Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 ombouw tot kampeerauto

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

Hoi!

Nu we aan een eigen project beginnen toch maar even een account en topic op dit gezellige forum. Sinds deze week zijn we in het bezit van onze eerste Transporter, redelijk ongepland maar niet ongewenst. We willen de bus ombouwen tot kampeerauto en gaan gebruiken om te reizen.
De auto die verbouwd gaat worden is een lange T4 met dubbele cabine uit 2000 met een 2.5 dieseltje erin. De wagen is geschorst en staat inmiddels achter de woning te wachten.

Het plan is de auto eerst zo kaal mogelijk om te bouwen voor de keuring (ivm gewicht) en na de keuring compleet te maken.

Binnenkort gaat allereerst de dubbele cabine eruit (mogelijk is er hier iemand geïnteresseerd in deze spullen!??) en vervolgens een superplat dak van Atrion erin.

T4.jpeg
(39.43 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door JeroenFre op 15 jan 2019, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door RoelandZ »

Hoi Jeroen,

Succes en vooral veel plezier met het ombouwen. Het is meestal leuk om te doen kan ik je vertellen. :knipoog

Maar dat strippen en een simpele inbouw plaatsen om een gewichtsklasse lager uit te komen snap ik niet zo goed. Kost best wat tijd en ook wel wat geld en je bespaard er 8 euro per kwartaal mee.
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

RoelandZ schreef: 15 jan 2019, 16:54 ...
Maar dat strippen en een simpele inbouw plaatsen om een gewichtsklasse lager uit te komen snap ik niet zo goed. Kost best wat tijd en ook wel wat geld en je bespaard er 8 euro per kwartaal mee.
Ik heb nog geen ervaring met het ombouwen maar naar mijn idee kan het snel meer dan 1 schaal schelen. Isoleren, aftimmeren, knappe kastjes van hout, zware accu, kooktoestel met gasfles, etc. Dit zijn allemaal dingen die naar mijn idee kunnen worden weggelaten of eenvoudiger worden uitgevoerd voor de keuring. Misschien schat ik het totaal verkeerd in. Ik ga er in ieder geval nog eens over nadenken.


Nu heb ik contact gehad met Atrion over het hefdak. Deze kan blijkbaar alleen in (niet metallic) ral kleuren worden geleverd. Hoe is jullie ervaring daarmee? De auto is techno blauw (metallic) en naar mijn idee is het wel het mooiste als de kleur van het dakje hetzelfde is. Is er een ral kleur die dit goed benaderd of toch maar laten spuiten..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door Multivan Generation »

Dak zou ik laten spuiten. Is gewoon netter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door Hanz »

Je kan niet zomaar alles weglaten voor de keuring. De auto moet wel aan de inrichtingseisen voldoen, zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

Ja dat begrijp ik. Maar bepaalde dingen zoals isolatie en bekleding wel. Een gasstel word bv al goedgekeurd met een los 1 pittertje in koffer, scheelt nogal met een stalen 2 pitter op externe gasfles en een ombouw. Dat soort dingen zeg maar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door Multivan Generation »

JeroenFre schreef: 16 jan 2019, 11:57 Ja dat begrijp ik. Een gasstel word bv al goedgekeurd met een los 1 pittertje in koffer.
Dan heb je het niet goed begrepen.. :zwaai
Kookstelletje moet vast gemonteerd in de auto aanwezig zijn en ten alle tijden!
Uitneembaar mag dus niet..

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

Ik waardeer de reactie maar hierover ga ik niet in discussie :zwaai . Mijn collega heeft vorige week een zelfbouw campertje gekocht welke is gekeurd met een los kooktoestel welke in de bank ligt opgeborgen. Het "Werkblad" en wasbak zitten wel vast ingebouwd. Dus of dit mag of dit hangt af van de keurmeester en is deze illegaal goedgekeurd.
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

Ja dat had ik ook gelezen. Maargoed dit is wat ik zie gebeuren.
Aan dat lijstje (van rdw en belasting) voldoen komt wel goed.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door RoelandZ »

JeroenFre schreef: 16 jan 2019, 10:26
RoelandZ schreef: 15 jan 2019, 16:54 ...
Maar dat strippen en een simpele inbouw plaatsen om een gewichtsklasse lager uit te komen snap ik niet zo goed. Kost best wat tijd en ook wel wat geld en je bespaard er 8 euro per kwartaal mee.
Ik heb nog geen ervaring met het ombouwen maar naar mijn idee kan het snel meer dan 1 schaal schelen. Isoleren, aftimmeren, knappe kastjes van hout, zware accu, kooktoestel met gasfles, etc. Dit zijn allemaal dingen die naar mijn idee kunnen worden weggelaten of eenvoudiger worden uitgevoerd voor de keuring. Misschien schat ik het totaal verkeerd in. Ik ga er in ieder geval nog eens over nadenken.
Voordat je evt begint met gewicht besparen zou ik je auto eens laten wegen. Volgens je kenteken is het gewicht 1796kg, het kan best zijn dat je bus zwaarder dan dat is. Stel dat je bus 1849kg weegt dan wordt het heel lastig om hem 1 laat staat 2 gewichtsklasse lager te krijgen. :knipoog
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

Ja dat is zeker waar. Een volle 100kg is inderdaad best veel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door Multivan Generation »

JeroenFre schreef: 16 jan 2019, 14:49 Ik waardeer de reactie maar hierover ga ik niet in discussie :zwaai . Mijn collega heeft vorige week een zelfbouw campertje gekocht welke is gekeurd met een los kooktoestel welke in de bank ligt opgeborgen. Het "Werkblad" en wasbak zitten wel vast ingebouwd. Dus of dit mag of dit hangt af van de keurmeester en is deze illegaal goedgekeurd.
Ik heb een controle aan huis gehad ,
Kookstelletje was defect en opgestuurd,
tijdelijk had ik er een los kookplaatje in.
Voldeed niet aan de eisen voor de beëdigd ambtenaar,
ook was mijn vaste opbergruimte, volgens diezelfde ambtenaar onvoldoende,
terwijl dat bij de omkeuring bij de RDW, en toendertijd nog langs de Belastingdienst afdeling Douane, wel voldoende was bevonden.

Ik kreeg alles bij elkaar een boete in hoogte van ruim 1800 euro.

Dus je hoeft hierover niet in discussie te willen gaan, ik vertel de andere kant van het verhaal(mijn persoonlijke ervaring).
Als jij de grens wilt opzoeken, prima..
Maar mijn advies is om je voordeel te doen, met de ervaring van anderen die al meerdere keren met dit bijltje hebben gehakt..

Zet je zo'n gaskookplaatje met 4 schroeven vast op een wegklapbaar scharnierend plankje, dan is het voor de regeltjes wel vast gemonteerd en goedkeur..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

Bedankt voor het nuanceren van het verhaal. Vervelend dat je dat is overkomen. Ik ga dit zeker ook doorgeven aan mijn collega!
JeroenFre
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2019, 11:07

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door JeroenFre »

Zo de dubbele cabine is eruit. Maar nu loop ik tegen het volgende aan. De vloer van de laadruimte is afgewerkt met een plaat hout welke aan de vloer van de auto is vastgekit.. Geen idee wat voor een kit er is gebruikt maar dit zit serieus vast. Ik ben al begonnen met een paar houten wiggen ertussen te slaan, daarmee breekt met moeite het hout tussen de kit uit. De restanten zitten dan nogsteeds vast.
Heeft iemand van jullie misschien een goed idee voor het verwijderen van dit hout?

(Geen foto's kunnen maken want het is al donker..)
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: T4 ombouw tot kampeerauto

Bericht door M-a-r-t »

Multivan Generation schreef: 16 jan 2019, 18:19
JeroenFre schreef: 16 jan 2019, 14:49 Ik waardeer de reactie maar hierover ga ik niet in discussie :zwaai . Mijn collega heeft vorige week een zelfbouw campertje gekocht welke is gekeurd met een los kooktoestel welke in de bank ligt opgeborgen. Het "Werkblad" en wasbak zitten wel vast ingebouwd. Dus of dit mag of dit hangt af van de keurmeester en is deze illegaal goedgekeurd.
Ik heb een controle aan huis gehad ,
Kookstelletje was defect en opgestuurd,
tijdelijk had ik er een los kookplaatje in.
Voldeed niet aan de eisen voor de beëdigd ambtenaar,
ook was mijn vaste opbergruimte, volgens diezelfde ambtenaar onvoldoende,
terwijl dat bij de omkeuring bij de RDW, en toendertijd nog langs de Belastingdienst afdeling Douane, wel voldoende was bevonden.


Groetjes Peter
Peter, dit vind ik verontrustend en interessant. Nergens staat dacht ik namelijk beschreven hoe groot nu precies die vaste opbergruimte moet zijn?
Of heb ik het mis?
Plaats reactie