Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbeteringen Caravelle

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimTDI
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2011, 16:22

Verbeteringen Caravelle

Bericht door TimTDI »

Hallo beste forumleden sinds mijn registratie hier heb ik nog niet zo veel gepost maar wees gerust, iedere dag lees ik wat er reilt en zeilt in de verschillende topics. Sinds ik de Caravelle in mijn bezit heb zijn er al een aantal upgrades geweest.
Van de stalen velgen naar een wintervelgenset 16" Miyato. Na regen kwam zonneschijn en het verlangen naar mooiere velgen 19" Avignon (van Touareg) met 255 dunlop sportmaxx bandjes.
Begin april heb ik eindelijk volgens het Duitse T5 forum de beste verlagingsset voor een transporter besteld en geplaatst namelijk Bilstein B14. Enorm verschil qua rijgedrag en optisch ook veel mooier.

Toen zag ik hier een advertentie van Edjeraketje staan i.v.m. een 173PK turbo, de deal was na x-aantal mails beklonken en ik trok op 11juli naar Friesland voor het plaatsen van een grotere turbo, verwijderen DPF en plaatsen vervangbuis. Aanpassing ECU en dichtschrijven EGR.
Dit alles werd uitgevoerd bij autobedrijf Andries van Huizen, die keurig werk heeft afgeleverd. :ikrij
Het resultaat was zeer bevredigend. Onder de 2000tpm voel je bijna geen verschil maar eens erboven hola :toppie de grootste reden echter waarom ik het liet uitvoeren was het lager verbruik. Na enkele weken proef kan ik nu duidelijk zeggen dat het verbruik serieus gezakt is. Voordien reed ik zo'n 850km op een volle tank (19inch), nu +-1000km, een mooie besparing.

Bescheiden achter het PK-monster :)
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door Oviivo »

Goede keus velgen, mooi!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door edjeraketje »

Hallo Tim,

Leuk dat je een project plaatst :yes
Ik ben blij dat de software en de turbo je goed bevallen. Ik vond dat je al een heel mooi verbruik had maar ik zie dat het nog beter is geworden.
Ben je al gewend aan de extra 70 peekaas (-; of wil je er toch net zoveel als de mijne :knipoog
Ik ben ook op zoek naar de B14 inmiddels, denk dat ik een set koop en dan een serieuze vergelijking ga maken met de KW V3 set. De beste mag blijven.

Mocht er nog wat zijn dan hebben we even contact!

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door Jeroen T5 204 »

Hoe is het comfort met de B14 set? Twijfel zelf ook nog om de set aan te schaffen.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
AnilTDI
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2013, 00:24

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door AnilTDI »

Je hebt een supermooie Caravelle! Mooie wielen ook!
Groeten, Anil Muldur
Caravelle 2.5TDI BNZ & Lupo 3L 1.2 TDI AYZ
Gebruikersavatar
TimTDI
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2011, 16:22

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door TimTDI »

Jeroen T5 204 schreef:Hoe is het comfort met de B14 set? Twijfel zelf ook nog om de set aan te schaffen.
Ik vind hem best nog comfortabel. De bus is toch zo'n 8cm verlaagd in vergelijking met het origineel. Ik heb nog niemand die meereed horen klagen dat hij te hard afgeveerd was. Ik kan de set alleen maar aanbevelen. Edjeraketje reed ook al eens mee, hij was er ook positief over...
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik rijdt nu met Eibach veren en originele dempers, dus ben erg benieuwd of ik er dan ook op vooruit zal gaan.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
joe bar
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:30

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door joe bar »

Edje, 280 pk??????????? Mocht je eens in het gooi zijn dan graag een berichtje. Zou heel erg graag eens met je meerijden. Lijkt me geweldig om een bus elke keer als je gas geeft te voelen of hij wil opstijgen.
ik heb mijn 136 pk bus laten chippen en vind dat al heel wat. Man vorige bus was een t4 met 88 pk dus ik ben nogal gauw tevreden. :driveT5
Morgen komt niet dus vandaag volgas
Gebruikersavatar
TimTDI
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 mei 2011, 16:22

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door TimTDI »

IMG_0984_opt.jpg
(44.35 KiB) 1271 keer gedownload
Nieuw stuurtje gemonteerd, enkel cablage hoorn aanpassen en klaar is kees :)
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Verbeteringen Caravelle

Bericht door t-vierder »

8 cm verlaagd, dat is nogal wat. Ziet er goed uit. Mooie waggie :yes
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Plaats reactie