Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LHD en RHD ruitenwissers

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
gcSunrader

LHD en RHD ruitenwissers

Bericht door gcSunrader » do nov 01, 2018 19:33

Beste forum lezers,
Bij het rijden met slecht weer heb je als bestuurder goed zicht door de voorruit. Echter bij de passagier wordt voor de helft van het zicht weggenomen doordat er geen ruitenwisser over het rechter deel van het raam gaat. Ik ben bezig om te kijken of ik de ruitenwissers van RHD en LHD zou kunnen combineren of het huidige systeem kan aanpassen. Zijn er al soortgelijke inisiatieven ondernomen of zijn er goede ideeën dan wil ik graag samen met jullie dit project oppakken en in dit hier op het forum bij houden. Hierdoor kan de bijrijder ook vrij vooruit kijken bij slecht weer.
Ruitenwissen VWT4.jpg
117955100.png

RobS

Re: LHD en RHD ruitenwissers

Bericht door RobS » do nov 01, 2018 22:29

buitengewoon nobel, maar je kunt ook Rain-x op je ruit aanbrengen
VW T4 - 1.9TD ABL/AYE - kastenwagen - Paprikarot - 5 september 1990

gcSunrader

Bericht door gcSunrader » vr nov 02, 2018 16:53

Rob, dank voor de tip. ga is zeker ook proberen. Is er nog een specefiek goed merk welke geen strepen trekt?

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » vr nov 02, 2018 20:33

Als je naar de paravan kijkt, dan zie je wat ingestanste rondingen.
Dat is bij de UK-versies de plaats waar de ruitenwissers zitten.
Ook zou ik mezelf kunnen voorstellen dat de wissers de andere kant op draaien.
Iets om rekening mee te houden.

Wat is de lengte van je wisserblad aan de bijrijderszijde?
Mogelijk geeft het aanpassen/verbuigen van de wisserarmen een betere aandrukkracht,
dan wel het monteren van Bosch aerotwin ruitenwissers wel een resultaat waar je jezelf in kunt vinden.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

gcSunrader

Bericht door gcSunrader » za nov 03, 2018 20:18

DJW Peter,
ZEker is de inrichting wel aanwezig. DAcht zelf aan in inbouwen van een draaipunt en stang te verlengen en omdersteboven aan te sluiten. Maar ben daar nog niet mee aan de gang gegaan.
Probleem met de lengte van de bladen is dat het raam iets te veel ronding heeft op het onderste gedeelte. Hierdoor steekt het blad uit.
Ik post nog wel plaatje.

dank voor het meedenken.

ktmkrik

Bericht door ktmkrik » zo nov 04, 2018 7:26

Denk dat je het een beetje te ver zoekt,oplossing in mijn ogen is wat Peter ook al aangaf de wisser arm iets doorbuigen wat dan meer druk op het wisserblad geeft (net boven no 11 op de afbeelding van 7zap)
Heb dit zelf in het verleden ook al gedaan en geeft een perfect beeld zonder strepen.
Succes!

Ilja1974

Bericht door Ilja1974 » di nov 06, 2018 9:56

Toevallig heeft mijn vader laatst het zelfde gedaan bij zijn camperbus om de bladen mooier op de ruit aan te laten sluiten.
Door de stang iets te verbuigen, sloten de bladen weer mooi aan.
Mocht je wippende/stuiterende ruitenwisser bladen hebben dan is dat weer op te lossen door de arm iets te torderen.
Dat komt omdat het rubber van de wisser niet goed omslaat omdat de wisser zelf niet mooi recht op de ruit zit
En dan is de kant waar je de arm iets naar toe verdraaid weer afhankelijk van wanneer het stuiteren zich voor doet (uitgaande slag of ingaande).
De Bosch bladen bevallen mij ook erg goed.

Blaauwwiekel

Bericht door Blaauwwiekel » di jan 29, 2019 23:02

Probeer een mechaniek van een mercedes 200 van 91 ofzo, die heeft springende wisser, dan pakt ie heel het raam misschien, of standaard setje van een touran? die gaan links en rechts vanuit het midden.

Plaats reactie