Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Max onze trouwe reisgenoot

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Na een leuke en probleemloze vakantie van 3 weken door Frankrijk en Spanje in September, stond Max het campertje er wat werkloos bij. Omdat ik wat thuisklusjes wou doen en regenpijpen wenste te halen bij de Hubo, mocht ze weer mee op trot. Ze startte meteen, maar meteen ging ook het watertemplampje knipperen. Meteen maar blik werpen op het koelvloeistofreservoir en deze bleek leeg. Koelvloeistof bijgevuld en vertrokken naar de bouwmarkt die op enkele kms ligt. Voor ik terug thuis was had Max weer dorst. De schrik sloeg me om het hart, ik had voor vertrek de distributie en waterpomp laten vernieuwen bij de lokale VW-dealer wegens geen tijd en kennis van de dieselpomp, en mogelijk lekte dus de waterpomp. Distributie laten vervangen door een dealer is een heeeeeel ander verhaal waar je misselijk van wordt, maar een lekkende waterpomp betekende: terug naar af.
Maar gelukkig meer tijd nu (relatief begrip) en dus zelf maar een blik gesmeten in het vooronder.
Gelukkig was het enkel een gescheurd plastic pijpje van een paar euro's. Internet weet raad en een weekje later lag het op de stoep.
Maar je raadt het al, bumper demonteren en meteen een hoop zooit terugvinden: frontbalk die flink roestig is, de voorbumper die verkleurd is door de zon, eigenlijk de hele snuit die wat liefde kan gebruiken.
dus ik ga proberen de balk er onder uit te halen, te stralen en te spuiten, of goed te behandelen met een Hammerit of zo en in te spuiten met dinitrol-achtig iets zodat die er alvast weer tegen kan. Meteen ook maar weer olie en filter, verse koelvloeistof en brandstoffilter. Max is een 2.4 AAB diesel met vlot 337000km ervaring; met naar het schijnt zijn 2e motor.
Tijdens de internetzoektochten vond ik een leuke onderlip voor de oude neus: CSR automotive heeft ze, Magnatuning in Roemenië maakt ze, maar ik heb ze nog nooit in real life gezien. Ik vind ze wel heel erg mooi. Zeker in het wit met zwart. De koplampstukjes is een brug te ver voor mij.
Dan dus de vraagjes: iemand hier ervaring mee met dit opzetstuk? Hoe hebben jullie de voorbalk behandeld? nog tips 'terwijl je toch zo diep graaft'?
groetjes

Bart
Bijlagen
de mooie neus
de mooie neus
de boosdoener
de boosdoener
Max zonder broek
Max zonder broek
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij had Gretchi op zijn oranje T4 zo'n spoilerlip..

Misschien kun je daar iets van terugvinden..?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door odorf »

Roest;
Smeer er geen Hammerite op. Hammerite is flexibel en de roest gaat gewoon leuk verder onder de Hammerite als je uiteindelijk grote blazen in de verf gaat zien ben je te laat.

Mijn ervaring;
Het beste;
Stralen, 2K epoxy primer en 2K kleurlak

Second best;
Zo kaal mogelijk maken, een van de roestwerende middeltjes er op zoals Brunox, Ranex of iets anders en dan primer en kleurlak. (Weer bij voorkeur 2K - 2 componenten dus)

Oja als je de voorbalk aanpakt, check ook de staat van de schuine balkjes die op de hoeken van de voorbalk vastzitten (met 4 bouten) en schuin door de wielbak naar achteren toe lopen. Deze worden regelmatig ook erg krokant.

:toppie
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Gretschi »

Zo zag de mijne eruit, idd CSR,

Groetjes Peter
Bijlagen
Grotefoto-VBGGDYWZx.jpg
Grotefoto-VBGGDYWZx.jpg (30.51 KiB) 4570 keer bekeken
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Wauw
Wat een knapperd.
Die mistlampen is eigen huisvlijt of een kit die ook ergens te verkrijgen is?

Thanks

Bart
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1392
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Gretschi »

Deels huisvlijt, kit gekocht op ebay, moest de ledlampen, er alleen in pas maken,
Groetjes Peter
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Ondertussen weer een avondje kunnen sleutelen.

Max is lekvrij - maar toch kleine opmerking naar de goedkope auto-onderdelen sites: het pijpje heeft net een ander hoek dan origineel.
De voorbalk ligt ondertussen voor de auto - alle plastic klips er nog af en dan gaat ze naar de straler/spuiter.
20200128_213720.jpg
Dan op het goede oude internet ook nog de H4-booster kit besteld om eindelijk wat te zien bij avondlijke ritten.

Ik vind de Audi A4 velg - 5spaak een erg leuke velg, maar weten jullie toevallig meer over deze velg: loadindex en ET waarde? Of zijn er meerdere mogelijkheden mogelijk? Waarschijnlijk wel. Zulke velgen bedoel ik:
Screenshot_20200130-174942_Facebook.jpg
mijn bus heeft 195/70 R15C met laadindex 104/102S
deze velgen hebben bijvoorbeeld: 225/55 R16
Volgens de berekeningen is dat spot-on! Enkel de laadindex van velgen en banden weet ik nog niet. Die van de banden staat er op (vermoedelijk 95 tot 99) maar van de velg: staat dat in de velg te lezen? Of kan je dat opzoeken als je de partnummer hebt - en zo ja: staat die in de velg?

Ik heb een blaaspijpje gemaakt met een 1/4' bolkraantje, een orionnippel en prestolock nippel van 6mm. Een stukje luchtslang van 6mm en een brandstofleidingbuisje van 6mm om alle rotzooi tussen de voorste spatborden weg te blazen. Met mijn gewoon blaaspistool geraak ik niet overal aan.
20200130_180230.jpg
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door pwhooftman »

Bartzagato schreef: 30 jan 2020, 18:10
Ik heb een blaaspijpje gemaakt met een 1/4' bolkraantje, een orionnippel en prestolock nippel van 6mm. Een stukje luchtslang van 6mm en een brandstofleidingbuisje van 6mm om alle rotzooi tussen de voorste spatborden weg te blazen. Met mijn gewoon blaaspistool geraak ik niet overal aan.
20200130_180230.jpg
Ik ben benieuwd of je het er enigszins mee weg kunt krijgen. Zie hier de situatie achter mijn voorspatborden, onderop is het volledig compost geworden, en het zit erg tussen de smalle spleet tussen binnen en buitenspatbord en in het kokerprofiel. . Als je het luchtfilter weghaalt kun je aan de rechterkant wellicht met een soort schrapertje het naar voren halen. En aan de linkerkant zit er een behoorlijk groot gat achter de bekleding.

Daarna wellicht onder hoge druk met water de rest wegspoelen....Je zou daarna een manier moeten vinden om te zorgen dat er geen nieuwe troep in komt, en dat het droog blijft. Zie de 3e foto voor mijn oplossing (niet alleen de slang, maar ook bovenaan een opzetrand zodat daar geen bladeren meer naar binnen kunnen waaien).
20191223_134425_HDR.jpg
20191217_113224.jpg
20191218_095046.jpg
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door STEGMA »

De luchtfilterdemper zou ik vervangen ,die zijn vaak half veralgd en nat.De nieuwe inspuiten met vochtwerende spray. :toppie
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Snautzer »

Met een fijnmazig rooster de gaten van de afvoer bij de voorruit afdekken zal dit voorkomen kunnen worden.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door pwhooftman »

Snautzer schreef: 31 jan 2020, 10:01 Met een fijnmazig rooster de gaten van de afvoer bij de voorruit afdekken zal dit voorkomen kunnen worden.
De bladeren gaan (meestal) niet door de gaten van ca. 2 cm groot, maar gewoon over de rand ernaast, als je gaat rijden met bladeren in de goot worden ze er gewoon naar achteren en overheen geblazen. Dat zie je ook aan de grootte van de bladeren die bovenop liggen. Op de laatste foto zie je een polyster plaatje wat ik tegen het einde van de goot heb geplakt, zo'n 5 cm hoog en 10 centimeter naar achteren. Dat is normaal gewoon open, de goot heeft als het ware geen achterkant.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Multivan Generation »

Bartzagato schreef: 30 jan 2020, 18:10
Ik vind de Audi A4 velg - 5spaak een erg leuke velg, maar weten jullie toevallig meer over deze velg: loadindex en ET waarde? Of zijn er meerdere mogelijkheden mogelijk? Waarschijnlijk wel. Zulke velgen bedoel ik:
Screenshot_20200130-174942_Facebook.jpg
mijn bus heeft 195/70 R15C met laadindex 104/102S
deze velgen hebben bijvoorbeeld: 225/55 R16
Volgens de berekeningen is dat spot-on! Enkel de laadindex van velgen en banden weet ik nog niet. Die van de banden staat er op (vermoedelijk 95 tot 99) maar van de velg: staat dat in de velg te lezen? Of kan je dat opzoeken als je de partnummer hebt - en zo ja: staat die in de velg?
Voor meer informatie over originele VW en audi velgen,
kun je hier eens kijken:
https://www.original-felgen.com/

Groeten Peter
ps ik verwacht dat de loadindex van de velgen te weinig zal zijn (je kunt dan eerder richting Audi A8 gaan denken)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Multivan Generation schreef: 31 jan 2020, 15:58
Voor meer informatie over originele VW en audi velgen,
kun je hier eens kijken:
https://www.original-felgen.com/

Groeten Peter
ps ik verwacht dat de loadindex van de velgen te weinig zal zijn (je kunt dan eerder richting Audi A8 gaan denken)
[/quote]

Peter
Zoals verwacht ga ik met mijn stalen wielen blijven zitten. Ik vermoed dat de T4 Westfalia een loadindex van rond de 800kg heeft? (<-- correct me if I'm wrong) en dan zit je met de A8 of Q7 of Touareg te klooien in 18" en meer. Ik wou een leuke 15 of 16"-er om het comfort ook nog op peil te houden. Misschien een origineel setje allstars op de kop tikken ergens. Ook niet mis. :jump (dus als iemand een leuk setje heeft of weet liggen?!

Het H4 boosterkitje is binnen gekomen uit 'kuch kuch' China en de carrosserie heeft gebeld dat m'n voorfront klaar is. Dus flink weer kluswerk voor de boeg. Voorfront is gezandstraald, daarna grondlaag in epoxy en zwarte vrachtwagen chassislak. Roest NOOIT meer. Koker gaat behandeld worden met antiroestwax.

De composthopen in de spatborden zijn verwijdert (met behulp van plastic schrapers, blaaspistool met alle hulpstukjes (zie post hierboven). De spatborden hebben sinds 1991 mooi en gedienstig die compost aangemaakt, dus die zijn aangetast door de roest. Het zijn gelaste spatborden dus effe afhalen voor een behandeling zit er niet bij. Ik ga ze met antiroestwax sealen en tegen volgend jaar 2 nieuwe spatbordjes scoren om dan maar de hele snuit (misschien wel de hele bus) te laten spuiten. De voorruit moet er uit om de gekende roest onder de raam weg te halen, motorkap is matig (niet door roest maar door ingebrande stickerresten), en de rechtse deur heeft roest. Dus sparen we maar ff door.

De CSR lip had ik uiteindelijk gevonden voor 52€ incluis transport op een Russisch ogende website, in het Duits met Chinees mailadres. Dus meteen besteld. Wat kan er misgaan?! :bifun Vanalles dus. netjes betaald met PayPal. Maar na een 10 dagen radiostilte van de website, zelfs geen bevestigingsmail gekregen van de bestelling; toch maar even PayPal ingelicht. Deze zijn er meteen ingevlogen en ik verwacht een nette terugbetaling. Wie niet waagt... (had wel elke pagina in het bestelproces en het bestelde item gescreensaved om zever te vermijden, en nee het was niet op schaal 1:18 of zo. Origineel item; dus proberen maar he)

Fotos volgen. Maar ondertussen ook weer druk met andere projecten dussssss het kan weer even duren.

prettig klusweekend allemaal
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Hanz »

Bartzagato schreef: 07 feb 2020, 16:46 Ik vermoed dat de T4 Westfalia een loadindex van rond de 800kg heeft? (<-- correct me if I'm wrong) en dan zit je met de A8 of Q7 of Touareg te klooien in 18" en meer. Ik wou een leuke 15 of 16"-er om het comfort ook nog op peil te houden. Misschien een origineel setje allstars op de kop tikken ergens. Ook niet mis. :jump (dus als iemand een leuk setje heeft of weet liggen?!
Hier vind je informatie over originele alu velgen voor de T4, zowel 15 als 16 inch. Loadindex 810 kg.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Rad
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Hanz schreef: 07 feb 2020, 17:15
Bartzagato schreef: 07 feb 2020, 16:46
Hier vind je informatie over originele alu velgen voor de T4, zowel 15 als 16 inch. Loadindex 810 kg.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Rad
Goeie tip! :yes
Maar er valt meteen op dat de Allstar velgen 'Gullideckel' genaamd maar 710 loadindex hebben. Drama? (voor T4 Westfalia)
En de ET waarde is 35 (ipv 44 origineel?) dan steken ze wat meer uit de kast; geen probleem voor 1991 T4?
Ervaringsdeskundigen? Ik, heb geen zin om een hele calvarie te doen om er dan achter te komen dat de velgen niet passen.
Wij gebruiken de T4 enkel om te kamperen, dus altijd volgeladen met alle shit dat een mens denkt nodig te hebben. :campingT4
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Plaats reactie