Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-30

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-30

Bericht door Anno »

Noot: deze VW T5 camper is inmiddels verkocht en ik ben volop bezig met het volgende project, de ombouw van een VW T5 L2H1: VW T5 camperombouw, viewtopic.php?f=13&t=50501

In september 2012 heb ik een gebruikte T5 gekocht. Deze laat ik ombouwen / bouw ik zelf om met als doel in juli 2013 ermee op vakantie te gaan. Het is dus te zien als een camper zelfbouw project en een kennis heeft de voorspelling gemaakt dat ik komende tijd minimaal 1000 keer de camper in en uit zal gaan.
VW T5  camper zelfbouw.jpg
Achtergrond
Diep vorige eeuw heb ik met een rugzak rondgetrokken door diverse werelddelen. Later, in gezinsverband, hebben we gekampeerd op een eenvoudige manier zonder veel luxe. We namen altijd weinig mee. Vertaald in veilingkratten: eentje voor boeken, 2 voor eet- en kookgerei en 2 voor kleding. Door stramme ledematen en dat soort zaken ben ik op zoek gegaan naar de volgende stap, een simpele (bus)camper. Dat 'simpele' kamperen betekent dat de camper voldoende kastruimte moet hebben om 5 veilingkratten kwijt te kunnen. Bij de verschillende keuzen die gemaakt zullen worden bij de ombouw zal altijd een afweging gemaakt worden tussen investering in tijd/geld enerzijds en te behalen resultaat anderzijds.

Waarom een T5?
In mijn zoektocht ben ik begonnen bij Jumpy / Skudo / Expert, verlengde uitvoering. Ik vond ze niet heel geweldig rijden. Vervolgens gekeken naar Vivaro / Trafic. Daar van afgestapt vanwege te verwachten problemen. Ook MB viel af o.a. vanwege roestproblemen. Vervolgens een naar de T4 gekeken, de laatste bouwjaren zouden gewoon goed zijn maar ik miste een 6-bak. Toen kwam de T5 in zicht. En dat is het toch nog heel wat zoeken vanwege de eisen die ik stelde. Korte wielbasis, airco, 2.5 tdi, geen automaat, achterdeuren, zijramen, vliegtuigstoelen, niet uitgewoond, zoveel mogelijk afgeschreven BPM en betaalbaar. Pas de derde die voldeed aan deze eenvoudige criteria vond ik goed rijden en die heb ik vervolgens aangeschaft.

Doel T5 Bulli camper
De T5 Bulli camper zal niet alleen gebruikt worden om te kamperen. Ik zit nog wel eens in Frankrijk om daar fotocursussen te geven, cursisten uit Nederland kunnen gemakkelijk dan met me meerijden. Daarnaast hebben de uitwonende kinderen al aangegeven hem vaak te willen gaan gebruiken. Surfen in Denemarken, trekken naar het zuiden enzovoort.

Planning ombouw
In oktober 2012 wordt door Atrion in Steggerda, Friesland, bed/bank, keukenblok en hefdak erin gezet. Vervolgens wordt hij gekeurd en ben ik zelf aan zet. De wanden en de vloer ga ik isoleren en diverse kasten ga ik maken. Zodra een stukje af is dan plaats ik hier fotomateriaal + tekst. En ik ben natuurlijk benieuwd naar de reacties!

Veel leesplezier toegewenst!
Anno
Laatst gewijzigd door Anno op 17 sep 2015, 08:01, 37 keer totaal gewijzigd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Opbouw T5 Bulli camper

Bericht door Multivan Generation »

Dat klinkt als een veelbelovend project.

Ik laat me graag verrassen met mooie foto's van je project :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01

Bericht door Anno »

Bull betekent, zowel in het Duits als in het Engels 'stier'. Daarvan is afgeleid Bulli, liefkoosnaampje voor T1-T5.

Zie ook mijn avatar!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 02

Bericht door Anno »

Geluidsisolatie
Als eerste klus, nu de bus voorzien is van hefdak, is het isoleren van wanden en deuren. Ik begin met de linker zijwand en wel het paneel dat zich meteen achter de chauffeursstoel bevindt. Dit is het gedeelte waar het keukenblok komt.

Er is veel geschreven over geluidsisolatie van bestelauto’s en campers. Maar lees je de artikelen kritisch dan bemerk je dat er maar heel weinig vergelijkend warenonderzoek voorhanden is. Je komt eigenlijk alleen maar uiterst tevreden leveranciers en heel tevreden gebruikers tegen. Maar het simpel vergelijken van de verschillende materialen en methoden is blijkbaar te ingewikkeld of te duur.

Voorbereidende werkzaamheden
In dit geval moet eerst een paneel van board verwijderd worden om het geluidsisolatiemateriaal aan te kunnen brengen. Je verwacht dat de pluggen met een inbussleutel eruit gedraaid kunnen worden. Niets is minder waar. Gewoon een zelftapper ruim 1 cm erin draaien en vervolgens met een combinatietang het geheel eruit trekken. Werkt perfect en heel snel! Bij de montage heb je die schroef niet nodig. Je duwt de pluggen gewoon handmatig weer terug. Daarbij moet je er wel voor zorgen dat de ‘pootjes’ niet uit elkaar staan want dan past het niet meer in het gat.
Plug + gereedschap
Plug + gereedschap
Anti dreun materiaal
De gedachte om antidreun platen te gebruiken spreekt mij wel aan. De literatuur is tegenstrijdig betreffende de gewenste massa van dit materiaal. Ook is het onduidelijk hoe groot deel van de carrosserie beplakt moet worden. Ik heb voor zelfklevende bitumeuze platen van ongeveer 2 mm dik gekozen. En overal waar ik een beetje bij kon komen heb ik de platen aangebracht. Het aanbrengen gaat gemakkelijk met als belangrijkste instrument een roller waarmee ik ook foto’s opplak.
Antidreun plaat + gereedschap
Antidreun plaat + gereedschap
Dempingmateriaal
Een veelheid van materiaal is leverbaar. Ik heb gekozen voor schapenwol, op rol. En voor de kleine hoeken heb ik los schapenwol, dat alleen gewassen is, gebruikt. Schapenwol kan veel vocht opnemen en de verwerking is heel plezierig. Op maat maken gaat met een schaar en je hebt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld glaswol, geen handschoenen nodig. Daarnaast zou het een goede dempende werking hebben. Dat laatste kan ik onderschrijven. Je hoort eigenlijk nooit een schaap, dus wol heeft een goede geluidsisolatie!
Schapenwol + gereedschap
Schapenwol + gereedschap
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-03

Bericht door Anno »

En nu de praktijk, het rechter achter portier
Als eerste wordt de bekleding van board verwijderd en het geverfde blik wordt vetvrij gemaakt.

VW heeft zelf 1 plaatje anti dreun bevestigd. Daarom heen plak ik zoveel mogelijk anti dreun plaat. Goed aandrukken is van belang, net zoals een tempratuur van boven de 15 graden Celcius.

Als laatste wordt wol erin gepropt waarbij de stangen voor het slot vrijgehouden worden. Een beetje lijm, Bison Spray, houdt e.e.a. op zijn plek.
Portier, kaal
Portier, kaal
Portier + anti dreun plaat
Portier + anti dreun plaat
Portier + anti dreun plaat + wol
Portier + anti dreun plaat + wol
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-04

Bericht door Anno »

Tussen het bouwen van kasten door even iets heel anders, namelijk chiptunen.

Een simpele manier om een hoger koppel, en daarmee een hoger vermogen, te verkrijgen is te gaan chiptunen. Dat betekent, in mijn eigen woorden, dat het motormanagement geoptimaliseerd wordt. Mijn vraag blijft natuurlijk waarom de autofabrikant dat niet zelf doet.

Wanneer je gaat zoeken op internet dan is het aanbod van chiptuners groot en er zijn inmiddels vele tevreden gebruikers. Er wordt door de chiptuners veel beloofd, een lager brandstofverbruik, een hoger koppel, een hoger vermogen en een hogere topsnelheid. Al met al te mooi om waar te zijn. Een gedegen vergelijkend onderzoek ben ik niet tegengekomen. Maar ik begrijp, dat is lastig. Immers, het aanbod chiptuners en het aanbod te tunen auto’s is heel groot.

In mijn zoektocht naar een tuner heb ik gekozen voor de firma Scholtmeijer te Westerbork, http://www.scholtmeijertuning.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Op papier zou het koppel van ‘mijn’ 2.5 TDI motor stijgen van 340 Nm naar 435 Nm en het brandstof verbruik zou gaan dalen met 10 tot 12% bij gelijke rijstijl. Dat laatste is lastig, immers, voordat je weet gebruik je het extra vermogen.

De eerste indrukken, na het chiptunen, zijn zeer positief. De motor loop wat rustiger en stiller en het optrekken gaat wat vlotter. Het brandstofverbruik is flink gedaald. Over een afstand van 94 km, met 7 stoplichten, en snelheidsbeperkingen van 80 km/uur en 100 km/uur, was het verbruik voor chiptuning 7.3 liter/100 km. Na chiptuning was het verbruik 6.5 liter/100 km. Deze proef is eigenlijk nog te kort en te beperkt van opzet om een gedegen conclusie te trekken. Immers, de motor bleef in het gebied van 1.200 – 1.900 toeren per minuut door de snelheidsbeperkingen. Maar mijn eerste indruk is wel heel positief. In een later stadium, wanneer ik meer gereden heb, kom ik hier op terug.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-04

Bericht door Anno »

Voor mijn werk rijd ik al zo veel dat ik weinig zin heb in 'zomaar toeren'.

Maar, ik geef toe, een gechipped 2.5 tdi blok rijdt wel heel lekker.

Zondag wordt Bulli ingezet voor verhuisklusje. Niet echt toeren maar wel even rijden. Ik moet nog wel even de nieuwe kenteken platen erop zetten.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-04

Bericht door Henk-1 »

Hoi Anno,
Mooie foto's en duidelijke uitleg.
:toppie

Je kunt aan de foto's ook wel zien dat je een fotograaf bent :jumpklap
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-05

Bericht door Anno »

Het achterportier is nu voorzien van anti dreun plaat en een wolletje. Voordat het wat goedkoop aandoende board op zijn oorsponkelijke plaats gezet wordt ga ik dat stuk board eerst bekleden. Ik gebruik daarvoor vilt, speciaal bedoeld om interieurs van auto's mee te beplakken. Aaan gereedschap is niet veel nodig, een schaar en een roller is voorlopig voldoende.


Het vilt wordt op maat geknipt. Dat betekent dat het vilt aan alle 4 zijden ongeveer 3 cm uitsteekt. Op de foto staan nog uitsparingen voor de gaten. Dit blijkt niet nodig te zijn.

Bison Spray wordt aangebracht zowel op het vilt als op de 'mooie' kant van het board. Na een paar minuten wachten wordt het board op het vilt gelegd, omgedraaid en het vilt wordt met een roller goed aangedrukt. De plaat wordt weer teruggedraaid zodat de 'lelijke' kant van het board zichtbaar wordt. Een kleine strook lijm wordt op de buitense rand daarvan gespoten en het vilt wordt erop geplakt. Onder een stapel planken, dus goed aangeperst, krijgt het board met vilt de tijd om aan elkaar te hechten.


Maar, we zijn er nog niet! De gaten voor de pluggen om het board te bevestigen aan het portier, moeten er nog uitgeslagen worden. Een pons, 8 mm, werkt heel handig. Als ondersteuning een dikke plank.
Gereedschap; schaar + roller
Gereedschap; schaar + roller
Board met vilt
Board met vilt
Gereedschap; pons en hamer
Gereedschap; pons en hamer
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-06

Bericht door Anno »

Inmiddels heb ik 6 panelen van vilt voorzien. Hieronder een voorbeeld.

Nu dit min of meer klaar is, de voorportieren zijn binnenkort aan de beurt, ga ik komend weekend eindelijk verder aan de zelfbouw kast van mijn T5 camper. Deze zelfbouw kast plaats is boven het linkerachterwiel.
Binnenkant achterportier T5
Binnenkant achterportier T5
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-06

Bericht door Anno »

Ik noem die kleur liever 'fris lijken grijs', maar dit terzijde.

Zwart vind ik te donker. Vooral omdat de ruimte, T5 SWB, klein is. Wat dat betreft zou wit beter zijn maar dat is erg besmettelijk. En een kleurtje, groen, blauw of rood, vind ik 3 maal niks.

Als ik ooit nog eens tijd heb ga ik de spijlen bekleden. Nu eerst aan de slag met kast.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-07

Bericht door Anno »

Vandaag weer aan de alg, het wordt bet een bouwpakket van een kast voor een camper. Om mooie houtverbindingen te maken en om gaten voor de plankendragers precies op de goede plek te gebruiken gebruik ik een CNC frees.


Deze blijkt ook heel handig te zijn om de handvaten uit de deurtjes te frezen.
Houtverbinding met op achtergrond zelfbouw kast in wording
Houtverbinding met op achtergrond zelfbouw kast in wording
bouwpakket-kast--camper.jpg (9.8 KiB) 28676 keer bekeken
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-07

Bericht door Icebox »

Wat een mooie foto's erbij! :toppie
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-07

Bericht door Anno »

Dank je. Mijn zelfbouw camper kast is bijna klaar. Misschien morgen wat studiofoto's maken. Hangt er van af of de afwerklaag voldoende hard is. En daarna plaatsen. Hangt er van af of de vloer klaar is................
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Opbouw T5 Bulli camper, beta versie 01-08

Bericht door Anno »

Zelfbouw camper kast
Inmiddels is de zelfbouw camper kast klaar. Voordat ik deze kast in mijn T5 geplaatst heb heb ik in mijn studio wat foto's gemaakt.

De uitvoering is simpel. Multiplex 12 mm en 9 mm, dikker is echt niet nodig. Het rechtergedeeltje van het kastje is zo gemaakt dat daarachter de veiligheidsgordel zit. Wordt de veiligheidsgordel niet gebruikt dan zijn de plankjes in dat kastjes bruikbaar. Wordt de gordel wel gebruikt dan moet het deurtje openstaan en een deel van de plankjes moet verwijderd worden.

Het kastje staat op een koof, hierachter zit de linker wielkast. Deze koof is aan de binnenkant met Extreme bekleed. Aan de buitenkant komt nog vilt.

Omdat ik niet precies weet hoe de kastindeling wordt heb ik de kastplankhoogte verstelbaar gemaakt.

De achterwand heeft dezelfde ronding als de zijkant van de T5.

Deze kast is blijkbaar zo uniek dat een fabrikant nu al aangegeven heeft deze kast in productie te willen nemen.

Zie http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Doe het zelf kast camper voorkant
Doe het zelf kast camper voorkant
zelfbouw-camper-kast_3.jpg
Doe het zelf kast camper plankendragers
(7.96 KiB) 3273 keer gedownload
Doe het zelf kast camper ronding T5
Doe het zelf kast camper ronding T5
Laatst gewijzigd door Anno op 15 feb 2013, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie