Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

keuring t4 rdw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
evert jan 10

keuring t4 rdw

Bericht door evert jan 10 » ma apr 22, 2019 21:07

Hallo allemaal

Mijn t4 transporter(2001) is omgebouwd tot camper. Ik heb uit mijn oude camper (Westfalia t4 uit 1992) alles laten overzetten. Vooral de rails waar de bank achterin op staat was heel moeilijk te verwijderen. Alles is goed gelukt en weer even goed en netjes vast gezet.

Bij de RDW keuring echter werd heel moeilijk gedaan over de bank. Hij zou niet goed vastzitten, hoe kon men zien dat het originele rails van Westfalia was. Kortom: hij werd voor twee personen goedgekeurd.Bank zit precies zo vast als in de originele westfalie, veiligheidsriemen idem.
Als de bank dwars op de rijrichting kon zou hij wel voor vier personen goedgekeurd worden.
Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring? Ik zou hem graag op vier personen hebben staan, anders zou ik dus niemand mee kunnen nemen (ivm met verzekering ws).
Groet

Evert Jan

jan2009

Re: keuring t4 rdw

Bericht door jan2009 » ma apr 22, 2019 21:28

Je kan altijd nog een ander keuringsstation proberen .
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Snautzer

Bericht door Snautzer » ma apr 22, 2019 21:40

En neem dan iemand mee die een westfalia heeft zodat de keurder kan vergelijken. Willicht verhoogd dat je kans.
Wv1, Wv3

RoelandZ

Bericht door RoelandZ » ma apr 22, 2019 21:55

4 personen op kenteken gaat zo niet lukken.

Bijrijdersbankje plaatsen en rechts achter op de watertank twee kussens plaatsen met klittenband of iets dergelijks zodat je een 4e dwars zit hebt, dan heb je daar geen gordel nodig.

Hoe heb je de rail weer op de vloer bevestigd?

evert jan 10

Bericht door evert jan 10 » wo apr 24, 2019 19:45

De rails zitten net zoals in de fabriek met zwarte kit vast. Ik heb het niet zelf gedaan vandaar ik niet precies kan zeggen welk soort kit.
Ik weet nu dat bij de keuring gezegd werd dat de bank wel kon zo maar dat de gordels anders bevestigd moesten worden. Dus dat gaan maar doen en dan inderdaad ergens anders laten keuren.
Bedankt voor alle reacties.

odorf

Bericht door odorf » vr apr 26, 2019 11:21

Is je chassisnummer een WV1 of WV2?
Oftewel een bedrijfswagen (wv1) of personenauto (wv2)
Een wv2 heeft -af fabriek- bevestigingspunten voor gordels achteraan. En een wv1 (bedrijfswagen) heeft dat niet.
Ik denk dat daar de crux zit.

Met een wv1 chassisnummer worden gordels achteraan in principe niet goedgekeurd.

Optie om gordels achteraan in een wv1 wel goedgekeurd te krijgen is de aanschaf van een gecertificeerde (slaap) bank met geïntegreerde gordels. En inderdaad voor bepaalde bouwjaren zijn dwars geplaatste zitplaatsen toegestaan.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

cowboy

Bericht door cowboy » vr apr 26, 2019 20:54

Ik had met mijn keuring 2 dwarsgeplaatste banken een bestuurdersstoel en een bankje voor. goedgekeurd voor 7 personen. Doe je voordeel :gekte :zwaai

Chubaka

Bericht door Chubaka » za apr 27, 2019 17:24

Het wv1 of wv2 heeft niks tot invloed
Ik heb een wv1 en 6 zitplaatsen en de bus is van 2003 met gordels en wel

Je moet kunnen aan tonen dat de bank op de orginele punten vast zitten en goed vast zitten
T4 2,5 tdi bj 2003
Kever 1303S 1,6 bj 1973

RoelandZ

Bericht door RoelandZ » zo apr 28, 2019 11:22

Chubaka schreef:
za apr 27, 2019 17:24
Het wv1 of wv2 heeft niks tot invloed
Ik heb een wv1 en 6 zitplaatsen en de bus is van 2003 met gordels en wel

Je moet kunnen aan tonen dat de bank op de orginele punten vast zitten en goed vast zitten
Heb je hem zelf laten keuren? Anders denk ik dat hij gekeurd is met een dwarszit en daarna omgebouwd is naar normale zitplaatsen. De gordel bevestiging is bij een wv1 gewoon aanwezig.

odorf

Bericht door odorf » zo apr 28, 2019 22:16

@chubaka;
Wv1 met 6 zitplaatsen kan, dat is dan bestuurder, bijrijdersbankje (2pers) en tweede zitrij met 3 personen.

Maar de gordel van de Westfalia bank maakt gebruik van de bevestiging van de 3e zitrij. En deze bevestiging zit alleen bij een WV2 in de zijkant verwerkt.

Vandaar dat ik het verschil WV1, en WV2 noemde.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Bas_Caravelle

Bericht door Bas_Caravelle » zo apr 28, 2019 22:35

Goedenavond,

Ben zelf paar weken terug in Nieuwegein geweest. Kombi omgebouwd naar mv2. Er is amper naar de inrichting gekeken, en zeker niet naar de gordels etc.

Ik heb de rails voor de 2e zitrij ook opnieuw moeten plaatsen, met kit en extra bouten door de vloer. Ook niet naar gekeken...

Denk dat je gewoon pech gehad hebt..

Sterkte,

Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle

Peter73

Bericht door Peter73 » wo mei 01, 2019 9:54

Bas_Caravelle schreef:
zo apr 28, 2019 22:35
Goedenavond,

Ben zelf paar weken terug in Nieuwegein geweest. Kombi omgebouwd naar mv2. Er is amper naar de inrichting gekeken, en zeker niet naar de gordels etc.

Ik heb de rails voor de 2e zitrij ook opnieuw moeten plaatsen, met kit en extra bouten door de vloer. Ook niet naar gekeken...

Denk dat je gewoon pech gehad hebt..

Sterkte,

Bas
Grappig, heb destijds in 2008 mijn originele Westfalia Freestyle ook in N'gein laten keuren ivm import vanuit Dld. De auto was met 24000km nog bijna nieuwer dan nieuw. De vriendelijke man vroeg me nog wat hij hieraan nou moest keuren. Zo nieuw en mooi allemaal.

Dezelfde vriendelijke man zei opeens dat het een omgebouwde bus was en wilde ook gaan voor 2 zitplaatsen want de gordelbevestigingen achter dat maakte Westfalia zo origineel niet. Ik ben niet heel gauw nijdig, maar ik heb toen moeten lullen als Brugman om hem te overtuigen dat het wel degelijk een originele Westfalia Freestyle was. Hij had het zo nog nooit gezien was zijn excuus... het geeft maar aan dat je het moet treffen qua vorm van de dag, tijd en plaats ;)
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » wo mei 01, 2019 11:18

Er zijn gewoon regels. Een WV-1 chassisnummer heeft geen originele gordelpunten achter.

Ga je dan vervolgens met originele onderdelen een WV-1 auto ombouwen, dat weet een keurmeester ook dat je geen originele gordelpunten hebt en zou afkeur moeten volgen. Er zijn mensen die hun omgebouwde bus met langszit aanbieden bij een keuring, waarbij dit gedoogd wordt.

Heb je in de basis een WV-2 chassisnummer, dan kraait er geen haan naar. Die carrosserie van een WV-2 bus is ook echt anders hoor..

Groeten en sterkte

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

bobv

Bericht door bobv » wo mei 01, 2019 14:57

In mijn T4 WV1 zaten wel gordelpunten achter aan de C-stijlen, maar omdat de gordelpunten aan de bank in een WV1 niet origineel kunnen zijn, konden die gordels niet goedgekeurd worden.
Groeten
Bob

Peter73

Bericht door Peter73 » wo mei 01, 2019 16:32

Multivan Generation schreef:
wo mei 01, 2019 11:18
Er zijn gewoon regels. Een WV-1 chassisnummer heeft geen originele gordelpunten achter.

Ga je dan vervolgens met originele onderdelen een WV-1 auto ombouwen, dat weet een keurmeester ook dat je geen originele gordelpunten hebt en zou afkeur moeten volgen. Er zijn mensen die hun omgebouwde bus met langszit aanbieden bij een keuring, waarbij dit gedoogd wordt.

Heb je in de basis een WV-2 chassisnummer, dan kraait er geen haan naar. Die carrosserie van een WV-2 bus is ook echt anders hoor..

Groeten en sterkte

Peter
Er zijn idd regels. Het vervelende is alleen dat niet iedere keurmeester daarvan op de hoogte is. Hoe vreemd dat ook is omdat je verwacht dat die persoon jou moet kunnen vertellen hoe het zit. Eea heeft nogal wat vervelende consequenties als hij/zij er naast blijkt te zitten en de keuringsuitslag reeds op kenteken staat...
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle

Plaats reactie