Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

installatie versterker vervangen speakers

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

installatie versterker vervangen speakers

Bericht door mettesboy »

Hello,

Ik wil binnenkort de standaard radio (de composition colour vermoedelijk) vervangen door een pioneer dubbeldin headunit.
de bestaande speakers vooraan zou ik graag updaten naar een composetje van pioneer.
Onder m'n bijrijdersstoel had ik graag een versterker geplaatst (een 4-kanaals), deze versterker zal in eerste plaats dienen om de voorste composet aan te sturen.
In later fase komen er nog extra luidsprekers t.h.v. het tussenschot (het betreft een caravelle dubbele cabine)
Een achteruitrijcamera wordt ook voorzien.

Een autoradio vervangen is voor mij bijna 10 jaar geleden, een versterker installeren heb ik nog nooit zelf gedaan.

Ik zou het werkje graag zelf eens aanpakken, dan kan ik ineens de voorportieren indien nodig bij isoleren etc.

Maar voor de installatie heb ik toch enkele vragen.

1)Blijkbaar kan je best de batterij ontkoppelen (en de meesten spreken enkel over de negatieve pool?, klopt dat?), maar al de rest van de wagen krijgt dan geen stroom uiteraard... vormt dat een probleem nadien als je alles terug aankoppelt?
En indien van wel, kan ik op één of andere manier ervoor zorgen dat er toch nog iets van spanning op de wagen blijft?

2)Ik heb altijd gehoord dat voor de versterker, de luidsprekerdraad en rca draad die van de headunit komt aan de tegengestelde zijde moet liggen als de aanvoerende stroomdraad.
Ik vermoed dat het het makkelijkst is, om de stroomdraad via de bestuurderszijde naar achter te laten lopen en de rca dan via de passagierskant? (of kan je makkelijk via de headunit via het midden van de auto naar achter?)
Wat is ivm de speakerdraad het meest aangewezen? de huidige speakerdraad volledig vervangen en nieuwe draad van versterker naar speakers? of speakerdraad van versterker naar de plek waar headunit zit (zelfde weg volgen als de rca kabels dus) en daar koppelen aan de bestaande draden? (in dit laatste geval kan je bv de achterste speakers (die nu in de laadruimte zitten, ineens mee kunnen aansluiten op de versterker)


Alle tips zijn welkom, misschien heeft er iemand een fotoboek?

groetjes Joachim
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
T4Optima
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 okt 2015, 20:14
Locatie: Oudenbosch

Re: installatie versterker vervangen speakers

Bericht door T4Optima »

Hallo Joachim,

Op nummertje 1. Inderdaad de - pool los gooien en zolang je het alles weer netjes vast zet voordat je de stroom erop zet zal er niks gebeuren kwa storingen. Alleen de klok opnieuw instellen :jump. Wil je hem tussendoor testen of alles werkt en er zijn dingen los kwa stekkers kan het zijn dat er storingen in je boordnet komen. Maar als je een laptopje hebt met de diagnose software van VAG zijn die zo gewist.

Op nummertje 2. Het is inderdaad verstandig om het gescheiden te houden stroom en de RCA ivm met ruis over de speakers. Je kan de RCA links rechts of in het midden leggen als je de stroomkabels maar links of rechts houd. Draden van de speakers zou ik netjes in een hoes bij de rca kabel doen en onder het dashboard opsplitsen naar links en rechts. De draden dan rechtstreeks van de versterker op de composet monteren en de orginele draden niet gebruiken en isoleren.

Als je hulp nodig hebt met monteren en gelijk ervaring op doen. laat het dan maar even weten dan kom ik je helpen :)

Alvast succes met de klus

mvg

Steven
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: installatie versterker vervangen speakers

Bericht door mettesboy »

thx,

daar ben ik al wat mee.

Wat ik me vooral afvraag: kom je makkelijk onder het tapijt in het midden?
En hoe krijg je de instapbakken er makkelijk uit?

Speakers en radio vervangen heb ik in m'n eerste T5 nog zelf gedaan, dat was een makkie. (maar was gewoon de bestaande speakers vervangen en bestaande bekabeling gebruiken.)
Hoe zit het tegenwoordig, is het gewoon de iso stekker met de stroomvoorziening etc uit de bestaande vw radio uittrekken en in de nieuwe pluggen? of heb je verloopstekkers nodig? (het wordt een 2-din pioneer trouwens)
Ik ga het eens uitzoeken ;-)

grt Joachim
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: installatie versterker vervangen speakers

Bericht door Multivan Generation »

Doe je dit nog in je oude bus,
of is de vraag alvast voor je T6 gesteld?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: installatie versterker vervangen speakers

Bericht door mettesboy »

hoi,

In de nieuwe, de vorige is al lang weg :huilen :huilen :huilen
Maar ik veronderstel dat aan interieur niet veel veranderd is buiten dashboard
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie