Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Pelikaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2016, 20:16

Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Pelikaan »

Goedenavond,
Ik zit sinds deze week op dit forum. Erg leerzaam! Ik ben Wim, 71 jaar en woon in Blaricum.
Ik sta op het punt een metallic grijze T5 uit 2013 met 50.000 km. Op de teller te kopen. Ziet er keurig uit met 2 zitplaatsen voorin zonder tussenschot.
Ik ben van plan de T5 om te bouwen tot camper en er ook onze caravan mee te trekken.
De camper hoeft niet luxe te zijn maar functioneel en met een RDW goedgekeurde zit/slaapbank voor 2 personen.
Ik heb al heel wat rond geneusd op dit forum maar als nieuwkomer zit de informatie erg verspreid.
Graag zou ik van jullie informatie krijgen over de volgende onderwerpen:
Hoe verwarm je de camper en welke kachels (merken) zijn aan te bevelen.
Hoe ventileer je de camper? Zijn daar speciale ramen voor?
Welk toilet is functioneel en hoe moet ik dit monteren?
De camper heeft een raam achter de bijrijder en een raam in de achterklep. Ik wil achter de bestuurder nog een raam laten inbouwen met evt. een glaslook raam daarachter en een extra raam achter de bijrijder. Bij welke bedrijven kan ik dit goed en goedkoop laten uitvoeren?
Ik wil er een groot hef dak op laten zetten. Welke merken zijn aan te bevelen en waar kan je dat laten doen?
Uiteraard moet er een keuken en vaste kast in. Nogmaals niet luxe maar functioneel. Welke bedrijven leveren dit?
Zoals eerder vermeld wil ik er een RDW gekeurde zit/slaapbank in. Welke is aan te bevelen en waar verkrijgbaar?
Hoe verduister je de camper?
Welke tips en tricks hebben jullie nog meer.
Het is een waslijst van vragen geworden en dan heb ik waarschijnlijk ook nog belangrijke zaken over het hoofd gezien.
Als er geen merken of namen in het forum mogen worden genoemd dan stel ik een PB erg op prijs.
Alvast hartelijk dank voor jullie informatie!
Met vriendelijke groet,
Wim
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat als je op de kampeer- en zelfbouw meeting zou langskomen,
dat je heel veel wijzer weggaat :knipoog

viewtopic.php?f=9&t=51950
Pelikaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2016, 20:16

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Pelikaan »

Bedankt voor de tip.
Groeten
Wim
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door LAYCA »

Een paar uurtjes rondkijken en FF babbelen helpt je snel naar jou droom.

Kom kijken man. :campingT4
Ik heb hier bij :wjw meer kennis opgedaan dan elders :yes

Ineke en ik.... Wim zijn er ook.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Anno »

@Pelikaan,

Je hebt heel wat vragen.
Verwarming. Je zal eerst moeten bepalen of het alleen maar gaat om bijverwarmen of niet. Gaat het om bijverwarmen dan is vloerverwarming met een matje een mogelijkheid.
Ventilatie. Ventilatie door hefdak bevalt mij goed, het ene hefdak heeft meer ventilatiemogelijkheden dan het andere. Ramen een beetje open zetten is ook mogelijk. Er is een uitzetter te koop om achterklep wat open te laten.
Toilet. Monteren op bv een rail.
Campermeubels. Zoek je bouwpakket of in elkaar gezet?
RDW goedgekeurde slaapbank. Hoe dik moet de matras zijn? Vrije vloer of niet? 190 cm lang of 200 cm lang? Slapen op 120 cm breedte of 140 cm breedte?
Verduisteren. Er zijn mensen die glasslookpanelen donker genoeg vinden. Er zijn mensen die gordijntjes nodig vinden. Er zij mensen die gordijntjes truttig vinden.

Kortom, Je vragen roepen veel vragen op. Ik zie je reactie tegemoet!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Pelikaan
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 apr 2016, 20:16

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Pelikaan »

Hoi Anno,
Ik heb je al telefonisch gesproken gisteren.
We gaan de camper 's winters niet gebruiken. Zo'n matje is zeker een idee. Evt. met een electrisch kacheltje
Als ventilatie door het hefdak voldoende is: prima. Voor de toilet denk ik aan een portapotti.
Camper meubels kan ik zelf wel in elkaar zetten. Zelf alles bouwen zie ik nu niet zo zitten.
Een RDW goedgekeurde zit/slaapbank voor 2 personen moet er in. De matras hoeft niet dik te zijn. Als je de veren er maar niet doorheen voelt. ik weet niet wat de voor/nadelen van een vrije of niet vrije vloer zijn.
Bed 120 cm. breed lijkt me wel het maximum voor de T5 toch?
Er zit nu achterin alleen een raam achter de bijrijder en in de achterklep. Ik wil er nog links achter en direct achter de besturder ramen laten bijplaatsen. De ervaring zal leren of dat donker genoeg is. Daarnaast willen we ook wat privacy hebben zonder in een etalage te zitten.
Volgende week ga ik naar het zelfbouw camper weekend. Daar hoop ik ook veel wijzer te worden. Ik neem pen, papier en fototoestel mee.
Mijn prioriteit is voorlopig het inbouwen van een pers. RDW goedgekeurde zit/slaapbank en een hefdak. Dan plaats ik er een minimaal keukentje in voor de keuring. Daarna de echte afbouw.
Hartelijke groet,
Wim
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Scandibus »

Opvallend veel zelfbouwers kiezen bij de inbouw van hun camper voor de dwarsbank met de keuken tegenover de schuifdeur, zoals al sinds jaar en dag door o.a. Westfalia en Reimo worden toegepast.
Als je eens goed naar de beschikbare ruimte in een VW-bus kijkt, blijken er zoveel meer mogelijkheden te bedenken. Achterkeukens (met hefdak van achter naar voren openend), slaapbanken aan de zijkant in de lengterichting van de auto en veel variaties daarop blijken nuttige alternatieven te vormen op de algemeen gebruikelijke stijl.
Ook de geeijkte, dwarsgeplaatste zit/slaapbank kan zeer goed plaats maken voor slaapmeubelen die zijn aangepast aan het reizen met 2 personen, omdat 2 veilige (draai-)stoelen (met gordel) in het bestuurderscompartiment eigenlijk voldoende zijn.
Hierdoor wordt de hele lengte van de camper toegankelijk en de leefruimte een flink stuk groter. Bovendien zijn alle componenten 'binnendoor' bereikbaar en kan de camper direct naar het stoppen volledig gebruikt worden, zonder het verplaatsen van bagage en andere handelingen 'buitenom'. Dat is vooral bij minder goed weer een prettige bijkomstigheid.

viewtopic.php?f=13&t=51348#p366590
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Hanz »

Kijk bijvoorbeeld ter inspiratie ook eens naar de indeling van een Reimo Multistyle. Een ander concept dan anders maar wel erg praktisch.
https://www.reimo.com/de/campingbusse/c ... style.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Scandibus »

Dat is zeker ook een praktische indeling!
Helaas in Nederland niet toegestaan: :politie

citaat Belastingdienst:
"Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder."
einde citaat
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Mickel Moen »

En als je een slaaphefdak plaatst is er geen probleem.

Overigens ik heb ook een aardig alternatief voor de plaatsing keuken. Zie link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Scandibus »

Natuurlijk heb je gelijk, Geert.
Maar een slaaphefdak is schreeuwend duur en wordt toch vaak alleen als 'extra' slaapplaats gebruikt en dan nog hoofdzakelijk in de zomer. :winter

Jouw keuken is zeker ook een interessante mogelijkheid om de ruimte optimaal te gebruiken!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Hanz »

Je geeft in je eerste bericht aan dat je er een groot hefdak op wilt laten zetten. Dan zijn een paar slaapplanken toch niet meer de kosten? Iedereen die ik ken die met z'n tweeën op pad gaan met de camper slapen altijd boven zodat de benedenverdieping niet omgebouwd hoeft te worden en 's morgens dus meteen klaar is voor het ontbijt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Mickel Moen »

Wij zijn meestal met z'n tweeën op pad en slapen altijd beneden.

Nu is het ombouwen bij mijn systeem een fluitje van een cent. Overigens ontbijten we altijd als het bed nog uit ligt. Ik zet op mijn gemak koffie terwijl mijn vrouw nog wat uitslaapt. Daarna hebben we ons ontbijt. Ik in de stoel zij op bed. Ja, ja ontbijt op bed. En pas daarna gaat het bed weer in dagstand.

Het is dus maar wat je gewend bent. Overigens wordt het slaaphefdak wel regelmatig gebruikt. Als mijn vrouw overdag even zin heeft om te liggen kan dat boven. Ook gaat er nog wel eens een dochter voor een weekend mee. Die slaapt dan ook boven.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Scandibus »

Hanz schreef:Je geeft in je eerste bericht aan dat je er een groot hefdak op wilt laten zetten. Dan zijn een paar slaapplanken toch niet meer de kosten?
Er zijn ook grote hefdaken die alleen maar stahoogte creeren en die zijn niet eens half zo duur als een groot hefdak met slaapmogelijkheid!
Als je toch niet boven wilt gaan slapen is dat wel een aantrekkelijke keus!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Veel vragen over ombouw T5 naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Scandibus schreef:Dat is zeker ook een praktische indeling!
Helaas in Nederland niet toegestaan: :politie

citaat Belastingdienst:
"Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder."
einde citaat

2 slaapplaatsen in hefdak en opgelost :zwaai
Plaats reactie