Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Geen probleem Geert. Het is nu zover dat een demonstratie geen probleem is. een paar kleine dingen die ik voor het weekend nog wil aanpassen en verbeteren. (teflon geleiding + geluids isolatie om motor)

Gr. Utsie :driveT5
Gebruikersavatar
vVo
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door vVo »

Hoi ik zie dat je hebt moeten lassen. Is dat normaal om de versteviging goed te krijgen

Dirk
Dirk
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Hallo Dirk,

Nee, lassen in de keuken bok is zeker niet normaal, maar mijn constructie vraagt daar wel om. je kunt makkelijk een keukenblok maken waarbij niet gelast hoeft te worden. daar zijn voorbeelden genoeg van hier op het forum.


Gr. Utsie :driveT5
Gebruikersavatar
vVo
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door vVo »

Hoi, ik plaatste de vraag bij een foto van het monteren van het hefdak. Ik zad er daar ergens gelast werd. Verder een andere vraag mbt het draaibaar maken van de voorstoelen. Heb je daar ook de handrem moeten verlagen. Ik kom niet helemaal uit het systeem hoe het werkt. Hoede nieuwe beugel op het oude vasten deel gezet moet worden
Dirk
Dirk
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Bedoel je deze foto?
wjw.jpg
Dit is niet lassen :knipoog ik had geen andere beschemkap of bril bij de hand. maar hier was ik de beugels aan het aanpassen en bijwerken met een Dremel.

ik zal straks even een foto maken van hoe ik de beugel voor de stoel heb geplaats(moet er nu al bijzeggen dat ik het nog wil aanpassen omdat ik niet helemaal blij ben met de wijze hoe de kabel zit en hoever je hem nu moet aantrekken.


Gr. Utsie :driveT5
Gebruikersavatar
vVo
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door vVo »

Klopt die foto bedoelde ik.
Dirk
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Titus »

Wat een prachtig project!
De keuken is inspirerend!
Ik ben wel benieuwd naar het laadvermogen dat er overblijft als alles gereed is.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
vVo
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 feb 2015, 19:44

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door vVo »

Hoi, ik ben eruit met mijn handrem verlaging. Om hem mooi strak tegen de stoel te krijgen zodat de kap ook weer goed paste heb Ik wel een driehoek uit het metaal moeten halen. Alleen de kap nog verder passend maken
Dirk
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Het word weer snel tijd voor een update... :knipoog

er is weer veel gebeurd aan de keuken blok en ik probeer z.s.m. alle foto's te posten.

ik heb voor de gasfles een extra beugel gemaakt om rammelen tegen te gaan. er zal nog een extra beugel lager komen van ijzer. die de fles echt op de plaats moet houden.

deze beugel is opklapbaar en wordt vastgehouden door een magneetje zodat je makkelijk de fles kunt wisselen.
IMG_3691.JPG
IMG_3690.JPG
IMG_3688.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Als het werkblad is uitgeklapt dan zou alles aan de binnen kant zicht baar zijn. om dit wat mooier af te werken heb ik een plank gemaakt die er op ligt en zich klemt met magneetjes.
IMG_3806.JPG
aan de rechter zijde van de blok komt het elektronica gedeelte. (relais, audio en video, HH accu enz.) boven de accu komt een deel wat naar buiten kan geschoven worden door middel van ladegleiders. hierin zullen alle relais geplaats gaan worden.
IMG_3707.JPG
IMG_3807.JPG
De buis is waar ik het grootste deel(ik ben bang dat niet alles past) van de bedrading door kan voeren zodat deze niet kan klemmen tijdens het in en uitschuiven van het relais gedeelte.
Laatst gewijzigd door Utsie op 12 nov 2015, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

achter de keukenblok in de open ruimte heb ik een plank gemaakt met ijzeren strips met daarop bouten. deze is voor de 12v verdeling van de grote gebruikers(omvormer, Rema stekker, en de gehele keukenblok).

aan de achterzijde heb ik het hout ingefreest en de bouten uitgeboord. daarna heb ik de achterkant afgesloten met een 2de dunner plankje om kortsluiting met de carrosserie te voorkomen.
IMG_3815.JPG
IMG_3816.JPG
IMG_3820.JPG
over de bouten zal ook nog een bescherming heenkomen zodat ook van de voorkant geen kortsluiting kan ontstaan.
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

He Jan,

ja, dat zit er wel in die elektro :lach

het valt gelukkig nog mee. ik kan de bus als het moet in de werkplaats rijden en de verrijdbare werkbank tot aan de bumper zetten. dan is het alleen een kwestie van optillen aan de achterkant en dan doorschuiven op de tafel.


Gr. Utsie :driveT5
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Deze Zomer heb ik nog 3 zaken moeten aanpakken aan de Bus Zelf:

1: Versnellings bak laten spoelen.
2: Nieuwe Accu.
3: Sleepring stuur.


De versnellingsbak heb ik op advies van een collega op het werk laten doen in Uden. afspraak gemaakt voor een zaterdag morgen. mocht als 2de die morgen op de brug rijden. Het spoelen zelf ging best snel. na het spoelen een proefrit gemaakt en meteen war het verschil merkbaar. het kost wat maar naar mijn mening is het het zeker waard. de bak had op dat moment al zo'n 170.000 gelopen. er zijn mensen die zeggen dat het onzin is. dat wil ik hun best geloven. maar ik heb er nu een beter gevoel bij en ben blij dat ik het heb gedaan.
IMG_3828.JPG
IMG_3832.JPG
IMG_3833.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

eind van de winter begon ik het idee te krijgen dat de bus koud slechter start. nu lees je natuurlijk al veel over scheuren in een kop. o-ringetjes en verstuivers. ik zag de bui dus al hangen :muur

tot een keer de bus echt niet wilde starten ik moest overstarten. toe bleek het een stuk beter te gaan. ik heb toen ook sloten meteen maar de accu te vervangen.
IMG_3900.JPG
toen de keuze.... hoe groot? ik dacht al een grote te hebben. maar dat bleek dus niet zo, het was een 72Ah accu te zijn. de accubak eens opgemeten. en ja hoor daar past wel een grotere accu in :yes
IMG_3902.JPG
het max wat ik er in kreeg was een 100Ah :gekte. geeft toch weer een beter gevoel zo. ook met wat grotere verbruikers als een omvormer en andere zaken.
IMG_3904.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

al een lange tijd was het airbag lampje aan het branden. dit laten uitlezen en het bleek dat de sleepring in het stuur defect was. hier nog enige tijd mee doorgereden. zelf mee door de apk gekomen. navraag bij de dealer bleek het vervangen all in rond 200 euro te kosten.... dat vond ik net wat veel. dus via via voor nog geen 45 euro een sleepring besteld. die heeft nog een week of 15 op de plank gelegen... en toe besloten om het maar een aan te pakken.

wat een shit klus om die airbag los te krijgen. met een spiegeltje en een schroevendraaier is het wel gelukt. en na 3 keer doorlezen van de tips hier op het forum.
IMG_4386.JPG
IMG_4389.JPG
IMG_4392.JPG
Plaats reactie