Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LWB DC ombouw naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4489
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door jan2009 » wo sep 21, 2011 16:58

Je ben niet de enige die er niet van houdt om zo,n gat in de bus te maken , bij ons gaat de kabel van de paal gewoon onder de klep door :knipoog
Geen enkel probleem .
Ga je nog een hitteschild annex spatscherm gebruiken achter je gaspitten ?
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » wo sep 21, 2011 18:57

@ JP: Hier is de link om vanuit je luie nog vaste stoel de plateau's te bestellen http://www.de-wit.nl/nl/volkswagen-t5-draaiplateau" onclick="window.open(this.href);return false;
De handremverlaging is er ook te koop voor € 24,-

@jan2009: De gaspitjes zitten er tot nu toe voor de show, heb ze namelijk nog niet aangesloten. Als we op vakantie gaan, gaan we lekker uiteten :knipoog. Op vakantie voor een paar keer een losse kleine pit gebruikt voor buiten, dus geen gespetter in de bus etc.
Het water is trouwens wel ideaal op vakantie!

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » vr dec 02, 2011 14:50

Hallo T5 vriendjes, heb me al een beetje voorbereid op de winter... heb namelijk mijn Webasto bijverwarming geupgraded naar standkachel met bekende klokje. Van te voren een tijd programmeren en 's morgens vroeg staat er een heerlijk voorverwarmd busje op je te wachten :toppie
Nu mijn uitlaatspruitstuk al langer kapot was, toch in oktober maar zelf aan de slag gegaan om het geheel uit te bouwen + koelvloeistofslangen, turbo, luchtfilter, motorsteunen etc. om erbij te komen. Heb ervoor gekozen om het uitlaatspruitstuk te repareren. [wie zegt dat met een nieuwe niet weer kapot gaat :nuts ]. Ook de stuurbekrachtegingspomp lekte motorolie naar de stuurbekrachtegingscircuit waardoor elke keer het reservoir van stuurbek. overliep. Dit verholpen door de complete stuurbekrachtegingspomp te vervangen. Onlangs weer 2000 km gereden en gaat perfect, ook geen dieseldampen meer in cabine door kapotte spruitstuk :toppie. Heb meteen interieurfilter vervangen door fijnstof- en actiefkoolfilter. Als laaste heb ik winterbandjes [Michelin Agilis Alpin] met velg gekocht, geen geploeter meer in de sneeuw dadelijk :yes
Vind hem er een stuk mooier uitzien dan de zomervelgen :gekte
IMG_2196BB.jpg
IMG_2230BB.jpg

TsX
Berichten: 396
Lid geworden op: za apr 10, 2010 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door TsX » za dec 03, 2011 22:39

:toppie

Heb wel wat vragen :)

Heb je nog meer info over je ombouw vd bijverwarming?
Was dat een gewone bijverwarming ?
Hoe moeilijk was dat ?
Heb je daar een handleiding van ?

Waar heb je het uitlaatspruitstuk laten herstellen ?

Stuurbekrachtiging, om de hoeveel kilometer liep je reservoir over ?
Ik heb het mijne namelijk overlaatst de olie vervangen en momenteel nog geen last...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » zo dec 04, 2011 19:51

De ombouw van de webasto is een extra kabelboom leggen. Handleiding is dan bijgesloten en er zal dus een extra draad naar de kachel moeten, klokje installeren en aansluiten de + pool van de accu aansluiten en een aarde draad vast maken.
Ik heb het uitlaatsproeistuk laten repareren bij firma Klein Gunnewiek in Groenlo Tel nr. 054-4479879. moet zeggen ze hebben erg netjes werk geleverd. En als laatste het reservoir liep in begin niet zo snel vol, misschien 0,5 liter op de 5000 km misschien, maar na de zomervakantie denk ik dat de oliekeerring flink beschadigd is geworden en was het eigenlijk niet meer te doen.. 0,5 liter [dure longlife!!] motorolie bijvullen per 500 km ongeveer!!! en reservoir weer voor een deel leeg maken..Nu ik de nieuwe pomp heb gemonteerd gelukkig het hele probleem verholpen. :toppie

TsX
Berichten: 396
Lid geworden op: za apr 10, 2010 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door TsX » ma dec 05, 2011 21:03

en de ventilatie vd auto, blijft deze nu draaien eens de klok geactiveerd is ?
kan je de ventilatie enkel in 1 stand zetten of kan je kiezen ?
heb je nog foto's van de ombouw vd webasto ?

Ik had namelijk graag zelf iets gemaakt met afstandbediening.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » wo feb 08, 2012 22:23

Met de tijdklok stel je een tijd in bijvoorbeeld 7 uur 's morgens. Om deze tijd komt er 12 volt op pen 1 van de 6 polige stekker te staan bovenop de webasto standkachel. De standkachel begint op te starten. Na een aantal minuten als er een bepaalde temperatuur is bereikt gaat de ventilator aan die op de voorruit is gericht en op de hoogste stand. Je kan de kachel ook handmatig opstarten en de ventilator stand en uitstroomlucht bepalen [voeten, voorruit, etc.].

Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Adrie 260 » ma feb 13, 2012 21:24

Begrijp ik uit dit verhaal dat je de camper wil gaan verwarmen met de koelvloeistof voorverwarmer of mis ik iets in het verhaal.

Dat zal even afzien worden dan als je in een koude meivakantie op de camping staat, of ga je er een electrische kachel bij plaatsen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een Airtop, die verwarmd niet de motor maar wel de verblijfsruimte, en is ook makkelijk als je eens niet aan de paal staat.

De ventilator en de roosters kun je op beide manieren op je eigen gewenste stand instellen, in de winter als er sneeuw op de auto ligt is het beter om de uitblaasopeningen op de voeten te richten ipv op het raam ivm condens.
De groewten uut Sommersdiek

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » di feb 14, 2012 19:22

Hallo Arie, de meeste T5's zijn uitgevoerd met een Webasto bijverwarming af fabriek. Redelijk eenvoudig is deze te upgraden naar een standkachel met klokje. Dit heb ik dus gedaan, en staat met deze koude dagen een voorverwarmde bus te wachten 's morgens als je instapt. :toppie Als ik op een camping zou staan met koud weer heb ik inderdaad een kacheltje binnnen op elektro.

Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Adrie 260 » di feb 14, 2012 20:35

Ja, de upgrade naar standkachel heb ik ook, maar wij gaan bijna elk jaar naar Scandinavië ( met de camper ), en staan dan ook regelmatig 'wild', en dan is een electrisch kacheltje geen optie, dus als het bij ons zover is zal er een Airtop in gemonteerd worden.
Nog even een vraagje, heb jij hem van DC naar Camper laten keuren of van DC via EC naar Camper, dus 2x keuren.
Ik rij hem nu puur zakelijk, maar wil hem eerst naar enkele cabine om laten keuren, zodat ik lekker 2 jaar kan knutselen om er een camper van te maken. Het hefdak laat ik er dan wel inzetten na de 1ste keuring, lijkt me iets slimmer.
De groewten uut Sommersdiek

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » wo feb 15, 2012 19:11

Ik heb hem direct van DC naar camper laten keuren. Inderdaad een verstandige keuze om eerst om te keuren naar enkelcabine. Alleen betaal je, als de bus op camperkenteken staat niet meer wegenbelasting dan dat je hem zakelijk grijs kenteken blijft rijden??

Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Adrie 260 » vr feb 17, 2012 20:14

Wat betreft de wegenbelasting heb ik geen idee, maar als ik hem prive ga gebruiken pikt vadertje staat weer een flink graantje mee, en dat wil ik eigenlijk voorkomen. Als ik hem nu omkeur naar EC, kan ik nog wel 2 jaar vooruit om er een leuk campertje van te maken, waar vadertje staat misschien nog iets aan mee financierd, met betrekking tot de BTW.
Een airtop inbouwen is al gauw een kleine 2000 euries - 19%. Ik denk dat een hefdak niet gaat lukken, maar een hoogdak weer wel. Dus nog even uitpluizen.
De groewten uut Sommersdiek

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » zo jul 15, 2012 20:43

Pas geleden kwam er een enorm kabaal onder de motorkap vandaan als ik boven de 2000 toeren kwam. Tevens was het rondom de EGR klep vol met motorolie. Dus maar de Turbo vervangen..een mooi gereviseerde versie.
IMG_5214.JPG
Bij het losmaken van de motorbeschermkap, kwam ik allemaal ijzerslijpsel tegen...Het bleek de torsie-elastische koppeling van de aircocompressor te zijn die kapot geslagen is.Ik was dus metaal aan het bewerken onder het rijden :nuts
IMG_5282.JPG
Het bleek dus tevens dat de vrijloopkoppelingen van de airco en dynamo vervangen moesten te zijn bij 150.000 km, ondertussen 160.000 gereden.Beide koppelingen maar meteen vervangen om problemen te voorkomen [paar avonden sleutelen].

Bij het vervangen van de turbo ook maar meteen eens de EGR klep eruit gehaald om schoon te maken, maar tot mijn verbazing waren de [volgensmij] puntlassen van de stopklep afgebroken. De klep zat schuinvast in de doorlaat zoals op de foto.
IMG_5220A.jpg
Stopklep EGR
Ik heb de klep er volledig uitgehaald, weet alleen het effect nog niet. Ik heb begrepen dat deze klep ervoor zorgt dat de motor sneller stop staat bij het uitschakelen, maar nog nooit problemen mee gehad. Busje rijdt weer als een zonnetje, alleen nog even aan het bedenken of ik de rechteraandrijfas eens preventief zal controleren.

TsX
Berichten: 396
Lid geworden op: za apr 10, 2010 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door TsX » zo jul 15, 2012 22:20

je inlaatklep ziet inderdaad slecht uit.
zal alleszins niet voordelig geweest zijn voor het motorvermogen.

En het zou wel eens kunnen dat er daarvan metaaldeeltjes in de turbo geraakt zijn !

Die klep dient idd om schokken tijdens het stilleggen te verminderen.
Bij mij is deze door de vorige eigenaar afgedopt op het rubber darmpje,
dus je hebt ze niet nodig.

Een ding valt me wel op, je inlaathuis is zo proper ?
Die van mij zag er angstaanjagend zwart uit...
Of is je foto na een poetsbeurt genomen ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+

Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 69
Lid geworden op: di mei 24, 2011 17:41

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » zo jul 15, 2012 22:48

Hallo Tsx, klopt heb de foto genomen na de schoonmaak. Maar zoals op de foto zat de klep ook vast. Er zat een enorme zwarte troep in! hierbij een foto van het inlaattraject voor de schoonmaak.
IMG_5233A.jpg
Volgensmij is die klep al heel lang kapot geweest. Je ziet het aan de groef die nog redelijk schoon is waarvoor de klep altijd in de vaste stand gezeten heeft.

Plaats reactie