Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Gisterochtend wat spulletjes gepakt en rond de middag naar een natuurcamping in de bossen bij Borger gereden om een nachtje proef te kamperen met de camper. Nog nooit gedaan dus, en zeker niet eind December. Mijn zorg was dat ik helemaal alleen en verlaten in het bos zou staan, maar wat schetst mijn verbazing, ik mag blij zijn dat ik nog een plekje heb, ik kan kiezen uit 6 plaatsen van de 56, morgen is alles volgeboekt. Nooit gedacht dat kamperen in de winter zo in trek was, caravans, campers, maar ook gewoon tenten. Jong, oud, gezinnen echt van alles.

Maar goed, eerste nachtje in mijn (nog niet officiële) campertje.
camperen 1.jpg
camperen 2.jpg
avond eten.jpg
Avond eten.

Bijna alles wat ik verzonnen heb werkt ook zo en blijkt inderdaad handig. Behalve de brandblusser, de bank kan niet draaien als de handrem is aangetrokken, foutje, toen ik aan het passen was met de blusser stond de auto dus niet op de handrem.
Het weg leggen van al de slaapspullen op het halve vaste dak is echt handig, de bus is gelijk weer leeg en bruikbaar.
beddegoed.jpg
Omdat de diesel kachel nog niet is ingebouwd had ik een, zeer noodzakelijk, ventilatorkacheltje meegenomen. Vanmorgen een boterhammetje en weer naar huis.
ontbijt.jpg
Heel goed bevallen dus en leuk, ik kan niet wachten om wat langer weg te gaan. Helaas moet ik bij deze mij ook afmelden voor de nieuwjaar meeting, ik kreeg zojuist te horen dat ik komende week voor 4 tot 6 weken voor mijn werk weg moet, naar de Caraïben, dat dan weer wel :jump

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Mickel Moen »

Kijk daar gaat het dus uiteindelijk om......... camperen met dat ding.

:happy

Wat de brandblusser betreft. Ik heb hem voor tegen de console van de bestuurdersstoel gemonteerd. Gewoon liggend op de vloer dus eigenlijk.

Veel succes verder. Het wordt een prachtige bus. Ik hoop dat je bij het Mac mol camperweekend niet op de Caraïben zit. :zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Wat goed, lekker kamperen. Zelfs de luifel uitgezet! Wanneer komt het raam erin? Dat geeft nog meer plezier, zeker met de koudere dagen wanneer je binnenzit.
Brandblusser past wellicht nog net over dat uitschuifrailtje van je tafel bij de schuifdeur. Is die loze ruimte ook weer opgevuld.

gr
René
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Ja was een aparte ervaring zo in de kou en nattigheid. Dat luifeltje is maar ongeveer een meter diep en zorgt ervoor dat tijdens regen de deur open kan zonder dat er water binnen komt en door het kleine oppervlak en de 3 stokjes kan hij prima blijven staan tijdens veel wind en regen. Het is een caravanraam luifeltje dat ik in het verleden eens voor een ander doel heb gekocht bij, dacht ik, de Vrijbuiter. Komt nu weer goed van pas. Om buiten te zitten is er een grotere. Het raam komt er na de camperkeuring in, ik was van plan in januari, maar dan ben ik dus weg. Het is echt nodig met somberder weer, te weinig daglicht in de bus nu. Het solarplexius voorzetraam in de klep verduisterd de boel ook al behoorlijk, bijkomend voordeel is wel dat er veel minder kou van het raam komt en er ook geen condens op wordt gevormd.
Goed idee voor die brandblusser daar ga ik vanmiddag gelijk naar kijken of dit past.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Gelijk maar even veranderd, de blusser dus hoger gehangen. Bij de schuifdeur paste het niet en het idee van Geert om hem onderaan de bestuurders stoel te hangen vind ik niet zo fijn, te ver weg in mijn idee. Dus toen maar even 2 rvs beugeltjes gemaakt en nu kan de bank weer draaien ook met de handrem aangetrokken.
bb hoog 1.jpg
bb hoog 2.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: 26 dec 2017, 14:58 Beste Allemaal,

Een bodem in het bankje gemaakt. Standaard zit deze niet bij het draaiplateau en is wel nodig omdat anders je spullen klem lopen tussen het excentrische midden draaipunt.
bodem draaiplateau.jpg
Hoi Walter,
hoe gaat het met geluid van je bodem? Goed idee overigens :toppie
Ik bedoel, heb je er over gedacht om de bodem en schuine voorzijde te bekleden met bijvoorbeeld tapijt,
zodat de inhoud wat minder zou kunnen rammelen?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Peter,

Ik heb nu even een oude handdoek in het bankje liggen om gerammel te voorkomen. De bedoeling is om het bankje te voorzien van een vast ingebouwde kluis/veilige opberg ruimte/lade. Daarna is bekleden inderdaad een goed idee.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Ik heb het lusje van de leuning van de bank omgezet naar de zitting kant, het was heel onhandig met de blusser. Als de leuning plat gaat dan valt die ook in een vergrendel stand, maar je kan dan niet bij lusje.
Lusje bank.jpg
Ik had het eerder gebruikte sleuteltje nog, dus die maar vast geplakt op het asje zodat je de rugleuning aan beide zijde kan bedienen.[attachment=1]klappen bankje.jpg[/attachment foto's zijn van voor het plaatsen van de brandblusser.

Groeten,

Walter
Bijlagen
klappen bankje.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Maandag in de loop van de dag terugkomen uit warmere streken. Tussen de maar doorgaande zakelijke dingen door, dinsdag even gekeken hoe het moet met een keuringsafspraak maken voor het camper kenteken bij de RDW. Dit blijkt heel simpel en kan aanstaande dinsdag ochtend al, dus afspraak gemaakt. Vandaag de bus overgeschreven van mijn bedrijfje naar privé en dit ook met de verzekering geregeld. Ook de bus even op de weegbrug hier in het dorp gehad, 1980 Kg met half volle tank. Vervolgens het reserve wiel verwijderd en het draaiplateau van het bankje en alle, niet noodzakelijke, losse dingetjes en toen weer wegen, 1920 Kg. Mooi een schaal lager in de houderschapsbelasting dus. Om nog lager te komen zou ik dus nog totaal 100 Kg moeten verwijderen en dus waarschijnlijk ook een wat listige truc moeten toepassen mbt de tank inhoud, ik heb daar geen zin in dus laat het zo. Wel nog even gevraagd naar de nauwkeurigheid van de geijkte weegbrug, + of - 10 Kg mag de wettelijke fout zijn wordt mij verteld. Ik denk dat ik dus goed zit met die 1920 Kg.
Ook nog even vandaag de aluminium zonnetjes plaat voor achter de aanrecht op maat geknipt en vast geplakt. Gewicht komt 200 gram bij.
zonnetjes plaat.jpg
Ben benieuwt hoe het gaat met de keuring, wordt vervolgd.

Groeten,

Walter
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door MdeJonge »

Wauw Walter, het wordt echt een mooie bus! En dus al gekampeerd zelfs.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

En een RVS plaatje gemaakt voor onder de stoelen. Aan de pootjes zal vast en zeker zand blijven kleven en nu gaat de kurkvloer niet stuk tijdens het in en of uitschuiven.
stoel plaat.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

En de gordijntjes op de achterklep ook maar even opgehangen.
gordijntjes open.jpg
gordijntjes dicht.jpg
Ze zijn aan de binnenkant grijs en aan de buitenkant zwart. Aan de twee verticale stukken zitten drukkertjes zodat ze mooi het model van het raam volgen.

Groeten,

Walter
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door MdeJonge »

Walter, ik begrijp je stukje over verticale stukken en drukkertjes.

Heb je trouwens een detailfoto van de 'rails' boven en onder?
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Ik heb geen detail foto's, maar kan deze wel maken indien gewenst. De stretch gordijnen met voorgevormde rails heb ik gekocht bij Kiravans uit Engeland, net als mijn nog te plaatsen rechter zijraam met schuifruitje. De rails past perfect, je moet wel opletten of je voor een klep met of zonder achter ruitenwisser besteld.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hierbij de detail foto's van de rails.
rails boven.jpg
rails onder.jpg
rails zijkant.jpg
Nog niet makkelijk om overzicht en detail weer te geven, ik hoop dat het voldoende informatie bevat.

Groeten,

Walter
Plaats reactie