Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camera inbouwen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
fretteur
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2013, 21:16

Camera inbouwen

Bericht door fretteur »

Het lijkt me een groot plezier om gebruik te kunnen maken van een achteruitrij camera.
Maar hoe krijg ik op een beetje makkelijke manier de kabel van voor naar achter ?
Heb zo al wat onderzocht waar de kabel langs gelegd kan worden. Waarschijnlijk mis ik de mogelijkheid om de makkelijkste manier te vinden.
Kan iemand met ervaring of ideeën deze opperen ?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Camera inbouwen

Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Ik heb de camera in de kentekenplaathouder;
Door de achterklep, naar de kabelslang van de klep,
Dan zie je achterin in de bovenstijl twee afdekkapjes.
Het kapje aan de linkerkant uitnemen en dan kun je de kabel door de stijl naar de zijkant leiden en tot boven het plafond.
Ik heb een hefdak, dus bij mij zijn dat nog maar kleine plaatjes.
Vervolgens via de A-stijl naar het dashboard.

Afbeelding

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/a ... amera.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/h ... eding.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is handig om zo'n dunne nylon trekdraad te gebruiken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Camera inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Ik heb aan de passagierszijde een dikke koper kabel over de hemel geschoven en toen de camera kabel naar achter getrokken.
Nadeel bij een kenwood CMOS 310 camera is dat het stekkertje nagenoeg niet door het doorvoer rubber te krijgen is dus dat viel niet mee.
Vooraan via de A stijl naar beneden, dashboard kastje even verwijderd en je bent al gelijk bij je radio.
Succes!
_alain_
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 mei 2012, 18:49

Re: Camera inbouwen

Bericht door _alain_ »

Als ik even mag kapen,
waar nemen jullie de stroom van?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Camera inbouwen

Bericht door ktmkrik »

_alain_ schreef:Als ik even mag kapen,
waar nemen jullie de stroom van?
Bij een Kenwood CMOS-310 voor bij de radio.
De vorige camera van de kentekenverlichting gehaald, als je het licht aan deed ging de camera ook aan.
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: Camera inbouwen

Bericht door Giel »

Als je nog iets moet kopen zou ik voor een draadloze gaan.
Heb er zelf zo een gekocht via Ebay.com (uit China of i.d.)
Voldoet tot nu toe uitstekend.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Camera inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Voor mij niet meer van die Chinatown producten, nu ik de CMOS heb wil ik niet anders meer...wat een verschil!!
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Camera inbouwen

Bericht door Jeroen T5 204 »

Bij mij is de stroom afgetapt van de achteruitrijverlichting. Die hebben ze bij mij aangesloten op de kabel die door het doorvoerrubber van de deur gaat.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Camera inbouwen

Bericht door Mickel Moen »

Stroom bij mij in dashboard van sigarettenaansteker via schakelaar, aangezien ik thuis altijd achteruit in een bocht moet parkeren. Afhankelijk hoe de andere auto's staan, moet ik toch vaak wel meer dan 1 keer achteruitsteken en dan is het wel makkelijk dat hij aanblijft.
Nadeel; je moet niet vergeten hem weer uit te schakelen. Laatst heeft de camera met monitor een paar dagen aangestaan. Toen was ik wel blij, dat ik een startassist schakeling heb en op de HH-accu's kon starten.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 12 feb 2014, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Camera inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Mickel Moen schreef:Stroom bij mij in dashboard van sigarettenaansteker via schakelaar, aangezien ik thuis altijd achteruit in een bocht moet parkeren. Afhankelijk hoe de andere auto's staan, moet ik tich vaak wel meer dan 1 keer achteruitsteken en dan is het wel makkelijk dat hij aanblijft.
Nadeel; je moet niet vergeten hem weer uit te schakelen. Laatst heeft de camera met monitor een paar dagen aangestaan. Toen was ik wel blij, dat ik een startassist schakeling heb en op de HH-accu's kon starten.
Als je dat nu eens contact geschakeld maakt met een massa geschakeld relais dan kun je het ook niet vergeten toch :knipoog
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Camera inbouwen

Bericht door Mickel Moen »

Klopt.

Maar in 4 jaar 1 keer vergeten met als consequentie een lege accu valt wel mee, toch?

Toen ik dit 4 jaar geleden monteerde, had ik nog weinig verstand van dit soort autotechniek. Nog steeds overigens. Ik kom liefst zo weinig mogelijk aan de VW-installatie. Zou dan ook niet precies weten, hoe het door jouw beschrevene te doen. Het 12V campergedeelte heeft overigens weinig geheimen meer voor mij.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Camera inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Mickel Moen schreef:Klopt.

Maar in 4 jaar 1 keer vergeten met als consequentie een lege accu valt wel mee, toch?

Toen ik dit 4 jaar geleden monteerde, had ik nog weinig verstand van dit soort autotechniek. Nog steeds overigens. Ik kom liefst zo weinig mogelijk aan de VW-installatie. Zou dan ook niet precies weten, hoe het door jouw beschrevene te doen. Het 12V campergedeelte heeft overigens weinig geheimen meer voor mij.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt neem ik aan toch wel eens zo'n hella relais aangesloten?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Camera inbouwen

Bericht door Mickel Moen »

Nee geen idee. Nogmaals, met het elektrische gedeelte van de bus zelf heb ik mij nog niet zo bezig gehouden. Hoogstens een modificatie van het achteruitrijlicht.

iPod, camera, monitor, temperatuurmeter, allemaal via twee schakelaars op sigarettenaanstekervoeding.

Voor de rest allemaal campergedeelte techniek.

Ervaring met relais alleen Cyrix-i tussen startaccu en HH-accubank inclusief startassist, ledsignalering op dashboard en ontkoppeling op dashboard.
Afbeelding

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Camera inbouwen

Bericht door ktmkrik »

Zoiets bedoelde ik dus, constant plus onder de accu bak weg halen en naar een plek ergens centraal in de auto brengen om vervolgens voor meerdere stroom verbruikers een goed afgezekerde stroomvoorziening te hebben.
Dan hoef je ook niet in de dradenboom liggen te rommelen en heb je een goed afgezekerde constant + en een geschakelde +, op een stuur stroompje na dan voor het relais.
Heb hier zelf een 6mm2 voor gebruikt om de weerstand laag te houden in de kabel.

Afbeelding
Plaats reactie