Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LWB DC ombouw naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Daan D

Re: LWB DC ombouw naar Camper

Bericht door Daan D » di jun 18, 2013 0:24

Na weer heel wat mooie kilometers gemaakt te hebben door Europa, viel me pas geleden meteen op dat de motor een tikkeltje te laat aansloeg met starten. en ja hoor.. het werd al snel slechter. Bij koude start redelijk goed starten, en bij warme motor veel slechter aanslaan. Als de bus loopt, rijdt hij weer als vanouds als een kanon :ikrij
Nu ben ik eens even in deze materie gedoken, en o ja ik weet het weer.. ik heb zo'n geweldige motor uit 2005. NIET grrr! :censor
Ik kom met zoeken op internet al snel uit op slechte O-ringen van de verstuivers. Alleen is het vreemde bij een koude motor slaat mijn bus wel goed aan en bij een warme motor slecht aan. Het tegenovergestelde van een diagnose van versleten O-ringen. Ik heb de bus bij iemand laten testen, deze beweerd dat ik een gescheurde cilinderkop heb!! na paar weken stad en land afbellen/internet afzoeken, heb ik toch maar besloten om eerst de O-ringen te vervangen. Hopenlijk is dit de boosdoener, zo niet dan gaat dit een cilinderkop kosten? :nuts kosten ca. € 4000,-!! o ja de bus heeft nu 184.000 km op de teller staan. Ik ben bang dat ik coulance wel kan vergeten.. Ik houd jullie op de hoogte.

Erik701

Bericht door Erik701 » di jun 18, 2013 10:30

Ik had een tijdje terug het zelfde probleem met mijn T5 (2.5 i6kw, 225.000km). Bij mij bleek het de startmotor te zijn. Kostprijs: 550 eur incl. werkuren.

Topic: viewtopic.php?t=34271" onclick="window.open(this.href);return false;

Even later begaf de koppeling naar de alternator ook, en heb ik die koppeling en alternator zelf (was geraakt door stukken) moeten laten vervangen. Ik weet niet of het gerelateerd is, maar ik geef het maar even mee.

Daan D

Bericht door Daan D » di jun 18, 2013 11:14

Hey Erik, bedankt voor de link. Het motorregelapparaat zoals in dat topic staat heb ik nog niet gehoord, is ook wel een goeie om in het achterhoofd te houden. Net zoals relais 109 :nuts Trouwens ik had de bus al uitgelezen met de Vag-Com, geen enkele foutcode. Tevens de accu volledig opgeladen en houdt een spanning van 12,8 Volt. Ook nog het dieselfilter uitgewisseld [moest toch gebeuren], hier zat toch best wel behoorlijke zwarte diesel onderin. Kan een teken zijn voor versleten O-ringen in de verstuivers. Je kan je fun niet op met zo'n bus :werkaanT4 :bonk houdt jullie op de hoogte!

Daan D

Bericht door Daan D » wo jun 26, 2013 21:08

Grrr!! de O-ringen zijn het helaas niet, zijn al een keer vervangen bij het vorige baasje blijkbaar. Bij test rijden slaat af en toe de motor uit als de koppeling wordt ingetrapt. :nuts Starten wordt dan weer lastig omdat starten al moeilijk was bij een warme motor. Morgen controleren: Starttoerental van de startmotor. Blijkt dat als de gemeten toeren lager zijn dan een bepaald aantal toeren, de verstuivers niet worden vrijgegeven om diesel te injecteren. Ook controleren: of de dieselpomp in de tank voldoende druk brengt. Je verveelt je niet met zo'n bus :wjw

Daan D

Bericht door Daan D » di jul 09, 2013 0:06

Blijkbaar hebben de O-ringen toch hun werk gedaan? Hij start enorm goed, hele enkele keer heel even tikkeltje later maar ja.. misschien ben ik wel te kieskeurig. Hij rijd super dus ik moet niet klagen. Ik baalde wel vorige week toen ik de eerste keer sinds jaren een eigen schade maakte aan de bus. Ik moest even indraaien op een inrit voor een tegenligger op een smal weggetje. Blijkt er een steen te liggen tussen het gras en struikgewas!! :censor Helaas is net het onderste stukje van de bus ook beschadigd. Daarin tegen beschermd de sidebar toch wel de bus, anders had ik de deur ook nog beschadigd omdat de sidebar behoorlijk naar binnen is geduwd. Toch maar opgegeven aan de verzekering.
IMG_9215A.jpg

Daan D

Bericht door Daan D » wo mei 18, 2016 23:10

Nu na ca. 234.000 KM gereden te hebben, alweer start problemen met de bus. Weer het bekende probleem met de verstuivers die teveel speling hebben. Aangezien het een super fijne bus is op vakantie en ik hem niet weg wil doen, het probleem radicaal aanpakken. ik heb gekozen om stalen bussen in de cilinderkop laten plaatsen waardoor het probleem niet meer voorkomt. Gisteren begonnen om 9 uur en om 19 uur had ik de cilinderkop er eindelijk uit.
2016-05-18 13.12.28B.jpg
Helaas is op nokkenasgeleiders van 2 cilinders hele lichte slijtage te zien, en zal in de toekomst de slijtage alleen maar toenemen. Dus nu alles open ligt ga ik hierop niet besparen en komt er een nieuwe nokkenas in, hydraulische klepstoters en glijlagers.
2016-05-17 14.54.12B.jpg

tevens naar het uitlaatspruitstuk gekeken die ik jaren geleden heb laten lassen, maar dat ziet er nog helemaal perfect uit! Geen scheurtje erin!

Vrijdag krijg ik de cilinderkop terug en ga ik alles terug erin bouwen, ik ben benieuwd.
2016-05-17 17.38.08B.jpg

Daan D

Bericht door Daan D » do jun 15, 2017 22:40

Na ruim 6 jaar camperplezier is het dan einde oefening... In Frankrijk kwam een busje de bocht om gevlogen en reed helemaal op mijn weghelft omdat hij met zijn telefoon aan het spelen was. Op het laaste zag hij mij en gaf nog een ruk aan het stuur gelukkig zodat ik niet frontaal ben geraakt. Ik kon niet uitwijken omdat er een taluut was en voor dat je het weet is het al gebeurd en volgt er een enorme klap! Wat een geweld en energie komt erbij vrij! :nuts :nuts
IMG_0977BB.JPG
Vrij beangstigend als je een busje met ca. 90 km/h op je af ziet komen en je kan nergens heen :ie Meneer de fransman is verderop in de berg tot stilstand gekomen..
IMG_0999BB.JPG

De hele wielophanging en aandrijving is kapot, hulpframe scheef, motorsteunen afgebroken, deurscharnieren helemaal verbogen, kortom de bus is total loss en ik heb er helaas afscheid van moeten nemen. Wel even wennen om zo onverwachts geen camperbusje meer te hebben. Toch maar weer naar een busje kijken die ik weer kan ombouwen :wjw

Toch aan het overwegen om zelf een SCA dak te monteren. Zijn er mensen die het al een keer hebben gedaan? Zou je het nog een keer doen of was het erg veel werk? Alle info is van harte welkom! Op naar een nieuw project met hopelijk een betere motor dan de k***e 5 cilinder 2,5ltr blokken!

jan2009

Bericht door jan2009 » do jun 15, 2017 22:53

Pff dat is balen tijdens een vakantie
:ie
Gelukkig alleen materiele schade.
Sterkte.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Daan D

Bericht door Daan D » do jun 15, 2017 22:59

Ja zo is dat ook Jan! Absoluut. Gelukkig had ikzelf niets en heeft het busje me goed beschermd.

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » vr jun 16, 2017 7:23

Dat is balen zeg.
Misschien is het financieel aantrekkelijk om je eigen dak her te gebruiken?

Groeten Peter

Vince Lankhorst
Contacteer:

Bericht door Vince Lankhorst » zo jun 18, 2017 23:58

Wat k*t en echt zonde van je bus! Hoop dat het nog enigzins positief uitpakt met het verzekeringswerk zodat je wellicht een andere bus kunt kopen!
Gelukkig had je zelf niks! :groteogen
Succes en sterkte.
T5 GP 2011 140pk / VLShowSolutions

Daan D

Bericht door Daan D » ma jun 19, 2017 23:11

Dankjewel Jongens! Het dak hergebruiken is niet meer mogelijk omdat het voertuig in totaliteit is opgekocht. Ik mocht alleen maar mijn eigen spullen eruit pakken en niet van de bus afhalen etc. Ik wou nog zo graag de sidebars, bullbar en.. en... meenemen :muur :gekte
De bus terug kopen vond ik te duur. Ik heb de dagwaarde gekregen, maar o o dat was even schrikken zeg! :ie
Voor ons zelfbouwers zit er erg veel emotionele waarde, bouwtijd, etc. in maar daar wordt totaal niet naar gekeken. Mijn fout is dus ook dat ik hem niet had laten taxeren. Weer een aandachtspunt voor de uiteindelijke nieuwe camper. Dus wees slim en laat hem taxeren voor de mensen die het nog niet weten! Ik heb al een T5 GP busje op het oog. Hou jullie op de hoogte!

sanderdb

Bericht door sanderdb » di jun 20, 2017 15:53

dagwaarde zonder rekening te houden met het feit dat het een camper is ?

Daan D

Bericht door Daan D » wo jun 21, 2017 22:17

Nee dat wel Sander! Gelukkig wel anders was het helemaal erg geweest!

Plaats reactie