Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation » wo feb 21, 2018 22:06

Walda schreef:
wo feb 21, 2018 19:29
2030Kg is wat de weegbrug van de RDW aangaf.
Okee, dan komt er dus nog wat bij om tot het berekende rijklaar gewicht te komen.
Dat zou jammer zijn. Hopelijk blijft hij beneden de 2050 dan, zou mooi zijn.
Hoe vol was je tank?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Walda

Bericht door Walda » do feb 22, 2018 8:00

De tank was, zoals eerder geschreven, half vol.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » do feb 22, 2018 15:01

Beste Allemaal,

Zojuist de BPM betaald. Ik begrijp nu dat als dat allemaal is goedgekeurd er pas een opdracht naar de RDW uitgaat om het nieuwe kenteken te maken. Dit gaat dus inderdaad minder snel als je auto overschrijven. Ook weer logies eigenlijk, zo wordt je steeds wijzer. Ik heb het nog even uitgezocht, maar de motorrijtuigenbelasting wordt gerekend over het gewogen gewicht, daar komt dus niets meer bij.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » zo mar 04, 2018 19:31

Beste Allemaal,

Vannacht thuis gekomen van een heerlijk weekje in de sneeuw. Bij het stapeltje post zat het nieuwe camperkenteken voor de bus, dus gelijk het aanvraagformulier voor het kwarttarief ingevuld en de reeds uitgeprinte foto's van de inrichting en het hefdak bijgevoegd in een grote envelope geadresseerd aan de betreffende afdeling van de belastingdienst.
Ik ben benieuwd hoe het verder verloopt.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » ma mar 05, 2018 17:13

Beste Allemaal,

Omdat ik 9mm multiplex gebruikt heb moest ik de push Locks vast zetten met boutjes omdat er te weinig materiaal is voor een goede houdkracht van schroefjes. Je kan dus de koppen van deze boutjes zien.
De bijlage schroefjes .jpg is niet meer beschikbaar
Ik vind dat niet zo heel fraai dus ik heb uit de restanten zonnetjes plaat die ik als keuken spetterplaat heb gebruikt kleine plaatjes uit laten snijden met water bij een bedrijf hier om de hoek.
Zojuist 2 plaatjes geplakt met een leuk resultaat vind ik.
schroefjes .jpg
.
Nu de 4 op de achterkast nog.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » ma mar 05, 2018 17:15

Nu met foto, ging iets niet goed.
plaatjes.jpg

Walda

Bericht door Walda » di mar 06, 2018 19:06

Beste Allemaal,

Toen ik de bus kocht zat er maar 1, behoorlijk gesleten, klapsleutel bij, ik heb toen bedongen dat ik er nog een normale sleutel bij kreeg met de afspraak dat ik die zelf zou laten inleren. Een paar weken geleden maar besloten dat ik eigenlijk ook wel een nieuwe klapsleutel wilde hebben. Vandaag na het inleren opgehaald.
Wel veel geld. Als je een nieuwe transporter koopt kan je voor 95 euro 4 in plaats van 2 klapsleutels kopen.
sleutels.jpg
Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » do mar 08, 2018 19:13

Beste Allemaal,

Aan het eind van de middag even bezig geweest met het zonnepaneel, ik heb een geleende rolsteiger gebruikt, zeer handig.
De bijlage steiger.jpg is niet meer beschikbaar
alles ontvet, toen passen en afplakken, en toen weer ontvetten.
De bijlage zonnepaneel meten.jpg is niet meer beschikbaar
Ik heb gekozen, na veel lezen en denken, voor 3M VHB 4611F, 1.1 dik en 12mm breed dubbelzijdig plak tape en witte sikaflex.
De bijlage zonnepaneel tape.jpg is niet meer beschikbaar
De 5mm randjes rondom plak ik dus met de witte sikaflex lijm.
De bijlage zonnepaneel geplakt.jpg is niet meer beschikbaar
Achter in het midden is een opening ter ventilatie, ik denk dat door luchtdruk verschillen er best grote krachten op de halve vierkante meter oppervlak van het paneel kunnen ontstaan.
steiger.jpg
Zaterdag of Zondag de kabels doorboren en aansluiten.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » do mar 08, 2018 19:15

Gaat weer niet goed met de foto's.
zonnepaneel meten.jpg
zonnepaneel tape.jpg
zonnepaneel geplakt.jpg
zonnepaneel ventilatie.jpg

Walda

Bericht door Walda » za mar 10, 2018 15:50

Beste Allemaal,

Vandaag weer even verder met het zonnepaneel. Ik heb het paneel niet op het midden van het dak geplakt omdat er ook nog een doorvoer voorde kabeltjes naast moet die binnen op de juiste plek uitkomt. Dus uitgemeten en na het boren van een klein gaatje eerst met een stukje draad gekeken of ik goed uitkwam, toen groter geboord en met een handruimer de hoek van het gat zo gemaakt dat de kabeltjes er mooi in gaan. Een flinke klodder Sikaflex zorgt voor de afdichting, ik heb eerst wat onder de kabeltjes gespoten trouwens. Daarna het witte RVS ontluchtings schelpje erover wat ik als afwerking van de doorvoer gebruik. Als de lijm morgen droog is dan plak ik de kabeltjes in de juiste positie op het dak vast.

Nog even wat uitleg waarom ik het zonnepaneel met tweezijdig plaktape en Sikaflex lijm heb gemonteerd. Iets heel goed vast plakken is niet moeilijk, iets heel goed vast plakken en ook weer kunnen verwijderen is iets anders. Een zonnepaneel kan ook stuk en een beschadiging door bv een tak kan reden zijn voor vervanging. Ik denk dat met de door mij gekozen methode je gemakkelijk het paneel weer los kan halen en dat het super vast zit voor jaren gebruik. Door op een hoek te beginnen kan je door een visdraad als zaagdraad te gebruiken makkelijk door het smalle lijm randje heen komen en door het schuimtape is het ook geen probleem. Ik heb door dit idee er dus voor gekozen om het paneel rechtstreeks op het polyester dak te plakken en niet op bv wrap of plak folie.

Ik heb vorige keer geschreven dat ik ervoor gekozen heb om een kleinstukje open te houden onder het paneel zodat drukverschillen er geen kracht op kunnen uitoefenen. Als je heel het paneel strak/volledig gelijmd op een gladde ondergrond plak dan zit er dus geen lucht tussen. Als je kiest voor tweezijdige plaktape zonder ventilatie opening dan zit er dus een laagje lucht tussen met de luchtdruk van het moment van vast plakken. Als er drukverschillen optreden tussen onder het paneel en de omgeving dan geeft dit dus krachten op paneel. Bij een hogere omgevingsdruk (hogere barometer stand) dan wordt het paneel dus aangedrukt op het dak. Bij een lagere omgevingsdruk wordt het paneel van het dak af gedrukt. De oppervlakte van het paneel bepalen de krachten maar zijn dus wel 1 gram per cm² per millibar drukverschil. Dus 50 Mbar drukverschil geeft dus een kracht op een halve m² (5000 cm²) van 250 Kg. Als je in de bergen bent en de temperatuur onder het paneel loopt door het gebruik op waardoor die lucht ook nog eens uitzet dan kunnen er naar mijn idee dus rare krachten op je geplakte paneeltje komen.

De nieuwe foto’s plaats ik even apart omdat het de laatste paar keer steeds fout ging en ik uitgelogd werd of mijn tekst was weg. Ik heb dit verhaal dus nu ook in word gemaakt en kopieer het zodat ik het niet kwijt kan raken.
Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » za mar 10, 2018 15:57

zonnepaneel rechts.jpg
zonnepaneel links.jpg
zonnepaneel geboord.jpg
zonnepaneel ruimen.jpg
zonnepaneel kabels .jpg
zonnepaneel kabel doorvoer.jpg

moosev

Bericht door moosev » za mar 10, 2018 16:54

Mooi, goed doordacht. Maar zat je omvormer en accu niet aan de andere kant? Hoe korter de kabels hoe beter.
Gr René

Walda

Bericht door Walda » zo mar 11, 2018 10:20

Klopt Rene, Ik moest kiezen. Nu valt alles weg als je eventueel een cassette luifel plaatst. De draden lopen diagonaal binnen in de auto en zijn dus nauwelijks langer.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » ma mar 12, 2018 17:55

zonnepaneel klaar.jpg
En klaar, draadjes vast geplakt. Het paneel zit via de laadregelaar, net als de acculader, rechtstreeks op de huishoud accu aangesloten (met zekeringen uiteraard), dus voor de gebruikers hoofdschakelaar. Gister even buiten getest en het werkt.

Groeten,

Walter

de Viking

Bericht door de Viking » di mar 13, 2018 15:55

He Walter,

Ziet er erg netjes uit.
Hoeveel levert dit paneel?
1 HH accu 75 Ah, een compressor koelbox en wat Leds en je zou je niet meer aan een paal hoeven.
Ben benieuwd.
Vanwaar nog een hoofdschakelaar voor de gebruikers, wat wil je afsluiten?

Ik heb dit nu niet en mijn HH accu's lopen weg iets leeg na 5 maanden stalling.
Start accu blijft volledig vol met een tussenschakelaar.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Plaats reactie