Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LWB DC ombouw naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Hallo :wjw érs,
Ik zal me even voorstellen, ben Daan en kreeg ooit ook een idee om een T5 om te bouwen naar een camper.Nu de bus een beetje in de richting op gaat van Camper eens besloten om forum T5 Projecten nieuw leven in te blazen :lach Ik wist eigenlijk al zo'n beetje wat ik wou: Zwarte T5, verlengde versie, en DC ivm raampjes aan de zijkanten die handig zijn voor als het een camper wordt. Na lang, lang zoeken had ik hem eindelijk gevonden en in oktober 2010 was ik de troste bezitter van de T5.
IMG_2338bewerkt.jpg
IMG_2265 bewerktA.jpg
Zelf Draaiplateau's gemonteerd onder beide stoelen.

Hierna verder gekeken voor de ombouw naar camper, een nieuw type slaaphefdak [met spoiler aan de voorkant]. Helaas had een camperbouwer zich vergist, het nieuwe type slaaphefdak van Reimo voor de verlengde versie was niet leverbaar ivm duitse keuring, in tegenstelling tot de korte versie die wel snel leverbaar was. Helaas voorlopig geen camper.. Zelf maar gaan zoeken en kwam uit op een SCA dak, dat optisch in principe het zelfde was als het nieuwe type Reimo. Naar een andere camperbouwer gegaan.. Kon geleverd worden maar levertijd ca. 6 maanden, er zat niets anders op dan wachten. Afgelopen maand zelf de dubbel cabine uitgebouwd, vloerbedekking eruit, en zijwanden eruit. Waarmee ik ga isoleren weet ik nog niet, zoals op het forum van Mickel Moen [Complimenten] heb gezien heeft hij het met schapenwol gedaan. Ik moet dit nog gaan bekijken, zo ook de aanleg en voeding schakeling voor de huishoudaccu. Het keukentje heb ik zelf in elkaar geslagen en hoef ik alleen erin te zetten als het dat erop zit. Eind deze week gaat hij naar de camperbouwer, want eindelijk na ca. 6 maanden hebben ze in Duitsland bij SCA het dak verstuurd, ben benieuwd!! :lach


Ik hou jullie op de hoogte, ben benieuwd naar jullie reacties! :zwaai
IMG_6850A.jpg
Klaar voor de camperbouwer..
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Daan welkom op dit forum.

Pracht bus man. :yes Gefeliciteerd. Van welk jaar is deze bus?
Van dat SCA dak zul je veel plezier hebben. Ik ben er in ieder geval zeer content met m'n SCA

Veel succes met de verdere bouw en we zien de vorderingen hier graag, met foto's.

Het isoleren met schapenwol kan ik je zeker aanraden, maar dat zal inmiddels duidelijk zijn.

Mocht je eens in mijn bus willen kijken, je bent van harte welkom. Mocht ik eens in de buurt zijn van waar je woont, dan kan dat ook natuurlijk. (Dit weekend gaan we van Friesland naar Eindhoven) (Onderweg de Silverscreen bij Dirk/790 ophalen :adhd ) Het is altijd leuk om de bussen van andere zelfbouwers te zien. Op het :wjw zelfbouwweekend heb ik daarvan genoten.

Nogmaals veel succes :jumpklap
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Het is een highline versie, bouwjaar 2005 gekocht met 113.000 km op teller, onderhand alweer meer dan 132.000 km.
Nadeel is achteraf dat de rest BPM stuk meer wordt ivm highline versie, vele extra opties en het vermogen van 174 PK op kenteken. [Bus laten chiptunen naar ca. 200 PK]. Maar goed, als de BPM is voldaan heb je ook wat laten we maar zeggen :gekte

De bus is eindelijk naar de camperbouwer.. zoveel mogelijk eruit gehaald zodat het voor hun makkelijker werken is.
IMG_5622bewerkt.jpg
Na een dag was de dakbekleding eruit, SCA dak al in kleur gespoten, en dak opengezaagd.
T5.jpg
Het is een de luxe SCA dak dus ben benieuwd, de camperbouwer gaat de climatecontrol die in de dubbelcabine zat verplaatsen naar achteren en de andere lichtbalk die boven de achterbank zat, boven het toekomstige keukentje plaatsen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Als ik je een tip mag geven,
probeer de uitstroom openingen climate control van de achterzijde zo ver mogelijk van voor te houden,
daar zijn ze effectiever voor de achter passagiers (voor zo ver van toepassing).

Of heb je al plaatjes gezien, hoe de camperbouwer dit gaat oplossen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Eindelijk, eindelijk... Het SCA dak zit erop :yes
dak bewerkt.jpg
Camperbouwer heeft echt netjes gewerkt en veel werk aan gehad zoals hij zei. Vanwege te weinig ruimte kon de airco zoals eerder gezegd niet in het plafond achterin ingebouwd worden. Kijken of ik dit in de zijpanalen kan inbouwen. Wel is de originele plafond bekleding rondom het gehele dak hergebruikt en sluit het mooi aan op de originele zijwanden, die ik waarschijnlijk ga terug plaatsen. Uiteraard isolatie erachter. Van het SCA dak is de vergrendeling erg mooi gemaakt + de afdekplaat aan de onderkant zodat je het tentdoek niet ziet bij ingeklapt dak.
afwerking.jpg
Meteen twee nachten test geslapen :lach en erg blij met het resultaat.. nu bezig om het keukentje vast te zetten, en de bus klaar maken voor de RDW keuring.
dakingeklapt bewerkt.jpg
Vele zien niet wat er veranderd is als ik kom aanrijden zo origineel lijkt het... :toppie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Daan,

Ziet er goed uit. SCA is gewoon top. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de rest van het interieur. We zien graag de foto's
:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

mooi hoor :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Zo, RDW keuring achter de rug. Alles in orde, en binnen een paar dagen had ik het nieuwe kenteken al in de bus liggen :jump
Daarna de bus nog een beetje aankleden, en toch maar meteen geisoleerd. Ik heb toch gekozen voor Dascha schapenwol zoals Mickel Moen ook gedaan heeft. Ik heb het niet geplakt maar overal tussengeduwd, en grote lappen heb ik aan de bovenkant met tie wraps vast gezet. De zijwanden duwt de wol gewoon mooi tegen de buitenwanden. En moet zeggen erg fijn spul om overal weg te werken, en goed te merken in de bus dat er een schapenvachtje in zit! :knipoog
isolatieA.jpg
Laatst gewijzigd door Daan D op 14 aug 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Hij wordt mooi Daan :yes

leuk om te lezen, dat je ook voor de wol gekozen hebt.
Als ie klaar is wil ik hem graag eens bekijken.
Veel succes verder.

:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Hallo daar ben ik weer. De bus is inmiddels ver klaar zoals ik hem wou hebben. Originele zijpanelen overal terug geplaatst, klein zelf gemaakt keukentje erin, en een opklapbaar tafelblad die ik aan de keuken kan vast klikken.
binnenzijde bewerkt.jpg
De elektra heb ik totaal anders gemaakt dan de meeste mensen in de camper, die een intiligent relais gebruiken om de tweede accu bij te laden [Het is en blijft slecht voor accu's om deze parallel te schakelen]. Ik heb als eerste de stekker onder de bumper weggewerkt zie foto. [Zonde om in zijkant van mijn camper te boren].
stekker bewerkt.jpg
Vanuit de stekker ga ik naar een aardlekschakelaar, dan een 10A zekering en vanuit daar naar verschillende 220v stopcontacten in de bus.
Onder de bestuurdersstoel de tweede accu neergelegd [gaat niet bij alle accu's!!] zodat het net paste! De accu laad ik op met een Ctek XS 7000. Vanaf de accu ga ik met 12v draden naar de onder de bijrijderstoel 1000 W omvormer, voor als ik standalone ben en toch 220v nodig heb.
IMG_7611 bewerkt.jpg
Het laatste: als ik de tweede accu wil opladen onder het rijden, heb ik een aparte kleine 150W omvormer voor de Ctek oplader. :knipoog
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door JP »

Mooi project!

Kan jij zeggen welke draaiplateaus je gebruikt hebt?
Is de montage goed te doen, ook met de elektra van de stoelverwarming?
Zijn er nog aanpassingen welke gedaan moeten worden?
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Hallo JP, je moet de draaiplateau hebben voor de T5 ca. 160 euro. het is goed te doen als je een beetje handig bent. Let wel op,de bouten die er nu zitten zijn te lang. 2 manieren te doen: of onder het plateau ophogen dmv een moer aan de onderkant van plateau of zoals ik heb gedaan de bouten inkorten dmv eraf flexen. wel even alles goed afdekken want de staalvonken vliegen door de T5 :lach , maar zit wel super omdat plateau direct op de steun ligt. En niet vergeten je moet een handremverlagings beugel hebben, anders kan je niet met de bestuurdersstoel draaien. succes!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door JP »

Thanx!
Ik moet nog even wachten mijn nieuwe T5 komt over een paar weken pas :jumpklap
In mijn huidige is het lastig, is namelijk een KWB en dan blijft er wel erg weinig ruimte voor de benen over.

Toevallig iemand een goed adresje voor de plateaus? liefs online hoef ik de deur niet uit:-)
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

@ JP: Hier is de link om vanuit je luie nog vaste stoel de plateau's te bestellen http://www.de-wit.nl/nl/volkswagen-t5-draaiplateau" onclick="window.open(this.href);return false;
De handremverlaging is er ook te koop voor € 24,-

@jan2009: De gaspitjes zitten er tot nu toe voor de show, heb ze namelijk nog niet aangesloten. Als we op vakantie gaan, gaan we lekker uiteten :knipoog. Op vakantie voor een paar keer een losse kleine pit gebruikt voor buiten, dus geen gespetter in de bus etc.
Het water is trouwens wel ideaal op vakantie!
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D »

Hallo T5 vriendjes, heb me al een beetje voorbereid op de winter... heb namelijk mijn Webasto bijverwarming geupgraded naar standkachel met bekende klokje. Van te voren een tijd programmeren en 's morgens vroeg staat er een heerlijk voorverwarmd busje op je te wachten :toppie
Nu mijn uitlaatspruitstuk al langer kapot was, toch in oktober maar zelf aan de slag gegaan om het geheel uit te bouwen + koelvloeistofslangen, turbo, luchtfilter, motorsteunen etc. om erbij te komen. Heb ervoor gekozen om het uitlaatspruitstuk te repareren. [wie zegt dat met een nieuwe niet weer kapot gaat :nuts ]. Ook de stuurbekrachtegingspomp lekte motorolie naar de stuurbekrachtegingscircuit waardoor elke keer het reservoir van stuurbek. overliep. Dit verholpen door de complete stuurbekrachtegingspomp te vervangen. Onlangs weer 2000 km gereden en gaat perfect, ook geen dieseldampen meer in cabine door kapotte spruitstuk :toppie. Heb meteen interieurfilter vervangen door fijnstof- en actiefkoolfilter. Als laaste heb ik winterbandjes [Michelin Agilis Alpin] met velg gekocht, geen geploeter meer in de sneeuw dadelijk :yes
Vind hem er een stuk mooier uitzien dan de zomervelgen :gekte
IMG_2196BB.jpg
IMG_2230BB.jpg
Plaats reactie