Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Scheidingswand lange kast verplaaten

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Jant4 »

Hallo.
Sinds kort lid op dit forum.
In het bezit van een t4 california van 1998.
Nu zou ik de scheidingswand in de lange kast willen verplaatsen.
Zodanig dat ik grotere legplankjes heb. En het gedeelte met het hangsteuntje kleiner word. Hoe maak ik dit los. En hoe haal ik de legplankjes los. Zijn deze gelijmd.

Alvast bedankt voor de tips
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door brugseb »

Er bestaat een bouwpakket om de kast een andere indeling te geven. Is hier al aan bod gekomen, vermoed dat ze ook via Marktplaats wordt aangeboden.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Chris1974 »

Dat is dit bouwpakket denk ik?

VW T4 Westfalia Camper kastindeling

https://link.marktplaats.nl/m1563381511
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Jant4 »

Alvast bedankt voor de reactie. Maar mijn bedoeling is om de tussenwand wat op te schuiven. Ik plaats hier deze namiddag eens een foto, van het idee
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Hanz »

Mijn California is van 1997 en voor zover ik het kan zien is de tussenwand van de hoge kast grotendeels verlijmd. En de plankjes ook lijkt het.
Ik denk dat je de kast er het beste uit kunt halen om de indeling aan te passen. Dat is overigens nog een aardig klusje. In dit topic staat een beschrijving hoe dat kan: viewtopic.php?p=335500#p335500
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Jant4 »

Bedankt voor de reactie. Dat lijkt me inderdaad een hele klus om de zijwand te demonteren
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Hanz »

Heb je al ervaring met het reizen met de camper? En wat waren de problemen of ergernissen waar je tegenaan liep met de bestaande kastindeling? Misschien zijn daar wel andere en makkelijker oplossingen voor. Er is hier op het forum al heel veel geschreven over het slim benutten van de bergruimte in een California en het creëren van extra bergruimte. Dus als jij je probleem beschrijft dan komen er vast nuttige suggesties.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Jant4 »

Dag Hanz,
Ik vind het gewoon wat nutteloos(onhandig) dat de scheidingswand gedeeltelijk voor de kastopening komt en ik zelden gebruik maak van het deurtje vd legplankjes om iets in het gedeelte vd hangkast op te bergen. Dus lijkt het me handiger dat de scheiding gelijk komt met het deurtje. En dan heb je tevens bredere legplankjes. Deze zijn in originele staat wel wat smal.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Hanz »

Je hebt gelijk dat het er op het eerste gezicht wat onlogisch uitziet (niet alles in een Westfalia is even slim ontworpen). Maar de vraag was, heeft dit in de praktijk van het reizen problemen gegeven omdat je bepaalde spullen nu niet goed kwijt kan?
Zelf gebruiken wij de hangkast om het beddengoed in te proppen. Helemaal onderin liggen nog wat zaken die ik altijd mee wil hebben maar die ik nooit nodig hoop te hebben: een koffertje basisgereedschap, een werkplaatshandboek, sleepkabel, startkabels. Met de kast zoals hij nu is past het beddengoed (voor 3 personen) dan nog prima en is makkelijk voor het grijpen als de bank neergeklapt is tot bed.
Ik wil hiermee maar zeggen; als je de bagage een beetje anders in kunt delen met gebruik van de bestaande kasten dan kan je je een hoop werk besparen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jant4
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:22

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Jant4 »

Ik plaats de kussens en dons ook in het hanggedeelte. Maar heb dan nog plaats over. En het lijkt me handiger om bredere legplankjes te hebben om kledij te leggen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Hanz »

Tja, dan moet je aan de slag. Dat betekent dus de kast eruit halen, het tussenschot en de plankjes eruit slopen en opnieuw weer indelen met nieuwe plankjes.
Ik zou in zo'n geval meteen eens nadenken of die klep bij de plankjes niet een schuifdeur of roldeur kan worden. Zo'n naar beneden scharnierende klep is ook niet echt handig, zeker niet als je achter op de bedplank spullen hebt liggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Loekie
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 mei 2020, 05:42

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Loekie »

Filmpje demonteren


Filmpje alternatieve indeling maken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Multivan Generation »

Nou Hanz, ik zie voor jou een projectje op komen :knipoog :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Scheidingswand lange kast verplaaten

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 25 jun 2020, 13:44 Nou Hanz, ik zie voor jou een projectje op komen :knipoog :bifun
Ik ga mijn kast niet aanpassen hoor. Dat was het plan van Jant4 en ik heb alleen maar geprobeerd hem op andere gedachten te brengen omdat het volgens mij heel veel werk is. Maar die kleppen vervangen door schuifdeuren? Wie weet?
Eerst maar eens zien dat we weer op pad gaan met de camper nu het land weer wat meer van slot gaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie