Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een paar Seikel-aanpassingen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 934
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door bvddobb » wo okt 21, 2015 22:07

ronbeo schreef:Seikel offreerde/adviseerde mij de Nokian Rotiiva AT 107T/108T XL, een zomerband met sneeuwvlokje en M+S aanduiding.
Je moet wel even goed kijken op de Seikel site, of even doorvragen. Wij hebben ook met ze gesproken, en ik ga er over twee weken ook langs. De banden/wielen die zij adviseren op hun site zijn nogal groot (begrijpelijk, vanuit hun perspectief) en ze leveren/adviseren ze alleen in combinatie met hun (permanente) verhoging. Als je dat wilt, is er geen probleem. Maar wij willen onze luchtvering wel kunnen blijven gebruiken zoals we dat doen, inclusief van tijd tot tijd de auto laten zakken (parkeergarage, fietsen erop/eraf, auto level). Dan kun je niet té groot gaan, anders ligt de wagen op een gegeven moment op de banden...

Het is soms best lastig het juiste compromis te vinden qua maat en load index. Het scala aan keuzes binnen onze randvoorwaarden is niet zó groot.

[EDIT] Die Nokians lijken er trouwens inderdaad óók te zijn binnen onze randvoorwaarden (max 225/70/R16, 107T). Nou, toch misschien nóg weer een alternatief![\EDIT]

Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4074
Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Henk-1 » do okt 22, 2015 18:01

Als het om grip gaat , off the road .....
http://www.weetjewel.com/t4_ambulance.htm
De ambulances hebben goeie ervaring met General Grabber AT ff zoeken in bovenstaande link

Enne rij ook met die banden :jumpklap
http://w200.weetjewel.com/w200_tips/ban ... d_velg.htm
De General Grabber AT2, 60% weg 40% modder

T5 beetje verhogen en dan de modder in :yes :jump
1:55 mooie diesel laat de turbo maar fluiten :jumpklap


Ben benieuwd naar de Seikel aanpassingen
En van jullie vakantie foto's , leuk avontuur :yes
Groetjes webmaster Henk-1 :wjw VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 934
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door bvddobb » di nov 10, 2015 18:52

Dit draadje was wat ontspoord naar AT-banden. :lach Nu weer even on topic:

Vorige week dus bij Seikel langs geweest, en de bus 's ochtends vroeg ingeleverd.

Afbeelding

Als vervangende auto voor de dag kregen we wel een erg leuke teaser mee: hun 'Seikel-extreme' Amarok:

Afbeelding
Mooi met DSG en start/stopsysteem, en natuurlijk alle off-road grappen, uit/inschakelbare all-wheel drive, mechanisch sperdifferentieel achter, lier erop, enz. enz. Je kreeg echt de neiging hier eens flink mee de lokale bossen in te duiken, maar ja met een leenauto kun je dat toch niet echt maken... :nuts

Aan het eind van de dag de eigen bus weer opgehaald, en de verhoogde ontluchting van de aandrijftrein zit erin. Drie slangetjes met filter, voor de versnellingsbak, voor de overbrenging van de bak naar de aandrijfas naar achteren en voor het Haldex-differentieel, die uitkomen naast de accu onder het deksel:

Afbeelding

En de standaard kunststof motorbeschermplaat is vervangen door een metalen:

Afbeelding

Van het voorjaar de AT-banden erop, en de ophanging voor het extra reservewiel en evt. andere zaken aan de achterklep, en we zijn klaar voor IJsland:


Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27781
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Multivan Generation » zo nov 15, 2015 12:04

Als je het eigenlijk allemaal bij elkaar op gaat tellen,
dan zou je eens moeten uitrekenen wat deze reis, inclusief alle aanpassingen aan de bus, nu al kost.
Heb je de verzekering al op de hoogte gesteld van jullie plannen?

Was het dan niet prijs-technisch interessanter geweest om daar een 4x4 te huren?

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 934
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door bvddobb » zo nov 15, 2015 19:39

Als het alleen maar om deze éne IJslandreis zou gaan heb je misschien gelijk, Peter. Alhoewel: een 4x4 camper huren start in het laagseizoen zo bij €300 per DAG! Wij zullen 21 dagen op IJsland zijn in het middenseizoen, dat is dan al meer dan €6300 aan huur alleen.... Daar kun je wel wat voor aan je Cali verbouwen!
Maar:
De campers die je dan op IJsland voor die prijs kunt huren vinden wij niks. Van die Dodge pickups met een opzetbak. Wij gaan echt veel liever met onze eigen bus!
En wij maken zoals je weet wel meer van dit soort reizen, waar we ons liever niet laten tegenhouden door weg- of terreinomstandigheden als het niet per sé hoeft. Dit geeft ons ook daar weer meer mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4074
Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Henk-1 » ma nov 16, 2015 0:10

Bart en Marga,

Jullie zijn goed bezig :yes
Ben echt benieuwd naar jullie avontuur :ikrij :toppie

Van die Dodge pickups met een opzetbak :ie :gekte
Groetjes webmaster Henk-1 :wjw VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9797
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Pascal-141 » vr nov 20, 2015 22:54

bvddobb schreef:Dit draadje was wat ontspoord naar AT-banden. :lach Nu weer even on topic:

Vorige week dus bij Seikel langs geweest, en de bus 's ochtends vroeg ingeleverd.

Afbeelding

Als vervangende auto voor de dag kregen we wel een erg leuke teaser mee: hun 'Seikel-extreme' Amarok:

Afbeelding
Mooi met DSG en start/stopsysteem, en natuurlijk alle off-road grappen, uit/inschakelbare all-wheel drive, mechanisch sperdifferentieel achter, lier erop, enz. enz. Je kreeg echt de neiging hier eens flink mee de lokale bossen in te duiken, maar ja met een leenauto kun je dat toch niet echt maken... :nuts

Aan het eind van de dag de eigen bus weer opgehaald, en de verhoogde ontluchting van de aandrijftrein zit erin. Drie slangetjes met filter, voor de versnellingsbak, voor de overbrenging van de bak naar de aandrijfas naar achteren en voor het Haldex-differentieel, die uitkomen naast de accu onder het deksel:

Afbeelding

En de standaard kunststof motorbeschermplaat is vervangen door een metalen:

Afbeelding

Van het voorjaar de AT-banden erop, en de ophanging voor het extra reservewiel en evt. andere zaken aan de achterklep, en we zijn klaar voor IJsland:

Mooie aanpassingen , maar ik vraag me nog iets af : heb je ook aan stevige (goed bereikbare) sleepogen gedacht voor en achteraan ?
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9797
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Pascal-141 » vr nov 20, 2015 22:55

en , als je nog niks gepland hebt op 23 januari :
http://www.greenlaneadventure.com/nl/aa ... 6-206.html

Ik ben al ingeschreven :knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 934
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door bvddobb » za nov 21, 2015 10:57

Pascal-141 schreef: Mooie aanpassingen , maar ik vraag me nog iets af : heb je ook aan stevige (goed bereikbare) sleepogen gedacht voor en achteraan ?
Daar twijfelen we nog een beetje over. Is dat wel echt nodig?

Achter hebben we een trekhaak, vóór het standaard inschroef-sleepoog. De trekhaak achter lijkt ons wel goed genoeg, misschien vóór nog deze aanpassing doen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 934
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door bvddobb » za nov 21, 2015 11:01

Pascal-141 schreef:en , als je nog niks gepland hebt op 23 januari :
http://www.greenlaneadventure.com/nl/aa ... 6-206.html

Ik ben al ingeschreven :knipoog
Ga je met je bus of je Amarok?

Ik zie dat hij het roadbook van die tocht ook los verkoopt. Misschien eens rijden met een paar weetjewellers met 4WD busjes? Een weetjewel off-road evenement organiseren? Lijkt ons wel leuk!

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9797
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Pascal-141 » za nov 21, 2015 11:44

bvddobb schreef:
Pascal-141 schreef: Mooie aanpassingen , maar ik vraag me nog iets af : heb je ook aan stevige (goed bereikbare) sleepogen gedacht voor en achteraan ?
Daar twijfelen we nog een beetje over. Is dat wel echt nodig?

Achter hebben we een trekhaak, vóór het standaard inschroef-sleepoog. De trekhaak achter lijkt ons wel goed genoeg, misschien vóór nog deze aanpassing doen?

Afbeelding
Hangt er een beetje vanaf hoe "goed" je gaat vastrijden :lach
Een T5 weegt al gauw een kleine 2Ton, reken daar je campergedeelte nog bij , en je uitrusting wat je zal mee hebben , dan zit je met een zware auto .
Het sleepoog vooraan zal het wel uithouden om bvb je T5 op begaanbare weg te slepen , maar als je in modder goed vastzit en het slepend voertuig kan je er niet rustig uittrekken en moet wat gaan "rukken" aan de sleepkabel , dan vrees ik voor je sleepoog .
Ik ben momenteel ook aan het bestuderen hoe ik zelf een stevig sleeppunt kan maken aan mijn Amarok vooraan , want ik heb ook alleen maar het originele sleepoog .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9797
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Pascal-141 » za nov 21, 2015 11:50

bvddobb schreef:
Pascal-141 schreef:en , als je nog niks gepland hebt op 23 januari :
http://www.greenlaneadventure.com/nl/aa ... 6-206.html

Ik ben al ingeschreven :knipoog
Ga je met je bus of je Amarok?

Ik zie dat hij het roadbook van die tocht ook los verkoopt. Misschien eens rijden met een paar weetjewellers met 4WD busjes? Een weetjewel off-road evenement organiseren? Lijkt ons wel leuk!
Ik ga met de Amarok .

Ik weet niet of de roadbook die hij verkoopt dezelfde is , als de tocht van januari . Hij heeft nogal verschillende routes , want ik heb begin van dit jaar ook een 4x4 tocht gereden van hem , en die dagen werden 2 routes gereden.

Een aparte 4x4 tocht met WJW-ers lijkt me wel eens leuk ,maar ik weet niet of er wjw-ers zijn die willen gaan offroaden ?
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 934
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door bvddobb » za nov 21, 2015 12:52

Pascal-141 schreef:
bvddobb schreef:
Pascal-141 schreef: Mooie aanpassingen , maar ik vraag me nog iets af : heb je ook aan stevige (goed bereikbare) sleepogen gedacht voor en achteraan ?
Daar twijfelen we nog een beetje over. Is dat wel echt nodig?
Hangt er een beetje vanaf hoe "goed" je gaat vastrijden :lach
Een T5 weegt al gauw een kleine 2Ton, reken daar je campergedeelte nog bij , en je uitrusting wat je zal mee hebben , dan zit je met een zware auto .
Het sleepoog vooraan zal het wel uithouden om bvb je T5 op begaanbare weg te slepen , maar als je in modder goed vastzit en het slepend voertuig kan je er niet rustig uittrekken en moet wat gaan "rukken" aan de sleepkabel , dan vrees ik voor je sleepoog.
Ja, als wij met alles erop en eraan (water, gas, reservegas, extra reservewiel, al onze spullen) op vakantie zijn voor een week of 5 (zoals bij de tocht naar Faeröer en IJsland), dan wegen we compleet wel 3 ton!

Naar wij begrijpen is modder op IJsland niet het grootste probleem (behalve op sommige jeeptracks, speciaal in Þorsmörk, maar die gaan we niet doen met de bus). Het is meest rots en steenslag/gruis/gravel, en bij de rivierdoorsteken soms ook wat zand. Waar je vooral auto's gesleept ziet worden is als ze toch afslaan in de rivierdoorsteken...

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 934
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door bvddobb » za nov 21, 2015 12:58

Pascal-141 schreef:
bvddobb schreef:Ik zie dat hij het roadbook van die tocht ook los verkoopt. Misschien eens rijden met een paar weetjewellers met 4WD busjes? Een weetjewel off-road evenement organiseren? Lijkt ons wel leuk!
Ik weet niet of de roadbook die hij verkoopt dezelfde is , als de tocht van januari . Hij heeft nogal verschillende routes , want ik heb begin van dit jaar ook een 4x4 tocht gereden van hem , en die dagen werden 2 routes gereden.
De beschrijving en de foto's op zijn site zijn wel dezelfde!
Pascal-141 schreef:Een aparte 4x4 tocht met WJW-ers lijkt me wel eens leuk ,maar ik weet niet of er wjw-ers zijn die willen gaan offroaden ?
Als jij die tocht nou effe verkent in januari, dan kunnen we daarna misschien een poll doen hier op het forum? Als je de diverse draadjes zo bekijkt zijn er toch wel een paar met 4Motion- of Syncro-busjes hier, zelfs met aanpassingen zoals verhoging, off-road banden, beschermbeplating en zelfs snorkels!

Lijkt me wel een mooi extra jaarlijks WJW-evenement, naast de Nieuwjaarsmeeting, de Drenthe-meeting en het camperweekend!

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9797
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: een paar Seikel-aanpassingen

Bericht door Pascal-141 » za nov 21, 2015 13:43

Ga je trouwens ook naar het Mammuttreffen in 2016 ? (Syncro treffen)
ik denk dat ik er naartoe ga , wel alleen als bezoeker (met mijn Westfalia)
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Plaats reactie