Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Het wordt deze week cabrio-weer dus je timing is perfect :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Oviivo »

ziet er wel gezellig uit, met zijn allen klussen aan het bussie :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Multivan Generation schreef:Het wordt deze week cabrio-weer dus je timing is perfect :knipoog

Peter, dan pak ik de cabrio(golf 6 2012) van mijn moeder wel. die heeft de DSG automaat..... :ikrij :yes

heb wel getwijfeld. maar ben toch bang dat als ik nu ga rijden dat er te veel rotzooi in de auto terecht komt.



Gr. Utsie
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

vannavond het frame ingepast. :yes

eerst nog even terug komend op de aanpassing van het chassis, zoals op onderstaande foto te zien. hebben we de plaat die van de achterbalk doorloopt to het dak doorgezaagt en iets naar binnen getikt. om zo het frame beter te laten aansluiten.
IMG_1225.JPG
tevens is het mogelijk nu de kabel die van links naar rechts loopt om in het frame te laten lopen en dus niet in de weg licht later!

Tevens ook het frame in primer gezet:
IMG_1223.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Na het drogen van de primer het frame ingekit(1 bus net voldoende....). en samen met broertje het frame in de auto getild. meteen klemmen erop. en eerst alle popnagels los erin. frame recht kloppen en dan beginnen met popnagels vast zetten. mijn broertje had het nog nooit gedaan. :bifun ah dat doe ik wel even..... ik zeg na 2 heb je pijn aan je hand. helaas had ik geen gelijk. na 1 deed het al pijn :bonk
IMG_1229.JPG
dan doe ik de rest maar met de lucht tang.... wat een opluchting dat ik zo'n apparaat al in bezit had. echt een aanrader. klusje binnen 2 minuten geklaard.
IMG_1234.JPG
nu laat ik het allemaal uitdrogen en dan snij ik daarna de overtollige kit weg. en donderdag worden de verstevigings beugels geplaats.
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Vandaag Weer hard geklust :werkaanT4 het dak zit erop. maar niet zonder slag of stoot.

nog even een foto van de verstevigingsbeugels(eerder deze week geplaatst)
IMG_1293.JPG
eerst het dak los erop gelegt:
IMG_1279.JPG
en dan de eerste keer omhoog..... :nuts man gaat dat ding hoog op een verlengede bus....
IMG_1284.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

dan blijkt met passen dat er 12 blokjes rondom gelijmd zitten waar we niet van uit kunnen opmaken waar ze voor dienen.. mischien dat hieriemand weet waar deze voor dienen? om het verhaal kort te houden. wij hebbe ze weg gesneden. om een betere pasvorm te krijgen.
IMG_1289.JPG
Daarna het dak en de dakrand van de bus gereinings en in de primer gezet. ruikt goed die primer :nuts
IMG_1291.JPG
IMG_1297.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Daarna alles in de kit gezet.
IMG_1300.JPG
IMG_1301.JPG
en dan alles met lijmklemmen en spanbanden aantrekken. het heeft wat energie gekost maar dan heb je ook wat. nu 1,5 dag drogen. morgen moet ik werken en dan maandag gaan we voor de 2de poging naar de RDW.
IMG_1306.JPG
de resten kit en afwerking daarvan volgt nog. evenals de plaatsing van de bed plank.
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door limburger »

ik zal het maar verklappen, Utsie laat wel erg lang op zich wachten...

:yes :yes :yes YES, HIJ IS GOEDGEKEURD !!!!! :yes :yes :yes
en wel met 6 zitplaatsen

de rest mag hij zelf schrijven, is ook zijn toppic :wjw :zwaai :zwaai
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Jaja eindelijk. hij is goed gekeurd, compleet RDW en belastingtechnisch.

het was me wel weer een verhaal.

s'morgens gegaan om 09:30u zonder afspraak. konden ze me helpen om 13:40u. prima, dus tussendoor nog maar even op en neer om wat diesel uit de tank te krijgen. om 13:20u weer opniuw bij rdw aangekomen...... om 14:10u maar eens voorzichtig gaan vragen of ik nog wel aan de beurd kwam. "maar zeker, u wordt zo geroepen". om 14:30u ging het raampje open, mr. kersten komt u maar naar binnen bij poort 2. prima. netjes naar binnen. papieren afgeven.
foto.jpg
"laat u maar even zien". deuren open. weer een hele discustie over de bank en gordels. hier zijn de papieren van pon met alle rdw nr's..... "ik ga bellen" prima doe dat. weer 15 min verder. komt ie terug zegt verder niks. komt nog een collega mee kijken. ja dit zijn de orginel punten dat is goed zo. maar de verdere inruicting zullen we maar niks over zeggen..... ja ik weet minimaal maar voldoet aan de eisen. jaaaaaaaaaaa maaaaaaaaaaar. nee nu geen maar. het voldoet. (voorzichtig heb ik me naar de mr. uitgedrukt) "maar u voldoet niet aan de eisen van de belasting dienst! u hebt geen bed" maar zeker wel mr. het dak dat omhoogstaat ligt een plank onder en daar op kan gelegen worden! "dat ist toch zeker niet ergonimisch" kwam uit de mond van beide keurmeesters. ik dacht echt even dat ik met gekken te doen had die nog nooit een hefdak gezien hadden.... :muur

maar goed, daarna kon ik naar buiten de weegbrug op. 1 min klaar. rijd u maar weer naar voren en parkeren. weer terug naar binnen. geen keurmeester meer gezien. maar weer voorzichtig aan de mr. aan de balie gaan vragen, ja papieren zijn hier kunnen we nu in orde maken. mooi. dat geregeld.

Dan kunnen we 1 raam verder bij de belastingdienst melden. goede middag. papieren afgeven. "ja de keurmeester was al hier geweest...." ik kom even met u buiten kijken". deuren open. tja.... het is inderdaad minimalistisch. maar het voldoet aan de eisen. dus kan ik weinig zeggen. MAAAAAR laat ik u er wel op wijzen dat bij het verwijderen van de inrichting bij controle de bekeuringen oplopen in de duizenden euro's!! ja dat was bekent. terug naar binnen. papieren in orde maken. totaal 5 min bij belasting dienst geweest. nu kunnen we wel eindelijk zeggen: Het is een Camper. :gekte :toppie :yes :jumpklap :adhd


En nu gaan we dan beginnen aan de complete inrichting ideeen zijn er genoeg. nu nog uitwerken, tekeningen en uitvoeren. de planning is van onder naar boven de afwerking te maken. dus eerst vloer, meubels en wanden. en laatste het plafond. dat worden heel wat weekenden :werkaanT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Gefeliciteerd..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

:happy :happy :happy

Gefeliciteerd Utsie.

Ik herinner me jou nu weer van het camperweekend.

Afbeelding

Mooi verslag van het inbouwen van het SCA-dak.
Ik zet dit linkje op mijn Blog. :toppie

Van dat dak zul je geen spijt krijgen, maar dat wist je al. :yes
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Hallo Geert,

klopt daar was ik ook. veel ideeen opgedaar daar. de detailfoto's vanhet dak volgen nog. maar tot nu toe alleen maar positive ervaring.


vandaag nog even een paar uurtjes geklust: Draaiplateau's

Orginele bouten zijn te lang:
IMG_0812.JPG
afgezaagd en geschuurd:
IMG_0813.JPG
Na installatie van de stoel blijkt de hoogte niet te passen met de kappen van de stoel:
IMG_0814.JPG
na overleg besloten niet in de kappen de snijden of zagen. maar met een draadstang moeren en schijven een verhoging gemaakt.
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

IMG_0815.JPG
stoel is nu wel nog wat omhoog gekomen. maar persoonlijk zit ik liever zo hoog mogelijk en, omdat ook mijn moeder nog wel eens met de bus rijd in de laagste stoelstand. wil ik voorkomen dat met draaien per ongeluk de kappen toch onnodig beschadingen.

2de stoel de bestuurders stoel met de handrem verlaging.....
foto1.jpg
even lastig met de remkabel. deze komt losser te zitten in de nieuwe situatie. met aandraaien van de moer blijkt het toch niet voldoende te zijn. dus heb ik er een m8 moetje tussen gezet. (deze wel opgeboord met een 9mm boor). nu klopt de afstelling wel.
foto.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Afgelopen vrijdag, weer limburger op bezoek.... :yes

Eerst Mini meeting, ff bijkletsen en gewoon op afstand kijken.... :toppie
IMG_1338.JPG
IMG_1345.JPG
IMG_1352.JPG
Plaats reactie