Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderstel aanpassingen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Onderstel aanpassingen

Bericht door ronbeo »

Eindelijk de knoop doorgehakt en wat aanpassingen laten doen aan mijn bus.

Omdat ik wat meer het terrein in wil gaan met mijn (bijna omgebouwde naar camper)bus de volgende aanpassingen laten doen:

Ik heb gekozen voor de MAD set vervangingsveren normale "duty"(+ 35mm) en groene Bilstein B6 schokdempers.
Daarbij velgen van Silverline(uit Engeland) in de maat 8"x17" ET38. Dit zijn verzwaarde velgen en kunnen 1400kg per velg hebben. Nadeel ze zijn redelijk zwaar, en dus het onafgeveerde gewicht gaat omhoog.
Als banden de Yokohama's Geolander AT/S 012 genomen. Vond deze keuze nog het moeilijkst, maar vanwege de ervaring van Ron met deze band deze genomen. In de maat 245/65/17 107H.
Door de lage ET waarde geen problemen van aanlopen van de toch wel redelijk grote banden.

Waarom deze combi en geen Seikel?
MAD schijnt iets comfortabeler te zijn. Bilstein B6 groen is de comfortuitvoering van de 'normale' gele B6-en en worden speciaal afgesteld voor de (verhoogde) T5.
Deze info heb ik van het caliboard en tx-board gehaald, waar ze hele goede ervaring hebben met deze combi.
Daarbij wat goedkoper en hoefde niet naar Seikel voor de aanpassing.

Hoe rijdt het?
Nu pas een 100km gereden, maar ik moet zeggen dat het heel goed rijdt.
Door het tunen(174-208pk en 400-500Nm) reed auto wat zenuwachtig onder in zijn toeren, wat nu veel beter is door de grotere banden.
Hij moet wel wat beter zijn best doen maar met 2000kg erachter geen probleem.
Door de grotere spoorbreedte(+34mm) en bredere banden stuurt hij ook wat zwaarder maar zeker niet té.
Kwa wegligging/vering en comfort: Een stuk stugger geworden, maar niet bunkerhard. Veel minder last van zijwind en overhellen, ik denk ook niet dat ik verzwaarde stabilisatorstangen nodig vind.
De auto stond al vrij hoog en door de aanpassingen is er een 5-6cm bijgekomen. 3cm door de banden en 2,5cm door de veren(iets minder dus dan wat MAD opgeeft).

Al met al, erg tevreden!
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Onderstel aanpassingen

Bericht door bvddobb »

Zo, dat zijn best grote wielen, zo! Je hebt je versnellingsbak niet 'verkort'? Is dat dan geen hele sjouw voor motor/versnellingsbak, zo? Nou ja, je schrijft dat het ook met 2000 kg erachter wel goed gaat.
Hoe is het nu met je snelheidsmeter? Geeft die nu niet een te lage snelheid aan? Of heb je die laten aanpassen? Want lager aangeven dan je werkelijk rijdt geeft toch APK-problemen?
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: Onderstel aanpassingen

Bericht door ronbeo »

Wat ik al schreef, hij moet iets meer moeite doen.
Maar rollend op de stoplichten af en dan in z'n 2 bij 1000 toeren verder gaan geeft geen probleem.
Ik weet niet niet of de tellerafwijking bij de APK wordt gecontroleerd. In Dld krijgen ze wel problemen met de keuring heb ik begrepen.
Maar ik ben wel aan het zoeken wie de km-teller kan aanpassen. De kans op een bekeuring wordt ook wel groter zo.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Onderstel aanpassingen

Bericht door jones »

foto's? klinkt goed! ben wel nieuwsgierig
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: Onderstel aanpassingen

Bericht door ronbeo »

Hier een paar foto's:
Bijlagen
IMG_5055.jpg
IMG_5054.jpg
IMG_5051.jpg
IMG_4974.jpg
Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 222
Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15

Re: Onderstel aanpassingen

Bericht door imacthomas »

Dat ziet er serieus uit.

Geen teller afwijking?
Dit kun je volgens mij aanpassen door het impuls betaal aan te passen.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Onderstel aanpassingen

Bericht door jones »

mooi zeg!!
Gebruikersavatar
ronbeo
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 dec 2009, 13:58

Re: Onderstel aanpassingen

Bericht door ronbeo »

Tellerafwijking is bijna 9%.
Maar ik moet hem nog controleren met GPS.
Maar? Impuls betaal aanpassen? Hoe werkt dat?
Plaats reactie