Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Bijna,
dak 5.JPG
dak 6.JPG
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door chrisjemol »

als je nog een glaslook paneel voor links achter zoekt?
dan heb ik die liggen ;)
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Tussen de alle zaterdagse dingen ook nog heel even wat aan de inrichting van de bus gedaan. Op de bodem van de porta poti kast heb ik een aluminiumplaat geplakt als glijvlak voor de porta poti en als bevestiging/versteviging voor de verzonken kop M10 bout welke in het standaard ladingbevestigingspunt komt.
plaat porta poti kast.jpg
De matjes welke ik van jeroen T5 heb gekocht even gepast in mijn andere T5, Top heel blij mee.
rubber inserts deuren.jpg
Morgen de bus ophalen in Lisse, ik kan niet wachten. Sorry chrisjemol, ik ben niet opzoek naar een glaslook paneel. Nu nog even lekker genieten van het mooie weer.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ziet er goed uit Walter, top product he? :toppie
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Blue Star »

Hoi Walter,

Ik heb je niet meer gesproken na je vakantie.
Maar je hebt toch gekozen voor het Megapol Dak van Theo zie ik :yes
Ik ben er ook nog steeds blij mee, wel oppassen met het tentdoek bij dak dicht doen.
Mijn doek is helaas al beschadigd :bonk
Maar verder een top dak, goed afgewerkt en stevig, rij zonder problemen 160 km/h
Succes met de verdere ombouw, ziet er goed uit !!
Kom graag een keer bij je kijken :yes

New Blue Star Bulli
New Blue Star Bulli
Grüsse Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Hoi Fred,

Het liep een beetje raar de laatste anderhalve maand met werk en drukte, bijna nergens tijd voor, elke keer even een uurtje. Wat ik van, en bij Theo heb gezien en besproken gaf mij voldoende vertrouwen om zijn dak op mijn bus te laten plaatsen. Vandaag de bus weer opgehaald......Ik ben blij en tevreden met dit prachtige dak, wat ook erg leuk was, was het prachtige weer van vandaag. Theo had de bus leuk neergezet met het dak omhoog en de deur open, je kreeg gelijk een vakantie gevoel. Op de weg terug geen rare geluiden of extra wind geruis, dus Blij.
Nu weer verder met het trekken van de verlichtings draden en het ophangen van de led verlichting en dan nog een rolletje schaap op z'n plek stoppen en de hemelbekleding natuurlijk. Een keer iets afspreken kan altijd.

Wordt vervolgd,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Weer wat verder. De in drie standen dimbare led strips met de spannings regelaartje en een lichtknopje aangesloten en ook de lamp boven het keukentje met veel wit licht voor wanneer nodig. In het licht zie je nu ook dat de boel even goed moet worden schoongemaakt.
verlichting 1.jpg
verlichting 2.jpg
Ook voor het hefdak 2 klapsteuntjes geplaatst voor tijdens het dichtdoen van het dak. Ik denk dat er, zeker als het hard waait, best wel wat neerwaartse kracht op het dak komt. Nu kun je de steuntjes omhoog zetten en het er op laten rusten om het doek goed te leggen, daarna steuntjes plat en dak dicht. Paar keer geprobeerd en het lijkt uitstekend te werken.
dak steuntje 2.jpg
dak steuntje.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Dirkndh
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 mar 2016, 12:30
Locatie: Noord Brabant

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Dirkndh »

Ben je niet bang dat het doek snel gaat slijten op de steuntjes?
Mijn hefdak blijft dicht dmv 2 gespen. Hier heeft het doek al een x tussen gezeten met als gevolg 2 kleine gaatjes in het doek :huilen
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Nee hoor, het doek is vrij van de steuntjes zowel op als neer. Voor de zekerheid plak ik er aan de doek kant nog een stukje rubber op voor als de wind er op zou staan en het doek wat inbolt.

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Na drie weken op zee en een drukke week thuis met ook nog 2 dagen een herhalings cursus aan de andere kant van het land nu eindelijk weer tijd om verder met de bus te gaan. Het achterste gedeelte van het plafond geïsoleerd en de beplakte binnen bekleding weer terug geplaatst en van de andere plaat de stroken gemaakt en beplakt voor naast de uitsparing in het dak.
plafond.jpg
Voor de klappootjes 2 pvc sokjes gemaakt zodat het tentdoek beschermd is. Met deze sokjes er op kan het dak gewoon dicht.
klappootje.jpg
klappootje 2.jpg
Bij deze bus en mijn werk transporter de bestelde (bedankt voor de link Peter) extra deurrubbers geplakt. Sluit nu veel beter, bij de werkbus sloot de bijrijdersdeur altijd een beetje rammelend en nu klinkt het mooi solide, ook heb ik het idee dat het stiller is in de auto tijdens het rijden.
deurrubber.jpg
Wat ik nog niet heb uitgelegd is waarom ik voor het hefdak van metapol heb gekozen en niet voor een ander slaaphefdak zoals ik aan het begin van mijn bouw proces schreef.
Ik ben van mening dat voor een groot slaaphefdak wel heel veel verband uit de auto wordt gezaagd wat gecompenseerd moet worden door een verstevigingsframe. Er zijn voor zover ik weet maar 2 leveranciers van hefdaken die een verstevigingsframe met type goedkeuring van een gerespecteerde organisatie leveren waar men dus van mag verwachten dat dit frame het krachten spel in de auto weer op niveau brengt na het wegzagen van de dakspanten. Deze daken vind ik voor mijn ombouw en toepassing gewoonweg te duur. Het wordt een maximaal 3 persoons camper en een kind kan in het metapol dak een prima slaapplek krijgen. Wat ik verder als handig denk te zien is dat als het dak omhoog staat je op het vaste gedeelte veel spullen (bv beddengoed en dergelijke) kan weg leggen zodat je bus weer leeg en leefbaar is. De sta ruimte is uiteraard wat beperkter.
De praktijk zal uitwijzen of dit een goede gedachten gang geweest is.

Morgen door met de afwerking van het gat met de door metapol bijgeleverde polyester hoek stukken.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Weer een stukje verder. Alvast draden getrokken voor een toekomstig zonnepaneel, nu kan het makkelijk met alles nog niet afgemonteerd. Het polyester hefdak had ik door Theo al laten aanpassen voor het gemakkelijk vlak kunnen lijmen van een flexibel zonnepaneel op het achterste gedeelte.
kabels zonnepaneel.jpg
En ook de nu beplakte stroken naast het gat in het autodak gemaakt. De ruimtes volgestopt met schapen wol en passtroken er in gelijmd zodat het geheel straks mooi strak wordt. Ook heb ik tussen de hemelafwerking en het resterende deel van het cabine dak. schapenwol gestopt, ik kon er nu nog gemakkelijk bij.
dak afwerking.jpg
De kit moet nu drogen dus morgen weer verder.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zoals geschreven vandaag verder met de randafwerking van het gat voor het hefdak. Het opmaat maken van de door Metapol geleverde polyester profielen was wel even een werkje maar het is goed gelukt.
randafwerking.jpg
randafwerking 2.jpg
En het hele plafond is nu af en strak.
afgewerkt plafond.jpg
Na een heleboel keer testen met het dak op en neer doen toch besloten om de steunpootjes te verplaatsen.
pootjes nieuwe positie.jpg
pootjes nieuwe positie 2.jpg
Je hebt nu meer ruimte om het doek goed te leggen, het is weer even proberen. Morgen beginnen met de kurk vloer.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Fotootje vergeten
randafwerking 3.jpg
De sluiting met extra borg kettinkje.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door ArieV »

Ik vind de uitsparing naar het dak wel een heel goed idee.
Heel gaaf
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Ziet er weer mooi uit! Kun je met dit dak ook nog wat ventileren door het raam oid?
Plaats reactie