Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

Beste :wjw

Dit word de eerste keer dat ik wat aan onze bus doe, goed kijken onthouden hoe iets in elkaar zit dan moet het lukken.

De interieur filter was behoorlijk smerig en roet zwart, :ie ben het aan het schoon blazen met de een compressor om het de volgende keer te gebruiken, heb voor de schroeven met een waterpomptang moeten gebruiken dopje vijf was te klein dop zes wat te groot.

Brandstof diesel filter was ook niet al te moeilijk te verwisselen, de twee schroeven expansievaatje los gemaakt opzij geschoven, de houder klem wat los gedraaid de filter er uit gewrikt, de nieuwe er in gewrikt, slangen er weer op en klaar.

Luchtfilter was als nieuw een heel klein beetje rommel wat schoon te blazen en er weer in gezet.

Motor olie ben ik nog steeds niet uit wat voordelig, en toch goed is.

Als ik de juiste heb ontdekt, meld ik dat wel, tot zo lang gebruiken we de bus niet meer. :muur

Mhg,
Jakob G :wjw
Ps, wat voor speciaal gereedschap moeten we hebben om de bus zelf te onderhouden??? :vraagteken
Laatst gewijzigd door Jakob G op 23 jun 2016, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door DNS »

Laatst nog een topic voorbij zien komen over Shell olie bij de Action, die niet bepaald duur was. :wjw
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Multivan Generation »

DNS schreef:Laatst nog een topic voorbij zien komen over Shell olie bij de Action, die niet bepaald duur was. :wjw
Was niet duur nee, maar is die toegeslaten/aan te bevelen voor een T5 die met pompverstuivers toch wel kritisch op olie is?

Mooi dat je aan de slag er mee bent gegaan Jacob.
Wellicht kun je nog wat foto's maken, zodat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen? :knipoog :jump :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door DNS »

Van wat ik begrepen had, had de Action meerdere varianten. Of ze de juiste voor de T5 hebben weet ik zo niet. Er staat in ieder geval bij tips&trucs T5 (en in meerdere T5 topics) info over welke olie er in de verschillende T5 motoren moet, maar als het goed is ook wel in de boekjes van de auto. Met een beetje geluk hebben ze de juiste bij de Action, maar ook online zullen de 4L of 5L kannen wel voor een vriendelijk prijsje gevonden kunnen worden.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door ronald tdi »

olie nr staat inderdaad in je boekej.
Dan weet je het zeker.
En Jacob, geeft voor de olie liever iets meer uit dan straks een dikke vette rek. te ontvangen omdat een verstuiver niet lekker gesmeerd werdt.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

Multivan Generation schreef:
DNS schreef:Laatst nog een topic voorbij zien komen over Shell olie bij de Action, die niet bepaald duur was. :wjw
Was niet duur nee, maar is die toegeslaten/aan te bevelen voor een T5 die met pompverstuivers toch wel kritisch op olie is?

Mooi dat je aan de slag er mee bent gegaan Jacob.
Wellicht kun je nog wat foto's maken, zodat anderen hier ook hun voordeel mee kunnen doen? :knipoog :jump :gekte
Beste Peter,

Bedank voor je positieve reactie, heb altijd mijn foto toestel bij me maar geen foto's gemaakt, was een beetje van het forum afgedwaald maar dat komt wel weer goed.

Voor de anderen wees heel voorzichtig met raad geven wees er honderd procent van overtuigt dat je de juiste info verstrekt, met duidelijke technische ondersteuning verstrekt door VW zelf.

Stel de je verkeerde info verstrekt, sta je dan voor de grote kosten die een van onze leden of bezoeker moet maken om zijn busje weer goed te krijgen, en daar boven op de immaterieel schade.

Ik ben naar een goed bekend staande info gaan vragen aan de hand van het kenteken bewijs gegevens heeft het bedrijf de "Kroon-Oli Product advies" lijn geraadpleegd en de info voor ons uit geprint, daar mee naar een bedrijf die ik kende gegaan die verhuren de T5 busjes, daar hebben we voor een heel geschikte prijs 8 liter olie over genomen, voor een heel zacht prijsje.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus help een ander niet naar de filistijnen, hoe goed ook bedoelt, maar een ieder die de info wil gebruiken heeft ook zelf een verantwoording, wees wijs.

Ook met zelf klussen ben aardig pressies maar ben haast de mist in gegaan met het aftappen van de motor olie af te tappen, ik zag een inbusmoer met een beetje olie er aan zou het haast gaan losmaken om de motorolie af te tappen, dat was van de versnellingsbak, op straat ver van huis zou ik de klus klaren, dat had dus grandioos verkeer kunnen gaan, door gebrek aan voldoende onderzoek.

Ga dus goed overwogen te werk, met de beste info. :toppie

((( In nood kan je ook de zeskant van een bout gebruiken als inbussleutel in combinatie met een goede griptang.))) scheelt je ook weer geld.

Ik ga mijn best doen de werkzaamheden aan jullie door te spelen met foto's.

Mvg,
Jakob G. :yes
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met dank aan Peter, en Ivo.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

ronald tdi schreef:olie nr staat inderdaad in je boekej.
Dan weet je het zeker.
En Jacob, geeft voor de olie liever iets meer uit dan straks een dikke vette rek. te ontvangen omdat een verstuiver niet lekker gesmeerd werdt.
Dank je wel Ronald tdi, een waardevolle Tip voor ons allemaal.
Wees voorzichtig met Action olie, zoek goed je eigen motor gegevens op en raadpleeg eventueel,
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvg,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Pascal-141 »

Jakob G schreef:
ronald tdi schreef:olie nr staat inderdaad in je boekej.
Dan weet je het zeker.
En Jacob, geeft voor de olie liever iets meer uit dan straks een dikke vette rek. te ontvangen omdat een verstuiver niet lekker gesmeerd werdt.
Dank je wel Ronald tdi, een waardevolle Tip voor ons allemaal.
Wees voorzichtig met Action olie, zoek goed je eigen motor gegevens op en raadpleeg eventueel,
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvg,
Jakob G
Ik kan je alvast zeggen dat de opgegeven website van Kroon-oil NIET de correcte olie voorschrijft voor een T5 (met bvb 2.5TDI motor) !
Kroon olie maakt geen onderscheid tussen de motoren van voor 2007 , en die van na 2007 . En daar zit een behoorlijk verschil in wat betreft motorolie . Gebruik de zoekfunctie in het T5 forum maar eens.
Kroon olie schrijft olie voor die voldoet aan de VW norm 506.00 norm , maar voor de motoren vanaf 2007 heb je Longlife III olie nodig met VW norm 507.00 .
In jouw geval , voor een 2005 motor , kun je de olie die Kroon olie voorschrijft waarschijnlijk wel gebruiken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

Pascal-141 schreef:
Jakob G schreef:
ronald tdi schreef:olie nr staat inderdaad in je boekej.
Dan weet je het zeker.
En Jacob, geeft voor de olie liever iets meer uit dan straks een dikke vette rek. te ontvangen omdat een verstuiver niet lekker gesmeerd werdt.
Dank je wel Ronald tdi, een waardevolle Tip voor ons allemaal.
Wees voorzichtig met Action olie, zoek goed je eigen motor gegevens op en raadpleeg eventueel,
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvg,
Jakob G
Ik kan je alvast zeggen dat de opgegeven website van Kroon-oil NIET de correcte olie voorschrijft voor een T5 (met bvb 2.5TDI motor) !
Kroon olie maakt geen onderscheid tussen de motoren van voor 2007 , en die van na 2007 . En daar zit een behoorlijk verschil in wat betreft motorolie . Gebruik de zoekfunctie in het T5 forum maar eens.
Kroon olie schrijft olie voor die voldoet aan de VW norm 506.00 norm , maar voor de motoren vanaf 2007 heb je Longlife III olie nodig met VW norm 507.00 .
In jouw geval , voor een 2005 motor , kun je de olie die Kroon olie voorschrijft waarschijnlijk wel gebruiken .
Bedank Pascal voor je info,

Ik heb het gebruikt om een autoshop om info te vragen als ik de bus weer een beurt wil geven, of als tip voor anderen.
STA ER BIJ STIL AUTOSHOP'S MAKEN OOK FOUTEN, ALTIJD ZELF ALLES CONTROLEREN EN NOG EENS CONTROLEREN.

From:
To:
Subject: RE: Grote beurt onderdelen voor de T5??
Date: Sat, 15 Mar 2014 14:20:41 +0000
---------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is een reactie van het jeweetwel forum T5 op de Kroon-oil

Ik kan je alvast zeggen dat de opgegeven website van Kroon-oil NIET de correcte olie voorschrijft voor een T5 (met bvb 2.5TDI motor) !
Kroon olie maakt geen onderscheid tussen de motoren van voor 2007 , en die van na 2007 . En daar zit een behoorlijk verschil in wat betreft motorolie . Gebruik de zoekfunctie in het T5 forum maar eens.
Kroon olie schrijft olie voor die voldoet aan de VW norm 506.00 norm , maar voor de motoren vanaf 2007 heb je Longlife III olie nodig met VW norm 507.00 .
In jouw geval , voor een 2005 motor , kun je de olie die Kroon olie voorschrijft waarschijnlijk wel gebruiken .
------------------------------------------------------------------------------------------------
Subject: Re: Grote beurt onderdelen voor de T5??
Date: Sat, 15 Mar 2014 11:30:25 +0100

Goedemorgen,

Hierbij de volgende prijzen:

Oliefilter ox188d kost € 9,06
Luchtfilter lx786 kost € 15,89
Int.filter la182 kost € 12,87
Br.st.filter kl229/4 kost € 67,08
5 Liter olie 5w30LL kost € 47,70
1 Liter olie 5w30LL kost € 10,32
U heeft 5,8 liter nodig . . . . . . . . . . . FOUT DUS. 6,5 LITER
Alle prijzen zijn Netto incl. Btw

met vriendelijke groet
***

Hallo,

De aanvullende gegevens welke wij nodig hebben zijn,
- Chassisnr: ********************************
- Hoeveel Kw: Transporter TDi 1896 cm3 Kw 63
- Motorcode Geen idee hoe die is aan geduid.

Met vriendelijke groet,
***

Foutje, bedankt Dennis voor je hulp.
Laatst gewijzigd door Jakob G op 23 mar 2014, 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

Hoe demonteer je de interieurfilter, en monteer je de nieuwe.

Bij onze bus ging het best redelijk, zie beschrijving van Bosch.

LET OP DE HOE DE FILTER ER IN MOET, DOOR GOED TE KIJKEN HOE DE OUDE ER UITKOMT, ER IS MAAR ÉÉN MANIER DE BESTE,
het is trouwens een beetje wrikken.

Probeer ook de ruimte waar de filter uit komt zo goed mogelijk te reinigen.
Plaat liever een goede Koolfilter, in de atmosfeer zijn steeds meer schadelijke stoffen, je gezondheid en van je gezien is kostbaar.

Groet,
Jakob
Ps, foto vieze luchtfilter komt later.
Bijlagen
P1030791.JPG
SCAN0070.JPG
SCAN0069.JPG
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

Andere kant filter.
Bijlagen
P1030788.JPG
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

(1)Voorkant filter.
(2) Achterkant filter.

De bus komt oorspronkelijk uit Rotterdam misschien daarom zo vies???

Groet,
Jakob
Bijlagen
P1030789.JPG
P1030787.JPG
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Pascal-141 »

Jakob G schreef:(1)Voorkant filter.
(2) Achterkant filter.

De bus komt oorspronkelijk uit Rotterdam misschien daarom zo vies???

Groet,
Jakob
Waar de bus vandaan komt zal weinig te maken hebben met de kleur van de interieurfilter . Na pakweg 15000km is dat een heel normale kleur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Jakob G »

Pascal-141 schreef:
Jakob G schreef:(1)Voorkant filter.
(2) Achterkant filter.

De bus komt oorspronkelijk uit Rotterdam misschien daarom zo vies???

Groet,
Jakob
Waar de bus vandaan komt zal weinig te maken hebben met de kleur van de interieurfilter . Na pakweg 15000km is dat een heel normale kleur .
Ja akkoord heel begrijpelijk, dus een koolfilter is heel belangrijk om niet je loggen zo te krijgen terwijl je niet rookt.

Dank je wel voor je reactie. :yes

Groet, :wjw
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T5 TDI 1.9 63 kw 2005 grote beurt geven.

Bericht door Geert G »

Intereurfilter op jouw offerte is geen Koolstoffilter, maar een gewone.
Hier staat Mahle LA 182
Was het koolstof, dan had er gestaan Mahle LAK 182.
Juist die K staat bij zowel Mahle/Knecht als MANN (CU(K) nummering) voor koolstof.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Plaats reactie