Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

:proost
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt onder de hele plaat doorkijken.
Op de foto natuurlijk maar een stukje. Stand van de camera.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 215
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Van DC naar Camper

Bericht door de Viking »

Handig bedacht met die polycarbonaat plaat en nauwelijks zichtbaar.
Je moet nu meer geluk hebben dat het paneel niet weer stuk gaat.
Drie keer scheepsrecht :goodidea
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

We gaan het zien Sieds.

Het waait vandaag behoorlijk meer. Mat ik gisteren onder het paneel 76C max, vandaag max 69C.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Tja soms zit met mee soms tegen zoals ik eerder al schreef.

Nummer drie Is na de zomer van 2018 ook overleden. De warmte is het niet. Veel gemeten die zomer.
Ik was er flink ziek van. Dus heb het deze winter laten liggen. Wel kwam ik na enig speurwerk en helder nadenken op het torderen van het dak. Dit is waarschijnlijk toch meer dan ik dacht. Dit in combinatie met de ligging in de breedte van het dak moet het het haast wel zijn.
Ik geef het niet op en deze week nieuwe panelen gekocht. Ik heb nu gekozen voor twee 60Wp panelen van Wattstunde. Samen dus 120Wp.
Deze heb ik in de lengte geplaatst en naast elkaar.

Wat zijn de voordelen die ik verwacht.
1. Ze zijn bijna de helft kleiner. Het kan niet anders, dat er dan minder mechanische spanning op het paneel komt.
2. Het zijn halve cellen. Ook dat zal uitmaken bij eventuele mechanische spanning.
3. Deze panelen van Wattstunde hebben een aluminium kern. Ze zijn zwaarder stijver en degelijker. Ze zijn minder flexibel dan de vorige en dat zie ik als een voordeel.

Zeker deze panelen zijn ook beduidend duurder, maar ik heb de gok genomen.
Bijkomend voordeel is, dat ik deze panelen in serie geschakeld heb. Daardoor werkt de victron regelaar optimaler = meer stroom.

Voor het plaatsen heb ik er nog een strook kanaaltjesplaat bij geplakt. De bekabeling kun je bij dit paneel door het paneel leiden en komt nu achteraan achter het doek dus aan de buitenkant door het dak. Scheelt ook nog eens een meter bekabeling. Door het hogere voltage is er ook minder verlies.

Afbeelding

Voor meer info over deze panelen, zie mijn blog.

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Walda
Berichten: 700
Lid geworden op: za sep 19, 2015 16:19
Locatie: Joure

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Walda »

Beste Geert,

Wat naar dat je paneel zo snel stuk ging, Kost weer veel geld en moeite om het weer goed te krijgen. Je zou zeggen dat het dak, zo tussen de scharnieren, het minst tordeert, maar de praktijk lijkt dus anders. Het lijkt mij een goed idee met die 2 paneeltjes zo met als bijkomend voordeel de hogere spanning waardoor de MPPT regelaar sneller begint met laden en wellicht nog efficiënter zal zijn. Ik hoop voor je dat de paneeltjes nu weer voor jaren mee gaan.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Had ik al 10 jaar eerder moeten doen.
Halverwege de deur loopt het regenwater, voor de spoiler, van hethefdak over de deur af. Heb je pech krijg je dus een plens water op je kop.
Reimo heeft daar een speciaal regengootje voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 215
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Van DC naar Camper

Bericht door de Viking »

He Geert,

Heb je van die goot een link, ik ze bij Reimo alleen maar dure gootjes van 178,- p.st. dus 2 kanten 350,- en dat lijkt mij wat veel.
Mooie oplossing want ook ik heb last van water bij de deuren.

Gevonden en besteld :knipoog
Bedankt voor de tip
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2755
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Hanz »

Voor anderen die dit ook zoeken: https://shop.camperpassie.nl/nl/46299-k ... lfklevend/
Ze zijn dus wel iets goedkoper.
Vraagje van mijn kant; Is de goot bij levering al in deze vorm of is het gewoon een recht stuk dat je eventueel ook boven de schuifdeur kan plakken?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 419
Lid geworden op: di sep 06, 2016 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Van DC naar Camper

Bericht door moosev »

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb hem hier gekocht.

https://www.kiravans.co.uk/plastic-rain-gutter-150cm

Kon gebruik maken van een tijdelijke aanbieding gratis verzenden.

Inderdaad een recht stuk wat je met de bocht mee laat lopen. Past dus altijd.

Gisteravond aangebracht. Vannacht veel regen, maar ik stap droog in. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 215
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Van DC naar Camper

Bericht door de Viking »

En voor de Noorderlingen, ik heb hem vanmiddag in Leek gehaald bij Jasicamp.nl voor 21,90 :knipoog
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

He Sieds,

Veel plezier er van :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Voor de camperaars onder ons is internet in de bus wel handig. Helemaal als je dat gratis kunt verkrijgen. Ik heb daarvoor de EZWi-fi. Op mijn blog staat daarover een uitgebreid verslag.
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... e-bus.html

Vrijdag heb ik de nieuwste versie van de EZWi-Fi; versie 5 ontvangen om te testen. Hieronder mijn bevindingen. Op mijn blog dit hele verhaal ook, maar dan met nog meer foto’s.

Afbeelding

Inhoud
Wat zit er dan allemaal in de doos?
1x Hotspot Extender
1x adapter 12 V met in-/uitschakelaar
1x adapter 230 V
4x omnidirectionele dual-band antenne 5 dBI met R-SMA aansluiting
1x omnidirectionele 5 GHz antenne 8 dBI met R-SMA aansluiting aan kabel (3m) met 1x M5-draad aan de onderzijde en 1x M5-draad aan de zijkant
1x omnidirectionele 2.4 GHz antenne 8 dBI met R-SMA aansluiting aan kabel (3m) met 1x M5-draad aan de onderzijde en 1x M5-draad aan de zijkant
(Deze laatste 2 antennes zijn bedoeld voor buitengebruik)
2x zuignap met M5-draad
4x rubberen plakvoetjes om onder de Hotspot Extender te plakken

De oplettende lezer is het al opgevallen.
Er zitten dual-band antennes én een 5 GHz antenne bij!

Hiernaast zaten er ook nog 2 klemmen in de omdoos.
Aan deze klem zit een beweegbare kop met een schroefdraad voor een camera (1/4").
Op dit schroefdraad zit vervolgens een adapter geschroefd met een stuk M5-draad dat weer in de 8 dBI-antenne's past.
Deze klemmen zijn bedoeld om de buitenantennes bijvoorbeeld aan een tentstok te bevestigen of aan een fietsendrager, ladder achterop de camper. Zeker zo stevig als de zuignappen.

Het grootste verschil van de v4 met de v5 is hierboven dus al genoemd. Het is een dualband apparaat voor de 2.4 Ghz band en de 5 GHz.
Je kunt dus 4 antennes aansluiten.

Afbeelding
Afbeelding

Het grote voordeel van de 5Ghz band is dat er veel meer kanalen zijn, waarbij 23 niet overlappend. Kortom minder interferentie / storingen. Met name op een camping zijn er veel apparaten op een kluitje en dan meestal allemaal op de krappe 2,4GHz band.
Het nadeel van 5GHz is echter, door de kortere golflengte, dat het bereik minder is en minder goed door muren e.d gaat. Heb je dus het geluk, dat de router van de kamping ook op 5Ghz uitzend, moet je dus niet te ver van de hotspot staan en moet er niet te veel tussen staan.
Nu is dit meestal op een camping echter niet de situatie. Hoe dit in de praktijk uitpakt zal ik toch eerst op campings moeten ervaren. Dus later hierover meer.

Nu is het mooie van dit apparaat, dat je van twee verschillende hotspots tegelijk signaal kunt ontvangen. Neem je de twee USB-poorten er bij zelfs 4 volgens de fabrikant:

The EzHotspot EZ511 V5 is a dual band 802.11ac (2.4Ghz + 5Ghz) wireless long range repeater that repeats and amplify a weak remote wireless so that smartphones, tablets and laptops can easily access the remote wireless network.

It can repeat up to 2 different wireless network on both 2.4Ghz and 5Ghz channels concurrently. It can also share up to 2 optional concurrent *3/4G LTE dongle or *smartphone's data services, when connected to any of the 2 USB ports. In total, there can be 5 concurrent different internet gateways when the WAN port is also connected.


En inderdaad. Het werkt. Vanmiddag eerst verbinding gemaakt met mijn thuisnetwerk. Na aanmelden verschijnt dit op beide banden. Hierna de netwerken in de buurt opgezocht. Er zit een KPN-Fon bij. Ook met dit netwerk kon ik dus verbinding maken. Aangezien ik nog een oude Fon-login heb, helemaal mooi natuurlijk. Daarnaast zie je dat er ook 2 Usb poorten actief zijn. Daarover later meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afhankelijk van atmosferische omstandighede en zaken als bebowing e.d. kan de EZWi-Fi over grote afstanden netwerken detecteren. zie hiervoor ook de vorige post. De v5 lijkt daarbij nog weer gevoeliger dan de v4. Op de 2,4GHz band detecteert de v5 bij mij in de buurt, jaren 30 50 stadswijk, 36 netwerken. De v4 31 stuks. Daarbovenop ziet de v5 nog eens 11 op de 5GHz band. Deze 11 zitten natuurlijk ook bij de 2,4 GHz netwerken.

Heb je verbinding met beide banden, dan is deze v5 beduidend sneller dan de v4.
Een test met de speedtest van Ookla laat de volgende resultaten zien. Steeds de beste van een drietal tests. Omstandigheden gelijk. Gemeten in de bus die voor het huis staat en dus verbinding met het thuisnetwerk. Let op. Dit is een moment opname. De speedtest resultaten fluctueren nogal. Mede afhankelijk van de gebruikte server en hoe druk het daarop is.
Eerst de EZWi-fi v4 daarna de v5:

Afbeelding
Afbeelding

Het is interessant om ook hier weer de verschillende antennes te testen.
In dit geval 3 soorten.
A. De Dualband omnidirectionele 5dBi staafantenne direct op de EZWi-fi
B. De Dualband staafantenne maar dan verlengd met 3 meter kabel om hoog in het hefdak te hangen.
C. De twee buitenannes omnidirectioneel 8dBi 2,4Ghz en 8Ghz.

Nu kan de software realtime de signaalsterke weergeven.
Aan de hand daarvan dus enkele metingen gedaan. De sterren geven de gebruikte antennes aan en het aantal streepjes.
Afbeelding

Conclusie: De buitenantennes geven geen noemenswaardige verbetering. Dat was mij bij de v4 ook al opgevallen. De beste combinatie daarom twee staafantennes direct op de EZ en twee staafantennes verlengd. Normaliter geplaatst voor het raam en desgewenst opgehangen in het hefdak.

USB
Een ander verschil met de v4 is, dat de v5 twee USB poorten heeft. Nuttig? In mijn geval wel. Hoewel je een telefoon middels USB op de EZ kunt aansluiten, zodat je ook middels de EZ via sim en dus 3g en 4g kunt surfen, is dat niet mijn keus.
Ik heb van mijn provider een gratis internet SIM-kaart, met de eerste 1000mb op volle beschikbare snelheid en daarna op gerdeuceerde snelheid. Meestal is dit snel genoeg om onder het rijden de TomTom actueel te houden en om licht surfen zoaks mailen en fora e.d te bezoeken. Met name is in het buitenland is de kaart op bepaalde momenten sneller, dan dat je zou mogen verwachten. Deze kaart zit dus standaard in een Huawei dongle op de USB poort. Het mooie is, dat zodra de EZ het contact met een wifi hotspot verliest deze overschakelt op de dan beschikbare USB poort, mits daar een dongle of telefoon actief op is.
Nu ka het voorkomen, dat er geen wifi is en je toch meer snelheid wilt. Simkaart wisselen kan natuurlijk, maar ik had ook nog een ZTE dongle liggen. Gekregen bij de v4, maar ik had toch nog een Huawei gekocht omdat daar een externe antenne op kan die er dan ook standaard op zit.
De ZTE heb ik gevuld met een prepaid van KPN. Daarop kun je diverse bundels aanzetten, maar mijn voorkeur heeft de dagbundel.Van 1 Gig voor €1,99 op volle beschikbare snelheid.

In hardware ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Op de voorgrond de Huawei dongle haaks aangesloten, omdat dat met het aansluiten van de externe antenne beter uitkwam. Op de avhtergrond de ZTE op een voetje wat ik nog had liggen. Voor een betere ontvangst kan ik deze desgewenst ook hoger in het hefdak zetten.
Gemonteerd in de bus ziet het er zo uit, met links in het midden de 12V voeding met sigarettenaansteker plug en schakelaar:
Afbeelding

In de software is dit alles goed te beheersen. Standaard wordt eerst voorkeur gegeven aan 5GHz daarna aan 2,4GHz daarna aan USB 1 gevolgd door USB 2. Je kunt echter een kanaal ook uitzetten of door de metric schuifjes de proriteit zelf instellen.

Afbeelding

Verder wat de sofrware betreft. Ik vind deze versie mooier, moderner, makkelijker, maar zeker stabieler. Bij de voorlaatste versie van de v4 (de onlangs uitgebrachte update heb ik nog niet op de v4) had ik regelmatig, met name bij de wat zwakkere netwerken, dat de iPad het contact met de EZ verloor, zonder dat er een connectie tot stand gekomen was. Nu wordt soms het contact met de EZ wel verbroken, maar is de verbinding met het gekozen netwerk wel gemaakt. Het voelt stabieler aan, maar we gaan het pas echt ervaren als we weer op reis zijn.

Kon je bij de vorige versie nog op drie manieren scannen, open- gesloten- en alle netwerken. Nu kan dat alleen nog maar op alle. Een verbetering. De eerste twee mogelijkheden gebruikte ik toch nooit. Deze versie sorteert de netwerken keurig op kwailteit. Eerst op de 2,4GHz band en daarna op de 5.

De kracht van de EZ is de gebruiksvriendelijkheid. Ook voor iemand die er helemaal geen verstand van heeft is hij makkelijk te bedienen. Dat hebben ze in deze versie nog eens versterkt door popups over de vensters te plaatsen. Heel handig om vlot het hoe en wat te leren.
Weet je het eenmaal en wordt het iritant, dan kun je de popup ook eenvoudig uitzettem met de knop onderaan.

Het wijst zich allemaal vanzelf, dus de functies die ik toch niet gebruik, ga ik hier verder niet uitleggen. Als laatste nog een schermafbeelding van als je een netwerk gekozen hebt. Je vult de inlogcode in indien die er is en klikt op bevestigen. Vervolgens gaat de EZ contact maken en bij een sterk genoeg signaal lukt dt altijd. Is er geen inlogcode, dan kun je nog een capative portal tegenkomen. Meestal moet je dan betalen om toegang te krijgen, soms moet je alsnog inloggen zoals bij een Fon. Is de verbinding gemaakt dan heb je in een keer met al jouw apparaten verbinding. Immers deze zijn standaard met de EZ verbonden. Je hoeft dan ook maar met 1 apparaat de software te activeren om verbinding te maken met het externe netwerk. Mooi voor op die campings waar de inlogcode maar op 1 apparaat werkt, maar zeker mooi als je meer dan 1 apparaat hebt. Bij ons zijn het er intussen al 6.

Conclusie.

1. Deze v5 is zeker een verbetering. Stabieler en nog gebruiksvriendelijker software. Hier hoeft geen boek voor dummies bij.
2. Dit is een DUALBAND apparaat. Met hoofdletters. Heb je de mogelijkheid om met een 5GHz netwerk verbinding te maken, dan verdubbelt de snelheid. Of deze mogelijkheden er veel zijn, moet ik nog ervaren. Bovendien zendt hij ook uit op 5GHz. Heb je apparaten die daar mee overweg kunnen, dan is dat ook zeker een voordeel. Helemaal als op de camping veel apparaten op hetzelfde kanaal zitten.
3. Voor mij is de dubbele USB poort ook zeker een aanwinst. De keuzevrijheid wordt hiermee nog groter. Hoe het eventueel stapelen van De diverse netwerken in de praktijk werkt, heb ik nog niet mogen ervaren. Volgens de fabrikant kan dat en dit zou betekenen, dat ook daarmee de snelheid toeneemt.
4. Blijft, dat de EZ vooral geschikt is voor die reizigers die veel gebruik willen maken van wifi-hotspots. Dat geldt zeker voor ons. Wij staan het liefst op kleine camping en die beschikken vaak over een uitstekend wifi netwerk met dus in verhouding weinig gebruikers. Meestal ook gratis. Een enkele keer heb je geluk, dat je een open netwerk in de buurt vindt. Bijvoorbeeld van een restaurant of Fon.
5. De kosten zitten dus in de investering van het apparaat. Desgewenst uitgebreid met een dongle met prepaid kaart.

Voor wie veel vrij wil staan is de EZ toch minder geschikt. Dan is een mifi met een abonnement of grote prepaidbundel handiger. Velen maken van hun telefoon een hotspot.

Meer informatie op de website van de fabrikant.

https://www.store.ezwifi.eu/product-page/ez511-v5
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1658
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik kom er zojuist achter, dat het aantal pageviews op mijn blog http://mickelmoen.blogspot.com de miljoen is gepasseerd. Toch wel een mijlpaal. :feest
En dan te weten, dat het allemaal met dit draadje op :wjw begonnen is op 30 november 2010.

Overigens staat dit draadje ondertussen hier op ruim 140.000 bezichtigingen.

Het is me wat. :happy

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Plaats reactie