Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Mickel Moen
Contacteer:

WiFi in de bus. Mac OS X10.6 Snow Leopard

Bericht door Mickel Moen » do dec 09, 2010 19:55

December 2010
WiFi in de bus.

AWUS036H

Vandaag een setje voor WiFi in de bus binnengekregen. Op vakantie hebben we al vaak gehad, dat het bereik van WiFi (Bij mij: Airport- Apple/Mac OS X10.6 Snow Leopard) onvoldoende was. Je zat toch vaak iets te ver verwijderd van de hotspot op de camping. Een auto werkt als een kooi van Faraday, dus binnen ook nog eens geen of slechte ontvangst. Via Camperforum kwam ik op een setje van 2Com. Ik heb een USB-adapter met 5db antenne, een extra 10db antenne en een antennevoet met kabel gekocht. De USB-adapter wil ik vast in de DIN op het dashboard monteren. Aan de antennevoet zit nog eens 3 meter kabel. Die kan ik als het moet zelfs op het hefdak zetten. Ik ben benieuwd hoe goed het gaat werken.
Driver downloaden van de website van Alfa. http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptl ... ory=105397" onclick="window.open(this.href);return false;
Driver installeren fluitje van een cent. Wel even herstarten. Aanpassen in de terminal omdat het een driver voor OS X 10.5 zou zijn hoefde niet. Dus inmiddels staat de juiste driver wel op de website van Alfa.
Handleiding: http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptl ... ory=105415" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanmiddag hier thuis al even geprobeerd. Ik kan normaliter ± 7 draadloze netwerken in de buurt vinden. Met de nieuwe USB-adapter zat ik vanmiddag zo op 17, inclusief een onbeveiligd netwerk. Dus dat lijkt goed.
Meer info:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8407029" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=363187" onclick="window.open(this.href);return false;
1000mw[1].jpg
(13.69 KiB) 3877 keer gedownload
zuignap3[2].jpg
Update: Set in de bus geplaatst. Op het dashboard achter de DIN een zwart dekseltje van een sauspotje gemonteerd. De antennevoet blijft hierop zitten door de magneet in de voet. Voet kan dus ook zo door het raam buiten op de bus (zuignapjes) geplaatst worden. In de DIN de Alfa gemonteerd. Hierop de antennekabel vastgemaakt. Kabel loopt door de DIN en ligt daarna losjes om de voet. USB-kabeltje kan na gebruik in de DIN opgeborgen worden. In de bus heb ik al een prima ontvangst.
DSCN3392.jpg
Update maart 2011

Afbeeldinggeplaatst

Van een vriend een Fon router gekregen.
Ik heb nu overal waar een Fon-hotspot is gratis Wifi.
lees verder: viewtopic.php?f=13&t=30170&p=218169#p218169" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo okt 16, 2011 14:32, 22 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

jan2009

Re: Van DC naar Camper

Bericht door jan2009 » do dec 09, 2010 22:37

Goed gereedschap is inderdaad het halve werk ja :knipoog
Bij mij ging de voorkeur uit naar een waterdichte oplossing , wel zo praktisch.
Voorzien van degelijke N-connector dus schroef er zo een andere profi antenne aan indien nodig en geen signaalverlies door antennekabel .
Bijlagen
outdoor.jpg
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » do dec 09, 2010 23:59

Hee Jan,

Dat ziet er inderdaad degelijk uit. Mooi gedaan hoor. Het is maar net wat je nodig hebt. Is dit de oplossing die ze ook op boten gebruiken?
Voor mij is het eerst zo wel voldoende denk ik. Als het regent zet ik de antenne wel onder de luifel en anders maar even geen internet.
Groetnis, Geert

Rico

Bericht door Rico » vr dec 10, 2010 10:04

Hi Mickel,

Door de stroomlijn van een gemiddelde schoenendoos van de auto zelf merk je niks qua brandstofverbruik met de verstralers erop. Het enige nadeel is dat je nooit krap achter iemand moet gaan staan, want als die z'n auto iets achteruit laat lopen zit die precies in die buis te harken. En da's doodzonde.

Groet,

Rico

Mickel Moen
Contacteer:

Geniaal gewoon

Bericht door Mickel Moen » vr dec 10, 2010 23:24

Deze kende ik nog niet. Zo kan het ook:
http://www.youtube.com/watch?v=tTITqa9x ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert

Mickel Moen
Contacteer:

Test WiFi

Bericht door Mickel Moen » za dec 11, 2010 10:18

December 2010
Test WiFi

Even een testje gedaan met de twee antennes en de kabelvoet met de 3 meter kabel. (Zie post hierboven)
Ik heb getest met het eigen netwerk en met een extern onbeveiligd netwerk, wat ik normaliter niet kan ontvangen, maar nu met de Alfa dus wel. Getest met antenne rechtstreeks op Alfa en met antenne op antennevoet met LMR200 kabel.
Volgens de berichten op o.a. camperforum zou de voet met kabel signaalverlies geven. Ik constateer het tegenovergestelde:
(Meetwaarden in % signaalsterkte gemeten met Realtek USB WLAN Client Utility)
test.jpg
Update: Schermafdruk utility. Na montage set in de bus. Signaalsterkte van onbeveiligd netwerk ergens in de buurt. Getallen in de tabel geven dit percentage aan.
test2001.jpg
Nog een overzicht: iPod touch (o.a.muziek en navigatie), Waeco monitor achteruitrijcamera, 5db antenne, Alfa WiFi in DIN.
DSCN3393_2.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za dec 11, 2010 20:49, 12 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert

jan2009

Bericht door jan2009 » za dec 11, 2010 10:32

Je tabel is niet helemaal duidelijk maar als je daarmee de signaalsterkte aangeeft dan is het wel handig om te weten dat een signaal van bv -40 DBm beter is dan -70DBm
En ja dat dunne 3 mtr kabeltje van die voet zal ongetwijfeld de nodige demping geven.

Wat betreft je vraag of die adapter van mij specifiek voor boten wordt aanbevolen ?, niet echt nee .
Voldoet wel aan de IP 67 specificatie maar of daar langdurige blootstelling aan zout water onder valt ?, geen idee

harrys

Bericht door harrys » zo dec 12, 2010 18:08

Hallo Mickel,

Ik kwam vandaag pas op jouw bijdrage op weetjewel.nl.
Ik heb in april 2010 ook een T5-bestel gekocht met als doel deze om te bouwen naar camper(tje).
Het was heel leuk en herkenbaar om jouw bijdrage te lezen.

Mijn T5-bestel is RDW-ready omgebouwd door Atrion ivm geen ruimte om te klussen.
Nu moet ik met mijn beperkte kennis en handigheid en internet eea zien te verwezelijken.
Alle stadia die jij noemt ken ik ook al enigszins(veel op papier)

Mijn insteek is:
Ik ben weduwnaar, dus 1 persoons inrichting. Voor de RDW maakt dat niet uit, dus 2 persoons bed.
En, n.a.v. alles, gestopt met werken, dus beperkt budget.
Momenteel worstel ik met een 2e accu(optima) en hoe die aan te sluiten op mijn startaccu, zodat ie geladen wordt middels b.v. een cytrix relais tijdens het rijden.
Maar, ik heb ook al een gemodificeerde sinus omvormer 12-230V met ingebouwd omschakelunit en ingebouwde lader(2000W).
Ook heb ik nog een aparte CTEK-7000 lader.

Kan jij, of iemand anders op deze site beoordelen hoe hier mee om te gaan?
Dus, startaccu/hh-accu/relais/omvormer met omschakel-lader/aparte ctek-lader.

Nu:
1)Startaccu zo laten en wordt dus opgeladen tijdens het rijden.
2)Indien aan de paal, wordt hh-accu van stroom voorzien via de omvormer en startaccu via de CTEK en sigarettenplug.
3)'sWinters moet de startaccu voorzien worden van stroom ook via de hh-accu en de omvormer en de ctek-lader(supply-stand) op de sigarettenaansluiting.

Graag verneem ik van jou of van een van de andere weetjewellers hoe hiermee om te gaan.
Bedankt alvast, gr HarryS

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo dec 12, 2010 18:56

Beste HarryS,

Gefeliciteerd met je aankoop.

Zoals je in mijn stukje kunt lezen, gaat het om twee zaken:
1. Het 12V (DC) net
2. Het 220 (AC) net.

Wat wil je wanneer op welk net gebruiken?

Eerst zou ik het boek van Victron downloaden en eens doornemen:
zie mijn topic: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198516" onclick="window.open(this.href);return false;

Aangezien je al een accu hebt is het simpelste om een Cyrix relais te kopen. De zwaarte van de cyrix moet je afstemmen op de zwaarte van je dynamo. De Cyrix verbind je met de + van de startaccu, hierna een zekering en daarna op de + van de huishoudaccu. Zie mijn schema in genoemde topic. Het enige verschil is, dat je maar 1 accu heb en dus niet parallel hoeft te schakelen. Let wel op de kabeldikte. Denk er ook om dat je voor de kabels kabelogen gebruikt die geperst moeten worden. Verder zou ik een accumonitor zoals de genoemde bmv600 kopen. Die sluit je ook volgens schema aan. Dit is niet een goedkope, maar het voordeel is, dat deze veel meer kan dan alleen de spanning uitlezen. Ik heb hem constant op % staan, waarmee je dus kunt zien hoeveel % aan "hoeveelheid stroom" je nog hebt. Ook geeft hij op basis van gemiddeld verbruik dan aan, hoeveel uren je nog stroom hebt.

Verder geef je aan dat je een gecombineerde omvormer lader hebt. Hierbij is het wel even belangrijk om hier een en ander meer van te weten. In de meeste gevallen kun je deze simpel op de huishoudaccu aansluiten. Als je 220 nodig hebt, gebruik je de omvormer. Sta je aan de paal kan hij de accu (s) bijladen. Belangrijk is, om het aansluitschema van de fabrikant goed te volgen. Meestal kun je die van de website van de fabrikant nog wel downloaden. Bij Victron vindt je diverse schema's voor het aansluiten van een Multi (omvormer/lader)
Ook hier kan de Cyrix weer een cruciale rol vervullen zodat ook de startaccu geladen kan worden. Dan heb je de CTEK dus eigenlijk niet eens nodig.

Alles overziend heb je dus een relais nodig en een accumonitor.

Dan kun je beide accu's laden tijdens het rijden en kun je beide accu's laden als je aan de paal staat.

In de koude periode als ik de elektrische verwarming nodig heb ga ik aan de paal. Wij gaan dan toch op een camping staan of op een camperplaats met stroom. Bij nood kunnen we ook wel een nacht zonder.

Ik stuur je dit ook in een PB. Verder kun je mij ook altijd mailen. Maar vragen in dit forum is natuurlijk ook prima. Dan kunnen anderen het ook volgen.

Onderstaand een uitgebreid schema van een AC en DC systeem met omvormer/lader, relais en accumonitor. (Zo ingewikkeld hoeft het niet hoor. Het kan wat slanker.)
WD - 18 Electrical system for vehicles example.jpg
Klik op plaatje voor vergroting
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di dec 28, 2010 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert

jan2009

Bericht door jan2009 » zo dec 12, 2010 20:32

harrys schreef:Momenteel worstel ik met een 2e accu(optima) en hoe die aan te sluiten op mijn startaccu, zodat ie geladen wordt middels b.v. een cytrix relais tijdens het rijden.
Maar, ik heb ook al een gemodificeerde sinus omvormer 12-230V met ingebouwd omschakelunit en ingebouwde lader(2000W).
Ook heb ik nog een aparte CTEK-7000 lader.

Nu:
1)Startaccu zo laten en wordt dus opgeladen tijdens het rijden.
2)Indien aan de paal, wordt hh-accu van stroom voorzien via de omvormer en startaccu via de CTEK en sigarettenplug.
3)'sWinters moet de startaccu voorzien worden van stroom ook via de hh-accu en de omvormer en de ctek-lader(supply-stand) op de sigarettenaansluiting.
Hallo HarryS

Welkom op dit mooie forum :toppie

Lijkt mij wijs om even je eigen topic aan te maken m.b.t de afbouw van je camper , dan blijft alles netjes bij elkaar met alle tips die je nog van anderen krijgt.

Voor de basic installatie m.b.t het laden van je HHaccu vanaf de dynamo met daarbij een scheidingsrelais bij deze een schema .
Wat betreft die omvorner , 12V -> 230 V , die dient niet om je HHaccu te laden als je aan de paal staat.
Een omvormer hangt aan je HHaccu om 230V gebruikers van stroom te voorzien.
En die ctec lader kan je wel gebruiken om via de sigarettenaansluiting je startaccu bij te laden maar zou in principe niet nodig zijn als er aan de startaccu verder geen gebruikers hangen , wat wel zo verstandig is als je niet met een lege startaccu wil staan.
Zet in je profiel ook je woonplaats , wel zo handig voor eventuele hulp.

Ps . denk dat die 2000W waar je het over heb het vermogen is wat je af kan nemen aan de 230V kant van de omvormer.

Hier ook nog even een linkje naar die accumonitor waar Mickel Moen het over heeft , de prijs valt nog mee :knipoog
http://www.stroomwinkel.nl/p-2052-batte ... -600s.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
scheidingsrelais.jpg
2deaccu04.jpg

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » zo dec 12, 2010 22:47

HarryS,

Ik ben het met Jan2009 eens, dat je wellicht je eigen project kunt aanmaken op dit forum. Komt er wat leven in. :jumpklap
Wat de omvormer betreft: Je hebt het over een omvormer met ingebouwde lader. Dus zoiets als een Victron Multiplus lijkt het. Kun je vertellen welk merk en type?
Groetnis, Geert

harrys

Bericht door harrys » ma dec 13, 2010 10:35

Ik ben het ook eens met jan2009.
Ik zal binnenkort een apart project aanmaken op deze site.
Moet nog even alles bij elkaar harken.

@jan2009 - De omvormer is een combi met ingebouwde omschakeleenheid en lader.
Bedankt voor je reactie, kom er later op terug.gr.harrys

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » ma dec 13, 2010 19:21

HarryS is nu zijn eigen topic gestart:
viewtopic.php?f=13&t=30391" onclick="window.open(this.href);return false;

Het wordt nog gezellig hier bij T5 projecten.
Zo meer, zo meer ..... :jumpklap

Gefeliciteerd Harry :yes
Groetnis, Geert

Dimitri-Turbo

Bericht door Dimitri-Turbo » di dec 14, 2010 12:21

Wat een leuk project zeg..... nu ben ik zelf toe aan een nieuwe bedrijfswagen. Nu was/is het de bedoeling de T5 te verruilen voor een Pickup bus (ws Crafter), heb pickup tzt nodig voor strooiwerk en er komt een kraan op.

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe motor en automaat laten monteren in mijn T5 (bij 190.000 km) maar inmiddels staat de teller op 248.000km ik denk dat ik voor inruil niet veel krijg!
Dus ik denk dat ik mss mijn bus niet inruil, maar hou (en crafter gewoon bij kopen) en de T5 gebruiken als ombouwproject zoiets als dit :knipoog , krijg er een hoop ideeen door dit project (en zinin)

Ik heb al een schuifraam aan de linkerkant enkel cabine (voor heen DC, de punten voor de bankachterin zit er nog in).... Zo kan ik wellicht nog veel plezier aan mijn wagen hebben in de toekomst! Auto is al afgeschreven en wat zal ik voor inruil nog maar krijgen? 6000 euro denk ik :bonk Auto is verder voorzien van vele luxe, MFD navi, leer ed. die ik wellicht niet meer hoef om te bouwen... maar ik heb ook standkachel of zullen de buren op de camping niet blij zijn met de diesel-verbrandings lucht ?

Ik ga ook even op het camperforum neuzen, wat mag zo'n hefdak ongeveer gaan kosten bij die inbouwers? (dat is denk ik het duurste verhaal?!) de inrichting kun je zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk!

Dimitri
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)

Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di dec 14, 2010 20:30

@ Dimitry,
kijk anders eens bij de T4 projecten erg veel inspiratie te zien hoor... :knipoog

Er is nog zo veel meer als een T5 he :knipoog :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie