Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door jeroenH »

Dag allemaal,

Al enige tijd ben ik op en af bezig om mijn oude T4 diesel om te bouwen naar benzine. Er zijn nog enkele onduidelijkheden bij het aansluiten van de kabelboom die van de AVT motor komt (2000) op de zekeringkast van de inbouwbus. Is er misschien iemand met elektronica ervaring in dit forum die met me mee zou kunnen kijken / helpen in Arnhem tegen een vergoeding? De belangrijkste pluggen heb ik al wel in de zekeringbak zitten, maar er zijn toch nog heel wat enkele of dubbelsteek plugjes met verschillende kleuren waarvan ik geen aansluit plek kan vinden. Misschien dat deze pluggen bedoeld zijn voor in het dashboard, maar de meeste van die functies zijn in het dashboard van de inbouwbus niet beschikbaar, dus wellicht zijn ze overbodig.

De afgelopen maanden waren er van diverse kanten adviezen via internet in de trant van ''oh, dat doe je even zo, etc'', maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Het project is redelijk ingewikkeld en er moeten nog aardig wat hobbels genomen.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door Erdem50 »

Voegt niks toe aan jou vraag maar zo zie je maar weer dat internet adviezen wel eens heel verraderlijk kunnen zijn.

Heb je stroomloopschema’s van de bus origineel en van de motorkabelboom welke erin moet? Zo nee dan vraag ik me af waar je aan begonnen bent.

Persoonlijk zie ik de ombouw ook niet als hogere wiskunde, basis stroomloopschema’s kunnen lezen is wel een vereiste. Dan kan je uitpluizen wat je allemaal niet hoeft aan te sluiten of juist wel.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door Multivan Generation »

@ Topicstarter,
er zit verschil in zekeringenkasten,
dus ik kan je het advies geven om in ieder geval een zekeringenkast van bouwjaar 2000 te gaan gebruiken,
en niet te gaan klooien met je oudere zekeringenkast.

Daarmee wordt het namelijk een stuk duidelijker.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door jeroenH »

erdem 50/ ja. Die stroomschema's heb ik. Maar ze zijn niet foutloos. Ik vond bijvoorbeeld een foute kleurcode + nummer voor de aansluiting van het elektronisch gaspedaal. Verder zijn de losse uiteinden met 1 of 2-polige stekkers aan de kabelboom van de AVT motor onduidelijk en voor mij onzichtbaar op het stroomloopschema. Vandaag mijn vraag om hulp tegen betaling ter plekke :-)

Met betrekking tot de zekeringskast; Er is mij verteld door Volkswagen Zijm in Arnhem dat de kasten in wezen gelijk zijn gebleven en dat er eigenlijk alleen maar wat toevoegingen zijn geweest in de vorm van aanklikdelen. Ik heb wel gezocht naar nieuwere kasten voor benzine, maar niet gevonden, vooralsnog.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door Multivan Generation »

Kijk hier maar eens:
linkje

En ook
hier

En je nieuwe motor zal naar verwachting canbus bedrading vereisen.. die oranje met een kleurtje.
Dus vandaar de tip om naar een nieuwere zekeringenkast over te gaan, is gewoon gemakkelijker en bedrijfszekerder. Je hoeft niet specifiek er een voor een benzine te zoeken, die van een diesel past ook..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door Multivan Generation »

Aanvulling: heb je ook al een canbus tellerunit gevonden voor een benzine. Ik verwacht gezien het bouwjaar van die benzinemotor, dat je een canbus teller nodig hebt.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door otzie »

ter info:

kun je aan de km-teller zien volgens mij is een vw nummer met:
920 canbus en
919 non-can

succes
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
jeroenH
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jun 2017, 18:22

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door jeroenH »

Hoi Peter,

Beetje late reactie van mij. Bedankt voor de link naar stroom schema en zekeringbak.

Inmiddels heb ik een modernere zekeringbak gevonden en daar alles op aangesloten. De kabelboom van de ''nieuwe'' AVT inbouw motor loopt door een gat het dashboard in.

Probleem nu is dat de bougies niet vonken. De bobine krijgt stroom en is getest. Mogelijk is er iets met de stroomverdeler of de Hall-voeler daar in.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: hulp gevraagd bij electronica ombouw t4

Bericht door RRider »

Hallo Jeroen,

Ik kan je hier wel mee helpen. Ik stuur je een PB.
Plaats reactie