Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw: OPLOSSINGEN

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Koen
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:24
Locatie: Delden

Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw: OPLOSSINGEN

Bericht door Koen »

Omdat (nog steeds) bij een APK keuring het voorkomt dat de auto niet wordt goedgekeurd omdat een stelmotor voor de koplamp niet werkt heb ik naar oplossingen gezocht zo'n teleurstelling en soms erg hoge kosten te voorkomen door preventief zelf deze stelmotor te vervangen. Bijzonder is dat de stelmotor binnenin de koplamp is geplaatst en erg moeilijk bereikbaar is. Bij een gedemonteerde koplamp als proefexemplaar is mij het toch gelukt deze te vervangen. Nu ben ik bezig om te zien of mij dat ook in gemonteerde situatie met de linker koplamp van onze T5 uit 2004 ook lukt. Ik heb op ebay 2 stelmotoren besteld voor € 40
Mogelijk dat anderen mij voorgegaan zijn in een oplossing, maar op internet lees ik dat bv Volvo en Opel rijders ook afkeur APK kennen op basis niet functioneren stelmotor.

Oplossing vervangen stelmotor bij een gedemonteerde linker koplampunit van een T5-2004:


Bij een gedemonteerde koplamp is het mij ook na veel gepruts gelukt de stelmotor te vervangen.
Daarbij heb ik de bedrading zoveel mogelijk verwijderd om ruimte te maken (kabelinvoer uitpluggen)
De volgorde van handelingen:
1 Bedrading verwijderen, behalve de aansluiting van de stelmotor en de richtingaanwijzer ivm bereikbaarheid
2 2 schroeven verwijderen; Philipskop of torx
3 Stelmotor uithaken uit de reflector. De juiste stand proberen te vinden. Doordat er veel obstakels in het inwendige van de koplamp zitten is het verstandig dezelfde stand aan te houden als hij erin zit. Anders met wat schudden lukt het wel. Als er te weinig ruimte is de reflector verstellen middels de imbusmoeren aan de bovenkant
4 Het flensje waarin de betreffende schroeven de stelmotor op zijn plaats houden ook uit de koplamp verwijderen door eventueel schudden
4 Het stekkertje van de stelmotor verwijderen en eventjes de nieuwe stelmotor aansluiten en testen op goede werking; zorg dat de pin in ingetrokken stand komt te staan
5 Dit flensje vastplakken aan de nieuwe stelmotor; het stekkertje aangesloten houden!
6 Een gemakkelijk te vervormen stuk draad nemen, deze vanaf de buitenkant door het meest linker gat steken en terug voeren door de klepopening. Hulpstuk bv fietsspaak! Dan daarop de nieuwe stelmotor schuiven (juiste gat) in een zodanige stand dat bij terugtrekken van de draad de stelmotor in een keer op de goede plaats valt. Achter de stelmotor een fixatie aanbrengen. Nu voorzichtig aan de draad trekken en de stelmotor met de “pin”naar onderen en ongeveer op de halve hoogte van de beschikbare ruimte begeleiden, omdat er anders obstakels in de weg zitten. Door wat priegelen moet het lukken.
7 Ineens valt de stelmotor op zijn plaats. Lukt dat nog niet goed , dan kun je via de opening van de gedemonteerde connectoraansluiting nog wat bijsturen. Plaats andere schroef en draai die een stukje aan.
8 Nu moet de pin nog ingehaakt worden aan de reflector. Met een lange dunne tang moet het lukken.
9 Dan de ene schroef aandraaien; de draad terugtrekken en de 2e schroef plaatsen
10 De gedemonteerde delen nog terugzetten en klaar!

Oplossing vervangen stelmotor bij een niet gedemonteerde linker koplampunit van een T5 - 2004:

Om ruimte te maken:

1 Bedrading uitpluggen (bekabeling stelmotor en richtingaanwijzer laten zitten) en bedrading terugtrekken
2 2 gaten boren rond 40 mm: 1 bovenop en 1 aan de zijkant. Hierdoor krijgen we beter zicht, kunnen we gemakkelijker werken met name het uit- en inhaken van de stelmotorkop in de reflector gaat gemakkelijker (zie foto)
3 2 schroeven verwijderen van de bevestiging stelmotoren (aan onderkant)
4 met behulp van een lange schroevendraaier of iets dergelijks de stelmotorkop uit de geleiding duwen
5 nu de oude stelmotor er uit halen: het beste gaat dit om aan het kabeltje te te trekken en het motortje begeleiding met de kop naar boven en halfweg de hoogte van het huis
5 Het flensje waarin de betreffende schroeven de stelmotor op zijn plaats houden ook uit de koplamp en aan de nieuwe stelmotor plakken
6 Het stekkertje van de stelmotor verwijderen en eventjes de nieuwe stelmotor aansluiten en testen op goede werking; zorg dat de pin in uitgetrokken stand komt te staan – nul stand wieltje hoogteverstelling
7 Het stekkertje laten zitten, maar om wat ruimte te maken de kabeltjes uit de connector halen door middel van bijv een aangepast pincet of omgevouwen paperclips en verlengen met een stukje touw
8 Een gemakkelijk te vervormen stuk draad nemen, deze vanaf de buitenkant door het meest rechter gat steken en terug voeren door de klepopening. Dan daarop in het midden van de draad de nieuwe stelmotor schuiven (juiste gat) in en zodanig dat bij terugtrekken van de draad de stelmotor in een keer op de goede plaats valt. Achter de stelmotor een fixatie aanbrengen. Nu voorzichtig aan de draad trekken en de stelmotor zolang mogelijk verticaal met de “pin”naar onderen en naar voren en ongeveer op de halve hoogte van de beschikbare ruimte begeleiden, omdat er anders obstakels in de weg zitten. Door handverstelling van de reflector met beide inbus moeren kan wat meer ruimte gemaakt worden. Niet forceren! Door wat priegelen moet het lukken.
9 Ineens valt de stelmotor in de daarvoor geschikte ruimte. Lukt dat nog niet goed , dan kun je via de opening van de gedemonteerde connector aansluiting of geboorde gat nog wat bijsturen, waarbij je moet zorgen dat de kop van de stelmotor steeds naar onderen en naar achteren wijst.
10 Dan één schroef vastdraaien; de draad terugtrekken en de 2e schroef plaatsen
11 Nu moet de pin nog ingehaakt worden in de reflector. Met een lange dunne tang of iets anders moet het lukken door de reflector zijwaarts te duwen
De gedemonteerde delen nog terugzetten en eventueel koplamp met de hand bijstellen
Het gat rond 40 mm afplakken of wat mooiere is voorzien van een blinde tule (moeilijk verkrijgbaar!)

Bij interesse en vragen graag reageren
Bijlagen
De stelmotor met bedrading; het aangeplakte flensje en hulpdraad om stelmotor op zijn  plaats te krijgen
De stelmotor met bedrading; het aangeplakte flensje en hulpdraad om stelmotor op zijn plaats te krijgen
Het geboorde gat rond 40 mm aan de zijkant. Het inhaakpunt is zichtbaar
Het geboorde gat rond 40 mm aan de zijkant. Het inhaakpunt is zichtbaar
Het geboorde gat rond 40 mm bovenop met de bedrading
Het geboorde gat rond 40 mm bovenop met de bedrading
Laatst gewijzigd door Koen op 13 feb 2015, 10:50, 6 keer totaal gewijzigd.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door Jakob G »

Mooi dat je met een nieuw onderwerp komt voor de T5, :yes

Weet niet of je al met dit project bezig bent heel graag goede foto's bij je beschrijving als je de boel in orde gaat maken.
Over de T4 is er natuurlijk aard meer geschreven daar om is meer T5 welkom.

Je hebt een :mail

Groet,
Jakob.
Ps, moet wel even reageren want het is niet leuk als niemand reageert. :bonk :nuts
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door Henk-1 »

Hoi Koen,

Ben een paar dagen ziek geweest, lees nu pas je bericht.
Ik heb een koplamp die heeft ook een nieuw motortje, de vorige eigenaar heeft het zo opgelost.
Zie foto, stukje eruit gehaald motor vervangen en daarna weer dicht gekit/gelijmd
DSCF2848.JPG
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Koen
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:24
Locatie: Delden

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door Koen »

Dag Henk,

Dit is ook een oplossing en misschien wel efficiënter. Die van mij is gebeurd zonder enige beschadiging, maar wel een gepruts!

Maar nu ben ik bezig met een oplossing waarbij de lampunit niet hoeft te worden gemonteerd. Daar kun je APK afkeur mee voorkomen. Wanneer de auto bij de garage is en wordt afgekeurd op basis van het niet werken van een stelmotor wat doe je dan? Weggaan en zelf repareren of heb je bv haast en laat de garage dat opknappen. Nieuwe koplamp ? En uit- en inbouw ! En dat is niet niks ! Hoe is het mogelijk dat VW zoies bedenkt voor een T5!
Ik ga door met deze knutselpartij.

Tuusen 2 haakjes: Omdat het kabeltje van de stelmotor erg kort is wil ik deze uit de stekker loshalen. Dit gaat mij niet goed af! Paperclips heb ik al geprobeerd! Wie heeft een idee?

Groet

Koen
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door Jakob G »

Koen schreef:Dag Henk,

Dit is ook een oplossing en misschien wel efficiënter. Die van mij is gebeurd zonder enige beschadiging, maar wel een gepruts!

Maar nu ben ik bezig met een oplossing waarbij de lampunit niet hoeft te worden gemonteerd. Daar kun je APK afkeur mee voorkomen. Wanneer de auto bij de garage is en wordt afgekeurd op basis van het niet werken van een stelmotor wat doe je dan? Weggaan en zelf repareren of heb je bv haast en laat de garage dat opknappen. Nieuwe koplamp ? En uit- en inbouw ! En dat is niet niks ! Hoe is het mogelijk dat VW zoies bedenkt voor een T5!
Ik ga door met deze knutselpartij.

Tuusen 2 haakjes: Omdat het kabeltje van de stelmotor erg kort is wil ik deze uit de stekker loshalen. Dit gaat mij niet goed af! Paperclips heb ik al geprobeerd! Wie heeft een idee?

Groet

Koen
Hoi Koen,

Het verlengen van het kabeltje door een stukje er tussen te solderen.

Je kan misschien het kabeltje door knippen er stukjes krimpkous om heen doen, dan een stukje kabel er tussen solderen, de stukje krimpkous over de soldering heen schuiven, verwarmen zodat het gaat krimpen dan het wat grotere krimkous daar weer overheen schuiven, verwarmen zodat het gaat krimpen.

Dan het zelfde doen met de andere te maken verbinding.

In plaats van krimpkous die je trouwens bij een elektronica shop kan kopen, kan je ook vulcaniserende tape 3m gebruiken, die moet je trouwens goed uitrekken voor het gebruik (bevorderd de vulcaniserende werking), na even oefenen merk je wel tot hoe ver je kan gaan, dan te vulcaniserende tape Mooi over de soldering heen wikkelen, niet te dun maar ook niet te veel, maakt het onnodig dik.

Na dat je de tape er netjes omheen hebt wikkelt, even de verbinding stevig tussen je warme duim en wijsvinger rollen.
Zo doe je met elke verbinding.
Als je dat met de losse draadje hebt gedaan, ga de twee verbindingen afwerken met daar nog een keer de vulcaniserende tape om heen te wikkelen, daar nog een goede Scotts Tape, zo heb je een langere kabel gemaakt.

Wat je nodig bent;
Een is kabeltje om er tussen te zetten, met een lichte soldeerbout en zilversoldeer.
en vulcaniserende tape 3m, goede afsluit Scotts Tape van, of krimpkous van twee verschillende diameters, voor de dunne kabeltjes, en om de twee verbindingen af te werken.

Er is ook krimpkous in de handel met een laagje smeltlijm aan de binnenkant, dat sluit als nog eens goed waterdicht af.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. :jump

Hoop je hier mee kan helpen.

Groet,
Jakob. :yes
Ps, nog een soldeer tip klem de draadje zo tegen elkaar aan dat je ze niet vast hoeft te houden, houd de soldeerbout tegen de twee draadjes voeg de soldeertin toe tot het goed is door geloeid meen direct de bout en tin weg, dan ontstaat er ook geen soldeer puntje die weer voor kortsluiting kan zorgen, als het zich door de tape heen boort.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Koen
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:24
Locatie: Delden

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door Koen »

Dag Jacob,

Bedankt voor jouw idee! Ik had ook zoiets in gedachten. Zeker een volgende keer toepasbaar. Maar vanmorgen is het mij toch gelukt de draden uit de stekker te halen met behelp van een bijgeslepen pincet: flink doordrukken en aan de kabel trekken. You tube liet zoiets zien met een prachtig stukje gereedschap van de VW Dat bracht mij op een pincet aan te passen.

Ik heb je zojuist ook een mail gestuurd. Nu pas hij was opgeslagen onder spam

Met vr gr

Koen
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door Jakob G »

Koen schreef:Dag Jacob,

Bedankt voor jouw idee! Ik had ook zoiets in gedachten. Zeker een volgende keer toepasbaar. Maar vanmorgen is het mij toch gelukt de draden uit de stekker te halen met behelp van een bijgeslepen pincet: flink doordrukken en aan de kabel trekken. You tube liet zoiets zien met een prachtig stukje gereedschap van de VW Dat bracht mij op een pincet aan te passen.

Ik heb je zojuist ook een mail gestuurd. Nu pas hij was opgeslagen onder spam

Met vr gr

Koen
Bedankt Koen voor je reactie,

Hoop dat je foto's hebt gemaakt en dat die nog op het forum komen, dat moet ik ook onthouden als ik iets aan de bus doe.
Natuurlijk ook van je speciaal gereedschap die je hebt gemaakt.

Zal nu je mail bekijken. :mail

Mhg,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen, plus soldeer tips

Bericht door Jakob G »

Jakob G schreef:
Koen schreef:Dag Henk,

Dit is ook een oplossing en misschien wel efficiënter. Die van mij is gebeurd zonder enige beschadiging, maar wel een gepruts!

Maar nu ben ik bezig met een oplossing waarbij de lampunit niet hoeft te worden gemonteerd. Daar kun je APK afkeur mee voorkomen. Wanneer de auto bij de garage is en wordt afgekeurd op basis van het niet werken van een stelmotor wat doe je dan? Weggaan en zelf repareren of heb je bv haast en laat de garage dat opknappen. Nieuwe koplamp ? En uit- en inbouw ! En dat is niet niks ! Hoe is het mogelijk dat VW zoies bedenkt voor een T5!
Ik ga door met deze knutselpartij.

Tuusen 2 haakjes: Omdat het kabeltje van de stelmotor erg kort is wil ik deze uit de stekker loshalen. Dit gaat mij niet goed af! Paperclips heb ik al geprobeerd! Wie heeft een idee?

Groet

Koen
Hoi Koen,

Het verlengen van het kabeltje door een stukje er tussen te solderen.

Je kan misschien het kabeltje door knippen er stukjes krimpkous om heen doen, dan een stukje kabel er tussen solderen, de stukje krimpkous over de soldering heen schuiven, verwarmen zodat het gaat krimpen dan het wat grotere krimkous daar weer overheen schuiven, verwarmen zodat het gaat krimpen.

Dan het zelfde doen met de andere te maken verbinding.

In plaats van krimpkous die je trouwens bij een elektronica shop kan kopen, kan je ook vulcaniserende tape 3m gebruiken, die moet je trouwens goed uitrekken voor het gebruik (bevorderd de vulcaniserende werking), na even oefenen merk je wel tot hoe ver je kan gaan, dan te vulcaniserende tape Mooi over de soldering heen wikkelen, niet te dun maar ook niet te veel, maakt het onnodig dik.

Na dat je de tape er netjes omheen hebt wikkelt, even de verbinding stevig tussen je warme duim en wijsvinger rollen.
Zo doe je met elke verbinding.
Als je dat met de losse draadje hebt gedaan, ga de twee verbindingen afwerken met daar nog een keer de vulcaniserende tape om heen te wikkelen, daar nog een goede Scotts Tape, zo heb je een langere kabel gemaakt.

Wat je nodig bent;
Een is kabeltje om er tussen te zetten, met een lichte soldeerbout en zilversoldeer.
en vulcaniserende tape 3m, goede afsluit Scotts Tape van, of krimpkous van twee verschillende diameters, voor de dunne kabeltjes, en om de twee verbindingen af te werken.

Er is ook krimpkous in de handel met een laagje smeltlijm aan de binnenkant, dat sluit als nog eens goed waterdicht af.

Houd voortduren je soldeer schoon, door de hete boutstift aan een vochtig katoenen doekje af te vegen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. :jump

Hoop je hier mee kan helpen.

Groet,
Jakob. :yes
Ps, nog een soldeer tip klem de draadje zo tegen elkaar aan dat je ze niet vast hoeft te houden, houd de soldeerbout tegen de twee draadjes voeg de soldeertin toe tot het goed is door geloeid meen direct de bout en tin weg, dan ontstaat er ook geen soldeer puntje die weer voor kortsluiting kan zorgen, als het zich door de tape heen boort.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door Rolf T5 54 »

Als je het even niet ziet zitten om het stelmotortje te vervangen is er de volgende oplossing;

Je bouwt alleen het kapje over het stelwieltje uit en plakt een stukje tape over het stelwieltje. Vervolgens heb je geen hoogte verstelling meer en wat er niet op zit hoeft het ook niet te doen. Zo is mijn dubbelcabine met afzetunit ook goedgekeurd als camper met verse apk bij de Rdw. Dit wel nadat ik de unit goed had vastgezet en minimalistisch had ingericht.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Stelmotor T5 zelf vervangen mogelijk met/zonder uitbouw(tekst gewijzigd)

Bericht door jacobsentertainment476 »

Rolf T5 54 schreef:Als je het even niet ziet zitten om het stelmotortje te vervangen is er de volgende oplossing;

Je bouwt alleen het kapje over het stelwieltje uit en plakt een stukje tape over het stelwieltje. Vervolgens heb je geen hoogte verstelling meer en wat er niet op zit hoeft het ook niet te doen. Zo is mijn dubbelcabine met afzetunit ook goedgekeurd als camper met verse apk bij de Rdw. Dit wel nadat ik de unit goed had vastgezet en minimalistisch had ingericht.
:yes

En als oplossing voor je stekkers Afbeelding
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie