Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door heemskerk »

Walda schreef: 04 dec 2017, 19:17 Dank voor het compliment. Als ik het elders zo lees dan zijn de hulptroepen volgens mij al onderweg :lach

Groeten,

Walter
Digitale feromonen.. :knipoog
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Voor de achterruit in de klep heb ik een Solarplexus getinte voorzetruit gekocht en zojuist geplaatst. De bus staat gelukkig nog binnen dus ik kan het vooralsnog alleen bekijken met kunstlicht, maar het lijkt prima. Je kan uitstekend naar buiten kijken en als ik binnen alle lampen vol aan doe dan kan je ook het licht zien branden als je buiten staat. Als binnen geen licht brand dan zie je niets.
raam binnen.jpg
raam buiten met licht.jpg
raam buiten zonder licht.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Voor de achterruit in de klep heb ik een Solarplexus getinte voorzetruit gekocht en zojuist geplaatst. De bus staat gelukkig nog binnen dus ik kan het vooralsnog alleen bekijken met kunstlicht, maar het lijkt prima. Je kan uitstekend naar buiten kijken en als ik binnen alle lampen vol aan doe dan kan je ook het licht zien branden als je buiten staat. Als binnen geen licht brand dan zie je niets.
raam binnen.jpg
raam buiten met licht.jpg
raam buiten zonder licht.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door heemskerk »

Even een rafel: Is het met reden dat je de (sympathieke maar onooglijke) weetjewelplakker niet op het midden van de ruit hebt geplakt? Of lijkt dat misschien zo door de kijkhoek op de foto's?

Enne.. Henk-1: Nu niet meteen bannen hè.. :knipoog
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Scherp gezien, nee de stikker zit niet in het midden. De klep is niet origineel doordat de vorige eigenaar een aanvaring heeft gehad met iets hards of stevigs. De ruit is gegrafeerd met het kenteken van de donor auto en ik zocht al een tijdje iets om dit af te plakken. Dus kom ik toevallig op dit forum terecht en blijken er ook nog stikkers te zijn, zodoende.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door heemskerk »

Walda schreef: 11 dec 2017, 18:59 Scherp gezien, nee de stikker zit niet in het midden. De klep is niet origineel doordat de vorige eigenaar een aanvaring heeft gehad met iets hards of stevigs. De ruit is gegrafeerd met het kenteken van de donor auto en ik zocht al een tijdje iets om dit af te plakken. Dus kom ik toevallig op dit forum terecht en blijken er ook nog stikkers te zijn, zodoende.

Groeten,

Walter
:yes
MdeJonge
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 dec 2017, 15:58

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door MdeJonge »

Wat leuk om je project te volgen Walter, wij waren niet zo lang geleden bij Theo en kregen de foto's van jouw bus te zien als voorbeeld. Ik herkende de foto's direct toen ik dit topic las over de ombouw van je T5.

Waar ik benieuwd naar ben, het doek van het dak, valt dit achterin vanzelf naar binnen? Aangezien je daar niet bij kunt omdat maar een deel van het dak uitgezaagd wordt?
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Welkom hier zou ik zeggen,

Eén van de redenen voor de klappootjes die ik heb geïnstalleerd is dat je dan het dak in een tussenstand kan zetten om zo het doek te kunnen controleren als je alleen bent. Ik heb het dak alleen nog maar binnen in mijn hobbyruimte open en dicht gedaan en het lijkt er op dat het doek, vanzelf, de goede kant op vouwt. Dit is dus binnen zonder wind. In die tussenstand kan je ook eenvoudig een duwtje geven van buitenaf en dan de pootjes wegklappen en het dak sluiten. Moet het niet regenen natuurlijk, je moet dan wel naar buiten. Ik heb dus nog niet genoeg ervaring met het dak om hier een correct antwoord op te geven.

Veel succes met jullie project en ik ben benieuwt naar de eerste foto's.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

En weer wat verder. De verlenging van het bed moest nog. Dus wat doek gekocht, genoeg voor een paar keer verprutsen natuurlijk, en voor het eerst van mijn leven achter de naaimachine. Doek is duidelijk te dik voor de Aldi naaimachine, maar met wat duw en trek werk toch alles vast. Mooi gestikt? nou dus niet, maar het beste wat ik er voor als nog uit kan halen.
lang bed 1.jpg
lang bed 2.jpg
lang bed 3.jpg
lang bed 4.jpg
Aan de bed kant heb ik 3 tenax bevestigingen gemaakt om het doek aan het bed vast te maken, nu nog iets verzinnen om de pijp met doek achter de rugleuning op te hangen. Deze tenax "knopen" kan je zo weer verwijderen dus als het doek anders moet of het stikwerk begint mij te irriteren dan kunnen ze zo weer hergebruikt worden.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Weer wat verder, de soft extensie van het bed kan nu opgehangen worden aan de wand achter het kussen.
pijp aan de wand.jpg
Wat ik ook nog graag wilde is dat het binnen tafeltje ook buiten gebruikt kan worden. Ik heb aan de porta poti kast een lade geleider gemaakt met een stuk tafel profiel er aan.
tafel buiten 1.jpg
tafel buiten 2.jpg
tafel buiten 3.jpg
Of het een blijvertje is weet ik nog niet omdat de lade geleider niet heel stabiel is. normaal gesproken zit er aan iedere kant van een la één wat de boel de nodige stabiliteit geeft. Eerst maar eens proberen.

Groeten en fijne dagen allemaal,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Wat een inventieve verlenging van je bed. Wanneer je een achterklepuitsteller zou gebruiken scheelt dat tegelijk voor tocht langs je hoofd. Mooie oplossing.
Walda schreef: 23 dec 2017, 16:45 Weer wat verder, de soft extensie van het bed kan nu opgehangen worden aan de wand achter het kussen.
Gaat dit niet in je rug zitten wanneer je op de bank zit? Ik had hem denk ik wat lager gemonteerd.

Zit de geleider van het buitentafeltje vergrendeld in de ruststand? M.a.w. vliegt die niet naar voren bij een remactie?
Wel ideaal om zo je tafeltje te kunnen gebruiken. Mischien ook nog een railtje aan de achterkant van je bed, kun je lekker aan tafel onder de open klep zitten.
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Die buis heb ik eerst eens met tape opgehangen om te voelen of je er last van zou hebben, en nee je voelt hem niet. Het lade geleidertje aan de porta poti kast voor het tafeltje buiten heeft inderdaad een eind vergrendeling. Voor de tafel achter moest ik het profiel nog zagen, het zit er nu op.
tafel achter.jpg
Op de foto ook ons buiten kook tafeltje, maar nu aangepast aan de maten onder de bank. Dan is het de op berg kist voor de kook spullen.

Ik heb ook nog een leuke waterschuim blusser gekocht, vorst veilig tot -30. Ik dacht ook dat die dingen altijd rood moeten zijn, maar dat geld alleen voor bedrijfs ruimten en openbare ruimten, niet voor privé.
brandblusser.jpg
Maar nu het volgende probleem. Waar hang ik de blusser op zodat je er geen last van hebt en er toch altijd goed bij kunt? Nog maar even een nachtje over slapen denk ik.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Pimp je brandblusser, wat een leuk idee :toppie

We hebben onze brandblusser (saai rood) in de buurt van de schuifdeur hangen,
zodat hij binnen en buiten snel te pakken is, in geval van nood.
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Blue Star »

Hoi Walter,

Je bus wordt bijzonder mooi :sjaal
Ik heb de brandblusser LV tegen mijn stoelframe gemonteerd, dus altijd direct onder handbereik.

Grüsse Fred
New Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Een bodem in het bankje gemaakt. Standaard zit deze niet bij het draaiplateau en is wel nodig omdat anders je spullen klem lopen tussen het excentrische midden draaipunt.
bodem draaiplateau.jpg
En de plaats voor de brandblusser bepaald, door het draaien van het bankje en het bereikbaar moeten zijn van de borg hendels is dit de meest handige plaats denk ik. De rechter voorportier moet je wel open doen als je de blusser wilt pakken als het bankje gedraaid is.
brandblusser achter.jpg
brandblusser voor.jpg
Een voordeel van het bankje is dat er erg veel spul in past wat ook nog eens snel en makkelijk bereikbaar is.
bankje vol.jpg
Groeten,

Walter
Plaats reactie