Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
ronald tdi
Berichten: 1518
Lid geworden op: zo nov 04, 2012 20:22

Re: Van DC naar Camper

Bericht door ronald tdi » vr aug 25, 2017 15:13

Volts blijft toch het zelfde?
Het aantal watts gaat toch omhoog?

Of bedoel je dat je ze zo wil koppelen dat de plus aan min gaat zoals bij een 24 volts installatie.
Bv bij vrachtauto's

J vd Pal
Berichten: 1213
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Van DC naar Camper

Bericht door J vd Pal » vr aug 25, 2017 15:34

Ronald,

Zoals ik al schreef
twee kleinere panelen in serie te plaatsen om daarmee een hoger voltage te bereiken
inderdaad om naar een hoger voltage te komen dan een enkel paneel kan leveren. Voordeel hiervan is dat bij weinig licht je eerder de minimum spanning om een 12 V accu op te kunnen laden bereikt dus bij slechte wersomstandigheden toch profijt hebt van de zonnepanelen. Nadeel is natuurlijk dat 2 panelen van 50 watt duurder zijn dan één van 100 watt. Wij gaan graag naar het noorden op vakantie en dan is elk extra beetje energie weer langer vrij staan in de natuur :yes .
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26389
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Multivan Generation » vr aug 25, 2017 17:01

J vd Pal schreef:
vr aug 25, 2017 15:34
Wij gaan graag naar het noorden op vakantie en dan is elk extra beetje energie weer langer vrij staan in de natuur :yes .
Na een weekje mag je ook wel weer eens een doucheje nemen hoor Jasper :knipoog
Kun je meteen je auto weer eens aan de lader hangen :sjaal

J vd Pal
Berichten: 1213
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Van DC naar Camper

Bericht door J vd Pal » vr aug 25, 2017 17:37

Een watte Peter? Daar heb je toch een beekje voor?
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1505
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen » vr aug 25, 2017 17:42

in Zweden en Finland kun je in elk meer een duik nemen, en die heb je er zat. In Noorwegen ook, maar daar is de temperatuur van het water gemiddeld genomen met Zweden en Finland een stuk lager.

Wat de panelen betreft. Ik ben een beetje lui vandaag en Jos op het Nederlandse camperforum heeft het deze week nog eens mooi uitgelegd.


]een mppt regelaar zet het verschil tussen paneelwerkspanning(bij een 36 cel paneel +- 17a18volt) en de accu laadspanning(meestal 14,4 volt) om in bruikbaar vermogen, een gewone regelaar kapt het verschil af (accu mag immers niet meer hebben) dat beetje ben je dus gewoon kwijt, doet niet mee aan het laden van de accu .

dus hoe groter het verschil hoe groter het profijt van een mppt regelaar, 2 panelen in serie geeft een werkspanning van zeg 36 volt dus een verschil van 21,6 volt wat omgezet kan worden in bruikbare energie
zou je bij 2 (of meer) in serie een gewone regelaar gebruiken dan gooi je dat dus weg.

bij de panelen parallel is de werkspanning 18 volt, het verschil is dan nog maar 3,6 volt wat veel minder is en het daardoor de hogere prijs van een mppt regelaar vaak niet rechtvaardigd (brengt wel wat meer)

jos


Ik heb voor 1 paneel gekozen vanwege de prijs en ook esthetisch. Daarnaast bedekt het door mij gekozen formaat geheel een sleuf ( of hoe je dat maar mag noemen ) op mijn dak. Maar inderdaad voor de efficiëntie van de Mppt is de hogere spanning van twee panelen in serie beter.

Overigens ben ik er zeer tevreden mee. Bij voldoende zon dekt het paneel het dagelijkse verbruik. Vaak zijn de accu's aan het begin van de middag al weer vol.

Maar je blijft afhankelijk van het licht. Deze vakantie stond de bus een keer het grootste gedeelte van de dag in de schaduw van een boom. Het was prachtig weer, maar dan levert het paneel dus duidelijk te weinig.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 163
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Van DC naar Camper

Bericht door de Viking » do sep 07, 2017 22:44

Ik heb 1 24 volt paneel van 135W om hetzelfde effect te bereiken + MPPT = hh accu's altijd vol :lach
Kan dus onbeperkt vrij kamperen.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1505
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen » vr sep 08, 2017 9:19

Welk merk en type is dat?
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

J vd Pal
Berichten: 1213
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Van DC naar Camper

Bericht door J vd Pal » vr sep 08, 2017 11:20

Even uit de beschrijving van De Viking geleend:
Vorige week was dan eindelijk de dag dat ik een afspraak had met Aqua Solar in Sneek.
Ze hadden voor mij besteld:
1x een daglicht zonnepaneel ASP 135W 24 volt met back contact, 130x80 cm
die 24V heeft het voordeel dat het paneel eerder en sneller laad bij weinig licht.
1x Victron Cyrix-ct 12/24-230 accuscheider
1x Victron Energy BlueSolar MPPT 75/15 laadcontroller, hiermee wordt de energieopbrengst met 30% verhoogd.
2x Victron AGM accu's 90 A. Gelukkig laad mijn Transporter 14,4 Volt (120Amp dynamo) zodat AGM accu's geplaatst konden worden onder elke stoel
1x Victron Energy Accumonitor BMV 700 met shunt voor de accu status en het aantal verbruikte ampère-uren (8 funkties) en
1x een Waeco Coolmatic CRX80 compressor koelkast die slechts een verbruik heeft van 1,19Ah/h
bij deze koelkast kan eventueel het vriesvak verwijderd worden maar de hele koelkast kan dan ook gebruikt worden als vriezer (meer stroomverbruik)
Het zonnepaneel werd met hoekspoilers met Sikaflex lijm vastgezet op het polyester dak.
De hele installatie duurde een volle dag, alles op maat maken etc. kost tijd.
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 163
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Van DC naar Camper

Bericht door de Viking » zo sep 10, 2017 11:20

Te koop in Sneek Geert.
Zijn volgens mij Amerikaanse daglicht zonnepanelen
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1505
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen » ma sep 11, 2017 17:46

Sieds,

Wat interessant is aan het paneel is de hoge spanning van 24V. Zeer geschikt voor op een MPPT.

Wel is het een glas paneel. Prima voor op een vast dak, maar voor een hefdak vind ik dat weer minder geschikt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Bart-T4
Berichten: 30
Lid geworden op: di jun 21, 2016 19:09

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Bart-T4 » di sep 12, 2017 19:44

Beste Geert,

Allereerst complimenten voor je bus en je blog! Ik heb met veel plezier je website gelezen! Ik heb een kort vraagje over je inrichting. In de opstelling die jij gebruikt heb je relatief weinig ruimte in het leefgedeelte. Voldoe je hiermee nog wel aan de eisen die de belastingdienst stelt met betrekking tot het plaatsen van blok met de afmetingen van 100x90x170? ik zit namelijk zelf aan een soortgelijke indeling te denken.

Groeten
Bart

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1505
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen » do sep 14, 2017 19:38

Dag Bart,

Ja dat blok moet je je voorstellen in een lege bus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Bart-T4
Berichten: 30
Lid geworden op: di jun 21, 2016 19:09

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Bart-T4 » za sep 16, 2017 16:29

Duidelijk, bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1505
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen » di jun 26, 2018 20:03

Zoals in het draadje van Peter, viewtopic.php?f=24&t=56399&p=430907#p430907, al vermeldt, is mijn zonnepaneel vorige week gesneuveld. Nummer twee. De eerste begaf het binnen een jaar en is onder garantie vervangen. Deze heeft het drie jaar volgehouden.

Overleg met de leverancier leert mij dat het toch waarschijnlijk de hitte is. De combinatie van een zwart dak en dit paneel als eerste. Maar ook is waarschijnlijk de overspanning van een gleuf hier debet aan. Dit veroorzaakt bij hoge temperaturen waarschijnlijk toch te verl stress in de plaat.

Wat nu ? Ik heb enig onderzoek naar glaspanelen gedaan, maar dat is toch niet de oplossing. Ik vind ze te zwaar en te dik voor op een hefdak. Ik kwam op de ste van de Stroomwinkel een paneel van 7mm tegen. Navraag bij de Stroomwinkel leerde dat deze niet geschikt is voor op een camper.

Ze verwezen mij wel naar een andere leverancier. En zo kwam ik bij: https://www.zonnepanelenopdecamper.nl

Uitstekend advies gehad. Zij adviseerden om polycarbonaat kanaaltjesplaat tussen het dak en het paneel te plakken.
  • Je overspant er prima een gleuf mee.
  • Je vermijdt direct contact tussen paneel en dak
.
  • Door de kanaaltjes creeer je een continue luchtstroom onder het paneel.
  • Dit zorgt voor koeling.
  • Door de lagere temperatuur een betere opbrengst.
Op hun instagrampagina dit voorbeeld gevonden.
https://www.instagram.com/p/BhWsjwzA4e5 ... rsolutions

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di jun 26, 2018 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Walda
Berichten: 516
Lid geworden op: za sep 19, 2015 16:19
Locatie: Joure

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Walda » di jun 26, 2018 20:16

Balen van je paneel Geert,

Of die polycarbonaat plaat de oplossing is weet ik nog niet, als er veel beweging tussen de boven en de onderlaag komt kunnen de verticale delen misschien breken. Deze plaat lijkt mij niet ontworpen voor gebruik in een dynamische omgeving. Mijn paneel heb ik geplakt met dubbelzijdig tape om de boel wat flexibeler te houden en maar een klein randje lijm ook met het oog op eventueel verwijderen. Of dit een goede oplossing is? de tijd zal het leren. Peters oplossing op een seperate aluminum plaat vind ik ook mooi, mocht het fout gaan met je paneel dan kan je redelijk lomp verwijderen van de plaat zonder mogelijke schade aan het dak van de bus.

Succes,

Walter

Plaats reactie