik heb het gelezen, kan dat nog kleiner!! :p ;)

uhhmmm... ik toch niet mijn Eigen fiets weggeven... Ik ga niet uiteraard niet mijn 4000 Euro racefiets meenemen, maar een mountainbike of crossen van een paar honderd Euro ga ik echt niet weggeven.
Zijn die roadblocks iets Afrikaans? Of heb je dat ook richting het oosten....
Ik kan mijn fiets eventueel ook in een grote box op de fietsendrager vervoeren. Wielen eruit en hoppa, dat past wel....
[/quote]
Heb je EPS/DI2 op je fiets?

NLinGER
Berichten: 78
Lid geworden op: di mei 24, 2016 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER » di mei 08, 2018 13:27

bart seinwezen schreef:
di mei 08, 2018 11:17
Roadblocks zijn inderdaad iets afrikaans, in het oosten geen (of in ieder geval veeeel minder) last van. Of je moet door de Donbass of Afghanistan willen rijden 😊
Nee, daar hebben we geen behoefte aan. Hooguit Pakistan om in India te komen.

[/quote]
Heb je EPS/DI2 op je fiets?
[/quote]
Nee, geen extra gewicht op de fiets aub :p. Een racer moet wel onder de 7kg blijven.

Jonathan L
Berichten: 176
Lid geworden op: di okt 13, 2015 16:39
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Jonathan L » di mei 08, 2018 21:08

Een racer niet, een klimfiets wel.

Vossius
Berichten: 84
Lid geworden op: vr sep 14, 2012 20:53

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Vossius » wo mei 09, 2018 20:26

Als je door Oezbekistan gaat, voldoende reserve diesel mee nemen. Alles rijd daar op gas en afgelopen oktober bij een boer moeten aankloppen voor diesel. Mijn ervaring op deze grote reizen dat je van alles bij je heb maar ik het zelf gelukkig nog nooit heb hoeven te gebruiken met inmiddels 410k op de teller. Een maal stil komen te staan met een lekkende koelslang bij de olie koeler. Deze had ik dan net weer niet bij me.

grt René

NLinGER
Berichten: 78
Lid geworden op: di mei 24, 2016 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER » di mei 22, 2018 15:53

Vossius schreef:
wo mei 09, 2018 20:26
Als je door Oezbekistan gaat, voldoende reserve diesel mee nemen. Alles rijd daar op gas en afgelopen oktober bij een boer moeten aankloppen voor diesel. Mijn ervaring op deze grote reizen dat je van alles bij je heb maar ik het zelf gelukkig nog nooit heb hoeven te gebruiken met inmiddels 410k op de teller. Een maal stil komen te staan met een lekkende koelslang bij de olie koeler. Deze had ik dan net weer niet bij me.

grt René
Kijk, dat is een mooie tip. Ik dacht dat alleen problematisch was in Kazachstan.

Afgelopen dagen in de middenspauze telkens wat aan de bus gedaan (kleine dingetjes)

Climair aangebracht:
Windabweiser2.jpg
Windabweiser1.jpg
1000W zuivere sines omvormer aan het assortiment aangebracht:
Omvormer1.jpg
En de 35mm2 ook aangesloten:
Omvormer2.jpg
Jaja, het ziet er op het moment niet uit, daar komt binnenkort veranderingen in.

Het spirituskookveld staat als volgende op de planning.
En tevens komt er binnenkort een schakelaar in de nul van het scheidingsrelais en een vaste voltmeter voor de startaccu in het dashboard.

Groet,
Dennis
Laatst gewijzigd door NLinGER op di mei 22, 2018 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4578
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door jan2009 » di mei 22, 2018 16:38

en een vaste voltmeter voor de startmotor in de accu.
Ehh , leg dat eens uit ?
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

NLinGER
Berichten: 78
Lid geworden op: di mei 24, 2016 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER » di mei 22, 2018 17:06

jan2009 schreef:
di mei 22, 2018 16:38
en een vaste voltmeter voor de startmotor in de accu.
Ehh , leg dat eens uit ?
Oh lol, mmm, daar heb ik het een en ander door elkaar gehaald!
:bifun

Het moet zijn: een vaste voltmeter voor de startaccu in het dashboard.
:)
Correctie doorgevoerd!

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 742
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bvddobb » di mei 22, 2018 17:31

Leuk project, hoor! :ikrij
NLinGER schreef:
di mei 22, 2018 15:53
Het spirituskookveld staat als volgende op de planning.
Heb je niet overwogen om een dieselkooktoestel (bijv. deze van Webasto) te nemen, puttend uit je brandstoftank? Spiritus is toch weer iets extra om mee te nemen/onderweg in te moeten kopen...

Plaats reactie