Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door bvddobb »

De gootsteenafvoer in de T5 California leidt vaak tot ergernis: het water loopt t e r g e n d l a n g z a a m weg. Op de diverse fora zijn al veel aanpassingen gesuggereerd. Sommigen korten de afvoerslang eenvoudig in, en halen de S-bocht eruit. Maar dan heb je geen stankafsluiter meer. Anderen maken een extra ontspanning net onder de siphon. Maar dat helpt maar een klein beetje.

Nu kwam ik laatst op Youtube een filmpje tegen van een California-afvoer die wél snel doorliep:



Ik dacht meteen: dat wil ik ook! Ik heb het even nagevraagd bij de poster van dat filmpje. Die had al een heel topic op het Duitse California-forum. Wat blijkt: VW bouwt tegenwoordig een heel andere, veel grotere zeef en siphon in. De siphon werkt dan ook als stankafsluiter, zodat de slang geen S-bocht meer hoeft te hebben, maar sterk ingekort direct naar de afvalwatertank gaat.

Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken, en die nieuwe onderdelen besteld om ze in onze bus in te bouwen. Het gaat om:
  • 7E7 068 159: zeef, €7,56
  • 7E7 068 167: siphon, €5,61
  • 7E7 068 177 A: rubber afsluitring, € 1,83
Het inbouwen gaat vrij eenvoudig. De nieuwe zeef en siphon hebben een grotere doorsnede dan de oude, dus je moet het gat in de gootsteen iets uitvijlen, dat is nog het meeste werk. Ben met een hand-ijzervijl een kwartiertje bezig geweest (steeds even passen).

Zie hier de oude situatie:
Oude situatie: kleine siphon, afvoerslang in S-bocht ('zwanehals'/stankafsluiter)
Oude situatie: kleine siphon, afvoerslang in S-bocht ('zwanehals'/stankafsluiter)
En hier de nieuwe:
Nieuwe situatie: grote siphon annex stankafsluiter, slang helft ingekort, geen S-bocht
Nieuwe situatie: grote siphon annex stankafsluiter, slang helft ingekort, geen S-bocht
Je ziet duidelijk dat de siphon veel groter is, en dus makkelijker meer water doorlaat. En de slang is dus behoorlijk ingekort. Met wat afdichttape ertussen op de siphon geklemd. Bij het inkorten wél even opletten dat hij niet té kort en strak wordt, want dan kan de bestekla niet meer dicht...

Er was bij ons nog wel een aanpassing van de bestekla nodig. Omdat de siphon ook dieper is vanwege de ingebouwde stankafsluiter, schuift de bestekla er niet meer onderdoor. Je kunt de bestekla wat lager hangen (schijnt in de nieuwe modellen zo te zijn), maar dat wilde ik niet. Dan past alles wat we daaronder hebben (o.a. een PortaPotti) niet meer. Dus ik heb simpel een stukje van de achterwand van de bestekla afgehaald. Een ruime centimeter, net tot aan de in de achterwand aangebrachte versteviging, is genoeg. Het is maar plastic, dus dat ging heel eenvoudig met een aardappelschilmesje uit diezelfde bestekla!
Aanpassing bestekla
Aanpassing bestekla
Laatst gewijzigd door bvddobb op 08 apr 2021, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door Oviivo »

Goeie tip, dank je!
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Walther47
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020, 10:33

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door Walther47 »

Hallo,
Heeft iemand een idee waar ik de onderdelen voor een verbeterde afvoer kan bestellen?
7E7 068 159: zeef, €7,56
7E7 068 167: siphon, €5,61
7E7 068 177 A: rubber afsluitring, € 1,83

Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door J vd Pal »

De VW dealer?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door bvddobb »

Ja, gewoon bij de VW dealer. Het zijn originele VW-onderdelen en -nummers.

Nu zijn we inmiddels natuurlijk wel een paar jaar en drie modellen (T5.2, T6.0, T6.1) verder, dus of ze nog steeds onder deze nummers leverbaar zijn... Maar ze zijn vast nog voor de 6.1 leverbaar, dus je dealer kan die nummers vast achterhalen!
Walther47
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020, 10:33

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door Walther47 »

Bedankt voor de snellen reactie. Zelf heb ik het niet op internet kunnen vinden.
Ik ga een VW dealer benaderen.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door Beckontheroad »

Walther47 schreef: 17 mei 2020, 10:26 Bedankt voor de snellen reactie. Zelf heb ik het niet op internet kunnen vinden.
Ik ga een VW dealer benaderen.
Lijkt me goed plan, maandag 3e op de agenda :ikrij
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door chv »

Best grappig eigenlijk, deze “verbetering” van VW.
Het is namelijk de syphon die bij de laatste generaties T4 California’s werd gebruikt. :bifun

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door Beckontheroad »

Camper centrum Amersfoort had een set op voorraad..wisten nix of dat van de T4 kwam.
Totaal ca €23,50 ex verzending.
T dopje voor in de wasbak zit er bij.

Een andere VW dealer had de helft, moest t bestellen en bleek daar weinig tot geen zin in te hebben...' we doen geen campers..'.
Volgens deze dealer had Amersfoort 3 sets...


Straks eens knutselen.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door chv »

Ik zeg niet dat het exact de syphon van de T4 ìs.
Het is alleen zo dat de syphons van de latere T4 hetzelfde type zijn namelijk, afvoer en stankafsluiter in één.

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door bvddobb »

Beckontheroad schreef: 18 mei 2020, 16:57 Een andere VW dealer had de helft, moest t bestellen en bleek daar weinig tot geen zin in te hebben...' we doen geen campers..'.
Wij hebben de onderdelen destijds gewoon bij Muntstad VW Bedrijfswagens (Oudenrijn) besteld. Keken in hun computer, bestelden het, twee dagen later lag het klaar.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door Beckontheroad »

bvddobb schreef: 18 mei 2020, 20:06
Beckontheroad schreef: 18 mei 2020, 16:57 Een andere VW dealer had de helft, moest t bestellen en bleek daar weinig tot geen zin in te hebben...' we doen geen campers..'.
Wij hebben de onderdelen destijds gewoon bij Muntstad VW Bedrijfswagens (Oudenrijn) besteld. Keken in hun computer, bestelden het, twee dagen later lag het klaar.
Dan heb ik zeker pech bij ' een 'dealer, maar dan ook wel bijna elke keer..
Maar dat is hier niet ter zake.

Woensdag knutselen
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door Beckontheroad »

Inmiddels syphon vervangen.
Loopt beter door, bij vole wasbak en kraan col open blijft water ivo constant :yes

De lade heb ik niet hoeven aanpassen,schuift er net onderdoor
Zeefje had ik niet nodig bleek dezwlfde te zijn als die er in zat,

Slang wel ingekort, minder bocht nu.
Simpel, 10 min werk max
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door bvddobb »

Beckontheroad schreef: 20 mei 2020, 10:31 Zeefje had ik niet nodig bleek dezwlfde te zijn als die er in zat
Mooi, dan heb je niet eens hoeven uitvijlen, zoals wij! :yes
Dat hebben we al van meer mensen gehoord die deze verbetering hebben doorgevoerd, dat ze al wel een groot gat hadden, maar nog een kleine siphon. Blijkbaar is dat na ons modeljaar (2008) al ergens aangepast. Dan is het vervangen dus idd héél makkelijk!
fresco
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Verbeterde afvoer gootsteen T5 California

Bericht door fresco »

ik heb een vw california t5 uit bouwjaar 2006.
ik heb geprobeerd de verbeterde versie van de sifon in de keukenkast op de volgende adressen te pakken te krijgen:
Dealer vw zwolle en campercentrum amersfoort. Beide geven aan dat die verbeterde versie niet meer te leveren is.
ook ebay geeft geen soelaas.
Het betreft onderdeel: 7h7 068 159 ( complete set; later is de letter A toegevoegd bij nieuwere modellen.

weet iemand nog een mogelijkheid om dit onderdeel/deze set te pakken te krijgen?
dit is'm:
sifon california IMG_0801.JPG

alvast bedankt,
groeten, Frank
Plaats reactie