Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Ted gaat elektrisch!

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
VWTed

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VWTed » di aug 13, 2019 9:50

Wederom bedankt voor alle interessante en leerzame reacties! :wjw

Ook ik vind het een lastig dilemma om te bepalen wat het de "beste" keuze is, daarom probeer ik vooral bij meer en meer dingen in m'n leven de goeie balans te vinden. Toegegeven, alleen onze Ted ombouwen naar elektrisch en vervolgens niks doen aan hergebruik van batterijen, inkopen van groene energie en het simpelweg verkopen van de dieselmotor aan de hoogste bieder maakt dat we niks opschieten. :ikrij

Tegelijkertijd zijn er volgens mij op alle gebieden stappen nodig. En het zal daarbij ook vast niet in 1 keer goed gaan, maar het opdoen van nieuwe ideeën en in elk geval stappen in de goeie richting zetten is wel mijn grootste drijfveer. Het is lastig om overal expert in te zijn dus ik laat me ook heel graag voorlichten over de zaken waar ik minder verstand van heb. Bij de ombouw van Ted (en hopelijk ook andere campervans, zie hieronder) wil ik daarom het naadje van de kous weten om zeker te weten dat het bijdraagt aan een betere wereld! :winter

En @Multivan Generation, je hebt gelijk, er is de laatste tijd heel weinig actie te melden geweest van mijn kant. Dat had deels te maken met het feit dat ik vader geworden ben, en met het feit dat ik niet veel verder kwam dan ombouwkosten van ongeveer €80.000,- (waar ik geen sponsoren voor durf te benaderen). :lach

Inmiddels is het idee wel weer verder gegroeid, dankzij veel nieuwe gesprekken (eerder heb ik inderdaad al met New Electric gesproken) met hele interessante partijen waaronder Goboony, Schilder Electric en een batterijleverancier. Dit maakt dat er een nieuw idee is ontstaan waar ik vanaf nu mee verder wil gaan: Electric Vanlife. De eerste stap is het delen van mijn verhaal op zoek naar geïnteresseerden en hulp. :zwaai

Daarom plaats ik ook hier mijn verhaal, alle tips en ideeën zijn welkom, want ik merk dat hier een hele hoop kennis en ervaring te vinden is! En nogmaals bedankt voor alle reacties, ik reageer niet overal persoonlijk op maar lees wel alles :proost

Lees hier mijn artikel op LinkedIn: https://www.linkedin.com/pulse/elektris ... Zr9Q%3D%3D.
Cheers, Pjotr & Maaike

Ted: 1995 T4 California Coach 2.4D

VerbalKint

Re: VW Ted gaat elektrisch!

Bericht door VerbalKint » zo nov 03, 2019 8:21

De T4 is mijn favoriet omdat het modern genoeg is om betrouwbaar te zijn, en simpel genoeg zodat ik het nog snap.

Echter voor ombouw naar elektrisch lijkt de T4 de minst voor de hand liggende optie.
Je zult redelijk vroeg een keuze moeten maken.
Wordt het een project om te bewijzen dat het kan, wil je grote partijen betrekken, doe je het commercieel en staan sponsors in de rij? Dan is een moderne bus slimmer zoals iemand hier al zei.

Maar als je een wereldverbeteraar bent die het voor zichzelf doet dan is een T2 of T3 de beste keus.
De voordelen zijn dan enorm.
Veel lichter (-500 kg)
Enorme bak ruimte waar de motor zat.
Weinig opstartkosten.
Ruime keus in onderdelen.

En dan kun je morgen al beginnen.
Opstartkosten zijn ook overzichtelijk als je begint met een centrale motor, loodzuur accu’s en de originele overbrenging.
Ik zie de T4 op geen enkel punt voordeel bieden in dit idee.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER

Plaats reactie