Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
de Viking

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking » zo mar 25, 2018 20:12

Nog mooier is die grijze boardplaat te vervangen door 3 mm berkentriplex en die mat te lakken, ook van je achterklep
Past op zich wel bij je aanrecht en tafeltje maar je deurtjes zijn ook blauw dus ?
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

peterwas

Bericht door peterwas » zo mar 25, 2018 23:03

Walda schreef:
vr mar 23, 2018 16:59
En het raam is klaar, zojuist de gordijnrailsjes geplaatst en de gordijntjes er in geschoven.
raam klaar.jpgzij gordijnen 1.jpgzij gordijnen 2.jpg
Groeten,

Walter
Vraagje waar heb je die gordijnrails en gordijntjes vandaan?
Als mijn nieuwe bus terug is van de garage (scheur in de cilinderkop) laat ik hem ombouwen en een deel zelf doen.
De gordijntjes die jij hebt zien er goed uit.

Walda

Bericht door Walda » ma mar 26, 2018 16:02

Hoi Sieds,

Ik heb bewust gekozen voor de kleurstelling, bosbes blauw met kiezel grijs en hier bij wat hout en metaal accenten, dus het blijft zo. Maar als ik weer een bus zou ombouwen wie weet.

Hoi Peter,

De rails komt met de gordijntjes samen van Kiravans in de UK. Ik ben erg tevreden met de leveringen van dit bedrijf.

Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » za apr 21, 2018 20:28

Beste Allemaal,
Helaas, door andere verplichtingen was het niet mogelijk om deel te nemen aan het zelfbouw kampeer weekeind. Gelukkig nog wel wat vrije tijd gehad deze week om het busje nu eens echt te proberen. Afgelopen woensdagmiddag naar “Rufus aan het water” hier om de hoek gereden voor een eerste kampeer nacht, samen in de bus, met het fantastische weer van nu. Super leuk en wat een gemak zo’n busje, op een plekje zetten en klaar, genieten maar.
Afgelopen vrijdag middag naar Oudemirdum gereden voor een tweede tripje en overnacht op camping “De Wasp”. Erg goed leuk en ik kan alleen maar zeggen dat het ontzettend goed bevallen is om met het busje van A naar B te rijden en op een gekozen plekje te overnachten. Na veel kampeer ervaring te hebben opgedaan met ons beiden en een tentje, eerst rugzak en later auto, en daarna met ons gezin in een caravan, daarna weer met z’n vieren in tentjes. En dan nu weer voor het eerst in 19 jaar samen weg met een omgebouwd busje geeft je een enorm gevoel van vrijheid. Je staat binnen enkele minuten en je bent klaar, heerlijk.
Het slapen gaat super en de indeling doet wat het zoals verzonnen. Het zonnepaneel doet waar het voor bedoeld is en houd de accu’s keurig op spanning. Ik kom hier later met wat meer feiten wel op terug.
busje buiten 1.jpg
busje buiten 2.jpg
Al met al een zeer prettige ervaring met het “camper leven” zo even tussen de dagelijkse hectiek door.
Groeten,

Walter

moosev

Bericht door moosev » za apr 21, 2018 21:02

Super, hier doe je het tenslotte allemaal voor. (hoewel het bouwen natuurlijk ook leuk is).
Nederland heeft veel leuke plekjes voor een weekendje met de camper dus je kan nog vooruit.
Veel plezier!

Walda

Bericht door Walda » di apr 24, 2018 18:49

Beste Allemaal,

Een klein beetje ervaring opgedaan met het camper leven. En de eerste verandering al gelijk doorgevoerd, de water tankjes gewisseld. Water uit de kraan in je bus is veel gemakkelijker als uit een jerrycan tijdens het tent kamperen of de door ons toen gebruikte waterflessen, dus ik kom bij deze terug op mijn eerder gedachte. Het schoonwater tankje is nu 16 liter en de vuilwatertank 10. We hadden nog niets met zeep en zo gedaan dus even omspoelen was voldoende.
Het zonnepaneel lijkt het heel goed te doen. Ik had de bus in mijn hobbyruimte voordat we de eerste keer weg gingen aan de walstroom gehad en de accu’s waren dus vol, toen ik op de dag van vertrek de bus op de oprit in de zon had staan zag ik op mijn ingebouwde voltmetertje dat de laadspanning even opliep tot 14,4 volt in de absorption fase van de MPPT lader, dit is conform de specificatie van Victron Energy. Na de eerste nacht kamperen de bus weer binnen gezet met de koelbox nog aan. De volgende ochtend weer opgehaald en de accuspanning van de huishoud optima van 75A was nog 12,8 volt. Naar Oudemirdum gereden naar de camping en de volgende ochtend was de accuspanning nog steeds 12,8 volt. Het lijkt er dus op dat het zonnepaneel voldoende produceert, ik moet er wel bij zeggen dat het zeer mooi weer was. Ik heb geen accu monitoren of dergelijke geplaats, ik kijk dus alleen naar de spanning van de huishoud accu. Ik denk dat als deze niet onder de 12 volt komt je een prima en goedkoop systeem hebt om de accu conditie in de gaten te houden. Het gekochte metertje heb ik vergeleken met een geijkte Fluke multimeter en correct bevonden. Ben benieuwd hoe het gaat als we langer weg zijn en niet veel rijden en of zulk mooi weer hebben.

Wordt vervolgd en groeten,

Walter

Hanz

Bericht door Hanz » di apr 24, 2018 20:02

Walda schreef:
di apr 24, 2018 18:49
Beste Allemaal,

Een klein beetje ervaring opgedaan met het camper leven. En de eerste verandering al gelijk doorgevoerd, de water tankjes gewisseld. Water uit de kraan in je bus is veel gemakkelijker als uit een jerrycan tijdens het tent kamperen of de door ons toen gebruikte waterflessen, dus ik kom bij deze terug op mijn eerder gedachte. Het schoonwater tankje is nu 16 liter en de vuilwatertank 10. We hadden nog niets met zeep en zo gedaan dus even omspoelen was voldoende.
Wordt vervolgd en groeten,

Walter
Ervaring is de beste leermeester. En zoals je zelf heel veel berichten terug al schreef: "Als je het eenvoudig houdt kan je het makkelijk aanpassen."
Leuk om te horen dat de camper goed bevalt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » wo apr 25, 2018 9:54

Leuk dat je qua watervolume tot ander inzicht bent gekomen. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

MdeJonge

Bericht door MdeJonge » do apr 26, 2018 10:01

Gave plaatjes Walter van je busje op locatie!
De oplossing rondom je deurgreepjes is geweldig uitgepakt! Echt mooi!

Walda

Bericht door Walda » za apr 28, 2018 14:55

Beste Allemaal,

Ik heb een paar weken terug een fietsendrager voor op de trekhaak tweedehands gekocht om te proberen of dat zou bevallen. Toen ik de drager paste en probeerde deed de verlichting het niet. Ik dacht dat het door een defect in de drager kwam omdat ik de trekhaak wel eens gebruikt heb voor een aanhanger. Na een inspectie en test op een andere auto bleek de verlichting van de drager prima en deed het stopcontact van de trekhaak niets meer. Dus enige tijd nagedacht en zojuist wist ik het, na het verwijderen van de achterste plafondplaat vond ik een, later geïnstalleerd, vaag rood draaitje dat naar het lampje ging. Omdat ik niet wist waar dat voor diende heb ik het doorgeknipt, maar wel netjes weg gehangen. Nu weet ik waar het voor was en doet het trekhaak stopcontact het weer.
trekhaak spanning 1.jpg
trekhaak spanning 2.jpg
Nu heb ik nog een probleem met de parkeerpiepers, maar die vraag stel ik bij T5 vragen.
Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » zo apr 29, 2018 15:06

Beste Allemaal,

Zojuist ook de aluminium motorbeschermingsplaat geplaatst. De normale plaat ontbrak bij mij en zo'n stevige plaat leek mij wel wat als extra maatregel tegen stenen, stronken of verstopte gaten op je leuke kampeerplekje.
bodemplaat 1.jpg
bodemplaat 2.jpg
Groeten,

Walter

Walda

Bericht door Walda » di mei 01, 2018 20:21

Beste Allemaal,

Hier dan maar verder met het parkeersensoren verhaal wat nu even een trekhaak verhaal aan het worden is. Ik heb dus de volgende set gekocht en ga deze als ik tijd heb inbouwen om zo de trekhaak electra aangemeld te krijgen en dus de PDC sensoren uitgeschakeld te krijgen als het fietsen rek of de aanhanger is aangekoppeld. Het betreft dus een 13 polige stekkerdoos met de bijbehorende functies.
trekhaakset 1.jpg
trekhaakset 2.jpg
Wordt vervolgd,

Walter

Walda

Bericht door Walda » ma mei 14, 2018 19:07

Beste Allemaal,

Afgelopen woensdagmiddag vertrokken voor onze eerste meerdaagse trip met de bus. We wilden graag naar Rügen, maar door werkomstandigheden hier en dus later vertrekken en de enorme drukte op de weg in Duitsland hebben we de plannen maar wat bijgesteld. Eerste nachtje op een camping aan de Wezer net onder Bremen. De volgende dag naar Warnemünde gereden. Ik was hier verleden najaar een dagje voor mijn werk en vond het toen al erg leuk. Nu heel leuk met het prachtige weer. Eind van de middag weer wat naar het westen gereden langs de kust en overnacht bij Börgerende, een camping/camperplaats direct aan het strand. De volgende dag via diverse tussenstops in verrassend leuke plaatsjes op Insel Poel overnacht. Camping weer direct aan zee naast een haventje waar je heerlijke gerookte vis kunt kopen. ‘s morgens om ongeveer 10 uur weer weg en een flink stuk terug gereden in verband met de verwachte drukte op zondag. Overnacht op een camperplaats bij Grossenmer in Östfriesland, ook leuk. Zondag om 1 uur weer richting huis.

Conclusie: Busje is prima bevallen alleen je moet er in het begin voor waken niet te veel te willen rijden/reizen, meer rust nemen dus of minder ver weg is onze ervaring nu.
De Duitse Oostzee kust is prachtig en de voorzieningen zijn perfect, schoon, netjes en vaak nieuw of bijna nieuw en 50 tot 25 % van de kosten ten opzichte van de zuidelijke kusten van Europa. Voor ons was dit niet de laatste keer die kant op zal ik maar zeggen.
Koken op het bio ethanol toestel gaat prima, alleen water gekookt voor koffie en thee en de pasta, geen spetterende vette dingen binnen.
O ja, het water verhaal. Tijdens ons tent kamperen gebruikte we dus flessen die we steeds hervulden omdat wij een jerrycan zo onhandig vonden. Nu komt het water uit de kraan en is dus heel handig, vandaar de snelle aanpassing van mijn gedachtegang. Verder bedankt voor jullie reacties, dit was ik even vergeten te melden de afgelopen paar stukjes. Ook nog een T6 XL gezien.
camping Färhrhaus, Horstedt.jpg
XXL mach2.jpg
Kühlungs-born.jpg
Marion met vuurtoren.jpg
Strand bij Rerik.jpg
Kust van Insel Poel.jpg
Groeten,

Walter

jan2009

Bericht door jan2009 » di mei 15, 2018 17:40

Mooi dat de tryout geslaagd is .
:toppie
Toch een beetje spannend om te zien of alles werkt zoals je het bedacht hebt.
En inderdaad , als kampeerder is het luxe om nu over stromend water te beschikken.
Geniet er van de komende zomer.
:bbq
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Walda

Bericht door Walda » do mei 17, 2018 20:12

Beste Allemaal,

Dank je Jan.
Waar ik nog over nadenk is de indeling onder de bank/het bed. Ik heb nu gewoon even wat leuke bakken gekocht, maar denk nu dat een la, onder, voor de zware spulletjes/voorraad en daarboven de bakken misschien handiger is. Even verder denken en ervaren dan komt het beste idee van zelf.
Verder nog wat fotootjes van ons tripje.
Stoomstrein onderweg.jpg
gele velden.jpg
vuurtoren.jpg
wandel route.jpg
steak.jpg
Groeten,

Walter

Plaats reactie