Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Te korte spoorstangen en/of kogeleinden

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Te korte spoorstangen en/of kogeleinden

Bericht door jeroenH »

hallo allemaal,

Bij ombouw van diesel naar benzine (voortrein met diesel eruit, voortrein met benzine erin) bleek dat de voortrein van de ''nieuwe'' benzine motor andere afmetingen had dan de originele voortrein. Met als gevolg dat de spoorstang en/of de kogeleinden te kort zijn. Ik kom aan beide kanten 3 a 4 cm draadeind tekort. Nu was ik op zoek gegaan naar spoorstangen langer dan de 29,5 cm die er nu in zit, of langere kogeleinden, van ca 12 - 14 cm. Bestaan die? Graag jullie hints.

Groeten,

Jeroen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Te korte spoorstangen en/of kogeleinden

Bericht door Pascal-141 »

Ik vermoed dat je dan waarschijnlijk subframe van een jongere T4 onder een oude T4 hebt geschroefd ?
Dan is dat inderdaad anders . De oude modellen hebben een smallere spoorbreedte . Heb je het stuurhuis ook vervangen of opnieuw gebruikt ?
Met het subframe ook stuurhuis en draagarmen mee vervangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: Te korte spoorstangen en/of kogeleinden

Bericht door jeroenH »

Klopt Pascal. Onder de bus uit 1992 zit een subframe van de benzinemotor uit 2000. Het stuurhuis van de 2000 zit er nog op. Omdat de motor al gemonteerd is en we aardig wat problemen hebben gehad om met een juiste combinatie van oude en nieuwe draagarmen de wielen recht te krijgen, willen we de motor liever laten zitten en zoeken naar langere spoorstangen/kogeleinden. Het vervangen van het stuurhuis zien we als noodzakelijk kwaad, als het niet anders kan :-) Was handig geweest wanneer we dat eerder hadden geweten...

Bij Multicampers in Wageningen zeiden ze vandaag dat ik ook TDI spoorstangen zou kunnen monteren, omdat die langer zouden zijn. Ik ga daar vandaag langs. Benieuwd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Te korte spoorstangen en/of kogeleinden

Bericht door Pascal-141 »

jeroenH schreef: 05 dec 2018, 12:02 Klopt Pascal. Onder de bus uit 1992 zit een subframe van de benzinemotor uit 2000. Het stuurhuis van de 2000 zit er nog op. Omdat de motor al gemonteerd is en we aardig wat problemen hebben gehad om met een juiste combinatie van oude en nieuwe draagarmen de wielen recht te krijgen, willen we de motor liever laten zitten en zoeken naar langere spoorstangen/kogeleinden. Het vervangen van het stuurhuis zien we als noodzakelijk kwaad, als het niet anders kan :-) Was handig geweest wanneer we dat eerder hadden geweten...

Bij Multicampers in Wageningen zeiden ze vandaag dat ik ook TDI spoorstangen zou kunnen monteren, omdat die langer zouden zijn. Ik ga daar vandaag langs. Benieuwd.
Spoorstangen van een TDI zijn hetzelfde als van een benzineversie . Stuurhuizen zijn ook hetzelfde .(Er is eigenlijk alleen onderscheid in bouwjaren , tot 95 en vanaf 96 )
Onderdeelnummer van een stuurhuis van bvb een 97-er is anders dan die van een 2001 , maar het stuurhuis is identiek hetzelfde , maar is wat beter bekrachtigd , m.a.w. het stuurt iets "lichter" . Heb er al tientallen door mijn handen laten gaan .

Als jij het complete subframe van een 2000 model gemonteerd hebt , inclusief draagarmen boven en onder , fusees , en stuurhuis , dan zou je eigenlijk niks moeten wijzigen of aanpassen hebben , het is dan immers 1 compleet geheel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: Te korte spoorstangen en/of kogeleinden

Bericht door jeroenH »

Spoorstangen van een TDI zijn hetzelfde als van een benzineversie . Stuurhuizen zijn ook hetzelfde .(Er is eigenlijk alleen onderscheid in bouwjaren , tot 95 en vanaf 96 )
Onderdeelnummer van een stuurhuis van bvb een 97-er is anders dan die van een 2001 , maar het stuurhuis is identiek hetzelfde , maar is wat beter bekrachtigd , m.a.w. het stuurt iets "lichter" . Heb er al tientallen door mijn handen laten gaan .

Als jij het complete subframe van een 2000 model gemonteerd hebt , inclusief draagarmen boven en onder , fusees , en stuurhuis , dan zou je eigenlijk niks moeten wijzigen of aanpassen hebben , het is dan immers 1 compleet geheel .
Het blok op frame kwam van de verkoper met twee losse wiellagerhuizen, waarvan hij zei dat ze bij de oorspronkelijke bus hoorden. Echter na montage stonden deze verticaal scheef. Na meting bleek er een variatie in afmeting te zijn van hart fuseekogel tot de massa van het lagerhuis, tov mijn oude lagerhuizen. Na veel vijfen en zessen werd ook duidelijk dat er nogal wat veranderd is aan de afmetingen van de draagarmen en de voortrein (breedte) tussen het model uit 1992 en 2000. Zo op het oog leek het gelijk, maar met monteren was het een drama. Ook het stuurhuis uit 1992 is breder dan het model uit 2000. Helaas. Inmiddels is er een oplossing gevonden door het maken van een stevige man/vrouw draadeind adapter waarmee de spoorstangen meer ruimte krijgen. Die staan nu recht, maar wel wat verder uit de carroserie dan de achterwielen.

groeten, Jeroen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Te korte spoorstangen en/of kogeleinden

Bericht door Pascal-141 »

ja , de draagarmen van oud model en jonger model zijn anders , vandaar dat ik eerder al vermeldde
Als jij het complete subframe van een 2000 model gemonteerd hebt , inclusief draagarmen boven en onder , fusees , en stuurhuis , dan zou je eigenlijk niks moeten wijzigen of aanpassen hebben , het is dan immers 1 compleet geheel .
.
Als er onderdelen van beide types door elkaar gemixd worden , dan komt het niet goed .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie