Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Max onze trouwe reisgenoot

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Bartzagato
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Yup, na het volledig afmonteren van de snuit, heeft Max besloten om te melden dat de gloeibougies ook hun beste tijd hebben gehad. Veel witte rook en bijhorende stank en ratelend als een ouwe tank wordt hij wakker. Dus hele meuk er weer uit zeker? :huilen

Verlichtinggewijs: boosterkit ligt nog netjes op de werkbank, heb ff andere katjes te geselen gehad, alle projectjes lopen door mekaar. Maar wou vandaag een setje H4 Osram nightbreakers inkopen bij de onderdelenzaak, maar die waren niet meer op stock. Ze hadden wel prijziger alternatief: Osram LEDriving HL gen2 H4. Mondjevol, maar de cijfers zijn indrukwekkend:

Nightbreakers: 4500 Kelvin - 1500 Lumen - 60/55W
LEDriving HL: 6000 Kelvin - 3000 Lumen - 16.9W nom

Dus ik ga de boosterkit voorlopig laten voor wat ze is en aan de slag met de LEDriving HL lampjes. Kit kost 126€, maar je hebt wel 5jr garantie. De nightbreakers gaan minder lang mee dan normale H4's, neem daar nog eens de boosterkit bij, dan gaat het vlot geld kosten. Dus 1x investeren leek me fijner.

Zijn er nog WJW'ers die deze lampen al in hun vingers hebben gehad?

Natuurlijk foto's na montage!

Maar dit weekend is het Vespa-hoogmis, dus met de Piaggio's in de weer en geen tijd voor Max.

ciao
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
Bartzagato
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Gisteren weer de garage ingedoken om Max te verblijden met wat aandacht.
Graag had ik de vergadering over de locatie van de gloeibougies in het AAB blok bijgewoond. Die dingen zitten ver. :huilen

Gloeibougies besteld, eerstdaags gaan deze binnenkomen, vermoedelijk ga ik langs onder aanvallen, via de radiator in service-stand is het niet echt een succes.

De Osram LEDriving heb ik eindelijk gemonteerd, maar nog niet getest. Omdat de zamac koelblokjes vermoedelijk erg heet worden, heb ik de rubber doppen niet gemonteerd. Ik vermoed dat zonder deze, de koplampen visbokalen gaan worden, maar ik heb ook geen zin in een brandje. Dus even kijken welke opties ik heb.
Bijlagen
20200310_204541.jpg
20200310_204458.jpg
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 2087
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door J vd Pal »

Bartzagato schreef: vr mar 06, 2020 16:20 Yup, na het volledig afmonteren van de snuit, heeft Max besloten om te melden dat de gloeibougies ook hun beste tijd hebben gehad. Veel witte rook en bijhorende stank en ratelend als een ouwe tank wordt hij wakker. Dus hele meuk er weer uit zeker? :huilen

Verlichtinggewijs: boosterkit ligt nog netjes op de werkbank, heb ff andere katjes te geselen gehad, alle projectjes lopen door mekaar. Maar wou vandaag een setje H4 Osram nightbreakers inkopen bij de onderdelenzaak, maar die waren niet meer op stock. Ze hadden wel prijziger alternatief: Osram LEDriving HL gen2 H4. Mondjevol, maar de cijfers zijn indrukwekkend:

Nightbreakers: 4500 Kelvin - 1500 Lumen - 60/55W
LEDriving HL: 6000 Kelvin - 3000 Lumen - 16.9W nom

Dus ik ga de boosterkit voorlopig laten voor wat ze is en aan de slag met de LEDriving HL lampjes. Kit kost 126€, maar je hebt wel 5jr garantie. De nightbreakers gaan minder lang mee dan normale H4's, neem daar nog eens de boosterkit bij, dan gaat het vlot geld kosten. Dus 1x investeren leek me fijner.

Zijn er nog WJW'ers die deze lampen al in hun vingers hebben gehad?

Natuurlijk foto's na montage!

Maar dit weekend is het Vespa-hoogmis, dus met de Piaggio's in de weer en geen tijd voor Max.

ciao
Ik zou ook niet zonder de kappen gaan rijden, dat is inderdaad vragen om vocht in de koplampen. Ze zien er wel prima uit en gelukkig ook zonder een extra kastje wat je ergens kwijt moet.

Ik ben wel benieuwd waar jij die cijfers over de lichtopbrengst vandaan hebt. Op de website van Osram lees ik namelijk: Lichtstroom 1517 lm en dat is minder dan de Nightbreaker Laser (1650 lm). Zie https://www.osram.nl/ecat/LEDriving%20H ... P_4059096/ en https://www.osram.com/appsj/pdc/pdf.do? ... MP_4057695
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Bartzagato
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Oeps,

Ik weet niet meer waar ik het cijfer vandaan heb gehaald, maar vrees dat je gelijk hebt.

Maar er zijn meerdere sites die mijn cijfer ondersteunen. Maar het lijkt me dat de fabrikant het bij het rechte eind heeft. Dus mijn excuses.

Hieronder nog een aanbieder met de foutieve lichtopbrengst gegevens dan:

https://www.ledperf.be/h4-led-lampen-os ... 35749.html
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 2087
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door J vd Pal »

Excuses is echt niet nodig!

Er wordt heel creatief omgegaan met cijfers rondom de hoeveelheid lm bij autolichten, vooral bij LED.

Je kun natuurlijk de opbrengst van beide (klein en groot) filamenten (LEDS) bij elkaar tellen en dan kan komt er 3000 lm van een lampje. Op sommige sites worden dan ook nog de lichtopbrengst van beide lampen samen geteld en dan is de output dus 6000 lm.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Bartzagato
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

Heren, Dames, knutselaars

Ik ben gisteren vol goede moed aan de gloeikaarsen begonnen. 4 stuks gingen prima. De 5e diegene achter de dieselpomp en die lompe beugel is een heel ander verhaal. De leidingen van injector 4 en 5 heb ik al weggenomen, maar ik vermoed dat de injector 5 ook moet worden verwijderd. Iemand hier ervaring mee? De 5e gloeibougie zit dus ook goed vast. Mijn vermoeden: deze is nog nooit vervangen. Krijg ik de injector er uit en zo ja, erna er ook weer in? Nieuwe dichting nodig dan? zitten die dingen op koppel vast? Speciale dop? Maat?

Ander dingetje: er ligt elke rit een klein olielekje op de grond. Dit lijkt te komen uit de carterontluchting - daar is alles 'vettig'. Zijn dit normale dingen bij een AAB met vlot 300K ervaring? Ook lijkt de koppakking-omgeving nat te zijn. Voor alle duidelijkheid: verbruik/verlies is er amper: ik zit aan minder dan een liter olie op 10000km.

ciao

Bart
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
Gebruikersavatar
Noorfalia
Berichten: 217
Lid geworden op: wo dec 30, 2015 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Noorfalia »

Bartzagato schreef: di mar 17, 2020 8:50 Ik ben gisteren vol goede moed aan de gloeikaarsen begonnen. 4 stuks gingen prima. De 5e diegene achter de dieselpomp en die lompe beugel is een heel ander verhaal. De leidingen van injector 4 en 5 heb ik al weggenomen, maar ik vermoed dat de injector 5 ook moet worden verwijderd. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb gloeiplug 5 weten te wisselen zonder injector 5 te verwijderen, maar dat heeft wel een paar uur gekost...
viewtopic.php?p=452626#p452626
Groet, Pieter
Geen haast in een T4 California 2.4D AAB 1992 :campingT4
(roesten doet 'ie ook langzaam gelukkig)
Bartzagato
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Max onze trouwe reisgenoot

Bericht door Bartzagato »

De 5e gloeikaars vervangen met de injector eruit is een absoluut eitje!
Met een lange dop 27 kan je deze perfect losmaken. Wel niet zo lomp doen als ik, want 1 van de 2 lekretournippeltjes is er aan. Dus nieuwe injector en onderliggend cupje nodig. :nuts
Cupje moet je altijd vervangen (volgens de werkplaatshandboek die ik heb) bij loshalen injector. Aantrekken van injector voor AAB motor is met 70Nm. De injectoren lijken dezelfde maar voor de AAB motor is het een 130Bar unit.

Voor de dieselspecialisten:
Vervang ik best alle injectoren meteen of is 1 nieuwe voldoende?
Heeft iemand nog eentje liggen die afgetest/goed is? Opschrift: vw partnr: 068 130 202 Bosch type KCA 30S 44 130-138bar
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
Plaats reactie