Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-30

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Anno

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-13

Bericht door Anno » zo jan 20, 2013 16:13

Lade onder vast gedeelte van bed/bank combinatie
Met mijn zelfbouw VW T5 camper ben ik vandaag, ondanks de koude in de werkplaats, weer vrolijk doorgegaan.

Zo ziet mijn slaapbank eruit:
slaapbank-vw-t4-camper.jpg
slaapbank-vw-t4-camper.jpg (8.95 KiB) 3706 keer bekeken

Op de rol stond het maken van het ladeblok en de lade die onder het vaste gedeelte van de bed/bank combinatie zitten. Mijn opzet was om daar 1 tafel + 2 campingstoelen in op te bergen. Uiteindelijk bleek de hoogte daarvoor gewoon te weinig te zijn.

Uiteindelijk heb ik besloten om een open vak te maken en om een aparte lade te maken. Dit vak is hoog genoeg om er een ingeklapt tafeltje in op te bergen. De lade is groot genoeg om er 1 campingstoel in op te bergen. Het zou wel eens kunnen zijn dat de lade gebruikt gaat worden om er andere zaken in op te bergen. Maar, waar laat je je stoelen?

Het materiaal van het ladenblok en de laden is berken multiplex. Het blok zit verankerd met hoekijzers op de vloerplaat van de camper.
zelfbouw-camper_lade.jpg
lade onder vast gedeelte bed/bank combinatie
zelfbouw-camper_ladeblok.jpg
lade onder vast gedeelte bed/bank combinatie
Laatst gewijzigd door Anno op zo mar 22, 2015 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » do jan 24, 2013 9:45

Anno schreef: Maar, waar laat je je stoelen?
Ik heb de stoelen en tafel op het bed.

Afbeelding

Daarachter de Silverscreen en vastgezet met een bagagespin.

Afbeelding

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/bed-versie-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Anno

Bericht door Anno » ma jan 28, 2013 7:23

Geert,

Ik zie dat je stoelen en tafel op het bed vervoert. Op zich kan dat goed. Ik vraag mij af hoe spanbandjes zich houden bij een voor de auto springende boom.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen

Mennohuiser

Bericht door Mennohuiser » ma jan 28, 2013 7:31

Anno schreef:Geert,

Ik zie dat je stoelen en tafel op het bed vervoert. Op zich kan dat goed. Ik vraag mij af hoe spanbandjes zich houden bij een voor de auto springende boom.
Goed opgemerkt.. volgens mij krijg je een campingsetje in je nek.. :ie
VW Multivan Highline Sport Edition 174pk
Afbeelding
Nieuwjaarsmeeting 2013

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » ma jan 28, 2013 9:17

Anno schreef:Geert,

:gekte :gekte :gekte :gekte

Een voor de auto springende boom...... ik zag het even letterlijk voor me......... die springende boom............ :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Tja,

Wat die stoeltjes betreft bij een voor de auto springende boom.........

1. Voor de stoeltjes zitten de hoofdsteunen van de bank. Bij vooruit schuiven, schuiven ze dus daar tegen aan.
2. Als ze van achteren af omhoog klappen, komen ze door de breedte tegen het dak.
3. Zo'n bagagespin kan heel wat hebben, daar is deze tenslotte voor gemaakt.

Hoewel gelukkig niet uitgeprobeerd, denk ik dat mijn inrichting redelijk veilig is.

Wat denk je dat bij een fabriekscamper, in het geval van een voor de auto springende boom, alle kastjes keurig dicht blijven?

Wat een zooi krijg je dan. Hierbij: Een klapbandje.........

Afbeelding

http://www.campersite.be/ongeval/jabeke.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Of de camperexplosie in Kollumerzwaag:

Afbeelding

http://www.112groningen.nl/Friesland/ni ... zwaag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert

Anno

Bericht door Anno » wo jan 30, 2013 22:25

De term 'laat maar schuiven' kan een ongewenste betekenis krijgen.

Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen » wo jan 30, 2013 22:37

:toppie
Groetnis, Geert

Anno

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-14

Bericht door Anno » za feb 09, 2013 16:11

Afwerking achterkant bed/bank combinatie
De bed/bankcombinatie is in deze VW zelfbouw camper geplaatst door de firma Atrion. De constructie is eenvoudig, doeltreffend en voldoende stevig op 1 ding na. Aan de achterkant van de leuning zitten metalen Z-strips. De montage geschiedt met dikke zelftappers. De gaten voor die zelftappers begonnen al wat ruimt te vertonen. De zelftappers heb ik vervangen door M6 bouten. De moeren zijn een soort van 'slotbout' moeren. Aan de achterkant heb ik ze in het MDF gedrukt en ze trekken zich zelf vast bij het aandraaien van de bouten.

Als eerste heb ik de Z-strips verwijderd en de bekleding van de matras losgemaakt. Deze zat heel netjes geniet. Jammer van die nietjes. Vervolgens is het mogelijk om het kussen wat omhoog te vouwen om de bovengenoemde moeren in het MDF te drukken.

En nu ik toch bezig was heb ik de zichtkant van de MDF plaat, dus de achterkant van de leuning, voorzien van lijkengrijs vilt. Op die manier heb ik weer wat eenheid in het geheel.

De volgende klus wordt de lade onder het verschuifbare gedeelte van de bed/bankcombinatie.
zelfbouw-camper_T5.jpg
zelftapper versus bout
zelfbouw-camper_vw.jpg
als laatste (nieuwe) nietjes aanbrengen
Laatst gewijzigd door Anno op vr feb 15, 2013 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Anno

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-15

Bericht door Anno » vr feb 15, 2013 20:42

Rammelende schuifdeuren van mijn bouwpakket camper keuken
Een voordeel van schuifdeuren is dat ze ruimtebesparend zijn. Een nadeel is dat ze kunnen rammelen tijdens het rijden en dat ze ongewild verschuiven tijdens versnellen dan wel vertragen van de camper.

Ik heb aan de binnenkant van de deuren een dubbele strook vilt geplakt waarbij 1 strook wat smaller is. Het geheel krijgt daardoor een soort van kussenvorm. Voordeel is dat de strook langer op de duer zal blijven zitten.
camper-bouwpakket.jpg
dubbele laag vilt
camper-bouwpakket.jpg (8.83 KiB) 5163 keer bekeken

Multivan Generation
Contacteer:

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-15

Bericht door Multivan Generation » vr feb 15, 2013 21:35

Dat fenomeen had ik ook,
toen ik de lades van onze kast geschuurd hadden, en nogmaals geschuurd,
en daarna in de whitewash-wax gezet.
Bij een bocht begonnen ze ook te glijden/schuiven..

Laten we dit maar onder het kopje development noemen :klappen :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Anno

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-16

Bericht door Anno » vr mar 01, 2013 20:21

Een deel van het probleem van kamperen met een camper, zeker als het een wat kleiner type is zoals de T5 SWB, is waar je je spullen laat.

Links naast de kast boven het linker achterwiel had ik nog wat plaats. Plaats genoeg voor een soort van open kastje. Omdat de plaatsing daarvan nogal hoog is is dat kastje minder geschikt om zware zaken als krik o.i.d. in op te bergen. Onze wandelschoenen zijn licht van gewicht.

Omdat ik geen 9 mm multiplex meer in voorraad had heb ik alles van 12 mm gemaakt. Onnodig zwaar dus.
VW-T5-zelfbouw-camper_2.jpg
Bijlagen
VW-T5-zelfbouw-camper_1.jpg

DutchNavigator
Contacteer:

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-16

Bericht door DutchNavigator » ma mar 11, 2013 8:16

ff off-topic

Fijn fotowerk, mooie DOF in de detailplaten!

back to topic

:lach
http://www.iroquois.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Anno

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-17

Bericht door Anno » do mar 28, 2013 22:45

Vandaag eindelijk begonnen aan het inbouwen van 'de electriek'.

Als eerste ben ik gaan nadenken over het stroomverbruik en de wijze van vakantievieren. Daar bedoel ik mee te zeggen of we dagen op 1 plek staan, al dan niet aan de paal, of dat we vaak dan wel veel rijden. De kennis en ervaring van Mickel Moen heeft bij dat denkproces geholpen.

Uiteindelijk heb ik besloten om onder elke voorstoel een GEL accu van 70Ah te plaatsen. Aangeschaft heb ik een lader. Hiermee kan ik de hh accu's verder mee opladen dan met de dynamo. En handig als we toch gebruik gaan maken van de paal.

Een BMV 602 gebruik ik als accumonitor.

De hh accu's staan parallel en worden geladen door de dynamo van de auto. Een Cirix 225 A wordt gebruikt als scheiding.

Als stroomverbruikers heb ik een koelbox en wat nog aan te leggen LED lampjes. De koelbox zal ongeveer 16A per 24 uur trekken. De capaciteit van een 70 Ah accu (bij laden door dynamo): (70 x 0,9) - (50% x 70) = 28 Ah. Ik heb 2 van deze accu's, de capaciteit is derhalve 56 Ah. Ik heb ook nog een klein beetje stroom nodig voor de LED verlichting. Al met al hebben we voor 3 dagen stroom aan boord. Daarna moet het zaakje geladen worden, door dynamo of via de paal. Ik ga er van uit dat we zelden of nooit aan de paal hoeven te staan.

De kabels zijn gelegd. Nu nog de rest plaatsen zoals de zekeringen, de shunt, de Cirix, het relais en de monitor.

Het wordt tijd dat het zomer wordt.
Laatst gewijzigd door Anno op za mar 30, 2013 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Oviivo

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-17

Bericht door Oviivo » vr mar 29, 2013 8:04

Anno schreef:

Het wordt tijd dat het zomer wordt.

:yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar

Anno

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-18

Bericht door Anno » za mar 30, 2013 15:54

en hier stond het schema

..............................

Maar er zat een fout in. (opgemerkt door Mickel Moen)

Plaats reactie