Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 naar camper...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herbert-jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:16

Ombouw T5 naar camper...

Bericht door Herbert-jan »

Hallo iedereen!

na het enorme warme welkom in het even voorstellen rubriek :lach ga ik proberen hier bij te houden hoe het verloopt met de ombouw van mijn verlengde T5 naar een waardige camper. De T5 staat bij het bedrijf van mijn pa op bedrijfsvoorraad dus ik hoef me niet te haasten om hem als camper te keuren. Ik ben geen ster verhalen vertellen/typen maar ik ga mijn best doen.

Ik heb gekozen voor een verlengde bus omdat die lekker ruim is. Verder is mijn keuze gevallen op een 1.9 tdi omdat ik die motor goed ken en daar goede ervaringen mee heb (ff afkloppen). Hij is niet erg luxe uitgevoerd, behalve airco zitten er niet veel bijzondere opties op. Ook geen cruise control en die wil ik er wel graag op hebben dus die heb ik zojuist ingebouwd. Ik heb een hendel + kabelset besteld bij de dealer en daarnaast was ik nog een andere regelapparaat nodig omdat de huidige cruise control niet ondersteunt. Deze heb ik tweedehands opgescharreld en vervolgens alles gemonteerd, de cruise control gecodeerd en het werkte! :toppie

De achterste ramen waren beplakt met zilvergrijs folie, dat heb ik er afgehaald wat een enorm rotklusje was. Maar nu wel veel meer licht achter in de bus! Ik zit ook nog te denken aan een extra raam achter de schuifdeur, ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?
1 spiegelkap was ook kapot dus ik heb ze beide vervangen door een spiegelkap in de kleur.

Draaiplateaus voor de voorstoelen zijn onderweg dus dat wordt de volgende klus!

Verder ben ik nog enorm aan het brainstormen wat voor hefdak ik wil, met welk hout ik het interieur wil maken. En wat voor slaap bank ik achterin wil hebben die ook goedgekeurd gaan worden door de rdw als zitplaatsen. Als iemand nog ideeën of tips heeft zijn die welkom!
Bijlagen
forum2.jpg
(74.25 KiB) 896 keer gedownload
forum.jpg
(59.69 KiB) 896 keer gedownload
forum.jpg
(74.86 KiB) 896 keer gedownload
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 naar camper...

Bericht door Anno »

TS,

Je vraagt naar tips en ideeën, misschien heb je wat aan mijn ombouwverhaal. (Ombouw VW T5 Bulli) Er staat o.m. beschreven welk hefdak ik gebruik.

Succes met je ombouw!

Overigens, ik heb zelf ook net een verlengde VW T5 gekocht om om te gaan bouwen. Deze is gelukkig kaal van binnen.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Herbert-jan
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:16

Re: Ombouw T5 naar camper...

Bericht door Herbert-jan »

Dank voor je reactie Anno, ik heb je topic gelezen. Ziet er goed uit! Ik zit zelf meer te denken aan een slaaphefdak maar ja die zijn zo duur :ie De hefdaken van Reimo zijn niet rechtstreeks uit Duitsland te bestellen?

Intussen heb ik de draaiplateaus binnen gekregen. Vanwege het prijsverschil heb ik gekozen voor de universele draaiplateaus. Het set voor de handremverlaging was op het moment niet leverbaar dus heb zelf de huidige constructie zelf verlaagd.
De bevestigingsbouten van de stoelen komen niet overeen met de gaten van het universele draaiplateau. Daarom heb ik bij de buurman die een lastechniekbedrijf heeft ijzeren strippen opgehaald die stevig genoeg zijn om de gaten die niet overheen komen te overbruggen. De stoel komt daardoor wel iets hoger maar zit nog steeds comfortabel.
De handrem zit op een steun die vast zit aan de sokkel waarop de stoel staat. Ik heb de beugel los geboord en 2 centimeter lager weer vast gelast zodat de stoel er netjes overheen draait.

De volgende stappen zijn denk ik het hefdak en de zit/slaapbank. Heeft iemand ervaringen met de slaap/zitbank van Atrion? Ik begreep als hun hem monteren en keuren de bank ook als zitplaatsen gekeurd kan worden?
Bijlagen
Eindresultaat!
Eindresultaat!
In de primer
In de primer
De steun verlaagd
De steun verlaagd
Hij draait!
Hij draait!
De bevestiging
De bevestiging
IMG_1787.JPG
Het draaiplateau van F.A.S.P.
(88.11 KiB) 798 keer gedownload
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: Ombouw T5 naar camper...

Bericht door runnerted »

Leuk project waar je de tijd voor neemt!

Ik zie dat je in je eerste post een vraag stelt over het inbouwen van een raam in je schuifdeur.

zie bijgevoegd filmpje van Youtube....

Lijkt me erop dat het klusje niet zo heel veel voorstelt.

Succes!!

Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Plaats reactie