Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 146
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper

Bericht door de Viking » do mar 29, 2018 14:09

18 april gaat de bus weer uit de stalling om 20 april weer naar het :wjw camperweekend te reizen.
Vandaag even gekeken hoe de bus er bij staat en de startaccu is volledig vol gebleven, 12,5 V dankzij de eenvoudige accupoolklem met stroomonderbreker.
Echter de spanning van de HH accu's was iets lager dan 5V, dus die lopen toch leeg ondanks dat er niets van de verbruikers aan staat.
Zodra de bus weer buiten komt heb ik er geen omkijken meer naar, de zon zorgt dat de HH en Start accu volledig vol blijven.

Omdat ik nog geen speciale aansluiting heb voor de Ctek, extra kabeltje werd er bij geleverd, heb ik de acculader nu maar op de startaccu aangesloten en via de MPPT worden de HH accu's wel opgeladen.
Kan alleen niet de speciale AGM stand op de Ctek gebruiken.

Toch voor de winter maar een schakelaar plaatsen tussen de HH accu's en de verbruikers.
Het zonnepaneel en de MPPT mag nooit onderbroken worden, wordt je MPPT ontregeld.
.
br-accuschakelaarbr-br-6-v-12-v-24-vbr-ealbr.jpg
stroomonderbreker
Ctek.jpg
Ctek aansluiting
Laatst gewijzigd door de Viking op zo apr 01, 2018 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 218
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper

Bericht door ArieV » do mar 29, 2018 14:47

2 parallelle accu’s kunnen elkaar ook ontladen.
Ben je niet bang dat je accu’s kapot zijn als ze onder de 5v zitten.

Als mijn koelbox uitstaat trekt deze ook mijn accu leeg. Ik trek daarom echt de stekker er uit.
“DREAM IT. WISH IT. DO IT.”
:T5cruisin

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 146
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper

Bericht door de Viking » vr mar 30, 2018 10:57

Dus Arie, een schakelaar tussen de HH accu's en de verbruikers plaatsen is toch de oplossing.
Op het forum zie je wel vaker dat er een schakelaar tussen gezet wordt maar soms wil je proefondervindelijk toch eens zien wat er gebeurd.
Hoop inderdaad niet dat de HH accu's kapot gaan.
Vorig jaar was mijn nieuwe startaccu helemaal ontladen, vandaar nu de draaiknop, maar achteraf geen schade aan de accu.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 218
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper

Bericht door ArieV » vr mar 30, 2018 13:59

Als de HH accu’s het zelfde type zijn en dezelfde capasiteit hebben en leeftijd hoeft het in theorie geen probleem te zijn om ze parallel te laten staan.
Maar ja als 1 van de accu’s slechter word kunnen ze elkaar gaan ontladen.
2 verschillende accu’s is niet ideaal maar hoeft bij regelmatig gebruik geen probleem te zijn.
Een schakelaar voor je verbruikers kan. Zou mischien een optie zijn om daar 1 hoofdstroom schakelaar voor te gebruiken. Ben je snel klaar en geen overdadige bedrading er bij.
Het is het proberen waard om de HH ook los koppelen van elkaar bij langdurige binnen stalling.
1 accu kabel los schroeven kan ook als je er redelijk bij kan. Scheelt een schakelaar.
Het gaat maar om 2x per jaar, 1x vast 1x los.
Beetje geluk is wel prettig met je accu’s zijn dure dingen.
“DREAM IT. WISH IT. DO IT.”
:T5cruisin

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 218
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper

Bericht door ArieV » vr mar 30, 2018 14:13

Net je topic door gebladert en zie dat je 2 victrons 90ah hebt.
Alles kan kapot natuurlijk maar het merk victron is over het algemeen degelijk.
Ik zou eerst eens een hoofdschakelaar voor alle verbruikers plaatsen.
Dan weet je zeker dan de accu’s 100% los zijn van alle verbruikers.
Heb je alle aansluitingen op 1 accu aangesloten of de plus op de 1 en de massa op de ander. Ook kwa laders.
Als je anders de accu’s los koppelt van elkaar is je mppt ook los gekoppelt.
Zo bedoel ik. Accu waardes doen er niet toe natuurlijk.
EBE31798-6EAE-49AF-81EC-5C6801B9098A.jpeg
EBE31798-6EAE-49AF-81EC-5C6801B9098A.jpeg (18.77 KiB) 267 keer bekeken
Ik zelf heb geen camper maar wel een 1 HH accu maar ook geen hoofdschakelaars. Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer.
“DREAM IT. WISH IT. DO IT.”
:T5cruisin

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 146
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper

Bericht door de Viking » zo apr 01, 2018 11:55

Na 24 uur laden met de Ctec op de start accu stonden de HH accu's weer op 12 volt. De rest komt wel over 3 weken.
Accu's zijn parallel geschakeld Arie.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Plaats reactie