Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Daarna samen het dak afgekit. (sika 221 zwart)

voorruit is lastig aankomen. dus na tip van pa. ff steigertje opgebouwd.... makkelijk :knipoog
IMG_1358.JPG
Netjes alles afplakken.
IMG_1361.JPG
En dan gelukig dit keer met de lucht kitten.. weer een aanrader. niet te duur en makkelijk stukje gereedschap. geen grote compressor nodig. alles onder 5 bar gedaan :yes
IMG_1364.JPG
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Mooie dakjes.........


Afbeelding Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

IMG_1370.JPG
IMG_1368.JPG
het uiteindelijke resultaat volgt deze week. vrijdag was het donker toen we klaar waren. zaterdag en zondag hele dag gewerkt. dus geen foto's kunnen maken.

Wordt vervolgt...
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Gisteren :mail in de bus..... RDW

Yes :gekte . nieuwe papieren zijn Binnen!
foto2.jpg
nu nog aan het twijfelen. eerst doorgaan met ombouwen of toch al kwart tarief aanvragen :nuts

gezien de echt min. eisen en de grote kans op nog een controle :alarm bij aanvraag kwart tarief ben ik toch iets terug houden om het nu al meteen aan te vragen.
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

jan2009 schreef::toppie

Misschien wel zo verstandig om eerst af te bouwen , je creatie werd toch al wat kritisch bekeken :knipoog
En dat ene maandje mag de pret niet drukken toch.

Jan, Dat was mijn gedachte eigenlijk ook wel. zoals het nu uitziet dit weekend geen werk. dus lang klusweekend voor de boeg. :werkaanT4
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Dit weekend weer lekker geklust. alleen geen foto's gemaakt :muur

ook daarna nog even wat uurtjes achter de pc. (voor mij nieuw proggramma) Autocad Inventor. het plan was de hele inrichting te voorwerken. maar na 12uur het onderstaande resultaat. heb ik toch besloten eerder met de bouw te beginnen en de tekening tegelijkertijd / naderhand te maken. blijft wel leuk om toch ook naderhand een 3D tekening te hebben van de inrichting.

een 2d tekening maak ik wel van tevoren om de maten van het plaatmateriaal al te kunnen bereken.
foto3.jpg
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Bart H »

Hey das mooi ! ik teken altijd alleen maar in Autocad 2D, zo ook mijn interieur dan.

Ben wel in sketchup begonnen maar ja dan ga je toch knutselen en dan zie je weer net wat andere dingen.

Wel leuk om idd achteraf een realistische 3D te hebben van je interieur !

maaruh 12 uur op die afbeelding pfffffff succes met je interieur :nuts
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Bart H »

Jan geloof me er is niks zo mooi als een goede schets !!
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Dit weekend weer flink geklust :werkaanT4

2 frames gemaakt voor onder de nieuwe vloer. hieraan div. koppelmoeren gelast om zo een hele rits met mogelijkheden te krijgen om ladingzekering toe te passen:
IMG_1455.JPG
IMG_1459.JPG
Daarna vloer eens goed gepoetst:
IMG_1460.JPG
:muur Wat een pokke werk. alles met klein schuursponsje schoongemaakt en daarna goed gedroogt.
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Na het drogen alles in de coating gezet. om mogelijke roestplekken te voorkomen:
IMG_1462.JPG

daarn nog klein klusje gedaan: begonnen met aanpassingen aan schoon en vuilwatertank die in de keukenblok komen:
IMG_1463.JPG
in beide tanks Votronik tankmeters geplaats op bedieningspaneel is dus straks af te lezen wat de water standen zijn:
IMG_1464.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Even Korte update:

Door late dienst op het werk niet veel kunnen doen. wel deze week gedeelte van de bekleding laten vernieuwen. :yes

aan bestuurderszijde was het schuim en de stof van het in en uitstappen erg versleten.

eerst stoel compleet uitgebouwd: p.s. donkeren vlekken zijn van de regen. :winter
IMG_1569.JPG
Daarna omgedraaid en 4 imbus schroeven en 2 kleine plastik schroefjes los gemaakt. dan heb je het zitvlak van de stoel al los.

onderstaand is goed te zien hoe versleten de stof is:
IMG_1571.JPG
zitvlak vanmorgen naar stoffeerder gebracht. om 12u telefoontje. uw stoel is weer klaar :adhd
IMG_1576.JPG
en ziet er gelikt uit. het middendeel moet ik nog even zelf reiningen. (daar heb ik laats goede info over mogen ontvangen :gekte )


Hopelijk kan ik dit weekend bij mijn partime baas de bus even op de brug zetten. voor wat aanpassingen aan de onderzijde.

Wordt vervolgt....
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

weer even terug van weggeweest... maar niet stil gezeten :werkaanT4

ondertussen ook al druk begonnen aan het keukenblok.

even wat uitleg vooruit:

mijn bedoeling is om het volgende te creëren: een keukenblok in de auto met werkend stromend water en kookpitten, maar er mag niet in de auto zelf gekookt worden :bonk (wil niet de kooklucht in de auto hebben als ik een uur later naar bed ga).

dan kom je al snel op 2 mogelijkheden:

1: Uitschuifbaar
2: Draaibaar

in mijn geval ben ik toch voor het draaibare gegaan wat in mijn ogen voor mij het meeste voordeel geeft.

daarbij moet het geheel met alle elektronica, Gasfles, Schoon en Vuilwater, enz. in 1 kast komen.

een bijkomend probleem is dat de eis van de Belastingdienst aangeeft dat het werkblad op een min hoogte van 60Cm moet zitten. dat betekend met naar buiten draaien dat het keuken blad op +- 120 cm hoogte gaat komen :bonk dat is best hoog om nog een pan erboven op te zetten. wel handig om kinderhandjes weg te houden bij het vuur :nuts.

hierbij volgt dan het foto verslag tot nu toe:

lang nagedacht over de aansturing van de hoogte vertelling. uiteindelijk gekozen voor een combinatie van een elektrische lier 12v en onderdelen van mijn andere hobby(Oltimer Brommers).

Begonnen met een elektrische lier en deze compleet gedemonteerd:
IMG_0804.JPG
IMG_0806.JPG

Na Het 3 keer nemeten en 3 keer controleren de trapezium draadstangen op lengte gezaagd.
IMG_0850.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

daarna de gaten van tandwielen van puch maxi opgeboord en vast gelast aan de trapezium moeren:
IMG_0855.JPG
alle onderdelen van de hoogte verstelling gezaagt:
IMG_0856.JPG
en het draai gedeelte is gemaakt van een Vespa ciao Balhoofd :yes :
IMG_0858.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

boven op de bodemplaat komen 2 conische lagers, zodat de draaiende beweging wordt opgevangen en ook het gewicht van bovenaf:
IMG_0859.JPG
aan de assen iets afgevlakt om de moeten met vasten tandwielen vast te zetten:
IMG_0862.JPG
opgebouwd:
IMG_0864.JPG
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ombouw T5 LWB 96kw Automaat naar Camper

Bericht door Utsie »

Bij de eerste test blijkt meteen al wat mis te gaan. als de assen volledig zijn ingedraaid dan heeft de stang boven aan veel speling wat veel gerammel tot gevolgt heeft. dit als volg opgelost:

eerst schroefdraad in de assen gemaakt:
IMG_0875.JPG
daarna een ronde meubeldop gepakt en iets ingekort. deze met een m6 schroefje vast gezet:
IMG_0876.JPG
in het midden kot een as die naar boven uitsteekt. en dan boven het werkblad ook met de carresorie verbonden zal worden om te voorkomen dat het werkblad zal omvallen tijdens het naar buiten draaien:
IMG_0878.JPG
Plaats reactie