Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Bedankt Geert, zoals geschreven het was een heel gedoe, maar ik ben er erg tevreden over. Vrijwel alles van de elektra zit in de bestuurders stoelsokkel, alleen het scheidingsrelais en één van de hoofdzekeringen zit op de start accu. De andere locatie met elektraverdeling en zo is het keukenblokje. Beide dingen zijn buiten de auto op normale werkhoogte gemaakt en kunnen ook zo weer verwijderd worden.

Vandaag verder gegaan met de bank/bed. Dit had ik allemaal wat minder in mijn hoofd dus heeft het even geduurd voor ik er mee verder ben gegaan. Maar het komt goed, een vaste en een mee schuifbaar pootje er onder en een stevige plank aan het voeteneind. Op deze plek ga je ook zitten zodat daar veel gewicht op een kleine plek komt. Ook het tweede deel van de matras/rugleuning pas gemaakt.
Het bed is nu 120 breed en 190cm lang, via een idee wat ik heb wordt het tijdens slapen 205cm lang door een soft extensie aan de achterkant, maar meer hierover als ik het gemaakt heb.
bank bed 1.jpg
bank bed 3.jpg
bank bed 2.jpg
bank bed 4.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

@ Walter,
Misschien heb ik het gemist hoor,
Maar waarom heb je alles onder de bestuurdersstoel gepropt? Je hebt toch nog een console ter beschikking waar je iets mee kunt?
Of heb je daarmee andere plannen?

Groeten Peter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Peter,

"Gepropt" vind ik niet zo leuk klinken, met veel gepuzzel en proberen heb ik alles goed en veilig kunnen monteren. Je hebt niets gemist alleen wel vergeten. Ik heb rechts een draaibaar bankje, dus dat gaat wat moeilijk met de draadjes.
draaibankje 2.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Aha dat bankje verklaard een hoop.
Ja dan wordt het passen en meten om het er in te krijgen. Mooi gelukt toch? :toppie

En veel extra opbergruimte in de bankconsole als bonus
:toppie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Iets wat ik al een tijdje moest doen, maar waar ik geen idee van had hoe dit perfect op te lossen, is het vastzetten van de Origo A100 in het aanrechtje. Het kooktoestel moet omhoog kunnen klappen uit de aanrecht om de bio-ethanol tank te kunnen vullen. Hiervoor zit aan de achter/onderkant van het toestel een scharnier. Omdat bij mij tijdens het zagen van het gat voor het ding de zaag wat is weggelopen is het gat dus niet mooi strak aan de achterzijde. Als je daar het scharnier tegen probeert te schroeven dan zit het kooktoestel nooit recht en op maat. Vanmiddag zag ik ineens het licht en met een stukje aluminium hoeklijn van de zelfde maat als de dikte van het blad heb ik het op gelost. De Origo zit met 2 boutjes vast aan het hoeklijn en dat is vanonder vast geschroefd in het blad, je kan nu alles stellen en op maat zetten.
De tape rond het tankje houd een lus op zijn plek om het tankje makkelijk te kunnen verwijderen om te vullen. Ook het spoelbakje en de kraan vast gezet en de pannen klem er op geschroefd.
aanrecht 1.jpg
aanrecht 2.jpg
aanrecht 3.jpg
aanrecht 4.jpg
Het keukentje is nu bijna helemaal klaar en plaatsbaar, alleen nog iets maken om de watertankjes vast te zetten en een paar geleiders plaatsen voor het bestekbakje.
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Weer een stukje verder, de 12- en 230 volt stekkers aan de aansluitkabels van het keukenblokje gezet, is nu "plug and play". Rubbers geplakt op de locatie van de water tankjes, de geleiders gemaakt voor de bestekbak en de afvoer dop voor op het vuilwatertankje aangepast. De afvoerslang kan nu gewoon naar achter blijven lopen en de gele dop kan je draaien. Morgen weer verder.
keukenkastje rubber.jpg
bestekbak geleiders.jpg
vuilwtertank dop.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Bestekbak geleiders geplaats. Helemaal super, in die bak past al ons keuken gereedschap, bestek, borden en mokken. Aan de achterzijde een aanslag gemaakt met rubber er op. De watertankjes vastgezet. 2 doppen er bij voor als je met de tankjes moet lopen. Achter de watertankjes zit over de breedte van het keukenblokje een vak voor flessen en dergelijke. Ook hier rubber geplakt tegen schuiven en geluid.
bestekbak 1.jpg
bestekbak 2.jpg
bestekbak 3.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

En weer verder met het bed. Rand gemaakt zodat de matras/kussen niet verschuift en alles geplamuurd waar nodig. Komende week elke avond weer een uurtje schuren en schilderen.
bed.jpg
Groeten,

Walter
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Blue Star »

Hoi Walter,

Ik merk wel, de vakantie heeft je goed gedaan, je bruist weer van de energie :yes
Maar ik moet zeggen, ziet er allemaal keurig uit :jumpklap
Mijn complimenten en.......ga vooral zo door :toppie
En laat ons blijven meegenieten
:gekte

Grüsse Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Dank je wel Fred, ik geniet ook erg van jou bouw project, heel leuk en inventief. Zoals je waarschijnlijk hebt gezien heb ik jou idee voor het sloophout plafond geadopteerd.
Gisteren de knoop doorgehakt en ook een hefdak bij Theo van Metapol besteld. Het dak is voor mijn ideeën en manier van gebruiken denk ik de beste keus, maar dit leg ik uit als het geplaats is aan het eind van de maand. De tent wordt 110 bij 225 cm, dit kan omdat ik een LWB heb.
Een kleine aanpassing die ik aan het dak heb laten maken is dat aan de buiten-, achterkant de verhoogde rand in het midden, vlak blijft over een lengte van zo'n 60 cm zodat een flexibel zonnepaneel eenvoudig overdwars, direct en strak, op het dak geplakt kan worden als ik dat wil in de toekomst.

Wordt vervolgd,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Het schilderen gaat goed vooruit, maar is veel werk. Ook nog wat onderdeeltjes van RVS gemaakt, 2 beugels om de compressorkoelbox zijdelings op zijn plek te houden. Tijdens het rijden gaat er een spanbandje overheen. En een gezet plaatje waar het uitschuifbare bed op komt te rusten zodat het houtwerk niet beschadigt.
Nog maar een rol van 10m, 40x2mm plakrubber besteld. Ik doe overal rubber tussen om contact geluid tegen te gaan en te trachten de interieur geluiden weg te houden, ben benieuwt of het lukt, er zit straks voor een kleine 200,- euro rubber in.
bed rand.jpg
wc box.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

De bus staat bij Theo van Metapol voor de inbouw van het hefdak. Ik ben heel nieuwsgierig hoe het gaat worden als het af is. Maar......., misschien is je bus nooit af, er zal altijd wel iets te wensen of verbeteren zijn.
De meubeltjes zijn klaar, vandaag de water slangen aangesloten en de laatste rubbers geplak aan de achterkant van het keukentje zodat er geen hout op hout contact is wat kan gaan piepen en kraken. Ook de rand aan de lange kant van het bed gemonteerd zodat het kussen blijft liggen.
1.jpg
alle meubeltjes.jpg
alle meubeltjes 2.jpg
In het begin van dit ombouw verhaal heb ik geschreven dat ik alles zo licht mogelijk qua gewicht wilde hebben, hier wat cijfers
Keuken compleet : 17,5 Kg
Achter kast : 9,4 Kg
Bed compleet : 25 Kg
Porta poti kast : 8,5 Kg
Vloer, wanden, isolatie : 35 Kg
Electra : 5 Kg
Op de vloer wordt 3mm witte kurk geplakt welke gelakt gaat worden en 10 Kg weegt en ook het dak weegt wel iets maar daar gaat het gewicht van het uitgezaagde stuk weer vanaf. Ik schat dat, met de info van Theo, er door het dak een gewichtstoename is van ongeveer 10 á 15 Kg.
Het draaiplateau van 21 Kg en de huishoud accu van 26 Kg komen hier ook nog bij, maar niet voor de keuring uiteraard.
Als het dak geplaats is zal ik de afwerking nog moeten verzorgen. Met de door Theo bijgeleverde speciale polyester profielen moet dat geen enkel probleem zijn denk ik.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Even een update. Het dak gaat er af..eh..uit..eh.. er op, eindelijk!
dak.JPG
dak 3.JPG
dak 1.JPG
dak 2.JPG
dak 4.JPG
Bijna, het doek moet nog en ook de spoiler en afwerking.
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 513
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door moosev »

Mooie vorderingen! Ga je nog extra ramen plaatsen?
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

In de schuifdeur komt een raam welke toevalligerwijs gisteren is aangekomen uit Engeland. Het is een raam met een schuifruitje er in zodat extra ventilatie met dichte deur mogelijk is. Een ander idee is dat als je op een "vrije" plaats staat en iemand klop op je bus om wat te zeggen of te vragen je dus niet een hele deur hoeft te openen maar via het schuifraampje wel kunt spreken en iemand aankijken, dit is althans mijn gedachte. Nu nog een gat in de deur zagen en het raam er in lijmen.

Groeten,

Walter
Plaats reactie