Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Caravelle -> Werkbus ...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Wouter199
Berichten: 102
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 13:18
Locatie: Belgisch Limburg

Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door Wouter199 » ma jun 22, 2015 22:54

Zo ...

Eindelijk tijd gemaakt om een project te openen over mijn bus..
Ze is inmiddels één jaar oud en bevalt me super.
69000 Km op de teller.
Ben vertrokken van een Caravelle met heel wat extra's ...
-180 pk Dsg
DPF er uit gehaalt en laten chippen bij Km 000
Tot op heden (69000 km) 2 maal beurt gehad en tussen in 1.5 lieter olie bij gedaan!!!!
Om maar even te vermelden dat NIET alle 180+ pk bussen olie zuipen!!!!

Merendeel (veeel) rij ik met mijn aanhanger (1500kg) rond en de bus is op max gewicht geladen met materiaal (2960kg op de grond).

Graag wil ik jullie laten zien hoe ik hem aanpaste maar voor mij een super handige werkbus.
Ik ben vol op foto's aan het verzamelen van alles dat ik aanpaste aan de bus


Hier een paar foto's van hoe hij er bij staat

Hoop snel een aantal dingen te posten

Gr WouTer
Bijlagen
20140723_114430 (Custom).jpg
20141114_151512 (Custom).jpg

mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: wo dec 28, 2011 10:49

Re: Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door mulrivan-edition » di jun 23, 2015 6:22

Tot op heden (69000 km) 2 maal beurt gehad en tussen in 1.5 lieter olie bij gedaan!!!!
Om maar even te vermelden dat NIET alle 180+ pk bussen olie zuipen!!!!
ja dat dacht ik ook, tot de 140.000 nooit hoeven bijvullen.
Vanaf 140.000 elke 10.000 km een litertje.
vanaf 192.000 elke 1000 km een litertje
en bij 210.000 km een nieuw blok erin.......................... :bonk

Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 629
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door mettesboy » di jun 23, 2015 20:45

idd tot rond de 100.000km nooit olie bijgevuld en nadien... slurpen slurpen.
en ik reed zo goed als altijd met lege bus.
een gechipte die steeds zwaar belast wordt.......niet te vroeg victorie kraaien ;-)

een gechipte lichte vracht met verwijderde dpf..... ik wens je steeds veel succes bij de autokeuring als je ooit tegen de lamp loopt...
die dpf hangt er ook voor een reden onder 'fijn stof weet je wel?"
dankzij jou gaan we weer 20 jaar terug de tijd in qua uitstoot... proficiat.
En dat met bedrijfsreclame op de bus...Super! dan kom je er niet met enkel je nummerplaatje weg te wassen
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9794
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door Pascal-141 » di jun 23, 2015 23:03

mettesboy schreef:idd tot rond de 100.000km nooit olie bijgevuld en nadien... slurpen slurpen.
en ik reed zo goed als altijd met lege bus.
een gechipte die steeds zwaar belast wordt.......niet te vroeg victorie kraaien ;-)

een gechipte lichte vracht met verwijderde dpf..... ik wens je steeds veel succes bij de autokeuring als je ooit tegen de lamp loopt...
die dpf hangt er ook voor een reden onder 'fijn stof weet je wel?"
dankzij jou gaan we weer 20 jaar terug de tijd in qua uitstoot... proficiat.

En dat met bedrijfsreclame op de bus...Super! dan kom je er niet met enkel je nummerplaatje weg te wassen
Proficiat ...ga dat maar eens zeggen tegen de Chinezen ,met hun meest vervuilende fabrieken ter wereld ... Die lachen zich een kriek met dat "uitstoot" gedoe in Europa ...

Daar is een VW busje met verwijderde DPF helemaal niks tegen

Ik ben meermaals met mijn T5 met leeggemaakte DPF naar de keuring geweest , roettest was geen enkel probleem , en zelfs zonder DPF haalde die een verbazend lage uitstootwaarde.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

jan2009
Berichten: 5115
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door jan2009 » wo jun 24, 2015 20:56

Ah ja , hier op de maasvlakte zijn nieuwe kolencentrales opgestart.
En 30 km verder mag je met je oude dieseltje straks het centrum niet meer in .
Het is toch maar net hoe de wind waait

:nuts :groteogen
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 629
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door mettesboy » do jun 25, 2015 14:36

I rest my case....

Die chinezen doen nu wat wij in Europa 20-30 jaar geleden deden...
Op die manier komen we nooit ergens natuurlijk ;-)
MAar ja, zelfkritiek is zelden goed te verdragen :jumpklap

Ik merk overduidelijk het verschil in uitstoot tussen m'n vorige T5 en m'n huidige
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG

Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 269
Lid geworden op: do jun 11, 2015 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door Burp » do jun 25, 2015 21:42

Ik meng me eigenlijk nooit in dit soort discussies maar door het roetfilter, welke defect raakt, moet er weer een nieuw filter worden gemaakt wat ook veel energie kost. Ik vraag me af of dat opweegt tegen de extra uitstoot die je doet. Tevens kun je er flink je motor mee in de soep helpen met vervangen van onderdelen die geproduceerd moeten worden.

Dus het gaat meestal iets verder dan alleen het beperken van de uitstoot helemaal aan het eind van de keten. Beter is om dit vanaf het begin af te stoppen.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin

rick_k
Berichten: 1680
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 22:01

Re: Caravelle -> Werkbus ...

Bericht door rick_k » zo jul 12, 2015 20:00

Een roetfilter reduceert de uitstoot niet. Hij verplaatst het alleen.
Verder is het slecht voor de motor. Een moderne computer aangestuurde diesel roet al nauwelijks, je moet gewoon zorgen dat er niet te veel diesel ingespoten wordt.

Fijn stof.

Weet je toevallig welke verbrandingsmotor de meeste fijn stof uitspuugt? Een direct ingespoten benzine motor. En dat is logisch ook, want een brandstof die je aan moet steken, verbrand altijd minder goed dan een zelfontbrander. Maar het staat bij die motoren niet op het lijstje, dus telt het niet. Bij een diesel zag je af en toe wat zwarte rook, wat trouwens helemaal niks met fijn stof te maken heeft en dan is het meteen slecht.

mvg Rick

Plaats reactie