Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RVS uitlaat 2.5 TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

Als laatste een eerste opzetje gemaakt voor het deel dat over de draagarm komt.
23 over draagarm dan onder aandrijfas.jpg
Omdat de mijne vierwielaandrijving heeft moet de uitlaat direct achter draagarm naar beneden, onder de aandrijfas door.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door rick_k »

Misschien een idee voor de volgende keer, ik maakte ook zelf RVS dempers voor de motoren.

Ik gebruikte geperforeerde RVS plaat. Als je die om een pijp van 54 mm wikkel, dan heb je ook ongeveer 60 mm.

Werkte prima!! Laste daarna aan 2 kanten een eind normale buis. Tenzij mensen een heel donker luid geluid willen, dan maak je voor de demper eerst een klankkamer.

mvg Rick
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

Dat met geperforeerde plaat heb ik in het begin ook gedaan, maar dat gaat alleen maar goed met heel dunne plaat. Qua stevigheid vertrouw ik dat niet. Maar misschien wil ik alleen maar veel te robuust bouwen.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

Vanmiddag laatste hand gelegd aan m'n uitlaatje.
24 achterdemper.jpg
Achterdemper
25 steun achterdemper.jpg
stevig opgehangen.
26 onder aandrijfas, over draagarm.jpg
Onder de aandrijfas door en dan over de draagarm heen naar voren.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

27 voorstuk.jpg
Het voorste stuk, van achteren gezien.
28 klem voor.jpg
Klem voor.
klem achter.jpg
Klem achter.

Alles zit lekker stevig en het raakt niks. Heb net nog even een klein proefritje gemaakt en daarbij met opzet iets te snel over verkeersdrempels gereden en heb geen 'klonk' gehoord. Ik ben dik tevreden. :jump
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door RITC »

Ziet er heel strak en netjes uit. :yes
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door ptr1968 »

Ziet er zeker mooi uit.

Heb je nu totaal dus 1 demper zonder kat?
En hoe is het geluid?

grt, Peter
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door Snautzer »

Nice! Ben ook wel benieuwd naarhet geluid.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

ptr1968 schreef:Ziet er zeker mooi uit.

Heb je nu totaal dus 1 demper zonder kat?
En hoe is het geluid?

grt, Peter
Kijk nog even goed naar de foto's. Ik heb een grote demper midscheeps en een kleinere achter.

Een katalysator heb ik aan deze auto nooit gezien. Een roetfilter had ie wel, maar de RDW heeft op mijn kenteken aangegeven dat er geen roetfilter aanwezig was. Dus dat roetfilter, dat al de nodige problemen had veroorzaakt, is verwijderd, samen met de EGR. De software is hier op aangepast.

Met deze nieuwe uitlaat hoor ik de turbo meer blazen bij stationair toerental, maar alleen als ik achter de auto sta. In de auto hoor ik dan niks anders dan anders. Zodra ik ga rijden hoor ik bij hard optrekken een iets harder gegrom. Niet spectaculair. Nu de turbo wat vrijer kan ademen zal ik waarschijnlijk een paar PK's gewonnen hebben, maar niet zoveel dat ik daar echt iets van merk.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door S E B A S »

Hallo,
Mooi gemaakt! Ik heb 2 vraagjes: welke wanddikte heb je gebruikt? En heb je backing gas gebruikt?


Ps Ik ben zelf ook bezig met 1,5mm pijpwerk voor uitlaat rvs304 en passen meten hechten, maar nog niet aflassen, ik zie nu al bloemkooltjes aan de binnenkant vd pijp :groteogen gaat dit ten kosten vd sterkte?

Groetjes
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door Henk-1 »

t-vierder, netjes gedaan hoor :toppie :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

Henk-1 schreef:t-vierder, netjes gedaan hoor :toppie :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap

Dankjewel Henk. Hij bevalt prima :adhd
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

S E B A S schreef:Hallo,
Mooi gemaakt! Ik heb 2 vraagjes: welke wanddikte heb je gebruikt? En heb je backing gas gebruikt?


Ps Ik ben zelf ook bezig met 1,5mm pijpwerk voor uitlaat rvs304 en passen meten hechten, maar nog niet aflassen, ik zie nu al bloemkooltjes aan de binnenkant vd pijp :groteogen gaat dit ten kosten vd sterkte?

Groetjes
Gewoonlijk gebruik ik 1,6 mm wanddikte. Dit is een gebruikelijk wanddikte in de Nederlandse zuivelmaten. Deze keer was er even niks anders voorradig dan 2 mm, dus heb ik dat genomen. Daar wordt het geheel wel wat zwaarder van, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Ik heb geen backinggas gebruikt omdat ik dat niet heb. Bij het lassen heb ik de stroomsterkte redelijk hoog gezet en heb heel snel gelast, zodat er zo weinig mogelijk van binnen verbrandt. Natuurlijk had ik hier en daar wat 'bloemkolen' aan de binnenkant, maar dat is niet zo erg. Geen enkele uitlaat die door mij is gebouwd heeft ooit een probleem gehad. Zoals ik hier al eerder aangaf, was de uitlaat van mijn T4 na vijf jaar nog altijd puntgaaf en ook de uitlaat van de hier eerder aangehaalde Ford Thunderbird vertoonde na negen jaar hooguit een paar kleine roestplekjes die ik met RVS-beits zo kon verwijderen en dus ook nog helemaal puntgaaf was.

Maar die 'kooltjes' kunnen natuurlijk wel de flow van de uitlaatgassen beïnvloeden. Ik maak daar niet zo'n punt van. De uitlaten die ik bouw zijn tenslotte niet voor de Formule 1 bestemd. Maar mocht je het toch vervelend vinden, die 'kooltjes' aan de binnenkant van je lassen, dan zul je inderdaad je pijp moeten formeren, oftewel backinggas gebruiken. Het verstandigst is om het backinggas ook bij het hechten al te gebruiken. Zoals je al aangeeft ontstaan de 'kooltjes' al bij de hechten.

Een andere manier om 'kooltjes' tijdens het hechten te voorkomen is een techniek die ik in mijn werk ook vaak gebruik. Stel je lasapparaat in op 'tweetakt' (ik neem aan dat je weet wat daarmee bedoeld wordt) en de stroomsterkte flink hoog, zo'n 120 à 130 Ampère. Zet de twee delen tegen elkaar, je wolfram vlakbij de naad en druk dan de schakelaar een fractie van een seconde in. Dit geeft een hele kleine hecht die niet van binnen is verbrand. Soms willen de twee delen dan niet samenvloeien, maar dan probeer je het verderop nog eens. Een flink aantal van dit soort 'flitshechten' zijn even sterk als vier gewone hechten.

Succes! :sjaal
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door S E B A S »

Dank voor je uitgebreide reactie :yes

Mijn grootste zorg was of de sterkte minder zou zijn zonder schermgas aan de binnenzijde. mbt flow maak ik me geen zorgen. Ik gebruik 63,5x1,5 en ben bang voor scheuren door de trillingen van motorblok die worden doorgegeven aan hele uitlaat. Ik ben geen profi-lasser, is niet mijn werk, maar kan me aardig redden (Fronius DC 1700) en vindt het leuk om te doen. :adhd
Misschien dat ik T-stuk met kraantje na de reduceer in de slang zet zodat ik schermgas kan gebruiken voor aflassen
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: RVS uitlaat 2.5 TDI

Bericht door t-vierder »

Ik neem aan dat je wel een flexibel plaatst cq laat zitten tussen motorblok en uitlaat? Is wel belangrijk hoor, anders schudt en trilt de hele uitlaat met je motor mee. Het kan zijn dat het bestaande flexibel kapot is na jaren en vele kilometers. Bij een goeie automaterialenzaak kun je eventueel een universeel flexibel kopen voor een paar tientjes.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Plaats reactie