Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Gaat weer niet goed met de foto's.
zonnepaneel meten.jpg
zonnepaneel tape.jpg
zonnepaneel geplakt.jpg
zonnepaneel ventilatie.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vandaag weer even verder met het zonnepaneel. Ik heb het paneel niet op het midden van het dak geplakt omdat er ook nog een doorvoer voorde kabeltjes naast moet die binnen op de juiste plek uitkomt. Dus uitgemeten en na het boren van een klein gaatje eerst met een stukje draad gekeken of ik goed uitkwam, toen groter geboord en met een handruimer de hoek van het gat zo gemaakt dat de kabeltjes er mooi in gaan. Een flinke klodder Sikaflex zorgt voor de afdichting, ik heb eerst wat onder de kabeltjes gespoten trouwens. Daarna het witte RVS ontluchtings schelpje erover wat ik als afwerking van de doorvoer gebruik. Als de lijm morgen droog is dan plak ik de kabeltjes in de juiste positie op het dak vast.

Nog even wat uitleg waarom ik het zonnepaneel met tweezijdig plaktape en Sikaflex lijm heb gemonteerd. Iets heel goed vast plakken is niet moeilijk, iets heel goed vast plakken en ook weer kunnen verwijderen is iets anders. Een zonnepaneel kan ook stuk en een beschadiging door bv een tak kan reden zijn voor vervanging. Ik denk dat met de door mij gekozen methode je gemakkelijk het paneel weer los kan halen en dat het super vast zit voor jaren gebruik. Door op een hoek te beginnen kan je door een visdraad als zaagdraad te gebruiken makkelijk door het smalle lijm randje heen komen en door het schuimtape is het ook geen probleem. Ik heb door dit idee er dus voor gekozen om het paneel rechtstreeks op het polyester dak te plakken en niet op bv wrap of plak folie.

Ik heb vorige keer geschreven dat ik ervoor gekozen heb om een kleinstukje open te houden onder het paneel zodat drukverschillen er geen kracht op kunnen uitoefenen. Als je heel het paneel strak/volledig gelijmd op een gladde ondergrond plak dan zit er dus geen lucht tussen. Als je kiest voor tweezijdige plaktape zonder ventilatie opening dan zit er dus een laagje lucht tussen met de luchtdruk van het moment van vast plakken. Als er drukverschillen optreden tussen onder het paneel en de omgeving dan geeft dit dus krachten op paneel. Bij een hogere omgevingsdruk (hogere barometer stand) dan wordt het paneel dus aangedrukt op het dak. Bij een lagere omgevingsdruk wordt het paneel van het dak af gedrukt. De oppervlakte van het paneel bepalen de krachten maar zijn dus wel 1 gram per cm² per millibar drukverschil. Dus 50 Mbar drukverschil geeft dus een kracht op een halve m² (5000 cm²) van 250 Kg. Als je in de bergen bent en de temperatuur onder het paneel loopt door het gebruik op waardoor die lucht ook nog eens uitzet dan kunnen er naar mijn idee dus rare krachten op je geplakte paneeltje komen.

De nieuwe foto’s plaats ik even apart omdat het de laatste paar keer steeds fout ging en ik uitgelogd werd of mijn tekst was weg. Ik heb dit verhaal dus nu ook in word gemaakt en kopieer het zodat ik het niet kwijt kan raken.
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

zonnepaneel rechts.jpg
zonnepaneel links.jpg
zonnepaneel geboord.jpg
zonnepaneel ruimen.jpg
zonnepaneel kabels .jpg
zonnepaneel kabel doorvoer.jpg
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Mooi, goed doordacht. Maar zat je omvormer en accu niet aan de andere kant? Hoe korter de kabels hoe beter.
Gr René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Klopt Rene, Ik moest kiezen. Nu valt alles weg als je eventueel een cassette luifel plaatst. De draden lopen diagonaal binnen in de auto en zijn dus nauwelijks langer.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

zonnepaneel klaar.jpg
En klaar, draadjes vast geplakt. Het paneel zit via de laadregelaar, net als de acculader, rechtstreeks op de huishoud accu aangesloten (met zekeringen uiteraard), dus voor de gebruikers hoofdschakelaar. Gister even buiten getest en het werkt.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

He Walter,

Ziet er erg netjes uit.
Hoeveel levert dit paneel?
1 HH accu 75 Ah, een compressor koelbox en wat Leds en je zou je niet meer aan een paal hoeven.
Ben benieuwd.
Vanwaar nog een hoofdschakelaar voor de gebruikers, wat wil je afsluiten?

Ik heb dit nu niet en mijn HH accu's lopen weg iets leeg na 5 maanden stalling.
Start accu blijft volledig vol met een tussenschakelaar.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Sieds,

Het paneel is 100 watt. Ik denk dat dit inderdaad genoeg is voor weinig of geen stroompaal gebruik. Er komt niet nog hoofdschakelaar is, één is wel genoeg, ik heb die tussen de huishoud accu en het zekeringen verdeeldoosje zodat alle gebruikers uit gaan. Voor langdurige stilstand moet dan nog wel het zekeringetje van de lader en het zonnepaneelladertje getrokken worden om alles van de huishoud accu los te hebben. Misschien is dit ook niet nodig, maar dat moet ik dus nog ondervinden.

Vandaag bezig geweest met een camper verzekering, er moet nu dus in een transporter buiten een Bearlock bij de versnellingspook nu ook een Bearlock motorkap slot op. Het is nog niet voor honderd procent uitgewerkt dus ze verwachten dit over een week of 2 te kunnen plaatsen, ben benieuwd.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Nog niet eerder van gehoord Walter, een Bearlock motorkapslot. Staat ook nog niet op hun site.
Ben wel blij dat in mijn bus nog een goed werkend en gekeurd SMC2 alarm zit met veel lawaai.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Ik vermoed dat er hier een OBD lock bedoeld wordt. ( van Construct en niet van Bearlock)
Hoewel Construct ook een motorkap slot heeft. (hood lock)
gr
Rene
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Nee het betreft wel degelijk een motorkap slot van bearlock. Het is een nieuwe eis van camperverzekerd. Een OBD slot zou niet volstaan om dat er onder de motorkap dingen ingeplugd en doorgeknipt kunnen worden en de versnellingsbak kabel wordt los getrokken waarna de versnellingsbak handmatig in z'n drie wordt gezet, vervolgens wordt met slippende koppeling weg gereden.
Ik heb een heel gesprek gehad met de man van bearlock die mij dit zo vertelde en het is zo nieuw dat het nog niet op hun website staat. Ze kunnen pas over 2 weken leveren. Ik heb ook een scm2 alarm maar dit maakt geen verschil volgens de verzekering.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
heb je enige kosten indicatie ontvangen van dat motorkapslot van Bearlock?
Graag via PB :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Ik heb geen losse kostenspecificatie ontvangen wel een mondelinge prijs om beide, dus het versnellingsbak- en motorklepslot bij mij te laten installeren. Op 6 maart j.l. heb ik het verzoek gestuurd naar de belastingdienst voor het kampeerautotarief. Vandaag al hun reactie, het is nu voor de belastingdienst ook een camper met bijbehorend aangepast tarief, top en wat snel.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank je wel. Inderdaad die gedachte is bij mij ook al door mijn hoofd gegaan. Vandaag is de camper getaxeerd voor de verzekering, Ik ben tevreden, mijn investering in geld en moeite is, naar mijn beleving, correct gehonoreerd.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vandaag begonnen met het raam in de schuifdeur. Het gat zit erin en de randjes staan in de eerste keer primer. Ik blijk de verkeerde rand afwerking
(edge trim) gekocht te hebben, balen want nu heb ik dus de brede besteld alleen moet ik daar op wachten.
raam 1.jpg
raam 2.jpg
raam 3.jpg
raam 4.jpg
raam 5.jpg
Ik heb eerst de gaten in de hoeken vanaf binnen geboord, toen vanaf buiten met een knabbelschaar de plaat door gehaald en toen in het midden vanaf buiten met de decoupeerzaag het midden spantje vandaar de duc tape ter lak bescherming.

Groeten,

Walter
Plaats reactie