Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Gelijk maar even gaan proberen, ik was wel nieuwsgierig hoe het zou zijn. De ledstrip gaat dus feller branden bij een hogere spanning dan 12 volt, ik ben tot 15 volt gegaan meer durfde ik niet. De led werklamp, die trouwens voor 12-36 volt is, brand vanaf 12 volt met de zelfde sterkte en heeft dus een spanningsregelaar ingebouwd. De ledstrip in Schijdel is trouwens volgens hun specificatie voor van 10-30 volt en niet wat ik eerder schreef van 9,5-30 volt. Nu maar wachten op de bestelde spanningsomvormers en dan weer proberen.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

led test.jpg
en een fotootje
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zojuist even aan het proberen geweest met de spanningsregelaars. Dit werkt dus perfect, voor de koeling heb ik ze in een stukje aluminium U-profiel geschroefd met de bijgekochte montage setjes (mica plaatje, kunststof isolatie busje en een boutje). De setjes schroef ik voordat het plafond terug geplaatst wordt vast op de horizontale dakstijl vlak bij de lampen. Door ze aan het metaal te schroeven hebben ze nog meer koelings mogelijkheid. De getoonde temperatuur op de laatste foto is op maximaal vermogen bij een ingaande spanning van 15 volt en na een half uur branden. Op de fotoos zie je de voedingsspanning op het display van de regelbare voeding en de afgegeven spanning van de spanningsregelaar op de multimeter. Bij meer als 15 volt dus iets meer dan 12 volt naar je ledjes, bij 12 volt voedingsspanning 11 volt naar de ledjes, deze branden dus nu iets minder fel.
led test 1.jpg
led test 2.jpg
led test 3.jpg
led test 4.jpg
led test 5.jpg
led test 6.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Mooie oplossing en goed gedocumenteerd! Hoef je geen dure ledlampen te gebruiken die geschikt zijn voor 9-30V maar kun je ook Ikea Dioder lampjes e.d. gebruiken zonder dat ze stuk gaan. Ik heb het zelf meer gecentraliseerd met een DC-DC stabilisator die 5A aankan. (6-36Vdc in - 12Vdc uit)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: 26 jun 2017, 14:54 Op de fotoos zie je de voedingsspanning op het display van de regelbare voeding en de afgegeven spanning van de spanningsregelaar op de multimeter. Bij meer als 15 volt dus iets meer dan 12 volt naar je ledjes, bij 12 volt voedingsspanning 11 volt naar de ledjes, deze branden dus nu iets minder fel.
@ Walter,
als je met die spanningsregelaar aan de slag gaat, waarom heb je dan dimbare led-strips gekocht?
Dan heeft dat toch ook geen zin meer?

Wij gaan stand 1 en 2 gebruiken, de 3de is een beetje veel van het goede :knipoog
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Bedankt Rene,

Ik heb ook over zo een DC-DC converter gedacht maar dit vond ik een zeer eenvoudige en heel goedkope oplossing. Bijkomend voordeel is dat elk lampje er een heeft, gaat er één stuk dan doet de andere het nog.

Peter,

De spanningsregelaars zijn bedoeld om de maximaal spanning naar de ledjes te begrenzen en niet als dimmer. Een hogere spanning op 12 volt ledjes verkort de levensduur aanzienlijk, een halve volt meer zou al 50% van de levensduur verkorten, zo heb ik het althans gelezen. Als de lader aanstaat kan er dus wel 14,7 volt op het systeem staan.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de ledlampjes al open gemaakt en gemeten op de printplaat zelf?

Zo heel vaak ga je ze toch niet aan zetten..
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Walda schreef: 26 jun 2017, 19:16 gaat er één stuk dan doet de andere het nog.
Dat zal volgens de spec sheet van de L78M12CV niet gebeuren:
"Each type employs internal current limiting, thermal shutdown and safe area protection, resulting it essentially indestructible." :jumpklap
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Rene,

Dat is dan weer mooi meegenomen, had ik nog niet gelezen.

Peter,

Ik vind het wel een fijn idee dat niet alles een speciale gebruiksaanwijzing nodig heeft of een mogelijke limitatie, als je nu wilt kunnen de lampjes ook heel lang op stand 3 branden om wat voor reden dan ook. Ik heb niet gemeten op de printplaat zelf maar mijn gedachtes gebaseerd op mijn testjes aan het begin van het ledjes hoofdstuk.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Vandaag met de bevestiging van de bank/het bed bezig geweest. Zoals eerder gemeld wil ik alles eenvoudig kunnen plaatsen dan wel verwijderen dus maak ik gebruik van de standaard ladingbevestigingspunten. Ik heb een rvs hoeklijn genomen en daar op de juiste plaatsen vlaggetjes aan gelast. Het hoekje doet nu tevens als aanslag rand voor kratjes onder de bank en er zijn ook oogjes aan gelast voor het vast zetten van die kratjes.
bed bevestiging 1.jpg
bed bevestiging 2.jpg
bed bevestiging 3.jpg
bed bevestiging 4.jpg
bed bevestiging 5.jpg
Na het ontzettend leuke idee van Fred van de New Blue Star Bulli om sloophout tafelzeil op het plafond te plakken heb ik besloten om dit idee maar te "lenen", alleen heb ik behang met die print gekocht.
plafond.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Toen ik bezig was met die spanningsregelaartjes en de led strips heb ik ook bij Aliexpress gezocht en rondgekeken. Ik vond diverse aanbieders van deze led strips en heb er 4 bijgekocht omdat ik daar ook wel een andere toepassing in huis voor heb. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
De strips zijn vanmorgen bezorgt en net getest. Ook bij deze stripjes geld dat ze niet feller gaan branden boven de 12 volt. Als je dus over wilt stappen op led of vanaf nieuw ze wilt gebruiken in je bus dan kan het aan te raden zijn om niet zomaar voor 12 volt geschikte leds te kopen maar even verder te kijken of de overweging te maken voor leds die een ingebouwde spanningsregelaar hebben of er één te maken of te kopen, een kortere levensduur accepteren is ook een optie natuurlijk.
nieuwe leds 1.jpg
nieuwe leds 2.jpg
nieuwe leds 3.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Terug van vakantie en al weer in de tweede werkweek, heel druk. De laatste 3 avonden elke keer een paar uurtjes bezig geweest om de stroomvoorziening onder de bestuurdersstoel in te bouwen. Het is nog al krap voor de bestaande VW doorlussingen, de 75A optima, de binnenkomende 230 met stekker aardlekschakelaar, verdeelblok voor 3 x 230V aansluiting, hoofdschakelaar gebruikers met 40A zekering er voor, 100A hoofdzekering, zekering verdeelkastje en de acculader. Een heel gepas en gepiel om het allemaal goed op z'n plek te krijgen, maar het is gelukt. Het keukenblokje kan je straks zo inpluggen op de 230V en de 12V en de uitschakelbare voltmeter op het 12V systeem geeft wat informatie over de laderij of de accu spanning als je dat wilt. De pluskabels heb ik voorzien van een extra kous als bescherming, je weet maar nooit. Alle kabels en kabeltjes lopen goed vrij of nergens langs scherp of te hoekig randje. Morgen de stoel er weer op en de nodige correcte zekeringen aanschaffen. Nu wel even getest met iets te hoge waardes op sommige plaatsen dus deze heb ik weer verwijderd.
stoel sokkel 4.jpg
stoel sokkel 5.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Dat ziet er mooi compact uit. De sjorband lijkt overbodig: de accu kan geen kant meer op :bifun
Heb je speciale kous gebruikt of gewoon plastic beschermbuis?

gr
René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank je René, zeer compact maar goed bereikbaar ook met de stoel er op.
stoel sokkel 8.jpg
Ik heb onder de motorkap van die zwarte plastic ribbel buis om de plus kabel gedaan als bescherming. Wat je op de foto's van de stoelsokkel ziet is een speciale kabel beschermkous. Lag een rol van in het rek bij het bedrijf waar ik nu bezig ben en ik mocht een stuk hebben. Het is geschikt voor diverse diameters en super sterk en flexibel. Volgens mij komt het bij RS vandaan als ik zo naar de nummers kijk.
kabel kous.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Zo dat heb je compact, maar netjes geplaatst. Complimenten. :toppie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie